PDA

View Full Version : Lakken allparts gitaarhals



The_W85
13 juli 2007, 16:26
He, ik sta op het punt mijn Allparts gitaarhals van lak te voorzien, maar na de lakfaq doorgeworsteld te hebben weet ik nog steeds niet wat ik daarvoor kan gebruiken en hoeveel lagen zoiets vereist.

Ik heb in de garage nog een blik Hema Transparante Vernis, Zijdeglans te liggen maar is dit voor het lakken van een hals geschikt? En zo ja, hoeveel lagen zouden voldoen. Het betreft hier een maple gitaarhals uit een stuk.

charlotte
13 juli 2007, 23:54
Hey The-W85,

Als ik jouw was zou ik gewoon naar de praxis of gamma gaan, en daar cellulose lak halen.Ik heb deze bij mijn eerste gitaar ook gebruikt,en er goede ervaringen mee.
Ik weet niet wat de hema lak doet, maar je loopt het risico,dat dez eplakkerig blijft.

kijk ook een s op mijn site, staat ook het eea over lakken , vooral bij de dubbelneck.

groetjes Charlotte :lp:

Samder
14 juli 2007, 10:31
Hee!

Weet je zeker dat je de hals wilt lakken? Niet- gelakte halsen spelen naar mijn idee veel lekkerder (minder stroef etc.)

Ik heb gehoord dat cellulose lak nogal kan gaan plakken....

Peace!

The_W85
14 juli 2007, 10:55
Ik vind em nu ook wel lekker aanvoelen, maar zit je dan niet met rotzooi dat achterblijft met het spelen?

Samder
15 juli 2007, 14:29
Ik heb 2 strats --> 1 met rosewod toets en 1 met maple toets. Ik heb ze beide halzen geschuurd en het speelt heerlijk!

Het hout wordt inderdaad wel langzamerhand donkerder door je zweet en rook in café's enzo... Maar ik erger me daar totaal niet aan (Stiekem vind ik het wel stoer.. )

Als je je hals niet lakt is hij natuurlijk ook veel kwetsbaarder, als je hem ergens tegen aanstoot zal er sneller een butsje in zitten... Maar dan als nog.. HET SPEELT HEERLIJK, daar doe je het voor!

charlotte
15 juli 2007, 14:51
Hey Luitjes :)

Cellulose lak plakt niet, maar je moet het wel de tijd geven om uit te harden.
na het schuren en polijsten voelt het echt wel glad aan.

Als je een hals niet lakt of olied, kan zweet en het vocht uit de buitenlucht in het hout dringen, waardoor het hout, en dus de hals kan gaan werken.
ook kan het hout uitdrogen,en uiteindelijk gaan scheuren bij extreme droogte.


groetjes Charlotte. :lp:

sebastiaan88
7 juni 2010, 15:49
Ik heb een volledige maple hals. (dus toets is ook maple) deze is alleen gegrond door voxhumana. Nu wil ik deze volledig satin finishen (tenminste die fenders die niet gloss gelakt zijn hebben toch ook de toets satin ofniet?)

hoe zit dat spuiten van de hals nou precies (nitrocellose) en dan vooral belangrijk, hoe krijg ik en nette satin finish. Wan heb wel wat snelle oplossingen van staalwol gezien maar wil wel dat t er netjes uitziet zoals op de fenders.


Hoop dat jullie kunne. Helpen want van de zoekfunctie word ik niet veel wijzer

fred dons
7 juni 2010, 16:45
ik weet niet of ze het nog hebben maar Nicolaas in Leiden verkoopt matte cellulose en die is perfect hiervoor (ik heb hem zelf op een aantal maple nekken gebruikt)
probleem is dat Nicolaas nagenoeg door zijn cellulose heen is en ik niet weet of ze dat nog hebben
als je de hoogglans cellulose gebruikt van bijvoorbeeld Guitarsupplies (hele goede lak btw!) dan is het meer een kwestie van; in 4 dunne lagen opbrengen, daarna nat schuren met 1200 grit en vervolgens niets meer mee doen, je houd dan een superglade matte lak over zonder krasjes