PDA

View Full Version : Wah pedalen getest: reviews



Thom TK
12 juli 2007, 23:19
Ik heb vandaag en vorige week de kans gehad om een aantal wah pedalen te testen, namelijk: de Budda Budwah, RMC 1, Dunlop Crybaby 535Q en de Crybaby from hell. De wahs zijn getest op een Marshall TSL combo (high gain kanaal), en een Schecter Diamond met vaste brug en 2 humbuckers.

Goed, de eerste: de Budwah. Ik zag hem liggen en zag er leuk uit met dat paars enzo, en ik had al goede verhalen erover gehoord op dit forum. Enfin, ingeplugd was het eerste wat me opviel hoe moeilijk die dingen ook alweer aangaan als je een Bad Horsie gewend bent :D (laatste wah die ik hiervoor heb geprobeerd...).
Mijn eerste indruk was: mooie toon, mooie sweep en eigenlijk niks op aan te merken. Heel simpel. Naja, de sweep range mocht wel wat dieper maar ik was wel tevreden over deze wah.
Door naar de volgende: de 535Q. Ik had van deze wah niet erg veel verwacht, omdat ik me waarschijnlijk wat blind heb gestaard op RMC en MSD wah's. Volkomen onterecht want deze wah overtrof al mijn verwachtingen! Erg mooie toon, voor mij een perfecte sweeprange en mooie controls met veel bruikbare instellingen. Ook de boost is werkelijkwaar geniaal en erg bruikbaar. Dit is eigenlijk wel wat ik in mijn hoofd in mijn zoektocht naar mijn wah :).
Anyway, more to come: de Crybaby from hell (Dimebag Darrel signature van Dunlop voor de onwetenden). Zeer vet uitziend en een mooie "footpad" om het even zo te noemen; is eens iets anders dan die saaie zwarte vlakken die de andere wahs hebben. Prachtige toevoegingen zijn de leds (boost en aan/uit) en de extra input: je kan kiezen hoe je hem aansluit. Er wordt vaak gezegd dat deze wah (bijna) identiek is aan de 535q, maar das niet helemáál waar. Je kan er de subtiliteit van de 535q me bereiken maar je kan ook verder. De omschrijving "opgefokte 535q" is hier wel op zijn plaats: deze wah heeft aggressievere sound en volgens mij ook een grotere boost. Als je deze wah aansluit en hem op de diepste sweeprange insteld (de grote knop helemaal naar voren gedraait op de laatste stand) heb je inderdaad precies dat typische wahgeluid wat je wel eens hoort in Pantera nuumers. Erg mooi. Mocht je deze wah te schel vinden kun je het hoog er ook nog eens wat uithalen door de finetune optie, een kleine knop naast de Q-control en de tone, iets wat de 535q óók niet heeft. Iets wat je niet zou verwachten bij deze wah is dat hij het ook goed doet op clean. Hij klinkt daar erg overtuigend, helemaal met de boost uit. Dit maakt hem erg veelzijdig. Conclusie van de Crybaby From Hell: erg mooie wah, zeer veelzijdig en hij heeft imo echt een meerwaarde t.o.v. de 535q, helemaal als je metal speelt.
De laatste van de serie geteste wah's is de RMC 1. Sommigen vinden hem helemaal het einde, sommigen vinden hem wat tekort schieten op sommige vlakken. Ik ook eigenlijk. Hij klonk na het testen an de Crybaby From Hell totaal niet overtuigend. Ik had echt het gevoel dat ik iets miste, en de sweeprange was ook minder (hoewel dat misschien niet zo gek is). Aangezien ik deze testte met high-gain en humbuckers maakt deze wah zijn reputatie helemaal waar: hij is niet zo geschikt voor dit soort opstellingen. Toen ik hem een tijd terug testte met een Fender Telecaster deed hij het een stuk beter. Conclusie: Voor de single coils en lagere gain standen dus.

