PDA

View Full Version : het "vette" geluid



glowshadow
13 juli 2007, 20:26
ik heb een Marshall MG 50 dfx

een boss me-50

en een ibanez rg 350

ik had eigenlijk wel verwacht dat ik dit geluid zou kunne krijgen ..maar het zit er gewoon niet in of het komt er niet uit

wie heeft goeie tips

glowshadow
13 juli 2007, 20:27
dit vette geluid bedoel ik dan

http://www.freelicks.net/kiss-god-of-thunder-video-lesson.htm

glacius
13 juli 2007, 20:29
alles verkopen wat je hebt en ''echte'' spullen kopen

een dikke les paul met een buizenbak !

glowshadow
13 juli 2007, 20:30
de gitaar van da filmpje is ook een ibanez

Teddy
13 juli 2007, 20:32
Het geluid licht ook aan de houtsoort van je gitaar, basswood klinkt wat dunner dan bv mahonie.

glacius
13 juli 2007, 20:51
je zou ook mee kunnen doen aan mijn gitaar loterij, mijn strat klinkt zoo vet !

glowshadow
13 juli 2007, 22:31
ligt het dan echt aan mijn gitaar ! da ding kostte me 400 euro!

glacius
13 juli 2007, 22:35
ligt het dan echt aan mijn gitaar ! da ding kostte me 400 euro!

nee natuurlijk niet, die rg'tjes zijn best wel leuke gitaren..

maar die marshall mg in combinatie met dat boss pedaaltje is echt het probleem.

een goede buizen versterker met een scheurkanaal zal vele malen ''vetter'' klinken

DarknessAwaits
13 juli 2007, 22:36
Ik denk dat je het meeste wat hier gezegd is kunt vergeten. Pak je Ibanez, ga oefenen en oefenen. Dan zul je ook je versterker wat leren kennen en uiteindelijk kom je op een redelijk tot goed geluid uit.

Tuurlijk kun je betere spullen kopen maar onderschat niet je eigen aandeel.

Brammibal
13 juli 2007, 22:37
Dat geluid kan je er heus wle uitkrijgen, ik heb zulk geluid al wel is vaker uit die me-50 horen komen. Zet je marshall clean, en kloot dan met je me-50 tot je dan ongeveer hebt.

glacius
13 juli 2007, 22:39
ik ben er meen eens dat spullen kopen niet het enige is wat de vooruitgang zal boeken, maar ik blijf erbij, transistor versterkers klinken nooit zo ''vet'' als buizen versterkers .

Jayjay
13 juli 2007, 22:41
ik ben er meen eens dat spullen kopen niet het enige is wat de vooruitgang zal boeken, maar ik blijf erbij, transistor versterkers klinken nooit zo ''vet'' als buizen versterkers .

Klopt! In iedergeval wordt er daarnaast ook al niet veel positiefs over de Marshall MG 50 dfx verteld..

Geen buis..geen al te goede transistor amp(voor een vet geluid dan)..weinig kans dus..denk ik..

Sim-Simon
13 juli 2007, 22:48
Die gitaar in dat filmpje vind ik persoonlijk trouwens nergens naar klinken.

Agent_Smith
13 juli 2007, 22:51
Die gitaar in dat filmpje vind ik persoonlijk trouwens nergens naar klinken.

Dat wou ik zeggen! Nog slechter dan dat kan bijna niet. Wat een gekras.

espex87
13 juli 2007, 23:00
Nou speel ik dus al een tijd gitaar etc, puur als hobby nog als ik weinig te doen heb. Ben er jammer genoeg nog niet zo serieus mee bezig als ik zou willen maarja...

Dat buizen gedoe bij versterkers, ja ik weet dat daar veel beter geluid uit voort komt maar ik dacht ook te hebben begrepen dan die niet eeuwig meegaan? Ik bedoel, ik verdien ook nog niet echt veel als student snappiej. :P

Jayjay
13 juli 2007, 23:13
Nou speel ik dus al een tijd gitaar etc, puur als hobby nog als ik weinig te doen heb. Ben er jammer genoeg nog niet zo serieus mee bezig als ik zou willen maarja...

