PDA

View Full Version : Mic of Minimass?



Bâh
14 juli 2007, 13:49
Ik wil het e.e.a. gaan opnemen thuis.

Omdat er geen line out op een buizenversterker zit lijkt het me dat ik 2 opties heb. Een microfoon of een attenuator.

Het enige voordeel dat ik me kan bedenken van een mic. t.o.v. een attenuator is dat hij de geluidskleuring van de speaker meeneemt.

De voordelen die ik me kan bedenken van een attenuator t.o.v. een mic. is dat er geen kans is op bijgeluiden en ik meer uit m'n versterker kan halen op laag volume.

Wat adviseren jullie?

rjong999
14 juli 2007, 17:51
uh....een zoom 2.1 ipv je eindversterker ? beter, goekoper, makkelijker en meer mogelijkheden

Ic3gl0vE
15 juli 2007, 11:19
Een goedkope zoom beter dan een mooie buizenversterker? Denk het niet

Makkelijker, goedkoper en handiger? Dat wel.

Dan is de vraag: wat wil je met je opnames gaan doen? Wil je ideetjes opnemen om te laten horen aan je band, of wil je thuis volledige nummers/albums gaan opnemen en produceren?

Als het slechts om ideetjes gaat, zou ik een v-amp2 of de zoom nemen. die zijn goedkoop, makkelijk en je kunt er best een leuk resultaat mee bereiken. line6 toneport UX1 is ook leuk: kost iets meer, maar die fungeert dan ook meteen als geluidskaart zodat je geen latencyproblemen zal hebben. Een andere optie zou zijn om een goedkope sm57 kloon (bijv.) te kopen met een micpre-amp (een goedkope van behringer of ART om maar wat te noemen) zodat je je versterker kunt opnemen. Je bent dan ook zo ongeveer 100 euro kwijt gok ik en dan moet het resultaat ook best leuk zijn.

Wil je betere opnames maken, dan kun je denken aan een vox tonelab of podXT als je modelling zou willen. Wil je liever het geluid van je echte amp, dan kun je denken aan een goede geluidskaart, mooie mic pre-amp of mengtafel en een goede microfoon. Een microfoon die hier veel genoemd wordt is de studio projects B1, die kost niet eens zoveel geloof ik.

Anyway, het hangt dus ook een beetje van je budget af wat verstandig is. Hoeveel wil je uitgeven?

Die attenuator zou ik trouwens niet doen. Je hebt dan weer een extra speakersimulator nodig, anders klinkt het echt vreselijk.

rjong999
15 juli 2007, 12:52
De reden dat ik de Zoom als 'beter' kwalificeer' is de volgende (wel een heel verhaal, en misschien is niet iedereen het met me eens...)

Als ik eengitaar opneem dan wil ik eigenlijk het geluid horen zoals het spul in de oefenruimte klinkt: gewoon lekker vol gas (ik heb een Bogner preamp met een Mesa 20/20 en twee Marshall 1936 cabs. Dat klinkt hemels).

Ik heb alle kastjes, Z-Vex Nanoamps, doosjes, attenuaters, powersoaks, geluidsdempende dozen en kasten en noem maar op geprobeert om dat geluid ook in de slaapkamer te kunnen maken. No way. Er mist iets. Dus gaan zoeken wat dat is en wat er aan te doen valt. Welnu...

Het probleem begint als je signaal uit je preamp komt. Je wilt dan de extra vervorming en compressie van de eindbuizen-oversturing. Dat gaat je op slaapkamerniveau niet lukken met een versterker die meer dan pak 'm beet 0.5 watt produceert, omdat 'ie dan al te hard gaat. De nano-amp leek dus een uitkomst, die is zo ongeveer 500 mW. Maar dan loop je tegen het volgende probleem aan: je cabs spelen een aardige noot mee. Als je zo tegen een bepaald punt aankomt gaat je speaker/cab zelf ook vervormen, comprimeren, galmen, resoneren, fase-verschuiven ofzo - ik weet niet wat het werkelijke verschijnsel is maar je hoort het prima, het is de reden dat mensen 1000 euro voor een mooie 2x12 cab uitgeven.
Het vervelende is dat 'ie dat dus alleen doet als het ook een beetje hard staat. De nanoamp geeft dus wel een lekker eindbuizen-geluid maar niet die punch die een echt cabinet geeft. Hetzelfde probleem treedt op bij powersoaks: je hebt wel je 100% eindbuizenvervorming maar onvoldoende volume om je speaker/cab ook echt mee te laten kreunen.

De oplossing moet dus zijn: speaker-emulatie. Wat het effect ook is dat door zo'n mooie Bag End of Bogner 2x12 komt, als het er is kun je het meten en emuleren. En als je het kunt emuleren dan kan dat dus ook op laag volume: en dat zoek ik!
Ik heb twee soorten van speaker-emulatie gevonden: hardware en software.
De beste hardwarematige oplossing (die ik geprobeert heb) komt uit de Hughes&Kettner Red Box. Het geluid doet erg denken aan een Marshal 4x12. voor zover ik weet is dat uitsluitend EQ, de frequentiekarakteristiek van een 1960 wordt in het kastje nagebootst. Ik ga er even vanuit dat power soaks met speaker emulatie niet erg anders werken.Het klinkt voor veel doeleinden goed genoeg, maar mist de kenmerken die ik eerder opnoemde, extra compressie en vervorming en wat dies meer zij.

