PDA

View Full Version : Electro-Harmonix + pedalboard



Ace 1.15.19
13 juli 2007, 14:54
Hoi mensjes :cool:,

Ik had wat vraagjes over 2 effectenpedalen van Electo-Harmonix en een pedalboard:

Kan iemand me wat informatie geven over de Big Muff Pi? Ik weet niet wat ik hier van moet verwachten qua geluid.

Wat is trouwens het verschil tussen een fuzz en een distortion?

Ook over de Octave Multiplexer van Electro-Harmonix zou ik graag meer informatie hebben. Wederom weet ik niet goed wat ik hiervan moet verwachten en ik weet ook niet of zo'n effect veel gebruikt wordt.

Dan over een pedalboard:

Waar zijn deze verkrijgbaar en hoe werken ze? Kun je gewoon verschillende effecten erin zetten of zo? Ik weet mijn god niet hoe het werkt.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande dingen? Je zou me er erg mee helpen.

Alvast bedankt ;).

almarvk
13 juli 2007, 15:08
Zoek 's op de namen van de pedalen op het forum of op Google oid. Daar kan je een boel mee vinden.

MarkV
13 juli 2007, 15:13
Beetje zelf moeite doen! Ga naar de website: http://www.ehx.com/ehx2/default.asp?q=f&f=%2FCatalog

Klik op het peNdaal en luisteren maar.

Goede optie is ook Youtube: zoek binnen youtube op je pedaal naar keuze en je vind vaak zat aardige demo's.

Fuhgawz
13 juli 2007, 15:19
peNdaal

:p

Anywho, idd gebruik de zoekfunctie van dit forum eens want er is al veel over geschreven. De zoekfunctie vind je in de grijze balk bovenaan de pagina, derde knop van rechts.

Qua sound wordt voor de Big Muff vaak verwezen naar het Siamese Dream album van the Smashing Pumpkins en ik denk dat dit zeer terecht. Dat modderige volle 'zoemende' distortiongeluid is de Big Muff.
Een octaver voegt noten toe aan je oorspronkelijke signaal, 1 of 2 octaven beneden de grondtoon. Hierdoor hoor je dus als het ware 3 gitaren, ware het niet dat bij de meeste octavers de 'geoctaafde' noten weinig op een gitaar lijken maar meer op iets synth achtigs. Je kunt het gebruiken om je sound wat aan te dikken voor bijvoorbeeld solo's.
EDIT: Overigens, de EHX site staat niet bepaald bekend om zijn goede soundsamples. Musiciansfriend.com heeft naar mijn mening vaak goede samples.

Joey Handsome
13 juli 2007, 15:26
Man, de meeste samples op die ehx site klinken echt totaal niet zoals de pedalen in het echt klinken. Ik zou zeggen probeer het eens uit in een leuke muziekzaak.
Big Muff klinkt erg dik en romig. Voor mij het fuzz pedaal. Octave Multiplexer is ook erg oke.

Ace 1.15.19
13 juli 2007, 17:42
Ik had al genoeg opgezocht via Google enzo. Op YouTube had ik ook al wat demo'tjes gevonden. Ik dacht misschien heeft er iemand een aanvulling?

vulvasonic
14 juli 2007, 23:31
Hoi mensjes :cool:,


Ook over de Octave Multiplexer van Electro-Harmonix zou ik graag meer informatie hebben. Wederom weet ik niet goed wat ik hiervan moet verwachten en ik weet ook niet of zo'n effect veel gebruikt wordt.

Alvast bedankt ;).

Ik ben gek op octavers. Ik gebruik ze ook veel meer dan de meeste andere gitaristen.
Vier keer heb ik de, helaas niet meer te verkrijgen, Boss OC-2 gekocht.
Op zoek naar een alternatief (en in een vlaag van verstandsverbijstering) heb ik toen de Octave Multiplexer gekocht. En daar heb ik spijt van als haren op mij hoofd.

Ook andere merken heb ik getest, maar voor mij is de Boss OC-2 nog altijd de beste.

drap
15 juli 2007, 09:05
Maar Vulv, er staan er nog legio op Marktplaats heurrrrr. Ik heb net nog ff gekeken, ze staan er al voor 50 eurie.

Joey Handsome
15 juli 2007, 23:22
@ Vulva

Wat is er mis met die Octave Multiplexer volgens jou? Ik heb hem zelf, nooit een andere octaver getest, maar ik ben er best tevree mee eigenlijk.

vulvasonic
17 juli 2007, 08:52
@ Vulva

Wat is er mis met die Octave Multiplexer volgens jou? Ik heb hem zelf, nooit een andere octaver getest, maar ik ben er best tevree mee eigenlijk.

Mis, mis......., de Multiplexer klinkt gewoon anders. Maar daar waar EHX graag de grenzen van het toelaatbare trachten te overschrijden, waardoor je maffe effecten uit het kastje kunt toveren, blijft de Multiplexer erg netjes. Ik kan aan die drie knoppen draaien wat ik wil, maar het lijkt of je alleen het volume van het octaaf kan aanpassen en de sound van het totaal. En voor mijn gevoel komt dat octaaf gewoon niet vet, duidelijk en hard genoeg door de mix.

