PDA

View Full Version : Weg van de blues en op naar mooie solo's!



Plantje
13 juli 2007, 12:30
Hoi,

Ik speel nu al een aantal jaren gitaar en ik heb ook wat jaartjes les gehad. Daarbij is eigenlijk alles gericht geweest op blues. Met name de solo's die ik speelde waren altijd blues improvisatie solo's. (Dus blues toonladdertje en raggen maar.) De simpelere solo's was geen improvisatie. Aangezien we covers speelden werden die netjes nagespeeld.

Hiermee heb ik twee problemen:
1) Ik kan eigenlijk nooit twee keer hetzelfde spelen
2) Alles klinkt hetzelfde

Ze lijken te conflicteren, maar toch niet. Punt 1 daar kan ik zelf aan werken. Dat is gewoon een kwestie van solo's gericht op gaan zetten en dan telkens een stapje verder gaan en gewoon goed onthouden wat je gespeeld hebt.

Maar voor stap 2 moet ik toch eens af van die blues toonladder volgens mij. Een gewone majeur ladder klinkt al wat melodischer, maar hier zijn vast mensen die me nog verder op weg kunnen helpen.

Wat kan ik gebruiken om van die lekker melodieuze solo's te spelen? Andere toonladders? Andere speeltechnieken?

Thanks!

-=JEROEN=-
13 juli 2007, 13:06
andere akkoorden!

en neem je impro op, luister terug, zoek toffe stukjes, werk die uit

Plantje
13 juli 2007, 14:11
Dus zo simpel is het? Ik kan het natuurlijk zeker eens een gooi geven :)

-=JEROEN=-
13 juli 2007, 14:17
speel je over alle soorten muziek bluesladders?

wat speel je bijv over Cmaj7 - Fmaj7, of over Am6 - D9

Plantje
13 juli 2007, 15:08
Ja, meestal wel.

Vaak begin ik serieus met wat nummer mee te spelen, maar meestal eindigt het in los gaan op een paar nummers.

Wat ik zou spelen op maj7 akkoorden enz? Daar heb ik zo geen idee van, want ik heb er weinig mee te maken.

Pilitev
13 juli 2007, 15:41
Voor mooie melodische effecten zou ik voor arpeggio's gaan en zo de akkoorden benadrukken, maar dat moet je ook weer niet te vaak doen want dat gaat ook weer vervelen

-=JEROEN=-
13 juli 2007, 16:32