PDA

View Full Version : Waar staat jouw zooi op het podium?



Izegrim
12 juli 2007, 18:48
Tot voor kort heb ik altijd effecten gebruikt dus ging er vroeger een pedalboard achter de monitor. Later dus m'n PODxt Live, maar wonder boven wonder heb ik alleen nog een footswitch en een stempedaaltje over. Ik zie er niet de noodzaak van in om die per sé vooraan het podium te hebben dus ik denk eraan om m'n 9m footswitchkabel en m'n 6m stempedaalkabel te vervangen voor 2 exemplaren van 3m. Ik vraag me alleen af of het stom is om bij elke solo of clean/distortion stuk m'n rug naar het publiek te draaien.

Speeddemon
12 juli 2007, 19:03
Als ik jou was, zou ik OP de amp een A/B switch leggen, met ipv een voetschakelaar, een toggle- of druk-schakelaar, met de gitaar in IN, en A naar je Amp en B naar je stemapparaatje. Tijdens 't stemmen is het niet erg om met je rug naar 't publiek te staan.

Wat je footswitch betreft, daar gaat als 't goed is geen audio signaal doorheen, dus is 9m kabel geen ramp.
Vergeet niet dat als je een hoge amp hebt, of je een combo hebt wat op een stoel/kratten/kruk staat, die kabel ook van een hoogte van 1,5m ofzo naar beneden moet. Als je dan een 3m kabel zou hebben, heb je wel HEEL weinig speling.

Ik probeer toe te werken naar een situatie, waarbij m'n draadloos systeem op m'n amp ligt, en voor m'n voeten alleen maar een 5 of 6 knops footswitch, om m'n amp's kanalen, solovolume en reverb of fx-loop mee te bedienen.

Piekhaar
12 juli 2007, 19:15
Ik heb 2 pedalen, 1 om m'n distortion van mijn amp mee aan te zetten, deze ligt voor mij bij de monitor. M'n pedaal voor mijn stemapparaat (muten van signaal dus) ligt vlak bij m'n versterker.

En ja, het staat stom om bij elke solo je rug naar het publiek toe te draaien. Dus ik zou hiervoor zeker je 9 meter houden.

Rude Perception
13 juli 2007, 02:45
Alles ligt voor m'n voeten onder de micstandaard. En dat zijn redelijk wat pedaaltjes en 2 footswitches.

jonesd
13 juli 2007, 08:41
Mijn pedalboard ligt voor me achter de monitor en mij amp staat meestal naast me in het onderstel van de flightcase. Vroeger zette ik mijn amp bovenop de gesloten flightcase maar sinds ik beamblockers heb, is dat dus niet meer nodig. Ik zorg er wel altijd voor om de amp niet naar het publiek te richten.

Daemon
13 juli 2007, 11:10
Ik zet mijn pedalen meestal gewoon vooraan, en dat is momenteel teruggebracht naar m'n amp's (triamp) channel switch & een volume pedal.

dunnoaname
13 juli 2007, 15:09
Ik ben ook de zanger, en ik gebruik alleen maar een footswitch+ 1 pedaaltje. die leg ik gewoon voor mijn voeten tussen de poten van de microfoonstandaard.

Mitch
13 juli 2007, 17:09
Waar ligt jouw zooi op het podium ?
Over twee uur op het Maasboulevardfestival in Schiedam, achter de mic stand :D

Dylan61
13 juli 2007, 18:52
Tot vanavond!

Dude
14 juli 2007, 12:16
ah damn.... lees ik weer te laat !!

Wicked Willy
14 juli 2007, 19:35
Amp: Op monitorstatief naast me.
Cab: Idem

Pedalenbak voor me (voor de monitor)

Izegrim
17 juli 2007, 02:55
Hmmm... als ik normaal een gitaarkabel van 6 meter heb, kan ik dan ongestraft nog eens 6 meter eraan hangen als ik m'n stemapparaatje als buffer gebruik? Misschien wil ik dan toch m'n pedalen bij de monitor flikkeren. Wat is eigenlijk een normale gitaarkabel-lengte zonder dat je signaal echt een opdonder krijgt? Ervan uitgaande dat ik wel kwaliteitskabels gebruik natuurlijk.

Piekhaar
17 juli 2007, 07:13
Voor zover ik ooit begrepen heb moet je eigenlijk niet langer gaan dan 10 meter. Ik weet dit niet 100% zeker.

Mijn oplossing was om gewoon draadloos te gaan.

DeiDRagonas
17 juli 2007, 14:30
Ik hou t ook meestal op een meter of tien, maar of je t kan verlengen met je stemapparaat als buffer, I dunno... Goeie vraag.

En btw, ik heb altijd liever een kabel dan draadloos. Ik heb nog niet echt een betaalbaar draadloos systeem gezien wat aan mn verwachtingen voldeed.

Grt Roy.

up-guitarman
17 juli 2007, 14:42
Ik zet mn amp tegenwoordig (als we in een kleine zaal spelen) meer en meer aan de zijkant van het podium naar mezelf gericht. eigenlijk 90° t.o.v. het publiek ipv recht erin. Ten eerste heb ik dan geen gitaar nodig in de monitor, ten tweede heb je dan minder last van klagende geluidsmannen, zodat je je tube amp wat verder open kan draaien en zo weer beter klinkt op zijn beurt.
In grotere zalen en buitenpodia is dat weer niet nodig natuurlijk...

Mn pedalboard staat gewoon voor me natuurlijk...

henkr
17 juli 2007, 18:28
Hmmm... als ik normaal een gitaarkabel van 6 meter heb, kan ik dan ongestraft nog eens 6 meter eraan hangen als ik m'n stemapparaatje als buffer gebruik? Misschien wil ik dan toch m'n pedalen bij de monitor flikkeren. Wat is eigenlijk een normale gitaarkabel-lengte zonder dat je signaal echt een opdonder krijgt? Ervan uitgaande dat ik wel kwaliteitskabels gebruik natuurlijk.

Met een goede buffer (ik ken geen stemapparaten die ook goede buffers zijn) kan je
kilometers kabel gebruiken; het maakt niet uit.
Zes meter is wel zo'n beetje de standaard.