De OC-2 van Boss voegt 2 octaven toe (in de laagte). Je zet de twee octaven op het gewenste volume en met de derde knop maak je een mix tussen die twee. En het geluid is veel directer en veel lomper. Plus, niet onbelangrijk, het ding heeft een LEDje. De Multiplexer klinkt in mijn oren helaas op z'n best als het volume redelijk bescheiden blijft. Als ik een aantal andere pedalen erbij aanzet, weet ik soms gewoon niet meer of het ding nog aan staat of niet.

Vaak denk ik dat er iets mis is met m'n geluid, maar dan blijkt dat ik de Multiplexer nog aan heb staan! :seriousf:
Nee serieus, één van mijn stelregels bij het mistrappen van een pedaal is dat je je moet zien te redden met DAT geluid TOT de volgende duidelijke overgang. Niets is zo storend als een gitarist dat midden in een stukkie lukraak een pedaaltje aan of uit zet (op een plek waar het eigenlijk niet kan).

Voorlopig doe ik het er maar mee. Nogmaals het geluid is zeker niet slecht. Maar ik hoor toch liever de OC-2.

En och, dat soort onbenullige beslissingen neem ik wel vaker. Ik durf het BIJNA niet te zeggen, maar één van de belangrijkste redenen om (blind) te kiezen voor de EHX destijds, was het feit dat ik een gevarieerd uitziend pedalenplankie wilde hebben. Dan lijkt het net of je er verstand van hebt. :roll:
Vroeger had ik vrijwel alleen maar Boss pedaaltjes. Ik vond dat er nogal goedkoop en onprofessioneel eruit zien. :chicken: Maar als ik kijk naar de kwaliteit van die ouwe Boss dingen en het geluid dat ik ermee kon krijgen, kan ik nu weinig anders dan concluderen dat die Boss dingen gewoon een hele hoge standaard neerleggen waar de meeste andere merken gewoon niet tegen kunnen concureren. Of je moet op zoek naar peperduur boutique-spul (dat vaak nog tegenvalt ook), of je moet het doen met een goedkope kopie, dat doorgaans meteen een stuk slechter klinkt.

Wat heb ik een spijt van al die Boss Overdrives, die CE-2, de ouwe, paarsige analoge delay, de OC-2 (om er maar een paar te noemen). Allemaal verkocht!
En om nu te zeggen dat mijn sound er nu veel beter op geworden is.......
Uuuuuh, in zekere zin wel, maar dan wel dankzij een aparte voorversterker (Koch Pedaltone) en de Vulvasonic Zone van Speeddemon (mijn nieuwe 'geheime' wapen). :D

Thank you Remco, thank you Marc!!!

Joey Handsome
17 juli 2007, 10:30
Als je dat sub knopje omschakelt kun je er toch wel een redelijk gare industriële klank uit halen? Het is inderdaad wel zo dat die twee filters geen ene moer uitmaken, behalve dat je als je hem goed instelt de hoge noten beter tracked en de lage wat lomper laat klinken. Tenmiste, echt afstellen is het ook weer niet. Met bassfilter helemaal naar rechts klinkt ie hard en lomp en helemaal naar links dik en zoet. Al met al, met een fuzz erachter kan ik er toch een redelijk geluidje uithalen.
Twee octaven naar beneden, komt dat je versterker nog wel uit? Moet die Boss anders ook nog eens proberen. Of MXR Bluebox, lijkt me ook erg geil.
Ledje mis ik niet zo. Je merkt het wel wanneer je akkoorden gaat spelen of ie aan staat of niet. :chicken:

a darker shade of grey
17 juli 2007, 18:29
Stap voor stap door de Big Muff! (http://www.gearwire.com/electroharmonix-big-muff.html)

Ik gebruik die site erg vaak. De gitarist die de filmpjes doet is niet geweldig, en zijn sound is ook absoluut niet mijn sound, maar ik vind het erg goed hoe ze die filmpjes maken, om in een zo kort mogelijke tijd te laten zien wat een pedaal kan. Zoek er wat vaker zou ik zeggen! :)

MarkS
19 juli 2007, 01:14
Ik gebruik die site erg vaak. De gitarist die de filmpjes doet is niet geweldig, en zijn sound is ook absoluut niet mijn sound, maar ik vind het erg goed hoe ze die filmpjes maken, om in een zo kort mogelijke tijd te laten zien wat een pedaal kan. Zoek er wat vaker zou ik zeggen! :)
Idd leuk die filmpjes, heb er vele, vele bekeken, maar die knakker heeft de uitzonderlijke gave om vrijwel alles wat hij in handen krijgt beroerd te laten klinken...

Ace 1.15.19
30 juli 2007, 14:17
Stel dat ik een EHX Big Muff Pi zou kopen, kan ik dan beter een nieuwe heruitgave kopen, of een orginele tweedehandse van internet...?

Joey Handsome
30 juli 2007, 14:55
Die nieuwe zijn niet verkeerd hoor, maar als je even wacht kan ik je het verschil laten horen binnenkort. Ik krijg binnen niet al te lange tijd een 70's Big Muff hier en heb al een reissue USA liggen. Maak wel een clipje als men dat leuk zou vinden.