PDA

View Full Version : versterkers twijfels



thekid
14 juli 2007, 23:20
hey gasten

een vraag ik zit zelf een beetje in de knoop.

ik heb thuis een marshall tsl 601
goed mooi combo,

maar nu ben ik toch niet honderd procent tevreden de sound is niets voor mij hij klink wat te modern.

nu ben ik aan het denken om deze te verkopen en een andere aan te schaffen. een jcm 800 ofzo wel tweedehands.

maar ik speel momenteel nog niet in een band dus is het nog wat voor thuis gebruik. ben wel opzoek naar band

de jcm 800 is dit een degelijke bak ook tweedehands. heb horen vertellen dat dit wel een echte rock amp is.

en hoelang duurt het mss voordat die tsl verkocht is.

ik speel op een gibson les paul dat wel even vermelden.

ik zou graag wat raad willen van jullie kenners

vriendelijke groet

the sure thing
14 juli 2007, 23:27
DE JCM800 bestaat niet, er zijn verschillende types. Heel grofweg:

-met 4 inputs (zonder mastervolume)
-met 2 inputs (de meest gewilde) en met
-1 input (de 2 kanaals versie)

EN dan nog 50W of 100W. Ze zijn alle drie qua klank verschillend en daar zijn al 101 sites over volgeschreven. Hoe lang het duurt voordat je je TSL kan verkopen, hangt voor een groot deel van de prijs af, die je ervoor wilt vragen.

armageddon
14 juli 2007, 23:38
Is er een reden dat je alleen naar Marshall kijkt? Er zijn namelijk genoeg andere merken die waarschijnlijk ook in je straatje passen.

thekid
14 juli 2007, 23:47
ja alee dan wat is dan een goede jcm 800 gwn een tip geven.

die tsl moet toch wel wat opbrengen hij is nieuw gekocht en nu bijna een jaar oud heb hem voor 1300 gekocht.

en ik weet niet waarom ik voor marshall kies mss omdat bijna alle rockiconen het gebruiken :)

LCH
15 juli 2007, 09:18
ja alee dan wat is dan een goede jcm 800 gwn een tip geven.
Zoals the sure thing al zegt: DE jcm800 bestaat niet. DE beste jcm800 dus ook niet. Da's allemaal persoonlijke voorkeur. Een tip geven is onzin, je zult het toch echt zelf moeten bepalen.


die tsl moet toch wel wat opbrengen hij is nieuw gekocht en nu bijna een jaar oud heb hem voor 1300 gekocht.
Gewoon even op marktplaats rondneuzen. Denk nou niet dat je er 1200 euro voor krijgt.


en ik weet niet waarom ik voor marshall kies mss omdat bijna alle rockiconen het gebruiken :)
En ik weet niet waarom je voor Marshall kiest als je niet eens weet hoe andere amps klinken. Ga naar een winkel en probeer alles uit! Vrij onnozel om voor Marshall te kiezen 'omdat iedereen er op speelt'. Misschien is Koch wel helemaal jouw geluid, of anders Vox. ;)

Succes!

PS: denk na één akkoord nou niet dat een JCM 800 niet klinkt. Het zijn nou eenmaal geen lage volume/slaapkamer-ampjes.

zjanke
15 juli 2007, 09:43
ja alee dan wat is dan een goede jcm 800 gwn een tip geven.

die tsl moet toch wel wat opbrengen hij is nieuw gekocht en nu bijna een jaar oud heb hem voor 1300 gekocht.

en ik weet niet waarom ik voor marshall kies mss omdat bijna alle rockiconen het gebruiken :)

Verkoop zal je ongeveer 600-700 euro opleveren als ie er echt 100% perfect uitziet. Ook moet je een geintereseerde vinden, de TSL's hebben (onterecht vind ik persoonlijk) niet de beste naam. Omdat er net een nieuwe serie uit is bij marshall kun je al een nieuwe 601 vinden voor rond de 1000 euro. Niet het bericht wat je wil horen, maar het is nou eenmaal niet anders.