Conclusie van dit stuk tekst: De Dimebag Crybaby From Hell is de absolute winnaar. Het verschil met de 535Q is niet zo gek groot...alleen de Crybaby From Hell is een soort 535q on steroďds. Hij kan in principe wat de 535Q kan en meer. Je moet wel houden van de felheid (die je er trouwens uit kan tweaken als je wilt), maar opzich is de klank, net als bij de 535Q, erg warm. Enige kleine minpuntje bij zowel de 535q als deze wah was dat de overgang van de wah vrij direct is. Als je hem indrukt dan is de overgang van "laag" naar "hoog" vrij direct. Kan aan mij liggen, maar dat is iets wat je moet liggen. In mijn geval een kwestie van gewenning. De toevoeging van de leds en de extra finetuner, samen met de gigantische veelzijdigheid maakt deze wah voor mij superieur t.o.v de 535Q :speed:

artnaz
12 juli 2007, 23:58
Leuke review!

Voor het stevigere werk is die CryBaby From Hell dus de winnaar, maar hoe verhoudt hij zich met de Buddha op clean? En heb je de CryBaby gekocht?

JorikDekkers
13 juli 2007, 00:00
Mooie review!

Ik heb zelf een Dunlop 535, voorloper van de 535Q
heeft een instelbare boost, knoppen aan de zijkanten voor boost aan/uit en frequenties, en LEDs voor zowel aan/uit als boost aan/uit.
En daar heb ik ook wat jij beschrijft: er zit een soort knik in de sweep, een soort sweet spot: is ff wennen in het begin.

Als je een echt goede wah zoekt worden Dunlops ook veel te snel verworpen op de meeste fora, maar het blijkt dus dat boutique niet altijd beter is, hoewel aan zon dimebag of 535Q ook al wel een flink prijskaartje hangt.

Thom TK
13 juli 2007, 00:18
Leuke review!

Voor het stevigere werk is die CryBaby From Hell dus de winnaar, maar hoe verhoudt hij zich met de Buddha op clean? En heb je de CryBaby gekocht?

Ik heb nog niks gekocht, maar als ik dat doe wordt het de Crybaby From Hell :).
De Buddah heb ik helaas niet clean getest; alleen de Crybaby From Hell...ik ben niet zo geďnteresseerd in clean werk met wah, ik hou meer van de distortion wah, vandaar dat ik hem niet getest heb op die manier.




Mooie review!

Ik heb zelf een Dunlop 535, voorloper van de 535Q
heeft een instelbare boost, knoppen aan de zijkanten voor boost aan/uit en frequenties, en LEDs voor zowel aan/uit als boost aan/uit.
En daar heb ik ook wat jij beschrijft: er zit een soort knik in de sweep, een soort sweet spot: is ff wennen in het begin.

Als je een echt goede wah zoekt worden Dunlops ook veel te snel verworpen op de meeste fora, maar het blijkt dus dat boutique niet altijd beter is, hoewel aan zon dimebag of 535Q ook al wel een flink prijskaartje hangt.

Boutique is niet altijd beter idd! En naja, een 535Q is nog altijd goedkoper dan een RMC 1, dus ach...allemaal relatief.

idno
13 juli 2007, 08:45
Crybaby From Hell :rockon:

Zeker de beste wah die ik gehoord heb. Dat van die directe overgang van hoog naar laag klopt helemaal. Maar deze is subtieler te maken dmv de Q-control (het middelste knopje aan de zijkant).

Verder: super-leuke review!:cheerup:

jimihattricks
13 juli 2007, 10:09
Door naar de volgende: de 535Q. Ik had van deze wah niet erg veel verwacht, omdat ik me waarschijnlijk wat blind heb gestaard op RMC en MSD wah's. Volkomen onterecht want deze wah overtrof al mijn verwachtingen! Erg mooie toon, voor mij een perfecte sweeprange en mooie controls met veel bruikbare instellingen. Ook de boost is werkelijkwaar geniaal en erg bruikbaar. Dit is eigenlijk wel wat ik in mijn hoofd in mijn zoektocht naar mijn wah :)

jawohl, daarom heb ik hem toen ook gekocht, prima pedaaltje, multi-inzetbaar..


