PDA

View Full Version : elec. gitaar, tone knoppen vraag



RickD
13 juli 2007, 19:12
Hoi,

Dit is waarschijnlijk een nogal domme vraag. Maar ik ben een totale beginner, en heb net een soort stratocaster kloon gekocht bij de blokker, om eens te kijken of het iets voor mij is (en tot nu toe bevalt het prima, dus ik denk wel dat ik samen met een gitaar boek eens ga kijken hoe ver ik kom).

Lijkt (heel) erg op dit model:
http://www.linusz.de/Musik/Stratocaster/MIK-black/Index.htm

Ik heb alles aangesloten, en in principe lijkt het te werken. De pickup selector en de volume knop reageren volgens mij goed. Maar ik vraag me af wat ik kan verwachten van de 2 "tone" knoppen. Ze doen wel iets, maar er is bijna geen verschil hoorbaar. Alleen bij bepaalde pickup settings en bij bepaalde snaren hoor ik een klein verschil als ik de knoppen net opendraai. De rest van de draai levert echt bijna geen hoorbaar verschil (wel iets) op. Wel moet ik ze uitdraaien als ik de versterker op "drive" zet omdat ik anders ruis hoor in het geluid (dus ze doen wel iets). Verder valt het me op dat de 2 knoppen niet zo soepel draaien als de volume knop.

Nou ben ik net begonnen, en kan niet beoordelen of dit hoort, of dat ik een defecte gitaar heb gekocht.

Als iemand me zou kunnen vertellen wat de knoppen horen te doen op een goede gitaar zou ik het heel erg op prijs stellen!

Alvast bedankt voor alle hulp,
Rick

glacius
13 juli 2007, 19:14
gewoon helemaal op 10 zetten, dan zal hij het ''beste'' klinken

RickD
13 juli 2007, 20:33
gewoon helemaal op 10 zetten, dan zal hij het ''beste'' klinken

Maar klopt het dat je relatief vrij weinig aan het geluid kan aanpassen met de 2 "tone" knoppen, of hoor je echt een radicaal verschil te horen als je er aan draait? (In dat geval is ie kapot, en moet ik 'm ruilen.)

Brammibal
13 juli 2007, 22:16
Ik dnek dat dat aan je versterkertje ligt. Maar dat is moeilij kte beoordelen als ik het neit echt kan horen. De bedoeling is dat als je hem dichtdraait er hoge uit gefilterd worden en als die open staat dit niet gebeurt. Dat verklaart waarschijnlij kwaarom je die ruis niet mneer hoort als je hem dichtdraait.

Piekhaar
13 juli 2007, 22:48
Het spul komt van de blokker, dus daar moet je niet al te veel van verwachten. Het is leuk om mee te beginnen. En als je een beetje kunt spelen kan je overstappen naar iets beters.

Dat ruizen komt misschien omdat je te dicht op je versterker zit.

RickD
14 juli 2007, 09:33
Het spul komt van de blokker, dus daar moet je niet al te veel van verwachten. Het is leuk om mee te beginnen. En als je een beetje kunt spelen kan je overstappen naar iets beters.

Dat ruizen komt misschien omdat je te dicht op je versterker zit.

Ok, als het gewoon 2 hi/low pass filters (of een hi en low pass filter) zijn kan het wel kloppen. Dan hoort het ongeveer hetzelfde te doen als bass en treble op m'n versterker, en dat klopt wel. En aangezien het een "el-cheapo" (20 watt, zat bij de set) versterker is, doet het niet zo veel.

Bedankt voor alle hulp! Ik zet ze gewoon op 10, en ga me maar eens concentreren op het gitaarspelen zelf.

PS : Wel moet ik zeggen dat de hele set me tot nu toe erg meevalt, als je kijkt naar wat je er voor betaalt.

Piekhaar
14 juli 2007, 12:18
Ok, als het gewoon 2 hi/low pass filters (of een hi en low pass filter) zijn kan het wel kloppen. Dan hoort het ongeveer hetzelfde te doen als bass en trebble op m'n versterker, en dat klopt wel. En aangezien het een "el-cheapo" (20 watt, zat bij de set) versterker is, doet het niet zo veel.

Bedankt voor alle hulp! Ik zet ze gewoon op 10, en ga me maar eens concentreren op het gitaarspelen zelf.

PS : Wel moet ik zeggen dat de hele set me tot nu toe erg meevalt, als je kijkt naar wat je er voor betaalt.

Welk merk is het eigenlijk? En hoeveel koste het setje? (gewoon uit nieuwsgierigheid)

Jayjay
14 juli 2007, 12:39
Al zou ik niet voor jou blokker setje hebben gekozen om mee te beginnen met gitaar spelen...toch gefeliciteerd er mee! Weer een (aankomend) gitarist erbij :-)
Hiep hoi!

gnoeontheboard
14 juli 2007, 13:08
Het klopt dat de knoppen niet veel lijken te doen.

Succes met je gear, en hopelijk dat je binnenkort ons gaat vragen naar info voor het vervolg van je hobby! :hippie:

RickD
14 juli 2007, 16:18
Welk merk is het eigenlijk? En hoeveel koste het setje? (gewoon uit nieuwsgierigheid)

Het merk is "Jay Sound musical instruments", maar volgens mij is het een aziatische kloon waar ze zo maar een merk op hebben gezet (er is geen site van ofzo). Hij lijkt sprekend op de gitaar uit de link in m'n eerste post (alleen de kop van de hals is iets anders van vorm).

De gitaar, versterker, opbergtas en draagriem waren bij elkaar 79 euro. De versterker is niet bijzonder, maar ook niet echt slecht. En volgens mij is dat ook zo met de gitaar zelf (al kan ik dat op dit moment nog niet echt goed beoordelen, maar daar ga ik aan werken :) ).