PDA

View Full Version : elec. gitaar, tone knoppen vraag



RickD
13 juli 2007, 19:12
Hoi,

Dit is waarschijnlijk een nogal domme vraag. Maar ik ben een totale beginner, en heb net een soort stratocaster kloon gekocht bij de blokker, om eens te kijken of het iets voor mij is (en tot nu toe bevalt het prima, dus ik denk wel dat ik samen met een gitaar boek eens ga kijken hoe ver ik kom).

Lijkt (heel) erg op dit model:
http://www.linusz.de/Musik/Stratocaster/MIK-black/Index.htm

Ik heb alles aangesloten, en in principe lijkt het te werken. De pickup selector en de volume knop reageren volgens mij goed. Maar ik vraag me af wat ik kan verwachten van de 2 "tone" knoppen. Ze doen wel iets, maar er is bijna geen verschil hoorbaar. Alleen bij bepaalde pickup settings en bij bepaalde snaren hoor ik een klein verschil als ik de knoppen net opendraai. De rest van de draai levert echt bijna geen hoorbaar verschil (wel iets) op. Wel moet ik ze uitdraaien als ik de versterker op "drive" zet omdat ik anders ruis hoor in het geluid (dus ze doen wel iets). Verder valt het me op dat de 2 knoppen niet zo soepel draaien als de volume knop.

Nou ben ik net begonnen, en kan niet beoordelen of dit hoort, of dat ik een defecte gitaar heb gekocht.

Als iemand me zou kunnen vertellen wat de knoppen horen te doen op een goede gitaar zou ik het heel erg op prijs stellen!

Alvast bedankt voor alle hulp,
Rick

glacius
13 juli 2007, 19:14
gewoon helemaal op 10 zetten, dan zal hij het ''beste'' klinken

RickD
13 juli 2007, 20:33
gewoon helemaal op 10 zetten, dan zal hij het ''beste'' klinken

Maar klopt het dat je relatief vrij weinig aan het geluid kan aanpassen met de 2 "tone" knoppen, of hoor je echt een radicaal verschil te horen als je er aan draait? (In dat geval is ie kapot, en moet ik 'm ruilen.)

Brammibal
13 juli 2007, 22:16