PDA

View Full Version : Engl Z4 footswitch schema.



ColourofFire
12 juli 2007, 12:44
Ik wil nu onderhand eigenlijk wel een keer een footswitch voor mijn Engl Thunder, maar ik heb weinig zin om 100 euro neer te tellen voor een Z4 van Engl, zoveel kan het nou ook weer niet voorstellen, en voor 100 euro kan ik een hoop leukere dingen doen, dus heeft iemand schema's om zelf een footswitch voor de Thunder te bouwen? Of tips voor goedkopere footswitches die er ook op werken?

Speeddemon
12 juli 2007, 14:58
Je hoeft dus maar 2 functies te schakelen?
Gebruik een stereo jack en 2 SPDT schakelaars.
Vanaf de 'sleeve' (massa) van de stereo jack naar de rechter- of linkerpootjes van de SPDT, en Tip (+) naar het middelste pootje van 1 vd switches, en Ring (-) van de jack naar het middelste pootje van de andere switch.

ColourofFire
12 juli 2007, 16:44
Je hoeft dus maar 2 functies te schakelen?
Gebruik een stereo jack en 2 SPDT schakelaars.
Vanaf de 'sleeve' (massa) van de stereo jack naar de rechter- of linkerpootjes van de SPDT, en Tip (+) naar het middelste pootje van 1 vd switches, en Ring (-) van de jack naar het middelste pootje van de andere switch.

Moet makkelijk te doen zijn, dankjewel voor de info, ga volgende week dan even spulletjes halen en bouwen :)

Thnx

Speeddemon
12 juli 2007, 17:07
Als ik me niet vergis, voedt een Engl amp zo'n switch ook, dus je zou er LEDs bij moeten kunnen hangen.
Behuizing (past makkelijk in een 1590B, van 11 x 6cm)
2x DPDT switch
2x LED + houder (en evt. voorschakelweerstand
1x stereo jack (kun je waarschijnlijk het beste een geisoleerd type nemen)
wat draad en klaar is Kee... eh, ColourofFire. :satisfie:

evt. rubber voetjes er nog onder natuurlijk. :cooler:

X-Rated
12 juli 2007, 17:10
En hoe zit het dan met zo'n Z5 switch? Ik heb geen zin om honderdenvijftig euries neer te leggen voor een switch met 5 knopjes waarvan ik er eentje niet eens nodig heb...

Speeddemon
12 juli 2007, 17:38
En hoe zit het dan met zo'n Z5 switch? Ik heb geen zin om honderdenvijftig euries neer te leggen voor een switch met 5 knopjes waarvan ik er eentje niet eens nodig heb...
Volgens mij wordt dat een moeilijker verhaal, of heeft je versterker ook 2 stereo jack inputs voor 4 footswitch functies?

Zo heb ik ooit een dubbele Z-4 gebouwd voor een Engl-bezitter, in een 1590DD behuizing (19 x 12cm), met 2 stereo output jacks.

BLOK182
12 juli 2007, 18:02
De Z5 werkt met een DIN...optie: misschien tweedehands kopen? Voor de Z4 kan je eventueel eens rondshoppen naar een tweedehands 2-knops schakelaar van een ander merk, ff een stuk schuurpapier of wat verf derover en je hebt voor weinig een zelfde switch:-)