PDA

View Full Version : Weg van de blues en op naar mooie solo's!



Plantje
13 juli 2007, 12:30
Hoi,

Ik speel nu al een aantal jaren gitaar en ik heb ook wat jaartjes les gehad. Daarbij is eigenlijk alles gericht geweest op blues. Met name de solo's die ik speelde waren altijd blues improvisatie solo's. (Dus blues toonladdertje en raggen maar.) De simpelere solo's was geen improvisatie. Aangezien we covers speelden werden die netjes nagespeeld.

Hiermee heb ik twee problemen:
1) Ik kan eigenlijk nooit twee keer hetzelfde spelen
2) Alles klinkt hetzelfde

Ze lijken te conflicteren, maar toch niet. Punt 1 daar kan ik zelf aan werken. Dat is gewoon een kwestie van solo's gericht op gaan zetten en dan telkens een stapje verder gaan en gewoon goed onthouden wat je gespeeld hebt.

Maar voor stap 2 moet ik toch eens af van die blues toonladder volgens mij. Een gewone majeur ladder klinkt al wat melodischer, maar hier zijn vast mensen die me nog verder op weg kunnen helpen.

Wat kan ik gebruiken om van die lekker melodieuze solo's te spelen? Andere toonladders? Andere speeltechnieken?

Thanks!

-=JEROEN=-
13 juli 2007, 13:06
andere akkoorden!

en neem je impro op, luister terug, zoek toffe stukjes, werk die uit

Plantje
13 juli 2007, 14:11
Dus zo simpel is het? Ik kan het natuurlijk zeker eens een gooi geven :)

-=JEROEN=-
13 juli 2007, 14:17
speel je over alle soorten muziek bluesladders?

wat speel je bijv over Cmaj7 - Fmaj7, of over Am6 - D9

Plantje
13 juli 2007, 15:08
Ja, meestal wel.

Vaak begin ik serieus met wat nummer mee te spelen, maar meestal eindigt het in los gaan op een paar nummers.

Wat ik zou spelen op maj7 akkoorden enz? Daar heb ik zo geen idee van, want ik heb er weinig mee te maken.

Pilitev
13 juli 2007, 15:41
Voor mooie melodische effecten zou ik voor arpeggio's gaan en zo de akkoorden benadrukken, maar dat moet je ook weer niet te vaak doen want dat gaat ook weer vervelen

-=JEROEN=-
13 juli 2007, 16:32
Wat ik zou spelen op maj7 akkoorden enz? Daar heb ik zo geen idee van, want ik heb er weinig mee te maken.
wat speel je voor muziek dan?

cover band?

Guitarmania
13 juli 2007, 19:05
Gitaristen (trouwens: ALLE musici) spelen voor een belangrijk deel op hun spiergeheugen. Ik heb iemand wel eens horen zeggen dat echt improviseren daarom niet bestaat. Vanwege die in het geheugen opgeslagen licks is een musicus veelal genegen om licks te herhalen. Improviseren is in die zin eigenlijk niet meer dan de diverse in het geheugen zittende licks in alternatieve volgorden spelen. Dat is ook de reden dat musici over een éigen geluid'beschikken: ze hebben een ander arsenaal aan licks tot hun beschikking.

Om anders te klinken kun je hoogstens andere licks oefenen.

Melodieuzer willen spelen is iets anders en raakt meer aan compositie. Om daarin te oefenen zou ik mezelf dwingen om niet meer dan 4 noten per maat te spelen en goed te luisteren naar wat je doet. Pak daarbij ook idd grote intervallen. Probeer ook bekende melodieen na te spelen. Probeer bijvoorbeeld de 3 tonen "Hollyday" van Madonna eens te pakken. Ode 6 van "Born in the U-S-A" van Springsteen, of whatever you like. Of verwerk de melodielijn van de zang in je solo.

Plantje
13 juli 2007, 22:18
Thanks mensen! Daar heb ik wel wat aan.

Arpeggio's komt me nog bekend voor uit een grijs verleden van mijn gitaarlessen. Daar ga ik eens op zoeken (hier op het gitaarforum vind ik vast ook vanalles!)

Wat voor muziek ik speel? Ik put veel uit de tijd dat ik inderdaad nog in een coverband speelde. Daar speelden we Pearl Jam, Creed, RATM dat soort spul.
Nu ben ik bezig met Alter Bridge. :)

Ook de tip die Guitarmania gaf zit wel wat in. Vaak heb ik in mijn hoofd wel hoe het ongeveer zou moeten klinken. Ik kan het ook wel zingen, neuriën of iets daar tussenin. Maar naar gitaar....dat is nog even oefenen.

Guitarmania
13 juli 2007, 23:13
Ook de tip die Guitarmania gaf zit wel wat in. Vaak heb ik in mijn hoofd wel hoe het ongeveer zou moeten klinken. Ik kan het ook wel zingen, neuriën of iets daar tussenin. Maar naar gitaar....dat is nog even oefenen.

Ik hoorde laatst een gitarist zijn ontzettend gafe solo over een Vanhalensong afsluiten met de melodie van "Hi Pipi Langkous"...

Waarom?

Omdat ie zijn publiek een geintje wilde meegeven.

Kun jij stantepede de melodie van Hi Pipi spelen?

Als je dat niet kunt, moet je iets doen aan je melody-skills...

Plantje
13 juli 2007, 23:18
Haha! Alsof je het ruikt! Het kwam net nog voorbij :)
Maar in één keer soepel eruit floepen? Nope... dat niet.

Maar dat is volgens mij wat ik al eerder uit je woorden begreep. Het lukt me prima om binnen de figuurtjes waarvan mijn gitaarleraar me ooit vertelde dat dat zou "kloppen" te blijven. Maar even wat melodie... Neuh.

Nog tips om aan melody-skills te werken? (Behalve gewoon veel spelen en oefenen natuurlijk. 8-) )

Frankiefrank2
14 juli 2007, 01:58
Ja ik wil dat ook gaan oefenen ik weet alleen niet precies hoe, vaak heb ik wel naar mijn mening leuke ideetjes in mijn hoofd maar ik doe er te lang over om ze eruit te krijgen. Het gaat wel veeeeeeeel sneller dan eerst maar ik wil graag concreet dit soort dingen oefenen. Of bijvoorbeeld een melodielijntje naspelen, ik moet dan erg zoeken naar de noten, en ik moet al gauw voor een stukje van 10 noten het geheel ook 10 keer overnieuw spelen.
Sommige noten lijken ook op elkaar, en dan hoor ik het verschil niet goed.
Kan je dit ook concreet oefenen, dus toonafstanden en noten herkennen.??
Frank

-=JEROEN=-
14 juli 2007, 10:07
http://www.musictheory.net/trainers/html/id90_en.html

zet alle minor tonen uit (klik op die V vink), klik New interval, succes

je merkt van zelf welke intervallen je het moeilijkst vind, zet de makkelijke uit en oefen alleen de moeilijke, en neem er de tijd voor

een goede melody trainer is alle sinterklaas (of vader jakob enzo) liedjes spelen op je gitaar, op gehoor (dus niet naar je gitaar kijken), in een willekeurige positie!

Guitarmania
16 juli 2007, 00:09
Melodie (sterker: muziek) is voor 50% ook ritme.

De beste oefening die ik ooit van een leraar heb gekregen is om een ritmisch thema te pakken. Sla bijvoorbeeld ritmisch met je handen op tafel de noten van "Alle eendjes zwemmen in het water". En pak over dat ritme steeds weer andere tonen op je gitaar. (Niet tegelijkertijd natuurlijk; gaat erom dat het ritme in je hoofd zit)

Zet dan een stuk muziek op. Een blues of zo. En verplicht jezelf om alleen dat ritmische thema te spelen, met steeds weer andere tonen uit de blues-penta-scale.