Dan dus software. Ik heb ervaring met twee vormen: de 'ingebakken' variant, die je tegenkomt in de bekende modellers (GT8, Pod, Zoom, Vox, je kent het lijstje), en de 'losse' variant, zoals die in de bekende software zit van bijv. GTR, Tracks, Amplitube etc. De kwaliteit ervan ontdoet elkaar niet zo veel (dat is een subjectieve opmerking trouwens, misschien horen andere mensen dingen die ik niet hoor), de 'ingebakken' variant heeft als voordeel dat 'ie wat meer portable is dan de 'losse' variant, maar die laatste heeft vaak weer meer variabelen - microfoontype en -plaatsing, meerdere cabs etc. In alle gevallen is dat spul in staat om een behoorlijk realistische cab emulatie te maken.

Die cab emulatie is niet perfect: in de oefenruimte klinkt het gewoon beter. Wat je nog mist is zeker een stukje buikgevoel, wapperende broekspijpen, het geluid van de meetrillende plafondplaten en de snare die meezingt. Maar dichterbij dan dit komt het niet.
Dus vandaar dat ik uiteindelijk voor de softwarematige variant van de speaker emulatie gekozen heb voor mijn thuisopnames. Meestal gebruik ik gewoon die van de GT8 of de Zoom (de GT8 heeft een S/P DIF output die ik in mijn standaard setup op mijn geluidskaart heb, wel zo handig). Een gere-amped stukje altijd met Amplitube, die voor mijn gevoel de lekkerste speaker emulatie heeft, zeker voor chrunches.

Waar we op wachten is een 500 mW 4x1" cabinet met 4 125 mW V0.125's...

Bâh
16 juli 2007, 20:43
Het is de bedoeling dat ik thuis m'n gitaargeluid met goede kwaliteit op m'n laptop kan overbrengen. Voornamelijk voor eigen gebruik, gewoon omdat ik het leuk vind.

Een groot onderdeel van mijn geluid is m'n versterker/speakerkast. Dus vandaar dat ik even niet verder dacht dan het gebruik van die versterker.

Maar zoals jullie het brengen lijkt me modelling ook een goede optie. Ik zal me gaan verdiepen in de apparaten die jullie genoemd hebben.

Budget is ongeveer 300 euro btw, maar iets meer of minder maakt niet uit. Ik betaal liever iets meer voor goede kwaliteit dan dat het het achteraf toch net niet is.

Ic3gl0vE
17 juli 2007, 11:22
Misschien is dit wel leuk om te doen dan:
Koop een line6 ux2. Dat is een geluidskaart met line6 modelling software erbij. Dit ding heeft ook fantoomvoeding zodat je een condensatormic kunt aansluiten.
Op deze manier kun je eerst modelling uitproberen en mocht het niet goed genoeg zijn, koop je er een leuke mic bij en klaar ben je :)

Han S
17 juli 2007, 12:31
Als je nou geen geld wilt uitgeven aan een microfoon en je hebt zoals bijna iedereen een MP3 speler, gebruik dan je oordopjes als microfoon, klinkt soms verassend goed. Ik gebruik een luidspreker als microfoon voor de basdrum, ik heb daar verschillende luidsprekers voor, een Kef B110, B200 en het mooiste is een meer dan 50 jaar oude Philips breedbandspeakertje van 600 ohm.

Dat is de AD3800M, een klein speakertje dat bedoeld was voor in die klankzuiltjes die je in kerken ziet hangen. Die werken op een 100 volt systeem en de impedantie van die speakertjes is meestal rond 600 ohm. En laten microfoons nou ook zo tusssen de 150 en 600 ohm zitten.

Dat speakertje zou je zelfs gewoon als zangmicrofoon kunnen gebruiken en dat klinkt helemaal niet verkeerd, ook voldoende hoge tonen omdat het een dubbelconus is.

MizZoo
17 juli 2007, 13:14
Oordopjes als microfoon? Daar heb ik nog nooit van gehoord, of heb ik het nu verkeerd begrepen? En microfoon is toch iets waar je in zingt/speelt ipv iets waar geluid uitkomt :D ?

Han S
17 juli 2007, 13:43
Een dynamische microfoon bestaat uit een dun velletje met daaraan vastgelijmd een dun rolletje koperdraad. Dat spoeltje hangt in een magnetisch veld en als dat koperen (of aluminium) spoeltje beweegt in dat veld gerereert het een klein spanninkje.

Een oordopje bestaat uit een dun velletje met daaraan vastgelijmd een rolletje koperdraad wat in een magnetisch veld hangt. Als je een spanninkje op dat spoeltje zet gaat het bewegen en gaat het dunne velletje de lucht in beweging brengen. Er is niet zo gek veel verschil tussen een microfoonkapseltje en een oordopje, dus waarom zou je het niet proberen?

Ik heb wel eens een Sennheiser koptelefoon in de basdrum gelegd en dat klonk helemaal niet slecht, een groot membraan microfoon dus. Ik zal vanmiddag eens een oordopje proberen, is een rondomgevoelige kleinmembraan microfoon dus.

O ja, als je een dynamische microfoon in de uitgang van je MP3 speler steekt komt er wel zeker geluid uit.