Dat buizen gedoe bij versterkers, ja ik weet dat daar veel beter geluid uit voort komt maar ik dacht ook te hebben begrepen dan die niet eeuwig meegaan? Ik bedoel, ik verdien ook nog niet echt veel als student snappiej. :P

Heel begrijpelijk hoor!
Maar als je door wilt gaan met gitaar spelen zal op een moment leren dat de duurste koop is om spullen te kopen die net niet aan je verwachtingen of wensen voldoen...
Maar ja..als je de middelen niet hebt wat heel lochisch is zal je vaak ook moeten middelen in wensen. Toch zijn er meestal wel opties..een kleine tweeehands buizen ampje hoeft niet duur te zijn. Gaat meestal hard genoeg ondanks dat het vaak kleine kastjes zijn....

Maak gebruik van de kennis van anderen en vertouw daarnaast vooral op jou eigen oren!

(laat kennis de rails zijn die je in de goede richting leidt en laat je oren de trein zijn waarmee je de juiste eindbestemming kiest) :-)

heb te veel bier op..GAAP///

Piekhaar
14 juli 2007, 09:23
Nou speel ik dus al een tijd gitaar etc, puur als hobby nog als ik weinig te doen heb. Ben er jammer genoeg nog niet zo serieus mee bezig als ik zou willen maarja...

Dat buizen gedoe bij versterkers, ja ik weet dat daar veel beter geluid uit voort komt maar ik dacht ook te hebben begrepen dan die niet eeuwig meegaan? Ik bedoel, ik verdien ook nog niet echt veel als student snappiej. :P

Het is niet zo dat je buizen maar 2 maanden mee gaan ofzo hoor. En als je een beetje goed zoekt kan je buizen ook al voor veel goedkoper vinden dan in veel winkels.

fred dons
14 juli 2007, 09:36
"vet geluid krijg je niet uit transistor versterkers"
sorry maar wat een bullshit, Dimebag speelde over transistorversterkers en die had een vreselijk vet geluid en zo zijn er wel meer gitaristen die over een
transistor amp spelen (of een line 6 zoals bijvoorbeeld de gitarist van Kamelot)
ik speel zelf stereo over een fender transistor en een crate buizenbak waarbij de fender eigenlijk beter klinkt dan die crate

probeer vooral met je tone regeling op de effecten en versterker te werken (draai wat mid weg) en dan moet je toch behoorlijk in de de buurt kunnen komen

yhcmarc
14 juli 2007, 11:38
"vet geluid krijg je niet uit transistor versterkers"
sorry maar wat een bullshit, Dimebag speelde over transistorversterkers en die had een vreselijk vet geluid

Gave gitarist hoor, en Pantera was een ruige band (Far beyond driven .. WAT EEN PLAAT !!!, en dan ook nog even een Poison idea cover als extra .. megaruig .. ) , maar die gitaarsound was echt te kut voor woorden, wat een butgeluid.

F*R*E*A*K
14 juli 2007, 11:55
Ik heb ook zon marshall mg, en wat bij mij werkt kwa sound is:

Overdrive channel:
Gain op 1 a 2 uur.
Bass voluit of bijna voluit.
Contour op een uur of 9, in ieder geval niet hoger.
Treble op een uur of 11 a 12, ligt ook een beetje aan je pickups.
Volume, zo hard als nodig is :D
Btje reverb er over, Fdd ingeschakeld.

Hoop dat je er wat aan hebt.