Ik heb zelf een 602 gehad en ik vind dat je met wat kleine wijzigingen grote verbeteringen kunt halen. probeer eens goede ECC81 voorbuizen (nieuwe JJ's of Tung sols of goede NOS exemplaren) in plaats van de standaard ECC83, hij wordt dan wat minder high gain en met name het lead kanaal wordt dan een veel voller bruikbaarder kanaal. De grootste fout die Marshall ooit heeft gemaakt is de Wolverine speaker uit de TSL serie, wat een vreselijk schel en vlak ding is dat. Zoek hiervoor een leuke vervanging, bijvoorbeeld een tweedehands celestion V30 of eventueel een nieuwe eminence tonker of governor.
En als je er voor een leuke prijs een attenuator bij kunt vinden dan hoor je pas wat het ding doet als je hem vol open draait. wat dat betreft is een 601 een echte marshall, hij klinkt veel beter als hij vol open staat.

bass blom
15 juli 2007, 10:29
of hang er een beton 2 x 12 V30 aan :D

Lexvandoef
15 juli 2007, 10:57
hehe, no offence Bas, maar ik heb vrijdag mijn Marshall 2203 met V30's gehoord en daarna met de G12-65's die ik van jou heb gekocht. Mijn Marshall klinkt echt zo veel beter over die 65's, veel minder schel en rafelig.

bass blom
15 juli 2007, 11:08
das heel mooi lex!
maar daar aangezien ik een TSL 60 top heb.. wat m.i. best vergelijkbaar is met de 601 combo..
en ik het verschil hoorde op mijn 65's EN 70's (best neuzig met de 65's, stuk beter met de G12M70's)
en daarna de V30's uit de benton 412.. :P
dat gaf mij een thuiskomen gevoel.. jaaa, zo moet het klinken.

Lexvandoef
15 juli 2007, 11:16
das heel mooi lex!
maar daar aangezien ik een TSL 60 top heb.. wat m.i. best vergelijkbaar is met de 601 combo..
en ik het verschil hoorde op mijn 65's EN 70's (best neuzig met de 65's, stuk beter met de G12M70's)
en daarna de V30's uit de benton 412.. :P
dat gaf mij een thuiskomen gevoel.. jaaa, zo moet het klinken.


Ja, iedereen heeft zo zijn eigen klank in zijn hoofd, en ik heb dan ook een 'vintage' marshall en geen modern ding. Maakt ook veel verschil.

bass blom
15 juli 2007, 11:44
precies..
ik hoorde met de V30's precies hetzelfde als toen ik mijn rectifier verkocht in 2002.
toen die gast met de mesa box met 4 V30's kwam.
en hopelijk hoor ik het in de loop van deze week weer.
http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/5a.gif

thekid
15 juli 2007, 12:03
dus mss de tsl wat aanpassen en wachten totdat ik wat gespaard heb voor een nieuwe versterker; gewoon om de kosten wat te druken.

dus anderebuizen erin en mss een tweede speakerkast bij kopen omzo een mini stack te verkrijgen.

tips wat ik mss nog kan veranderen zijn altijd welkom

die tsl is 60 watt is dit genoeg om kleine optredentjes mss ooit te doen.en als ik een tweede speakert aansluit verhoogt het volume dan?

Lexvandoef
15 juli 2007, 12:12
60 Watt is zeker wel genoeg om mee op te treden, zeker voor kleine kroegen en ook voor grotere podia.

LCH
15 juli 2007, 12:15
Inderdaad. En een tweede speaker verhoogt het volume niet, het klinkt alleen wat breder. Als je die TSL wat aanpast zodat 'ie goed klinkt, waarom zou je dan nog een andere versterker willen? Kost klauwen vol geld man. Als je sowieso een andere amp wil kun je die TSL beter meteen verpatsen, heb je iig de kosten van een andere speaker en buizen niet.

bass blom
15 juli 2007, 12:59
60 watt is niet de helft van 120..

het is de helft van 600 watt :D

Jim Haagmans
15 juli 2007, 13:05
zeker, met 60 wat buizen moet je in principe overal makkelijk kunnen spelen. Of je moet al van plan zijn volgende week de kuip uit te verkopen.

rjong999
15 juli 2007, 13:06
60 watt is niet de helft van 120..

het is de helft van 600 watt :D
Hu ? Is 120/2 geen 60 ? Is het tegenwoordig 600/2=60 ?

