PDA

View Full Version : Op zoek naar nieuwe oefenamp; Trademark 30?



Speeddemon
12 juli 2007, 09:04
Hey mensen, ik ben op zoek naar een nieuwe amp voor thuis.
Vereisten: goed clean kanaal, veren-galm aan boord, goede volle sound (dus geen 15W Marshall MG amps, or worse).
2 kanalen zou handig zijn, fx-loop en recording out ook.

Heeft iemand hier ervaring met de Tech21 Trademark 30 amp?
Verder overweeg ik de Fender FM210 R, een Peavey Windsor (buizen) en een Roland Cube30X.

Mr.Bluesbreaker
12 juli 2007, 10:12
Die Fender 210 zou ik meteen van je lijstje halen, niet eens de moeite waard om uit te testen. MG15 categorie.

Rinze
12 juli 2007, 10:16
Ik heb de Trademark 30, geweldig ding. Het enige "nadeel" is dat ie maar een kanaal heeft. Verder kun je op zeer laag volume er de beste geluiden uit halen die ik ooit gehoord heb. Een buizenbak zal best wel beter kunnen klinken, maar dan heb je veel minder verschillende geluiden en niet op dat lage volume. De geluiden zijn erg goed en voelen bij het spelen ook goed, de reaktie op je spel zeg maar.


Het opnemen met de Sansamp-uitgang heb ik nog niet geprobeerd, schijnt ook heel goed te werken. Mijn Peavey Classic 30 met diverse pedaaltjes staat in ieder geval stof te vangen sinds het kleine monster zijn intrede heeft gedaan.
Qua toonregeling gebruik ik wat meer mid dan op de kaart met presets staat aangegeven, vaak gebruik ik ook minder gain.

Ik haal er in ieder geval hele goeie Fendergeluiden (clean en crunch) uit, Marshall van low gain (AC/DC) tot metalscheur met een leuke Van Halen tussenstop, en Mesa een enorme metalscheur. Het gevalletje reageert ook heel goed op je aanslag en volumeknop. En: hij is ontzettend licht en handzaam, mocht je er eens mee het openbaar vervoer in willen.

Over gebruik op hoog/hoger volume kan ik niets zeggen, dat doe ik namelijk niet. Ik kan me voorstellen dat de speaker en het kastje het dan wat moeilijk krijgen. Voor huiskamergebruik is het echter een absolute aanrader, dit apparaatje is absoluut geen speelgoed, zoals de Cubes (hoewel ik die nieuwe serie daarvan nog niet geprobeerd heb).

De Peavey lijkt me ook leuk, maar op YouTube staat een filmpje waarin ie afschuwelijk klinkt. En wat betreft die Fender kan ik me alleen maar bij Mr. Bluesbreaker aansluiten, bagger.

NielsW
12 juli 2007, 12:13
Hahaha, de FM210 is inderdaad heel erg slecht. Clean gaat nog wel, maar drive.... Oeoeoe me reet doet nog steeds zeer.

Cube 30X is erg veelzijdig en de effectjes zijn de moeite! Je moet eigenlijk ook een Vox AD30VT proberen. In die klasse ben ik daar nog steeds het meest van onder de indruk, hoewel je voor Metal sounds misschien beter af bent met een Cube. Ga die twee eens proberen.

ColourofFire
12 juli 2007, 12:20
De Peavey lijkt me ook leuk, maar op YouTube staat een filmpje waarin ie afschuwelijk klinkt. En wat betreft die Fender kan ik me alleen maar bij Mr. Bluesbreaker aansluiten, bagger.

Die fender ben ik het mee eens, en over die peavey hoor ik alleen maar goede verhalen, bij youtube filmpjes moet je er ook altijd rekening mee houden dat die vaak met klotecamera's zijn gemaakt, zonder losse mic.

