PDA

View Full Version : Advies: 50’s Stratocaster Classic Series Maple Neck



Chewie2k7
13 juli 2007, 17:19
Ik had graag wat advies gehad over de Fender 50’s Stratocaster Classic Series Maple Neck. Ben van plan deze aan te schaffen, is dit een goede allround gitaar? of is er voor de prijs van deze wel wat beters te vinden?

Speel nog niet zo enorm lang dus elk deskundig advies is welkom

Eko
13 juli 2007, 17:39
Dit is een Mexicaanse Fender die het model en uitvoering ( ongeveer) heeft van een in Amerika gebouwde strat uit de vijftiger jaren. Het halsprofiel is wat dikker en het voelt anders aan. Niet echt rond.
Het geluid is typisch dat van een Fender strat, licht en mooi clean.
Als eerste gitaar voor iemand is het misschien niet helemaal de eerste waar ik aan zou denken. Een `60`s model zou dan meer voor de hand liggen. Die hals is wat ronder en voelt dan ook wat prettiger aan.
Beiden zijn ongeveer even duur , dus dat zal niet uitmaken. Ze hebben beiden dezelfde fabriek als oorsprong en zijn met dezelfde soort lak afgewerkt. De hardware is bij beiden netjes en goed verzorgd.
Laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat het allemaal minder is dan een USA Vintage of een Custom Shop, dat kun je wel afleiden uit de prijs.
Ik heb zelf een tijdje een 50`s gehad en heb er met plezier op gespeeld. De dikkere hals zorgt voor een mooi geluid, maar ik kon er niet echt aan wennen.

Ash ketchum
13 juli 2007, 17:57
Dit is een Mexicaanse Fender die het model en uitvoering ( ongeveer) heeft van een in Amerika gebouwde strat uit de vijftiger jaren. Het halsprofiel is wat dikker en het voelt anders aan. Niet echt rond.
Het geluid is typisch dat van een Fender strat, licht en mooi clean.
Als eerste gitaar voor iemand is het misschien niet helemaal de eerste waar ik aan zou denken. Een `60`s model zou dan meer voor de hand liggen. Die hals is wat ronder en voelt dan ook wat prettiger aan.
Beiden zijn ongeveer even duur , dus dat zal niet uitmaken. Ze hebben beiden dezelfde fabriek als oorsprong en zijn met dezelfde soort lak afgewerkt. De hardware is bij beiden netjes en goed verzorgd.
Laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat het allemaal minder is dan een USA Vintage of een Custom Shop, dat kun je wel afleiden uit de prijs.
Ik heb zelf een tijdje een 50`s gehad en heb er met plezier op gespeeld. De dikkere hals zorgt voor een mooi geluid, maar ik kon er niet echt aan wennen.

Een echte 50's reissue heeft toch een v-shaped hals met een bolle toets? Bij mijn '54 reissue MIJ is nameijk geen sprake van een dikke hals, mijn Gibson SG is een stuk meer hout in je hand. Er is eerder een hand vol dan dik, tenzij je het met zo'n tandenstoker hals van een Ibanez RG vergelijkt.

Voor de TS, probeer de betreffende gitaar eerst maar. Uiteindelijk moet jij er namelijk op spelen dus moet het jouw bevallen. Een 50's reissue klinkt clean wel iets twangy door de hardware. Met de juiste apparatuur eromheen klinken ze wel schitterend :soul:
Afhankelijk van je budget kun je ook een Blade proberen. Die zijn namelijk vrij breed inzetbaar en een beetje onderschat in de gitaarwereld.

Eko
13 juli 2007, 20:22
Een echte USA Vintage uit die periode heeft een trapleuning als hals met een wat kleinere radius, dat klopt.
Het nadeel van Fender is dat ze op verschillende plekken allemaal soorten reissues maken omdat het populair is. Er zijn er echter maar weinig echt als de originele. Eigenlijk zijn er maar een paar soorten strats.
Een 56 ( v-neck en maple hals) , een 62 ( C-neck en rosewood fingreboard) , een 69 ( big headstock), 72 ( small neck , 3 bolts). Alle anderen zijn slecht variaties op een thema en niet allemaal correct.

Petekay
14 juli 2007, 15:12
De halzen van de '60 / '50 classic players vond ik niet prettig, maar hun pluspunt is het mooie geluid, en helemaal vintage stijl.

Ik zou gewoon gaan voor een Standard strat met moderne 'C' shape hals.
Die zijn comfortabeler dan de halzen van classic series, maar dat is ook een kwestie van smaak.

Als je beginner ben, ben ik van mening dat comfort belangrijker is dan het geluid. En het geluid van de Mexicaanse standards zijn ook prima!