Heb ik weer iets gemist zeker...

bass blom
15 juli 2007, 13:21
als je een 60 watt versterker hebt en je wilt een keer zo hard, dan moet je een 600 watt hebben

Dude
15 juli 2007, 13:21
die tsl moet toch wel wat opbrengen hij is nieuw gekocht en nu bijna een jaar oud heb hem voor 1300 gekocht.


ik denk dat je erg blij mag zijn als je er 600 a 700 euro voor gaat vangen. Ik heb de mijne ook heel lang te koop gehad en uiteindelijk maar ingeruild omdat de onzinbieders bleven hangen bij 400 euro. Zelfde verhaal, nog net geen jaar oud, nieuw gekocht voor een hoop geld (wel minder als jij, dacht 1150 euro)

Logisch aan de ene kant, want een JCM800 combo koop je voor 4 a 500 euro. Waarom dan 1000 euro gaan betalen voor een 2ehands TSL combo zou je zeggen.

Succes met je verkoop !

rjong999
15 juli 2007, 13:46
als je een 60 watt versterker hebt en je wilt een keer zo hard, dan moet je een 600 watt hebben
Natuurlijk. Maar daarom is 60 watt nog niet de helft van 600.

guitartub
15 juli 2007, 13:47
Sjemig, denk je een waardevaste Marshall buizenbak te hebben aangeschaft en als je dan hoort wat je er een jaar later voor terug kan krijgen is dat SCHRIKKEN! Reden te meer om bij de aanschaf van een versterker voor een toch behoorlijk bedrag NIET over een nacht ijs te gaan.

bass blom
15 juli 2007, 13:49
Natuurlijk. Maar daarom is 60 watt nog niet de helft van 600.

dus de ene kant op klopt het wel en de andere niet?
ga jij maar lekker ff wikipedia herschrijven ofzo..

http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/ihoohase.gif

armageddon
15 juli 2007, 14:54
Het is toch duidelijk wat rjong bedoelt? 60 Watt is 1/10 van 600 watt, en de andere kant op is 600 watt 10 keer zoveel als 60 watt. Jullie verwarren elkaar met wattages en dB's terwijl jullie volgens mij zelf goed weten hoe het zit.

LCH
15 juli 2007, 15:01
dus de ene kant op klopt het wel en de andere niet?
ga jij maar lekker ff wikipedia herschrijven ofzo..
Aan de ene kant maak jij je veel te druk en aan de andere kant maak jij je veel te druk.

rjong999
15 juli 2007, 17:05
dus de ene kant op klopt het wel en de andere niet
Ja, het zijn net meisjes

the sure thing
16 juli 2007, 00:00
idd. als je "hardheid" in dB (decibel) meet, dien je idd 600W te hebben, als je 2x zo hard wilt. In de subjectieve BELEVING van het volume ligt het anders. Dan klinken 2 speakers op een 60W harder dan 1 speaker, bijvoorbeeld...

De TSL 60W is UITSTEKEND om mee in kroegen en op podia te spelen.

Veekeren
16 juli 2007, 10:32
Sjemig, denk je een waardevaste Marshall buizenbak te hebben aangeschaft en als je dan hoort wat je er een jaar later voor terug kan krijgen is dat SCHRIKKEN! Reden te meer om bij de aanschaf van een versterker voor een toch behoorlijk bedrag NIET over een nacht ijs te gaan.

Als het je om de waardevastheid is kan je sowieso maar beter niet nieuw kopen... Tenzij je enorme kortingen krijgt :)

bass blom
16 juli 2007, 14:21
als je wat dan ook nieuw koopt ben je meteen pak m beet 30% van de waarde kwijt.

maar ik verpats mijn net binnengekomen harley benton 412 V30 niet voor 250 :D

thekid
16 juli 2007, 19:34
ja dus ik ga de tsl houden.

maar ga hem aanpassen dus nieuwe andere buizen, tweede speaker.

of is het mogelijk om van deze combo een top te maken of is dit moeilijk en duur.

voor de rest zou ik willen weten van jullie wat jullie goed of slecht vinden aan een tsl .

bass blom
17 juli 2007, 10:38
de mijne is een heel end in mijn achting gestegen sinds de 4 V30's er aan hangen :P
brute geluidsdruk, heerlijk

guitarguru
17 juli 2007, 10:43
ja dus ik ga de tsl houden.

maar ga hem aanpassen dus nieuwe andere buizen, tweede speaker.

of is het mogelijk om van deze combo een top te maken of is dit moeilijk en duur.

voor de rest zou ik willen weten van jullie wat jullie goed of slecht vinden aan een tsl .

