PDA

View Full Version : Cello, Trompet, Viool?



nielsduursma
13 juli 2007, 21:40
Hey allen!

Ik ben bezig met een soort klein projectje met allemaal eigen liejdes. Nu heb ik wat vrienden en vriendinnen overgehaald (nouja, overgehaald, ze wilden zelf:D en 't lijkt me heel erg tof!) om een aantal partijen die ik heb geschreven voor oa Cello en Trompet in te spelen.

Maar nu vraag ik me af hoe ik dit ga opnemen. Ik heb een dynamische microfoon en een betere condensatormicrofoon, niet allemaal van superkwaliteit maar ik ben tevreden over het resultaat wat ik er mee haal als ik gitaar en af en toe wat percussie en andere dingetjes opneem.

Het gaat mij eigenlijk vooral om de plaatsing van de microfoon, ik heb werkelijk geen idee waar ik ze neer moet/kan zetten voor een leuk geluid. Ik weet dat ik vooral veel moet experimenteren, maar ik (en de andere ook denk ik) zouden het niet zo fijn vinden om eerst een dag daarmee te lopen klooien.

Bij voorbaat dank alvast!

En als iemand wat wilt luisteren van 't projectje gewoon even hier (http://nielsd2.hyves.nl/) kijken (en dan even naar beneden scrollen voor wat liedjes)

Han S
14 juli 2007, 00:52
Niels, de trompet kun je met de condensator doen, maar het hangt een beetje af van welke condensator en mogelijk doet de dynamische het beter op trompet. Wel een stukkie er van af en een beetje uit het centrum van de bell richten want daar zijn ze erg scherp.

De cello schuin naar beneden op het gebied tussen de klankgaten en de hals richten, dus ergens boven de brug en niet te dichtbij. Ik zou de condensator als eerste pakken, maar ik weet niet welke je hebt.

De viool ook schuin van bovenaf en ook niet zo dichtbij, een centimeter of 50 a 60 en ook een condensator of een ribbon, maar die zul je niet hebben verwacht ik.

Succes hé.

nielsduursma
14 juli 2007, 12:17
Niels, de trompet kun je met de condensator doen, maar het hangt een beetje af van welke condensator en mogelijk doet de dynamische het beter op trompet. Wel een stukkie er van af en een beetje uit het centrum van de bell richten want daar zijn ze erg scherp.

De cello schuin naar beneden op het gebied tussen de klankgaten en de hals richten, dus ergens boven de brug en niet te dichtbij. Ik zou de condensator als eerste pakken, maar ik weet niet welke je hebt.

De viool ook schuin van bovenaf en ook niet zo dichtbij, een centimeter of 50 a 60 en ook een condensator of een ribbon, maar die zul je niet hebben verwacht ik.

Succes hé.

Dank je Han!
Tsja, die dynamische microfoon is een of andere Senheiser (oud en versleten) en in vergelijking met m'n condensator (Dat is dan weer een of andere Behringer:D) vind ik 'm nogal slecht. Hij ruist meer en het lijkt wel of z'n bereik veel kleiner is, ook klinkt het hoog niet zo mooi als bij de Behringer, en laag dat kent 'ie al helemaal niet geloof ik. :satisfie:

Denk je ook dat het nodig is om zo'n plopkap te gebruiken bij de microfoon voor de trompet? IVM vocht enzo?

Han S
14 juli 2007, 12:29
Nee hoor, een trompet sproeit niet uit de beker, af en toe laten ze hem leeglopen met zo'n klein klepje, er komt condensvocht uit.

Bovendien kun je met een trompet wel minstens een halve meter bij die mic vandaan blijven.

nielsduursma
14 juli 2007, 12:34
Nee hoor, een trompet sproeit niet uit de beker, af en toe laten ze hem leeglopen met zo'n klein klepje, er komt condensvocht uit.

Bovendien kun je met een trompet wel minstens een halve meter bij die mic vandaan blijven.

Okee, in 't orkest sta ik achter ze, dus ik zou niet weten of de mensen die voor ze zitten nou een natte nek hebben aan 't einde van de repetitie, wat ik wel weet is, is dat ze altijd zo'n mooi plasje speeksel achterlaten:D

En die afstand, om de een of andere reden vind ik dat vrij logisch klinken, ik vind een trompet sowieso beter klinken als je op een afstandje staat ipv er pal naast, geen idee hoe dat komt.

Han S
14 juli 2007, 12:39
De meeste mensen denken dat als zo'n toeteraar dat instrument laat leeglopen dat er kwijl uit komt, maar het is condenswater.

En het geluid van een trompet is idd sterk naar voren gericht en zoals technici dat noemen is het geluid 'on axis' erg scherp.

Je denkt dat een trompet opnemen wel zal meevallen, maar het is best een moeilijk instrument en de betere trompettisten zijn heel erg mierenneukerig over hun geluid en terecht.

nielsduursma
14 juli 2007, 12:46
Je denkt dat een trompet opnemen wel zal meevallen, maar het is best een moeilijk instrument en de betere trompettisten zijn heel erg mierenneukerig over hun geluid en terecht.

Dat dacht ik niet, daarom vroeg ik het hier ook:D
Ik hoop dat het resultaat behoorlijk beter wordt dan 't geluid wat ik behaalde met m'n midicontroller en een computer-trompet. :satisfie:

Als 't eenmaal zover is (de trompettert is nu op vakantie) zal ik wel kijken of ik hier wat kan posten. Ik ben zelf erg benieuwd:D