En daar heb ik ook wat jij beschrijft: er zit een soort knik in de sweep, een soort sweet spot: is ff wennen in het begin

jep, dat klopt, vergeleken met mijn vorige CryBaby (GCB95..?), ligt die sweet spot wat dichter bij de teen-zijde, bij de GCB95 lagtie meer tussen teen en hiel in.. het is ff wennen idd

overigens vind ik de GCB95 heel geschikt voor low-gain wahwahen, heb er ook wel een beetje spijt van dat ik m heb weggedaan, was prima geweest als backup.. high-gain kon die echter niet aan, en de 535Q heeft daar dus zoals gezegd geen problemen mee

Ritch
13 juli 2007, 10:27
De RMC-1 is ontworpen voor 't gebruik van gitaren met singlecoils. Ik zou als ik jou was ook nog even de RMC-3 aan de tand voelen, en dan gewoon lekker aan de gang gaan met de instelmogelijkheden in de behuizing zelf. De 3 is meer voor hummies ontworpen.

robert-gitarist
13 juli 2007, 13:07
Als je hem indrukt dan is de overgang van "laag" naar "hoog" vrij direct. Kan aan mij liggen, maar dat is iets wat je moet liggen. In mijn geval een kwestie van gewenning.

Ik heb hem ook! :D
Inderdaad toffe wah alleen is die van mij na de klote..Ding heeft nog nooit het podium of wat gezien en toch kapot. Grr. Verder een hele goeie wah en lekker veelzijdig.

Die overgang kun je ook weer verstellen. Bij de wah krijg je een sleuten waarmee je een schroef onder het dek kunt verstellen ;) Dat kan tevens ook bij de Zakk Wylde wah. Ook die heb ik hehe maar die is lang niet zo goed als de CFH van Dunlop

the sure thing
13 juli 2007, 13:37
... jammer dat je geen VOX wah aan de tand hebt gevoeld!

Thom TK
13 juli 2007, 13:57
Ik heb hem ook! :D
Inderdaad toffe wah alleen is die van mij na de klote..Ding heeft nog nooit het podium of wat gezien en toch kapot. Grr. Verder een hele goeie wah en lekker veelzijdig.

Die overgang kun je ook weer verstellen. Bij de wah krijg je een sleuten waarmee je een schroef onder het dek kunt verstellen ;) Dat kan tevens ook bij de Zakk Wylde wah. Ook die heb ik hehe maar die is lang niet zo goed als de CFH van Dunlop
Kan dat? :o
Oke...nog een feature dus hahaha..hmmm interessant bedankt voor de tip :)


... jammer dat je geen VOX wah aan de tand hebt gevoeld!

Jah klopt, ik was daar namelijk ook benieuwd naar. Hadden ze echter niet liggen.

Wat die RMC 3 betreft: ja ik wist eigenlijk dat hij beter voor high gain geschikt was, maarja, zelfde verhaal als met de Vox wah...hadden ze niet.
Staan dus nog op mijn lijstje!

Jan Buurman
13 juli 2007, 14:09
Een vriend van mij heeft de Cry Baby 95Q en ik was zeer onder de indruk. Ik kom hem echter nergens tegen.....



http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=273&pmh=products/p_and_e_detail

The Chief
13 juli 2007, 14:37
ik gebruik de 105Q de bass versie dus, tot grote tevredenheid!

Piekhaar
13 juli 2007, 18:07
Ik ben ook op zoek naar een Wah pedaal voor sommige solo's net wat meer te geven.

Ik heb vandaag in de winkel alleen een Behringer Hellbabe uit kunnen proberen, de rest was uitverkocht. En dan ook nog om een laag volume omdat het druk was in de winkel.

Ze hebben de CryBaby wel in bestelling staan dus die kan ik volgende week wel testen.

Met mijn band speel ik punk, dus met veel high-gain. Het viel mij op dat de Behringer bij veel gain toch wat minder presteerde. Uit de review van de TS begrijp ik dat de CryBaby from Hell hier juist zeer geschikt voor is. Zijn er nog meerdere pedalen die hier voor geschikt zijn?

En kan ik het pedaal het beste tussen mijn gitaar en de versterker hangen, of via de effectsloop? Of is dit gewoon een kwestie van uitproberen?