Als je een beetje handig bent kun je er zo een top van maken natuurlijk, moet je een behuizing in mekaar gaan zetten. Of kant en klaar kopen/laten maken voor een eurootje of 200.

Ik heb zelf de 602 gehad. Vond het een veelzijdige amp. Goed clean en lekkere crunch en lead tones. Heb hem weggedaan vanwege zijn grootte en, vooral, gewicht!! Ik vond hem niet heel luid, hij moest bijna voluit in kleine oefenruimtes, maar dan klonk ie ook wel op zijn lekkerst..... Toffe bak.

steph
17 juli 2007, 13:59
Ik heb ook een TSL 602, klinkt fantastisch, moet er wel bij zeggen: 2x Vintage 30's, ElectroHarmonix eindbuizen (Muller replica's) en andere voorbuizen.
Ik ben nog nooit volume te kort gekomen, ook niet op podia van 80m2.

thekid
17 juli 2007, 22:58
wat is eigenlijk het verschil tussen een van de jcm 800 en deze tsl kan ik met wat prutsen niet ongeveer dezelfde sound krijgen.

en hoe moet ik een bijpassende cabinet kopen voor deze tsl 601, waar moet ik op letten

zjanke
17 juli 2007, 22:59
wat is eigenlijk het verschil tussen een an de jcm 800 en deze tsl kan ik met wat prutsen niet ongeveer dezelfde onstellingen krijgen.

Zoals al eerder is aangegeven zijn er nogal wat verschillende JCM800 uitvoeringen. Ik heb er zelf twee, een 4010 (50 watt, 1 kanaals) en dat is een versterker die net effe wat minder gain heeft dan het crunchkanaal van een TSL602, maar wat voller klinkt. Verder heb ik nog een 4140 en die is helemaal niet te vergelijken want dat is eigenlijk een Marshall Twin reverb (om het makkelijk te maken...), maar dan met een randje en wat minder belletjes dan een fender. Het tweede (reverb)kanaal van deze versterker vind ik persoonlijk niet echt geweldig


en hoe moet ik een bijpassende cabinet kopen voor deze tsl 601

Naar de winkel gaan en daar een aantal cabinets met de eerder genoemde speakers laten aansluiten. Wat jij het beste vindt moet je vervolgens tweedehands gaan zoeken....

Wat ik wel grappig vind is dat (ex) bezitters over het algemeen tevreden zijn over een TSL, terwijl het toch wel "cool" is om te roepen dat een TSL niks is.

rjong999
18 juli 2007, 01:22
Asl het dan toch een beetje een "welke Marshall"-topic wordt: stel dat ik een marshall topje zou zoeken met een behoorlijk vet geluid, EvH bijvoorbeeld. Waar denk je dan aan ? Er zijn zovvel verschillende smaken dat het voor een niet-deskundige bijna ondoenlijk is om door de bomen het bos nog te zien.

guitarguru
18 juli 2007, 11:03
Asl het dan toch een beetje een "welke Marshall"-topic wordt: stel dat ik een marshall topje zou zoeken met een behoorlijk vet geluid, EvH bijvoorbeeld. Waar denk je dan aan ? Er zijn zovvel verschillende smaken dat het voor een niet-deskundige bijna ondoenlijk is om door de bomen het bos nog te zien.

Dan denk ik aan vintage Marshall tops van eind jaren 60 tot begin jaren 70 grofweg. Aan Superlead Plexi's, Superbass, JMP en vroege JCM800's. Die klinken vet! Moet je ze wel flink open kunnen draaien natuurlijk.
Kijk voor een goede kloon van deze amps b.v. naar een Vernet versterker. Handwired voor een uiterst schappelijke prijs. Bouwt er ook zo een Mastervolume voor je op voor die sounds bij minder belachelijke volumes. :rockon:

thekid
18 juli 2007, 12:29
ik koop alleen the real thing.:)

maar ik houd nog wat de tsl maar als ik later groot ben :) ;) koop ik een andere.

nee zonder geinen ik ga nog wat wachten totdat ik een band heb en een goede inkomsten en dan zien we wel.

met de tsl zal ik waarschijnlijk ook wel een eind komen.