PDA

View Full Version : mahonie voor hals



niekb
11 juli 2007, 22:03
olaa,

Ik ben bezig met de opzet voor een nieuw bouwproject voor een vriend van me, een les paul.

Ik heb nog een paar planken sipo (of sapele??) Ik heb dit al gebruikt voor twee halzen maar dan gelamineerd. De gelamineerde halzen zijn erg stug is mijn ervaring...(overigens wel met een U trussrod) Mijn vraag nu: zou het ook uit 1 stuk kunnen? Met rosewood toets en ebben kopfineer.

Iemand ervaring of een idee hierover?
Thnx

Groet'n
Niek

IKHOUVANGITAREN
11 juli 2007, 23:25
meer kans op kromtrekken maar het wordt vaker toegepast.
gewoon zorgen dat het hout goed gedroogd is

niekb
11 juli 2007, 23:55
Droog is het wel :) Ik heb als klein jochie nog aan die plank zitten eten haha..

Ik weet nog niet wat ik doe...ik gebruik nu geen U rod dus wellicht is ie dan minder stug? Het hout heeft inmiddels (na het verzagen) een jaar binnen gelegen.

Enra
12 juli 2007, 07:32
Hé Niekb,

Ik bouw al vele jaren zonder halzen te lamineren. Voorwaarden zijn dan echter dat het materiaal perfect kwartiers is en de nerf gelijkmatig en strak door het materiaal loopt.

Enra.

cas121
12 juli 2007, 09:19
wat is jullie mening over khaya of sipo/sapele voor halzen?

Ik zocht zelf laatst een mooi stuk honduras, maar alles wat ze bij afh hadden was dosse gezaagd. Dan liever een kwartiers stuk khaya lijkt me, of zie ik dit helemaal verkeerd?

oknarb180
12 juli 2007, 10:10
Hoi.

Ik heb voor mijn PRS Khaya mahonie gebruikt, body dosse gezaagd en de hals kwartiers gezaagd. Schijnt geen enkel probleem te zijn. Ook heb ik er 2 grafiet strips in opgenomen. Verder heb ik er nog geen snaren op gehad ofzo, maar het voelt allemaal goed, stevig en stabiel. Mattia heeft geloof ik ook al meerdere giaren met mahony halzen gebouwd en het scheen geen enkel probleem te zijn. En of ie nou wat meer doorbuigt onder de spanning kun je dat toch gewoon terug stellen met de trussrod. Neem gewoon een dual-action trusrod of hotrod. Dan komt het volgens mij allemaal wel goed hoor!

Het is voor mij ook een beetje een gok. Bekijk mijn draadje maar eens voor de constructie die ik heb gebruikt.

vr.gr.

Branko

cas121
12 juli 2007, 11:13
ja die heb ik ook gevolgd, ziet er erg goed uit. Ik had het met Mattia eens over halzen en die zou toen toch voor honduras gaan. Thuis heb ik nog perfect kwartiers khaya liggen, haal ik denk ik zowel de bodies als halzen uit voor mn eerstkomende project (1 sg, 1 lp junior).


@ niek: je zou misschien een iets grotere kans hebben op een headcrack, maar dat heb je mijns insziens toch bij een angled headstock.

oknarb180
12 juli 2007, 13:12
@ niek: je zou misschien een iets grotere kans hebben op een headcrack, maar dat heb je mijns insziens toch bij een angled headstock.

Tja, helemaal gelijk in, is maar 1 oplossing voor, opletten en niet om laten vallen.

vr.gr.

Branko

niekb
12 juli 2007, 13:38
De nerf van mn plank loopt recht door het hout heen... dus wat dat betreft..

De halzen die ik gemaakt heb van dit hout heb ik dus gelamineerd voor de stevigheid. Zeker de hals van m'n les paul dc is erg stug. Ik heb de rod niet eens aangedraaid, zit net vast zodat ie niet rammelt.

Juist omdat deze zo stug zijn lijkt het mij ook mogelijk om een hals uit 1 stuk te maken.

Gibson gebruikt honduras voor de halzen omdat dit stabieler zou zijn dan sipo. Waarschijnlijk door de bredere nerf van sipo mahonie.

