PDA

View Full Version : Op gehoor spelen



Melon1510
12 juli 2007, 23:35
Laat ik maar weer eens een nieuw topic starten dacht ik zo maar...

Spelen jullie uitsluitend op gehoor, met tab, lezen jullie noten, gebruiken jullie software etc. De laatste tijd probeer ik liedjes uit te zoeken op gehoor, maar als je nog maar een paar maanden speelt is dat best ingewikkeld 8-)

Funky Monks (RHCP) is me overigens wel gelukt :soul:

Edit: Ik zie nu dat ik het beter in het topic Speeltechnieken en Theorie had kunnen plaatsen. Zou dit onderwerp verplaatst kunnen worden?

Daemon
13 juli 2007, 11:11
Combinatie van gehoor & tabs. Hangt er vanaf of er een goede tab is van een nummer dat ik wil spelen & of ik niet at that moment te lui ben om 'm zelf uit te tappen :p

appyhaan
13 juli 2007, 12:11
Vroeger deed ik ook altijd tab totdat ik er achter kwam hoe ontzettend niet slim dat eigenlijk is. Veel tabs kloppen niet en zijn dus gewoon niet ok. Waarom zelf niet uitzoeken en zelf de fouten maken dan de fouten van iemand anders te spelen terwijl je dat zelf misschien wel helemaal niet fout had gehoord. Soms ga je twijfelen tussen wat je hoort en wat je ziet op zo'n tab. Daar komt bij dat het een ongelofelijk belangrijk element in de muziek is om zelf dingen uit te zoeken. Begin met simpele dingen, maar zoals je al zei had je een liedje van de RHCP al uitgezocht. Dat moet sowieso ook een goed gevoel geven lijkt me, en je zult dat je zo nu en dan nieuwe dingen hoort in songs, of dat je het ook ergens anders zou kunnen spelen wat beter klinkt en technisch makkelijker is. Natuurlijk zijn er ook wel goed kloppende tabs(met name uit uitgegeven boeken) en daar staat dan vaak notenschrift boven wat ook wel makkelijk is. De meeste dingen lees ik van noten. Het enige nadeel van op gehoor is dat het wat langer duurt. Toch merk ik dat je een liedje die je zelf hebt uitgezocht amper weer vergeet en dat is mooi meegenomen. Advies: In het begin 70% gehoor en 30% goeie tabs(omdat je soms ook wel eens iets echt goed moet spelen).

Nellyrocks
7 augustus 2007, 11:42
Het kan geen kwaad om wat je zelf uitzoekt terug te kijken in tabs. Soms staat het er net even handiger of haal je daar net even iets uit waar je niet uit komt.
Ik doe bijna alles op gehoor maar check het wel altijd op internet

Nevaratoiel
7 augustus 2007, 13:00
Ik denk dat je vooral in het begin maar weinig op het gehoor kan doen. Zeker niet als je nog niet weet waar alle noten/tonen/grepen op je gitaar zitten. Dat probleem heb ik in ieder geval wel. Pas als je een beetje kunt spelen kun je, lijkt mij, makkelijker op gehoor spelen.

Dus als ik iets wil spelen, dan pak ik tabs en klooi ik een end heen en klinkt het nergens naar. :P

allochthomas
7 augustus 2007, 13:34
vaak haal de ik wat chords uit een tab, en de rest kan ik zelf wel invullen

chubbyfan
7 augustus 2007, 13:39
kreeg vroeger op mijn donder van mijn leraar toen ik ;under the bridge', speelde ,hij vroeg mij hoe ik wist hoe ik het moest spelen en toen zij ik vanaf een tab,hij zij me dat dit erg slecht was voor een beginneling omdat je niet weet wat je speelt en dat het slecht is voor je muzikale gehoor,ik ben nu een paar jaar verder en ik geloof dat hij wel gelijk heeft ,ik ben nu begonnen met nummers op gehoor uit te zoeken en mijn eigen tabs te maken en dat gaat steeds makkelijker ,ik ben nu niet meer afhankelijk van boekjes en zo en heb er steeds meer plezier in :noob:

Keesz
8 augustus 2007, 15:53
op gehoor uitzoeken is niks verkeerds mee, een improvisatie solo op gehoor doen is erg slecht, omdat je er vaak net een half nootje te hoog zit, en bv dorisch speelt ipv aeolisch...

appyhaan
8 augustus 2007, 17:15
op gehoor uitzoeken is niks verkeerds mee, een improvisatie solo op gehoor doen is erg slecht, omdat je er vaak net een half nootje te hoog zit, en bv dorisch speelt ipv aeolisch...

Huh... *confused*

cycojazz
8 augustus 2007, 23:16
op gehoor uitzoeken is niks verkeerds mee, een improvisatie solo op gehoor doen is erg slecht, omdat je er vaak net een half nootje te hoog zit, en bv dorisch speelt ipv aeolisch...


Een getraind oor hoort dit makkelijk.

Blind Owl
9 augustus 2007, 16:48
Bij mij ligt het er maar net aan, ben ik te lui om het zelf te gaan uitzoeken dan ga ik mijn guitar pro opstarten of ik open even een (gedownload) boekje waar het nummer instaat.
Ben ik niet te lui dan ga ik het zelf uitzoeken, en dan heb je nog van die dagen dat je een uur lang zonder na te denken gewoon een solo gaat improviseren, waar je dan dingen instopt die je net geleerd hebt van een nummer of technieken gebruikt die je nog moeilijk vind :cool: