PDA

View Full Version : Ampeg V4 niet echt hard?



yhcmarc
15 juli 2007, 09:32
Ik heb een '74 Ampeg V4 top, nu schijnen die dingen afschuwelijk hard moeten gaan en lang clean blijven, echter merk ik daar vrij weinig van moet ik zeggen. Onlangs zijn alle elco's en buizen vervangen en het is nu wel iets beter, maar nog is het cleane volume veel te laag. Ik gebruik die 2 inputs via een a/b oplossing, A is overstuurd kanaal via een RAT clone en is de gitaar direct, echter clean krijg ik het niet hard genoeg zonder dat het echt weer gaat distorten. De volumes op de beide kanalen boven 11 uur = distorted sound, zelfs met de input padding terug naar -6 of -9 DB. Iemand een idee, miscchien een mod om de bias in te kunnen stellen zodat ie er meer power uitpompt (nu +- 90 watt clean volgens mijn tech). Ideeen en suggesties? Thanx..

Unicron
18 juli 2007, 00:42
Misschien dat een ander type fasedraaier (Sovtek LPS) helpt?

Van wat ik begrijp van het hele PPIMV gebeuren is de biassplitter weerstand mede een volume regelaar, wellicht dat een andere waarde daar nog iets kan compenseren aan het volume?

yhcmarc
18 juli 2007, 14:41
Jerome, er zit geen PPIMV op die top .. volgens iemand anders zijn het waarschijnlijk de P90's in mijn gitaar die het snel laten oversturen ..

Unicron
18 juli 2007, 15:14
Nee geen PPIMV, maar wel biassplitters, dus een andere waarde van die weerstanden zou het punt waarop de fasedraaier overstuurt kunnen veranderen. Vooropgesteld natuurlijk dat de oversturing die jij hoort daar zit...

Succes! 90 watt clean zou toch ook wel heel hard moeten zijn....

yhcmarc
18 juli 2007, 15:23
Ik moet misschien nog ff gaan spelen met de toonregeling, de voorbeelden uit een V4 manual voor bv. een twin of een marshall zijn redelijk extreem qua settings.

Rinze
18 juli 2007, 17:01
Ik heb diverse mensen met humbuckers over die monsters zien en horen spelen en het was echt bloederig hard (en clean) dus dat lijkt me toch niet in orde bij die van jou.

Chris Winsemius
18 juli 2007, 17:31
Wat voor speakers gebruik je, klopt de impedantie van speakers/amp wel?

Welke amps/etc. gebruikt de rest v/d band?

yhcmarc
19 juli 2007, 00:16
Ik gebruik de V4 met een '72 V4 4x12 cab, naast een JCM800 1959MKII superlead op een castle 2x15 of marshall 4x12, afhankelijk van mijn zin. Maar even met die settings aan de gang geweest vanuit de manual en de Fender twin setting klonk echt geweldig, bleef lang clean en erg duidelijk. Mijn normale settings waren redelijk normaal, vanuit het midden beetje mid erbij. beetje bas, je kent het wel .. die voorbeeld settings zijn echt extreem, in het geval van die twin bv. treble en bas helemaal open, mid helemaal dicht en de mid selector naar 300Hz .. zit toch een lekker mid in (ik heb hem nu op +- 9 uur staan), en dat heeft waarschijnlijk toch met die selector switch te maken .. het scheelt echt heel erg veel. Ik ben gewoon te netjes of behouden geweest met de settings gok ik.

Wat ik ook gedaan heb, en dit is aan de hand van een tip van iemand op ampegv4.com. Ik heb die cab even opengemaakt, en er zat een heel pak glaswol of iets dergelijks in. Dat moest ik er uit halen, en heb ik dus ook gedaan, om meer "cab resonance" en een beter laag te krijgen uit die kast. Ik heb nu echt een lekkere sound met een lekker volume. Moet het natuurlijk nog even testen in de band, maar dat komt wel goed gok ik :)

Rinze
19 juli 2007, 09:27
Ik geloof dat ik niet graag bij jullie in de oefenruimte zou staan...

yhcmarc
19 juli 2007, 15:05
Ik geloof dat ik niet graag bij jullie in de oefenruimte zou staan...