Headcrack blijft een risico van dit soort halzen...niet omgooien dus. M'n dc is ook al twee keer omgevallen maar gelukkig niet plat op de hals. wat ik sowieso doe is de kopverbinding verlijmen. Scheelt ook alweer, zeker als de nerf daar ook netjes recht loopt.

groet'n

Enra
12 juli 2007, 17:12
wat is jullie mening over khaya of sipo/sapele voor halzen?

Ik zocht zelf laatst een mooi stuk honduras, maar alles wat ze bij afh hadden was dosse gezaagd. Dan liever een kwartiers stuk khaya lijkt me, of zie ik dit helemaal verkeerd?

Het gewicht is vaak het verschil, niet de sterkte. En in sommige gevallen is het wat lastiger te bewerken.

oknarb180
12 juli 2007, 17:38
Het gewicht is vaak het verschil, niet de sterkte. En in sommige gevallen is het wat lastiger te bewerken.

Inderdaad, Honduras is donkerder van kleur en zwaarder van gewicht.
Qua sterkte zal er misschien wel verschil zijn als je het op de drukbank test met een doorbuigproef. Maar de spanning die een set snaren uitoefent op een hals loopt voor een groot gedeelte met de hals (dus de nerf) mee. Ik denk dat die kleine verschillen (als ze er al zijn?) niet eens merkbaar zijn.
Echter, ik heb weleens horen zeggen dat het voor het geluid niet echt uitmaakt, Honduras of Khaya. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Mijn PRS is van Khaya, maar ik zal niet het verschil in geluid kunnen testen want ik heb er GEEN in Honduras.

vr.gr.

Branko

Mattia
12 juli 2007, 19:38
Mja, kleur, gewicht, sterkte....dat wisselt binnen elke soort enorm, vaak meer dan tussen de soorten onderling. Honduras is vooral wat minder 'roze' dan Khaya, maar absoluut niet 'donkerder'. Of tenminste...hoeft absoluut niet. De rode PRS-achtige die ik gemaakt heb heeft een Honduras hals en een Khaya body, en dat merk je eigenlijk alleen onder bepaalde hoeken, waarbij het Khaya wat roziger wordt, donkerder. Plaatjes ( bedenk even dat hals geschellakt is, mat, en de body glans gelakt is):

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/pat_finished08.jpg
Andere hoek, andere look:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/pat_finished10.jpg

Honduras is erg fijn om te bewerken, fijner van nerf dan Sipo of Khaya, en consistenter; echter, als je goede Khaya hebt (heb ik zelf genoeg van, beetje zwaar, wel lekker stijf spul) kun je dat prima, geen problemen, gebruiken voor halzen. Geen twijfel mogelijk. Sipo, idem. Sapele is zelfs een stijver/sterker alternatief voor Honduras, en minstens even consistent (mijn optie nummer 2, wat betreft halshoutkeuze). Honduras is wel een van de meest stabiele houtsoorten, dus kwartiers, tja, leuk, maar niet per se noodzakelijk. Of je lamineert gewoon uit 2 delen. Ik koop wel vaker 'gewoon' perfect dossee gezaagde balken mahonie voor halzen. Als ik kwartiers vind, tja, klaag ik niet, maar dat zullen dan eerder zij/achterbladen worden dan halzen.

Qua Gibson: het zou me verbazen als ze Honduras blijven gebruiken, gezien de kosten en de CITES importrestricties.

Enra
12 juli 2007, 20:17
Het gewicht is vaak het verschil, niet de sterkte. En in sommige gevallen is het wat lastiger te bewerken.

Ik bedoelde eigenlijk meer in algemeenheid verschillende mahoniesoorten, Khaya, Sipo, Sapeli, Swietenia, enz.

Mattia
12 juli 2007, 20:21
Ik bedoelde eigenlijk meer in algemeenheid verschillende mahoniesoorten, Khaya, Sipo, Sapeli, Swietenia, enz.


Helemaal eens, hoor; het is hout. Een natuurproduct. Er zit variatie in. Bij sommige soorten (bijv. Khaya, wat een verzamelnaam is voor heel wat verschillende houtsoorten, eigenlijk) meer dan bij anderen.

niekb
14 juli 2007, 13:50
ok, bedankt voor alle reacties. Aangezien de plank mooi kwartiers gezaagd is ga ik het gewoon proberen. Dan is deze plank officieel als halsplank gebombardeerd..ik denk dat ik er wellicht 4 uit kan halen. 3 sowieso

Keep you posted

Groet'n

madman
16 juli 2007, 12:16
maar hoe noodzakelijk is het nu eigenlijk om een hals te lamineren?
ik ga een neck-trough bouwen van sipo, weet op dit moment niet hoe de nerf precies over het hout loopt, maar ik denk wel redelijk recht.
wat is nou verstandiger; de hals precies evenwijdig aan de nerf, of het bodygedeelte (ivm halshoek), er kwamen al carbon fibers in de hals.
is het nodig om te lamineren, en zo ja; is het genoeg als ik dat stuk gewoon in de lengterichting door midden zaag en omdraai?

[/kaap-modus](sorry niek)

Enra
16 juli 2007, 12:43
maar hoe noodzakelijk is het nu eigenlijk om een hals te lamineren?
ik ga een neck-trough bouwen van sipo, weet op dit moment niet hoe de nerf precies over het hout loopt, maar ik denk wel redelijk recht.
wat is nou verstandiger; de hals precies evenwijdig aan de nerf, of het bodygedeelte (ivm halshoek), er kwamen al carbon fibers in de hals.
is het nodig om te lamineren, en zo ja; is het genoeg als ik dat stuk gewoon in de lengterichting door midden zaag en omdraai?

[/kaap-modus](sorry niek)

Lamineren moet niet.... Het mag!!!!

madman
16 juli 2007, 12:59
Lamineren moet niet.... Het mag!!!!
ok, maar wat zou jij doen? ik heb niet de beschikking over een lintzaag, en de halshoek wordt voor me gezaagd als ik het hout op ga halen (hopelijk vanavond of morgen)...

Enra
16 juli 2007, 13:17
ok, maar wat zou jij doen? ik heb niet de beschikking over een lintzaag, en de halshoek wordt voor me gezaagd als ik het hout op ga halen (hopelijk vanavond of morgen)...

Ik lamineer zelden of nooit. Maar wat mij betreft speelt de kwaliteit en de wijze van zagen van het materiaal een grote rol.

madman
16 juli 2007, 14:04
de halshoek wordt voor me gezaagd met een lintzaag, zou met diezelfde zaag ook gebeuren als ik 'm doormidden laat zagen en omgekeerd weer verlijmen...
wat te doen met de nerf van het hout tov hals en body? maakt dat uberhaubt iets uit bij zo'n kleine hoek (2,6 graden)?

niekb
16 juli 2007, 15:11
ik vind je kaap modus niet zo erg hoor madman.

Wat bedoel je exact met de nerf tov hals en body?

De nerf van de hals moet mooi recht lopen, ook in de kop moeten de nerven dus mooi meelopen, dit voor de stevigheid. de nerf volgt dat als het ware de halshoek.

Voor de body maakt t niet zoveel uit hoe de nerven lopen (uiteraard wel in de lengterichting:satisfie:)

Ik zou zowieso met een kopfineer werken dit komt de stevigheid ten goede.

madman
16 juli 2007, 15:58
ik vind je kaap modus niet zo erg hoor madman.

Wat bedoel je exact met de nerf tov hals en body?

De nerf van de hals moet mooi recht lopen, ook in de kop moeten de nerven dus mooi meelopen, dit voor de stevigheid. de nerf volgt dat als het ware de halshoek.

Voor de body maakt t niet zoveel uit hoe de nerven lopen (uiteraard wel in de lengterichting:satisfie:)

Ik zou zowieso met een kopfineer werken dit komt de stevigheid ten goede.

ik bedoelde dat ik de nerf evenwijdig kan laten lopen aan de hals, of evenwijdig aan de body, in de lengterichting natuurlijk sowieso;), maar ik bedoelde het vanaf een 'zij-aanzicht' zeg maar...

de kop komt in een hoek van 14 graden te staan, en als je de verhalen over fragiele gibson-headstocks soms hoort... die maak ik dus met een scarf-joint, en er komt al een stukkie plastic overheen, dus fineer wordt een beetje over the top lijkt me;)

Enra
16 juli 2007, 15:59
de halshoek wordt voor me gezaagd met een lintzaag, zou met diezelfde zaag ook gebeuren als ik 'm doormidden laat zagen en omgekeerd weer verlijmen...
wat te doen met de nerf van het hout tov hals en body? maakt dat uberhaubt iets uit bij zo'n kleine hoek (2,6 graden)?

Ik denk dat je een soort 'run-out' bedoeld die ontstaat doordat je met je neck-trough body een neck-angle wilt creeeren....

Die hoek is nooit groot (1 tot 3 graad, bij jouw gitaar blijkbaar 2,6); in mijn optiek zal dat weinig problemen opleveren waar het sterkte betreft. Maar als je daaraan twijfelt, waarom breng je dan niet de 'halshoek'aan in de body ipv andersom?? Snap je wat ik bedoel?

madman
16 juli 2007, 16:35
Ik denk dat je een soort 'run-out' bedoeld die ontstaat doordat je met je neck-trough body een neck-angle wilt creeeren....

Die hoek is nooit groot (1 tot 3 graad, bij jouw gitaar blijkbaar 2,6); in mijn optiek zal dat weinig problemen opleveren waar het sterkte betreft. Maar als je daaraan twijfelt, waarom breng je dan niet de 'halshoek'aan in de body ipv andersom?? Snap je wat ik bedoel?
precies, maar daar twijfelde ik dus over, of dat iets uitmaakte of niet, ook ivm kromtrekken en dús het lamineren
maar lamineren is volgens jou dus ook niet echt nodig?

Enra
16 juli 2007, 16:49
precies, maar daar twijfelde ik dus over, of dat iets uitmaakte of niet, ook ivm kromtrekken en dús het lamineren
maar lamineren is volgens jou dus ook niet echt nodig?

Dekeuze of je lamineren nodig vindt, of mooi, is geheel persoonlijk en afhankelijk van je oordeel over de kwaliteit van je hout!!! Zelf doe ik dat uiterst zelden en alleen als ik denk dat het iets toevoegd!!

Maar volgens mij - als ik zo tussen regels doorlees -heb je je keuze al bepaald....

madman
16 juli 2007, 18:41
eerlijk? ik twijfel verschrikkelijk, het lijkt me makkelijker om het niet te doen, maar ik weet niet genoeg van hout om zo te kunnen oordelen of het nodig is of niet...

Enra
16 juli 2007, 20:11
eerlijk? ik twijfel verschrikkelijk, het lijkt me makkelijker om het niet te doen, maar ik weet niet genoeg van hout om zo te kunnen oordelen of het nodig is of niet...

Dan doe je toch gewoon waarin je het meeste vertouwen hebt?

madman
16 juli 2007, 20:17
Dan doe je toch gewoon waarin je het meeste vertouwen hebt?
hahaha, dat was juist het vragen aan de mensen die er wel ervaring mee hebben;)
ik zou het liefste niet lamineren, maar dan moet ik er wel het vertrouwen in hebben dat ik straks niet tegen vervelende dingen aanloop...
ik ga echt heel secuur te werk, check alles 3x, want ik wil er echt een goeie gitaar aan overhouden als het ff kan, dus zou het vervelend zijn als ie straks krom gaat trekken ofzo...

Enra
16 juli 2007, 20:53
hahaha, dat was juist het vragen aan de mensen die er wel ervaring mee hebben;)
ik zou het liefste niet lamineren, maar dan moet ik er wel het vertrouwen in hebben dat ik straks niet tegen vervelende dingen aanloop...
ik ga echt heel secuur te werk, check alles 3x, want ik wil er echt een goeie gitaar aan overhouden als het ff kan, dus zou het vervelend zijn als ie straks krom gaat trekken ofzo...

Make up your mind man!!!

madman
16 juli 2007, 20:59
hahaha, ik weet het niet zo goed, vandaar de vraag, het hout is sowieso wel sterk genoeg, maar als jij zegt dat het niet gaat kromtrekken ofzo, dan doe ik het uit een stuk...

Enra
16 juli 2007, 21:21
hahaha, ik weet het niet zo goed, vandaar de vraag, het hout is sowieso wel sterk genoeg, maar als jij zegt dat het niet gaat kromtrekken ofzo, dan doe ik het uit een stuk...

Nee, nee, je wilt van mij wat ik vind dat jij moet doen. Helaas.... Pindakaas. Dat moet je zelf doen...hahahaha!!!

niekb
16 juli 2007, 21:54
Enra je hebt PM

Enra
18 juli 2007, 07:25
Enra je hebt PM

Jij ook!!!!