fred dons
14 juli 2007, 13:17
Gave gitarist hoor, en Pantera was een ruige band (Far beyond driven .. WAT EEN PLAAT !!!, en dan ook nog even een Poison idea cover als extra .. megaruig .. ) , maar die gitaarsound was echt te kut voor woorden, wat een butgeluid.
ik zei niet dat hij een mooi geluid had ;) (maar wel vet) ik hou zelf meer van een eric johnson sound en dat zou niet verder verwijderd kunnen zijn van pantera maar ik bestrijd gewoon het idee dat je geen vet geluid op een transistor zou kunnen krijgen

yhcmarc
14 juli 2007, 14:10
De enige transistor amps waar ik wel een vette sound uit heb horen komen zijn een Gibson Lab4 / 5 , Sunn Beta lead en een Sunn concert lead tops

fred dons
14 juli 2007, 14:26
dat zijn niet de eerste versterkers waar ik aan denk voor een vet geluid maar als dat jouw smaak is (btw als je het woordje enige gebruikt is het de bedoeling dat je maar 1 versterker noemt ;) )

yhcmarc
14 juli 2007, 14:33
dat zijn niet de eerste versterkers waar ik aan denk voor een vet geluid maar als dat jouw smaak is (btw als je het woordje enige gebruikt is het de bedoeling dat je maar 1 versterker noemt ;) )

Ok sorry, de paar amps dan ;) ..

kassie
15 juli 2007, 01:26
ik zei niet dat hij een mooi geluid had ;) (maar wel vet) ik hou zelf meer van een eric johnson sound en dat zou niet verder verwijderd kunnen zijn van pantera maar ik bestrijd gewoon het idee dat je geen vet geluid op een transistor zou kunnen krijgen

eric johnson is vet. maar ik hoor heel veel mensen over zijn sound, ik heb echter zo'n instructie dvd van hem en die gozer heeft zo'n arsenaal aan sounds en speeltechnieken dat ik er nog steeds niet helemaal achter ben wat nou zijn typerende sound is. misschien een beetje bluesy clean met een iets vetter randje.

btw heb ik diverse marshall transistors gehoord die moddervet klonken, ik stond er echt versteld van wat voor goed geluid er uit kwam. maar de meesten zijn cheap en klinken kut, over het algemeen klinken buizen warmer/vetter/voller, maar dat is nog steeds erg betrekkelijk. mijn jcm900 bijvoorbeeld klinkt op het gain kanaal erg schel, dus trek ik de gain op mijn clean kanaal maar helemaal open voor een warme distortion die wat meer door de buizen wordt gemaakt.

no 1 hops
15 juli 2007, 08:28
gooi de me50 eer eens tussen uit, zorg dat je een mooi stevig, niet iel of schril of te bassig basis maar vooral clean geluid hebt.
ga dan met die me50 eens rustig klooien.
dat is toch een multieffect of niet?
misschien zijn er op internet wel patches voor zodat je in de buurt komt van de sound die je wil hebben en dan kunt finetunen.
verdraai dan gewoon voor proef zo'n potmeter eens extreem om te horen wat het effect is en zo kom je er denk ik wel achter wat je mist en moet veranderen

vergeet niet dat geluid ook meebepaald word door de speakers.
1x10 inch is niet hetzelfde als een luidspreker kast met 4 x 12 inch.

bij opnames met microfoon zoeken ze vaak de ' sweet' spot , daar waar de beste sound opgenomen kan worden, en een erwin muspers, bekent van vele rock acts gooit er parallel een aantal versterkertops en kasten tegen aan waaruit men dan de goede sound kiest.

succes met je zoektocht

DaveItUp
15 juli 2007, 10:41
dat zijn niet de eerste versterkers waar ik aan denk voor een vet geluid maar als dat jouw smaak is (btw als je het woordje enige gebruikt is het de bedoeling dat je maar 1 versterker noemt ;) )

Weleens gehoord die sunn's?

fred dons
15 juli 2007, 11:57
ja voor en nadat fender het merk gekocht heeft, tis gewoon niet mijn smaak
een bassist in mijn band had een bass amp van sunn die prima was maar voor gitaar heb ik tot nu toe geen sunn kunnen vinden die ik goed vond klinken (maar ik begrijp dat er genoeg fans zijn hoor)

DaveItUp
15 juli 2007, 18:00
Ach al die sunn's klinken totaal anders, maargoed.

fred dons
15 juli 2007, 18:20
ik heb ze ook niet allemaal geprobeerd ;)
(verder ook niks tegen sunn of het moeten die mustang gitaren zijn die fender een paar jaar geleden uitbracht, wat een bagger, maar het ging er om dat niet direkt aan vet dacht bij de transistor versterkers van sunn)