hehehe, oordoppen zijn een pre idd ;)

imlikeajungle
15 juni 2008, 15:07
Lekker oud topic bumpen, maareuh, hoe werkt de EQ op die V4 juist? Is het alles dicht = geen geluid? Je kan dan in feite je eindlampen oversturen door slechts gelijkmatig bas/mid/treble in te draaien, volgens iemand op Youtube... Klopt dat?

matto
15 juni 2008, 17:42
Volgens mij klopt dat niet, als je de regelaars bijna dicht zet dan komt er ook minder signaal je eindlampen in dus ook minder volme en geen oversturing.

DaveItUp
15 juni 2008, 21:26
Gewoon alles opendraaien...fuck it!

yhcmarc
16 juni 2008, 10:06
Lekker oud topic bumpen, maareuh, hoe werkt de EQ op die V4 juist? Is het alles dicht = geen geluid? Je kan dan in feite je eindlampen oversturen door slechts gelijkmatig bas/mid/treble in te draaien, volgens iemand op Youtube... Klopt dat?

Heb je toevallig een link daarvan? Enne een V4 heeft een actieve toonregeling, net als alle ampeg's trouwens. Midden = 0, en je kan dus je EQ bijdraaien of wegdraaien. Alles naar de - heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk.

Ik gebruik zelf de V4 nu voornamelijk voor bas trouwens en weinig tot niet meer op gitaar, daar gebruik ik nu toch weer mijn oude vertrouwde marshall 1959 superlead (overdrive) en een london city reverb hundred combo (clean)

Bernardduur
16 juni 2008, 10:27
Vooral de mids maken de amps tot oversturen........

Laat hem anders eens nakijken! De mijne is oor-bloedens hard zelfs met humbuckers (en bassen).

De mijne is wel aangepast aan de moderne regels :)

imlikeajungle
16 juni 2008, 12:06
Nee, linkie ben ik kwijt, ergens op Youtube in de comments bij een V4 review.

Overigens, die waar ik oogje op had is blijkbaar een RI :sneaky: Iemand een idee wat die opbrengt bij verkoop? Kwestie van me niet te laten naaien.

yhcmarc
16 juni 2008, 12:18
Ik weet niet dat er ooit een V4 RI is geweest, behalve dan de V4(BH), wat gewoon een moderne versie is van de V4(B).

imlikeajungle
16 juni 2008, 14:49
V4B en V4 '70s zijn toch hetzelfde op reverb na?
De V4 die ik bedoel is idd een V4B RI, in de zwarte Classic look.

Kim Wilson
16 juni 2008, 15:02
Lekker oud topic bumpen, maareuh, hoe werkt de EQ op die V4 juist? Is het alles dicht = geen geluid? Je kan dan in feite je eindlampen oversturen door slechts gelijkmatig bas/mid/treble in te draaien, volgens iemand op Youtube... Klopt dat?
Buizenoverdrive komt niet door de eindbuizen die oversturen, maar dat gebeurt al in de voortrap. Verder zou het verhaal best kunnen kloppen.

yhcmarc
16 juni 2008, 15:33
V4B en V4 '70s zijn toch hetzelfde op reverb na?
De V4 die ik bedoel is idd een V4B RI, in de zwarte Classic look.

Ok de V4BH dus, dat is wel een basamp he en geen gitaaramp ;). De 70ies V4 en V4B zijn redelijk hetzelfde idd, alleen de reverb is anders en de rockerswitches werken anders en volgens mij is de eq stack iets anders.

Bernardduur
16 juni 2008, 19:25
Ampeg maakt geen gitaaramps

Alleen basamps met reverb die door moeten gaan voor een gitaaramp :D

El Fuzzo
17 juni 2008, 09:34
Hey mensen,

Ik heb een Ampeg V4 op de kop getikt via ebay. Aangezien hij uit Amerika komt, zal ik wat dingen aan moeten laten passen om hem in NL te kunnen gebruiken. Tot zo ver weet ik dat er een andere transformator in moet om hem op 220 volt te kunnen laten draaien. Is dat het enige wat er aan moet gebeuren of blijft het bij de transformator?