Ash ketchum
13 juli 2007, 18:31
Gewoon uitproberen, er is geen vaste formule voor een ideale sound. Ikzelf heb h'm vooraan staan. Maar ik gebruik mijn wah alleen voor funk, niet voor andere stijlen. Probeer zoveel wah's mogelijk met gear die het meest op dat van jouw lijkt of als het ff kan op je eigen gear.

Dastard
13 juli 2007, 18:37
Ik heb sinds 1989 de Jimi Hendrix wah (zonder adaptor ingang) maar dat ding is langzaam aan het afsterven.
Nu kan ik op mijn werk vele wah's testen, en inderdaad de Diamond Darrell WAH is 1 van de betere wah's.
Maar nu speelde ik van de week op een Vox wah en damn, dat ding is heerlijk, een heerlijke soft touch en een goede wah die ook goed blijft werken onder enorm veel gain.

Ash ketchum
13 juli 2007, 18:47
Ik heb sinds 1989 de Jimi Hendrix wah (zonder adaptor ingang) maar dat ding is langzaam aan het afsterven.
Nu kan ik op mijn werk vele wah's testen, en inderdaad de Diamond Darrell WAH is 1 van de betere wah's.
Maar nu speelde ik van de week op een Vox wah en damn, dat ding is heerlijk, een heerlijke soft touch en een goede wah die ook goed blijft werken onder enorm veel gain.

Is het niet "Dimebag Darrel"??? Correct me if I'm wrong, maar zo heette die gast toch?

d'oh
13 juli 2007, 19:22
... jammer dat je geen VOX wah aan de tand hebt gevoeld!


Maar die heb ik vandaag aan de tand gevoeld.

De VOX klinkt warm en nog eens warm en dan nog steeds warm, erg fijne wah. Behalve als je in een wah ook nog wat hoog zoekt. Hij is erg op mid en bass gericht en dat vind ik toch wel een beetje zonde.

Ik heb ook de jh-1 en de 535Q getest. De JH-1 vond ik niet veel soeps, terwijl de 535Q echt een heel goede wah is, goed instelbaar.

Aanrader van mijn kant: Crybaby 535Q

Thom TK
13 juli 2007, 19:55
Ik ben ook op zoek naar een Wah pedaal voor sommige solo's net wat meer te geven.

Ik heb vandaag in de winkel alleen een Behringer Hellbabe uit kunnen proberen, de rest was uitverkocht. En dan ook nog om een laag volume omdat het druk was in de winkel.

Ze hebben de CryBaby wel in bestelling staan dus die kan ik volgende week wel testen.

Met mijn band speel ik punk, dus met veel high-gain. Het viel mij op dat de Behringer bij veel gain toch wat minder presteerde. Uit de review van de TS begrijp ik dat de CryBaby from Hell hier juist zeer geschikt voor is. Zijn er nog meerdere pedalen die hier voor geschikt zijn?

En kan ik het pedaal het beste tussen mijn gitaar en de versterker hangen, of via de effectsloop? Of is dit gewoon een kwestie van uitproberen?

Crybaby 535Q, de Crybaby From Hell, De RMC Wizzard Wah...de laatste heb ik niet getest btw.

robert-gitarist
13 juli 2007, 21:38
Is het niet "Dimebag Darrel"??? Correct me if I'm wrong, maar zo heette die gast toch?

Mwah laten we zeggen is ook ;) Dimebag had eerder de naam Daimond vandaar. Op oude plectra stond ook die naam.

robert-gitarist
13 juli 2007, 21:49
Kan dat? :o
Oke...nog een feature dus hahaha..hmmm interessant bedankt voor de tip :)


Yepz dat kan :D
Als je die schroef strakker draaid dan gaat het op en neer van het dek wat stroever zeg maar. Ik zelf vind het idiaal.

up-guitarman
14 juli 2007, 11:10
Bedankt voor de reviews man !!!

Om geen nieuw topic te moeten openen:
Ik wil mss op termijn mijn GCB95 vervangen. Welke wah presteert goed zowel op clean gebied (psychidelica, funk, ...) als op rockgebied (Jimi Hendrix, Pearl Jam, classic rock, ...) ???

robert-gitarist
14 juli 2007, 12:36
Bedankt voor de reviews man !!!