Metoshade
12 juli 2007, 12:28
Ervaring met de Vox AD30 en de Trademark 30. Voor een natuurlijke toon die staat als een huis moet je bij de Tech21 zijn. Ook de Vox blijft klinken als een digitale bak als je m naast de Trademark zet.

Ok, de Vox heeft een berg effecten aan boord, de Tech21 heeft ze echt niet nodig! Het is maar net wat je zoekt :)

Speeddemon
12 juli 2007, 14:54
Ik hoef niet zo nodig aan de Cube/AD**VT modelling, maar ik heb zojuist een Vox VR30 gehoord (2 kanalen, reverb, valve reactor), die erg o.k. klonk.

De Fender FM210R *heb* ik al getest, en hoewel 't drivekanaal niet veel soeps was, vond ik het clean erg o.k. Kon ook goed hard.

Speeddemon
12 juli 2007, 23:55
Heb de VOX VR30R nog eens getest, met m'n eigen gitaar (Burny Les Paul Custom, met 2x GFS pups) en hij klonk me toch iets te middy; d.w.z. een gebrek aan laag en hoog.
Er zit één of andere Vox 10" speaker in; zou een Celestion Vintage 10 veel beter zijn? (die zijn 52,50 EURO)

Nou heb ik deze amp ook over een Vox 2x12" cab gehoord en dat was supergaaf!
Eigen smoel, dikke vintage tone, Vox karakter, maar wel meer high gain met de modern gain switch (OD2) aan. Nog steeds geen deathmetal ofzo, maar Judas Priest/Iron Maiden ging er i.i.g. makkelijk mee.

Alleen, ik moet 'm als oefenamp hebben en niet met nog es een 2x12" erbij, dus dan zou ie z'n doel voorbij schieten.

Vraagje voor de Trademark 30 bezitters; hoe is 't laag van de amp? Lijkt ie een beetje te reageren als een 1x12" (voller) of hoor je echt een enkele 10" speaker aan 't werk?

Nitefly7
21 januari 2009, 10:33
Even 'n Bump:

heeft iemand inmiddels ervaring met de Tech21 Trademark 30 in een live-situatie??

Jeroen76
21 januari 2009, 12:32
Even over de Fender....
Vergis je niet in de FM aanduiding, het is geen Frontman en betreft een heel andere lijn.
Waar je wel rekening mee moet houden is de speakers, die zijn pas interessant vanaf 12 inch. Verder koop je geen fender voor de drive, die plak je ervoor.

My 2 cents,
Jeroen

Mr.Bluesbreaker
21 januari 2009, 12:50
Waar staat het dan voor? Ferschrikkelijk Matig?
Dat je geen Fender koopt voor de drive is een beetje onzin. Wat dacht je van een Tonemaster, Prosonic, Supersonic of in low budget gevallen een Performer? Zet een aantal concurrenten te kak op drive gebied hoor.

Jeroen76
21 januari 2009, 14:17
Waar staat het dan voor? Ferschrikkelijk Matig?
Dat je geen Fender koopt voor de drive is een beetje onzin. Wat dacht je van een Tonemaster, Prosonic, Supersonic of in low budget gevallen een Performer? Zet een aantal concurrenten te kak op drive gebied hoor.

Ook ik dacht dat Frontman en FM hetzelfde waren, maar zowel in design als in de technische uitvoering blijken het verschillende series. En Natuurlijk heeft 7ender mooie scheurbakken. Alleen niet in deze prijsrange, daar zul je het met pedalen moeten oplossen. Ik was inderdaad wat kort door de bocht, thanks for mentioning,
Jeroen

Speeddemon
23 juni 2010, 12:45
Na Nitefly7, ook van mij een bump van dit oude topic.

Ik heb destijds (2,5-3 jaar geleden) toch de proef op de som genomen en een Fender FM210R besteld. Ding thuis getest, clean klonk heerlijk, maaaaar...hij slikte pedalen voor geen meter. Hiervoor had ik een Roland GC405 (klein combootje met 4x5" speakers! Klonk mooi recht en best vol nog), waarbij m'n H&K Tubefactor hemels klonk...in de FM210R klonk ie als een brakke Boss DS-1. Mijn idee is dat die Fender clean sound in dit geval veel 'notches' heeft in het spectrum, waardoor een overdrive/distortionkanaal erover matig gaat klinken.
Die is dus retour gegaan en heb vlak daarna een 2e hands Roland JC-55 (kleine broertje van de grote JC-120 jazzchorus, maar dan met 2x8" speakers) op de kop getikt, waar ik sindsdien nog steeds erg over te spreken ben. Wel is het zo dat ik een 6 band EQ nodig heb, om de neuzigheid een beetje te temperen en alles wat vetter/breder te laten klinken.
Nou heb ik gelezen dat de JC-55 flink beter zou gaan klinken als je de speakers vervangt met Eminence Alpha-8's...dus wie weet doe ik dat ook nog wel.
Oh, en morgen mogelijk nog een update in deze thread. :sssh::cooler:

Speeddemon
24 juni 2010, 19:51
De update zoals beloofd;

Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een Tech 21 Trademark 30 (en vannochtend stond er ook nog de kleinste Jazz Chorus, de Roland JC-20, op de stoep.). :cheerup: :ok:

Ding is erg veelzijdig en met m'n '68 RI Strat (Japans) haal ik er een geweldige, venijnige Ritchie Blackmore sound uit (denk aan Rainbow live '77... "Mistreated").
(naast tig andere geluiden...galm is ook heerlijk, is zeer bruikbaar voor echte surf-sounds).

Aca Ilic
24 juni 2010, 20:07
Ik heb hem een tijdje geleden uitgeprobeerd, ik vond het matige amp, zeker omdat 'ie behoorlijk "noizy" is op hogere volumes. Voor thuis, en in repetitieruimte is het OK, live zou ik hem niet mee nemen....

Nitefly7
24 juni 2010, 20:11
De update zoals beloofd;

Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een Tech 21 Trademark 30 (en vannochtend stond er ook nog de kleinste Jazz Chorus, de Roland JC-20, op de stoep.). :cheerup: :ok:

Ding is erg veelzijdig en met m'n '68 RI Strat (Japans) haal ik er een geweldige, venijnige Ritchie Blackmore sound uit (denk aan Rainbow live '77... "Mistreated").
(naast tig andere geluiden...galm is ook heerlijk, is zeer bruikbaar voor echte surf-sounds).

tof man, 2ehands van een van de gekende sites geplukt? Of nieuw?
Hoe reageert ie op pedalen? En vind je de 10 inch speaker geen belemmering?
Ik zoek nog steeds een oefencombo, en twifel tussen de TM30, de Vox VT30 en de Cube 30...
De TM heeft reverb en fx-loop en xlr uit.. De andere ja... Niet :)

Speeddemon
24 juni 2010, 21:09
Ik heb hem een tijdje geleden uitgeprobeerd, ik vond het matige amp, zeker omdat 'ie behoorlijk "noizy" is op hogere volumes. Voor thuis, en in repetitieruimte is het OK, live zou ik hem niet mee nemen....

't gaat. Hij lijkt idd een beetje 'ongeaard' te klinken bij high gain, zelfs met humbuckers, maar ik vind het niet zo storend als met singlecoils op een echte high gain buizenbak spelen (meer brom en ruis). Mijn toepassing is ook voor thuis en direct recording.
@Nitefly; Ik ken de Cube 30 goed en heb de VT30 ook al eens getest; de VT30 is denk ik het meeste waar voor je geld; afzonderlijke reverb, schakelbare kanalen en presets, effecten goed edit-baar (3 of 4 parameters per effect), en een wat organischer klank dan de Cube 30. Die 12AX7 buis in de Valvereactor 'poweramp' van de VT30 hoor je, of merk je. Draai de master ver open en de power attenuator terug naar 1 of 2W, en je merkt de 'tube-sag' wel.

Vergeleken met een nieuwe TM30 (€345) is een VT30 ook wel een echt koopje (€189). Wil je hem voornamelijk voor direct recording gebruiken, dan is de VT30 nog steeds veelzijdiger, al zal je de TM30 wel een nog realistischer klank vinden hebben. Strat + Tweed setting, beetje gain en galm=nice. :cooler:
Ik heb de mijne overigens 2ehands gekocht.
Bedenk ook trouwens, dat als oefencombo je de TM30 niet kan schakelen tussen clean en distortion met een footswitch. Dat kan bij de VT30 wel (die ook nog eens beter, groter en voller klonk dan z'n al best wel goede voorganger, de AD30VT.)

De 10" speaker, ja dat hoor je, maar minder erg dan bij de Cube 30, die erg snel boxy klinkt. De VT30 klonk in mijn herinnering ook erg groots ondanks z'n 10" speaker, dus ik zou die naast de TM30 moeten horen. Heb er nog geen pedalen op getest trouwens. Hij reageert wel waanzinnig goed op de volume knop van m'n gitaren.

Aca Ilic
24 juni 2010, 21:16
speedy, daar gaat het om jongen, dat je tevreden bent met een amp waar je me lekker kunt repeteren. Dat zijn geen verkeerde amps, ik vond geluid niet onaardig, alleen dat wat je zelf ook aangaf, een beetje meer ruis heeft....

Rinze
24 juni 2010, 22:33
De bijgeluiden worden deels ook veroorzaakt door de aktieve toonregeling, voor je het weet ben je flink aan het boosten. Ik vond de presets idioot veel hoog en laag en erg weinig mid hebben, vaak ook veel te veel gain (bijvoorbeeld de AC/DC-setting). Ik heb er een jaar of twee met veel plezier over gespeeld maar uiteindelijk vond ik het zoeken van mijn geluid toch te bewerkelijk. Je kunt er veel goeie geluiden uit halen maar ik heb zelf liever iets waar ik mijn geluid uit kan halen.

Maar evengoed gefeliciteerd, het blijft een leuk bakje.

Speeddemon
25 juni 2010, 00:51
De bijgeluiden worden deels ook veroorzaakt door de aktieve toonregeling, voor je het weet ben je flink aan het boosten. Ik vond de presets idioot veel hoog en laag en erg weinig mid hebben, vaak ook veel te veel gain (bijvoorbeeld de AC/DC-setting). Ik heb er een jaar of twee met veel plezier over gespeeld maar uiteindelijk vond ik het zoeken van mijn geluid toch te bewerkelijk. Je kunt er veel goeie geluiden uit halen maar ik heb zelf liever iets waar ik mijn geluid uit kan halen.

Maar evengoed gefeliciteerd, het blijft een leuk bakje.

Thanks. Even uit mijn hoofd, de instellingen voor die Blackmore sound:
Drive 5 (vd 10)
Bass 7
Mid 4
Treble 6
Reverb 5
Level 3

British - Hot - UK speaker.
Ik gebruik over het algemeen ook vaak snel genoeg mids; en de Tweed en British models kunnen met een Strat snel te trebly klinken (treble onder de 7 houden), maar de Californian, zeker icm US speaker, wil ik de Treble wel graag hoger, aangezien die best donker/low-mid klinken.

Hij heeft echt niet veel Drive nodig en zeker bij de wat lagere (< 5) drive settings, reageert ie erg goed op je volume knop van je gitaar. Nou heeft m'n Strat geen treble-bleed cap, maar een speciale Japanse potmeter, die erg lineair klinkt...toch merk ik dat andere gitaren (die wel een treble-bleed cap hebben) nog lekkerder 'spanky' gaan klinken als je het volume wat terugdraait, zeker bij het Tweed model.