PDA

View Full Version : Goedkope opnameapparatuur



SonofDestiny
13 juli 2007, 00:15
Ik ben al een tijdje op zoek naar opnameapparatuur die een beetje betaalbaar is. In de muziekwinkel waar ik laatst was, kreeg ik zo'n ding voor ongeveer 450 euro aangeboden (tweedehands, 12 sporen ofzo). Maar ik vroeg me af of je onder die prijs nog een mooi opnameapparaat kunt kopen.

Als jullie iets weten, zou ik dat heel graag horen.. :)

harrie-beton
15 juli 2007, 16:00
Voor mij als amateur is de allebeste opname machine een pc. Als je 200 tot 300 euro uitgeeft aan de geluidskaart heb je 10 tot 16 sporen audio.
Je hebt helemaal geen zware pc nodig.

Nog een extra tip, richt je niet teveel op het opname-apparaat maar concentreer je op de opnametechniek, microfoons, voorsterkers / mixers.

SonofDestiny
22 juli 2007, 19:34
Aangezien ik toch een nieuwe computer ga kopen, is dit een veel beter plan dan dat apparaat. :)

Heb je aanbevelingen van welke apparatuur ik precies zou moeten kopen?

bert k
22 juli 2007, 19:57
Ik zou zeggen, volg dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=95032). Maar het onderwerp is al vaker langsgekomen, dus er staat nog wel meer hier.

De belangrijkste vraag: hoeveel sporen ga je tegelijkertijd opnemen? Dat bepaalt welke geluidskaart je nodig hebt.

SonofDestiny
22 juli 2007, 20:04
Niet zo gek veel, denk ik. Misschien zelfs maar één. Of bedoel je hoeveel sporen ik naast elkaar ga zetten?

Han S
22 juli 2007, 20:54
Bert bedoelt hoeveel sporen je tegelijk wilt opnemen. Als ik een drummer opneem gebruik ik 10 a 12 kanalen en die worden tegelijkertijd opgenomen. Wil ik een hele band opnemen dan neem ik tegelijk wel 20 sporen op.

SonofDestiny
22 juli 2007, 21:07
Twee gitaristen, een bassist, een drummer, een zanger, misschien wat effecten. Maar het hoeft toch niet tegelijkertijd te gebeuren?

Han S
22 juli 2007, 21:29
Dat is nou juist het punt, als je een drummer wilt opnemen en later nog de balans van het drumgeluid wilt kunnen beďnvoeden, neem je dat op met tussen de vier en twaalf sporen.

Een kleine digitale studio heeft al gauw de mogelijkheid om 16 sporen simultaan op te nemen. Je moet dan wel twee geluidskaarten hebben die 8 sporen tegelijk kunnen converteren en een computer die krachtig genoeg is om 16 sporen tegelijk te kunnen opnemen.

Of je doet het allemaal heel simpel en doet twee sporen tegelijk en dat kan met ongeveer elke geluidskaart, maar dan maak je of een drummix met een mengpaneel en een aantal microfoons of je neemt de drums op met twee microfoons en neemt daar genoegen mee.

Maar drums opnemen gebeurt in studio's met minimaal zeven microfoons op een standaard drumstel. Kick, snare, drie toms en twee overhead microfoons en dat is totaal zeven microfoons.

Dat is wat Bert ongeveer probeerde aan te geven.

SonofDestiny
22 juli 2007, 21:33
Oké. Als ik dat drumstel achterwege zou laten, hoeveel heb ik dan nodig? Sorry voor alle domme vragen, maar dit is echt volkomen nieuw voor me. Welke geluidskaart zou je aanbevelen?

Han S
22 juli 2007, 21:40
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. :D

Harrie Beton had je al antwoord gegeven, je kunt met een beetje PC en elke redelijke geluidskaart twee sporen tegelijk opnemen. Een klein mengpaneeltje kost vijf tientjes en dan heb je microfoonvoorversterkertjes, of je koopt een geluidskaart met microfooningangen, er is hier al genoeg over gediscussieerd.

Er zijn gratis software opnameprogramma's op het internet te downloaden en als je het ff doorhebt kun je al snel heel aardige opnamen maken.

Kijk eerst ff in de Faq van Harrie Beton.

bert k
22 juli 2007, 21:41
Ik neem meestal in mijn eentje op. Gitaar, dan zang, bas, solootjes, alles achter elkaar. Drums maak ik in de computer. Dus mijn geluidskaart is maar twee sporen (stereo dus) Neem je nou een echt drumstel op, dan heb je minimaal 4 microfoons nodig, dus 4 inputs op je geluidskaart. Als er ook nog andere muzikanten mee willen spelen heb je dus meer inputs nodig, en dat maakt de geluidskaart fors duurder.

Vandaar dat je eerst die vraag moet beantwoorden: hoeveel sporen ga je op hetzelfde moment opnemen.

Een gewone 2-kanaals geluidskaart heb je vanaf zeg 100 euro, maar met meer inputs kost het al gauw het driedubbele.

SonofDestiny
22 juli 2007, 21:59
Dan heb ik een 2-kanaals nodig :)

Hartstikke bedankt voor jullie hulp!