Om geen nieuw topic te moeten openen:
Ik wil mss op termijn mijn GCB95 vervangen. Welke wah presteert goed zowel op clean gebied (psychidelica, funk, ...) als op rockgebied (Jimi Hendrix, Pearl Jam, classic rock, ...) ???

Tsja het wordt saai onderhand :D Maar ik zeg als nog weer, de dimebag wah..Erg veel zijdig namelijk en op veel manieren in te stellen!

BLOK182
14 juli 2007, 14:49
Inderdaad lekkere wah, die van Dimebag! Heb zelf al lange tijd een RMC3LE, toch wel prettig als je een flinke sweep op jouw feel kan instellen, en een volumeboost kan meepakken. Heb trouwens ook vaker op een Bad Horsie gespeeld, maar dat vond ik persoonlijk weer heel raar, na jaren een traditionele wah gebruikt te hebben:p

Dastard
14 juli 2007, 16:07
Heeft er nog iemand de Dunlop Zakk Wylde Wah uitgeprobeerd ?
Of de Weeping Demon van Ibanez ?

robert-gitarist
14 juli 2007, 16:29
Heeft er nog iemand de Dunlop Zakk Wylde Wah uitgeprobeerd ?
Of de Weeping Demon van Ibanez ?

Ik heb de Wylde wah. Wat wil je weten? ;)

Thom TK
14 juli 2007, 17:13
Inderdaad lekkere wah, die van Dimebag! Heb zelf al lange tijd een RMC3LE, toch wel prettig als je een flinke sweep op jouw feel kan instellen, en een volumeboost kan meepakken. Heb trouwens ook vaker op een Bad Horsie gespeeld, maar dat vond ik persoonlijk weer heel raar, na jaren een traditionele wah gebruikt te hebben:p

Ik was absoluut niet weg van de Bad Horsies....wat vond ik dat k*tpedalen zeg, om het even ongenuanceerd te zeggen...raar inderdaad.

BLOK182
14 juli 2007, 17:18
Ja ik kon er echt geen drol mee haha, mijn wah had ik destijds een keer niet gefinetuned voor het studiogeluid, toejn was het meteen "pak anders die Bad Horsie", mijn god wat een zure sessies waren dat:-) Toen maar die RMC opengeschroefd:p

Dastard
14 juli 2007, 17:34
Ik heb de Wylde wah. Wat wil je weten? ;)

Niet veel eigenlijk, ik heb hem ook getest, en had hoge verwachtingen maar die bleven uiteindelijk niet staan :-D

robert-gitarist
14 juli 2007, 22:02
Niet veel eigenlijk, ik heb hem ook getest, en had hoge verwachtingen maar die bleven uiteindelijk niet staan :-D

Ah okee ;) Tsja jij werkt immers in een winkel dus ja het zou eerder raar zijn geweest als jij hem niet getest hebt haha! Maar sorry dacht dus dat je er iets over wou weten vandaar. Maar inderdaad, het is niet echt een geweldige wah. Beetje kruising tussen de Hendrix wah en de gewone GCB95. Hoewel Zakk zelf de Hendrix wah gebruikt(e?). Maar goed ik moest toen de tijd een nieuwe wah hebben en vond die toen wel leuk klinken opzich maar kwam er later pas achter dat het toch niet mijn ding is die Wylde wah. Desondanks heb ik hem nog steeds als back up ofzo voor me Morley BB2 en Dimebag wah :)

baviaan69
16 juli 2007, 23:39
Ik heb sinds 1989 de Jimi Hendrix wah (zonder adaptor ingang) maar dat ding is langzaam aan het afsterven.
Nu kan ik op mijn werk vele wah's testen, en inderdaad de Diamond Darrell WAH is 1 van de betere wah's.
Maar nu speelde ik van de week op een Vox wah en damn, dat ding is heerlijk, een heerlijke soft touch en een goede wah die ook goed blijft werken onder enorm veel gain.