Flint Stone
15 juli 2007, 19:38
gooi de me50 eer eens tussen uit, zorg dat je een mooi stevig, niet iel of schril of te bassig basis maar vooral clean geluid hebt.
ga dan met die me50 eens rustig klooien.
dat is toch een multieffect of niet?
misschien zijn er op internet wel patches voor zodat je in de buurt komt van de sound die je wil hebben en dan kunt finetunen.
verdraai dan gewoon voor proef zo'n potmeter eens extreem om te horen wat het effect is en zo kom je er denk ik wel achter wat je mist en moet veranderen



:sssh: Op internet (sounds der helden: http://www.rolandmusik.de/ftp/pub/downloads/sounds-der-helden/ME-50-Sounds-der-Helden%20.pdf ) staat een serie patches voor de ME-50. Op de site van Roland/Boss staan trouwens ook wat kleine voorbeelden (met geluid) voor de ME-50 die je kan overnemen en zo nodig fine tunen naar je eigen wensen.:listen:

Mitch
15 juli 2007, 22:37
Geen idee wat je er vet aan vindt, maar ik zal vertellen wat ik hoor hen hoe je het naar mijn idee uit een ME50 zou moeten kunnen krijgen.
Amp clean, dat is zeker.
ME50: selecteerde Big Muff-setting uit de overdrives.
Stel de gain daar relatief laag van in.
Delay: kort, slapback (badkamergalm zal ik maar zeggen). 1 repeat.
Brugelement van je gitaar.
Klaar.

JvD.
15 juli 2007, 22:53
ik speel over een ashdown bass versterker met een ubermetal pedaal er voor. 't ding is transitor en ik ben heel erg te spreken over mijn sound!

glowshadow
16 juli 2007, 01:35
ik heb ff de buizebak van me broertje geleent maar das echt wel veel vetter

daar hoef ik geen moeite te doen om "het" geluid te krijgen

valvestate vs265

:hippie:

heinz3110
16 juli 2007, 02:48
Tja, en ik heb dan weer genoeg gitaristen over een buizenbak gehoord die volkomen slap en levenloos (en af en toe ronduit slecht en k*t)klonken en vice versa -dus goed en vet over een transistorbakkie.

Ga lekker wat experimenten met wat je hebt, topicstarter. Zal je vast nog meer leuke geluiden tegen komen. Niet blindstaren wat in godesnaam "vet" is.
Morgen is er weer wat anders "vet" :D

Oh, en valvestate is transistorbakkie met één klein voorversterkerbuisje erin
Niet echt buizen natuurlijk. Da's meer de kippensoep van unox:;daar is alleen maar even de kip over gevlogen, zoals men dat hier zegt.

Terwijl kippen niet kunnen vliegen, kan je nagaan.:)

glowshadow
16 juli 2007, 10:50
goh weer wat geleerd :satisfie:

Quadrifoglio
16 juli 2007, 11:27
Twijfel in ieder geval niet over de Ibanez. Ik heb zelf een low end Ibanez en gebruik die in combi met een Mesa Rectifier en/of London City buizenbak. Sounds HUGE ;)

heinz3110
16 juli 2007, 11:42
Ach, mischien was mijn vorige post wel ietwat kort door de bocht, maar het zegt wel wat, glowshadow:

het vette geluid kreeg je (al la instant , mag ik aannemen)wel over de valvestate. Dus wat is er "mis" met je MG50 dat het daar op niet lukt..wat is het wezenlijke verschil? Misschien als je je MG50 zo instelt zoals je die valvestate hebt ingesteld -en een beetje bijsteld, waarschijnlijk, dat je der dan ook wel komt.:)


(en de discussie buis versus transistor qua "vet" ...iedereen heeft weer een andere definitie van "vet" natuurlijk)

caliban
16 juli 2007, 13:21
Ik vind dat geluid niet vet, zo scherp. En als je een vet geluid wil zijn buizenversterkers de beste optie, je gitaar is denk ik best in orde.