Aangezien een nieuwe transformator een prijzige aangelegenheid is, is het ook mogelijk om zoiets (http://www.omvormer.net/nl/dept_14.html) te gebruiken? Zo ja, welke versie moet ik dan hebben? Zijn er naast die omvormer nog meer opties?

Sorry voor de stortvloed aan vragen :hippie:

yhcmarc
17 juni 2008, 09:45
Volgens mij moet een omvormer of verhuistrafo zonder problemen kunnen werken. Je moet dan wel ff een zware nemen want die V4 trekt behoorlijk wat stroom ;)

pimmetje
17 juni 2008, 09:53
Idd gewoon lekker ruime verhuistrafo nemen.
Ook opletten dat 't er eentje is die geschikt is voor geaarde stekkers, maar dat zal volgens mij vooral bij de zwaardere gevallen wel goed zitten.

El Fuzzo
17 juni 2008, 09:55
Volgens mij moet een omvormer of verhuistrafo zonder problemen kunnen werken. Je moet dan wel ff een zware nemen want die V4 trekt behoorlijk wat stroom ;)

hehe, ik zat toevallig net wat van je posts te lezen in het ampegv4.com forum over de externe master volume :)

Maar welke zware omvormer raad je me aan? Ik ben echt een complete n00b op het gebied van electronica :(

Bernardduur
17 juni 2008, 10:58
Ik heb een tijdje met een omvormer gewerkt (de mijne komt ook uit de USA) en ik moest gaan tot 800W om hem fatsoenlijk te laten werken

Ben toen toch maar overgestapt op een andere trafo; Nico Verduin had er nog een liggen :) Heb gelijk de gridweerstanden van de powertubes op de sockets gezet; geeft een hoop meer headroom!

yhcmarc
17 juni 2008, 11:12
hehe, ik zat toevallig net wat van je posts te lezen in het ampegv4.com forum over de externe master volume :)

Maar welke zware omvormer raad je me aan? Ik ben echt een complete n00b op het gebied van electronica :(

Tja dat ding was toch niet echt wat ik zocht, enne over die trafo, geen idee, de mijne werkt gewoon op 220.

Rogier, grid weerstanden vervangen voor meer headroom? Vertel ...

Bernardduur
17 juni 2008, 11:38
Op de powertubes zitten weerstanden die een deel van de grid van power voorzien. Deze zitten in de V4 "ver" weg van de powertubes op het PCB (+ draadjes erheen en draadjes met hoogvoltage ernaartoe)........

Het is bevorderlijk voor een hoop als je de afstand tussen deze dingen + buizen zo klein mogelijk maakt; op de buisvoet is dan zo dichtbij mogelijk.

Je kan ze gewoon lossolderen en op de buisvoeten solderen (afstand tussen buis en deze weerstand is dan ineens superklein), je haalt wat draden weg etc.......

Ik heb meer met mn amp gedaan maar dit gaf me het meeste resultaat. Moet toch eens langskomen op de amp meetings met dit ding :)

El Fuzzo
17 juni 2008, 11:50
Ik heb een tijdje met een omvormer gewerkt (de mijne komt ook uit de USA) en ik moest gaan tot 800W om hem fatsoenlijk te laten werken

Ben toen toch maar overgestapt op een andere trafo; Nico Verduin had er nog een liggen :) Heb gelijk de gridweerstanden van de powertubes op de sockets gezet; geeft een hoop meer headroom!

Ik denk dat een omvormer nog steeds mijn beste optie is. De trafo vervangen zal al gauw 200 gaan kosten, aangezien ik het niet zelf kan. Een omvormer van 800 watt is rond de 70 euro. Of zitten er nog nadelen aan een omvormer?

Bernardduur
17 juni 2008, 12:35
Ik denk dat een omvormer nog steeds mijn beste optie is. De trafo vervangen zal al gauw 200 gaan kosten, aangezien ik het niet zelf kan. Een omvormer van 800 watt is rond de 70 euro. Of zitten er nog nadelen aan een omvormer?

Ik vond het een log ding om mee te slepen..........

Nico zette de trafo gratis in mn amp als ik dat wilde........ ik wilde dat niet :)