Ik heb net op MP een ouwe JH 1 gekocht, maar die had wel een adapter ingang. Ding is True Bypass wat mijn eerdere Crybaby niet was. Heb ook ooit een Morley PWA gehad maar die klank inspireerde me niet zo. De JH 1 wel, lekker ruig en smerig en bruikbaar voor zware distortion, voor een randje en voor clean. IMHO de beste Wah die ik tot dusverre had of probeerde.

up-guitarman
17 juli 2007, 14:31
Ik heb net op MP een ouwe JH 1 gekocht, maar die had wel een adapter ingang. Ding is True Bypass wat mijn eerdere Crybaby niet was.

Wat zijn de grootste verschillen tussen die JH-1 en de GCB-95? En is die Jimi Hendrix wah stock TB?

henkr
17 juli 2007, 18:36
De [RMC] 3 is meer voor hummies ontworpen.

De Wizard ook - eigenlijk voor alle PU configuraties - en die is goekoper en een
stuk eenvoudiger dan de RMC3.

Thom TK
17 juli 2007, 18:45
Wat zijn de grootste verschillen tussen die JH-1 en de GCB-95? En is die Jimi Hendrix wah stock TB?

De GCB-95 gaat vanzelf aan geloof ik. Qua klank weet ik het niet/
En inderdaad: de Wizzard wah is de high gainer, maar da's niet echt een regel.

henkr
18 juli 2007, 10:54
...En is die Jimi Hendrix wah stock TB?

Nee, dat is hij niet.

henkr
18 juli 2007, 10:58
...En inderdaad: de Wizzard wah is de high gainer, maar da's niet echt een regel.

Wat bedoel je met niet echt een regel?
De Wizard is all-round erg goed.

dml
18 juli 2007, 11:01
Silvermachine mk II all the way!!!!!!!!!!

up-guitarman
18 juli 2007, 14:35
De GCB-95 gaat vanzelf aan geloof ik.

Dat in geen geval, zit een gewone schakelaar in hoor !!!
Er zijn wel andere dunlops geloof ik die vanzelf aangaan !!!

robert-gitarist
18 juli 2007, 15:01
Dat in geen geval, zit een gewone schakelaar in hoor !!!
Er zijn wel andere dunlops geloof ik die vanzelf aangaan !!!

Neen, alle dunlop wah pedalen hebben een schakelaar. Behalve de High Gain geloof ik maar dat is dan ook een Volume pedaal :)

Raffel
18 juli 2007, 15:54
leuke review man. Nu nog een wah review van puur boutique pedaaltjes! :D

BLOK182
18 juli 2007, 16:11
Neen, alle dunlop wah pedalen hebben een schakelaar. Behalve de High Gain geloof ik maar dat is dan ook een Volume pedaal :)
De Dunlop-basswah gaat vanzelf:-)

Jan Buurman
18 juli 2007, 17:17
Neen, alle dunlop wah pedalen hebben een schakelaar. Behalve de High Gain geloof ik maar dat is dan ook een Volume pedaal

De Dunlop Cry Baby 95Q gaat ook vanzelf aan. Zoals ik al eerder zei: een vriend van mij heeft zo'n ding en ik was erg onder de indruk.
Je komt ze echter weinig tegen....

http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=273&pmh=products/p_and_e_detail

Thom TK
18 juli 2007, 22:31
Correctie: ik bedoel de 95Q, die gaat vanzelf aan :).
En met "niet echt een regel" bedoel ik dat de Wizzard wah ook geschikt is voor andere toepassingen dan high gain.
Wah pedalen zijn vaak veelzijdiger dan de naam of beschrijving doet vermoeden.

@ Raffel: Buddah en RMC is me al boutique genoeg hoor :p
Tenzij Speeddemon wahs gaat maken, dan wil ik die zéér graag testen :D

up-guitarman
19 juli 2007, 00:32
Ik zou ook graag een wah bouwen. De schema's van wahpedalen zijn meestal niet zo moeilijk. Het grootste probleem is het vinden van een behuizing. Je vindt ze af en toe maar dan veel te duur...

Ash ketchum
19 juli 2007, 17:53
Is een behringer behuizing dan niks? Zo'n hell-babe kost toch maar iets van 4 tientjes? En met een beetje zoeken vind je ook wel een crybaby voor 50 euri.