PDA

View Full Version : Laney Lionheart L5T besteld



Pilitev
11 juli 2007, 22:02
Na veel wikken en wegen over diverse kleine ampjes heb ik toch gekozen voor de Laney L5T. Wat vooral de doorslag gaf (naast de vele opties) was een leuke prijs die ik tegenkwam na veel surfen. Normaal gezien kost ie overal dus iets van 899, maar ik kwam 'm bij playback europe tegen voor 680 dus dat was dan nog wel te doen. Heeft iemand trouwens ervaringen met deze zaak? http://guitare.playback-europe.com/, met sommige dingen zijn ze best scherp geprijsd.

Hij is handwired volgens mij, gelimiteerde opgave voor 40 jarig bestaan van Laney. Verder heeft ie ontzettend veel specs voor zo'n klein ampje:

Power RMS: 5 Watts
Inputs: 2x Jack, Hi & Lo
Channels: Clean & Drive
Equalisation: Passive Bass, Middle and Treble
Bright Switch: Yes
Preamp Valves: 3x 12ax7
Output Valves: 1x EL84
Class: Class A
Reverb: Yes
Footswitch: FS2 (Included)
Speaker connections: 2x Jacks
FX Loop(s): Yes
Impedance: 4, 8 and 16 ohm
Drivers: 1x 12" Celestion Heritage G12H
Channel Controls: Gain (Clean), Gain & Volume (Drive)
Master Section: Global EQ, Reverb and Tone controls

Dus en nu maar afwachten zucht.. hoop 'm over 2/3 week te hebben. Ik zal dan ff kijken of ik soundsamples kan maken, ik heb zelf geen mic dus ik zal kijken of ik een kan regelen.

Nog wat plaatjes om te kwijlen :)

http://guitare.playback-europe.com/produits/LANEY/images/LANEYL5T112_2.jpg
http://guitare.playback-europe.com/produits/LANEY/images/LANEYL5T112_3.jpg
http://guitare.playback-europe.com/produits/LANEY/images/LANEYL5T112_4.jpg

Mitch
11 juli 2007, 22:20
Holy fuck ! Daar ook nog voor die prijs een Heritge G12H in ???? :o
Geloof me, daar ga je mee knallen. Ik heb zelf een openback 1x12 cabinetje met een Heritage H en dat brult jongen... éen hoop amp voor dat geld, helemaal als -ie handbedraad is !

Bâh
11 juli 2007, 22:24
Ziet er goed uit! Ben benieuwd hoe hij klinkt.

nvang
11 juli 2007, 22:43
oe die ziet er erg goed uit.
hmmmm :) interessant

Rinze
11 juli 2007, 23:00
Schattig he...

In de nieuwste Gitarre & Bass staat een test van 1 van de Lionhearts dacht ik.

Mr.Bluesbreaker
11 juli 2007, 23:22
Gaaf! Dat is een van de weinige amps die me de afgelopen 5 jaar heeft kunnen bekoren. Zelfs de samples op de site van hen klinken goed.

P.S. : als je ooit nog eens de behoeft hebt om hem goed op te nemen etc.
ben je altijd welkom met die Laney hier!:)

gothax
11 juli 2007, 23:36
ziet er goed uit :)

Chris Winsemius
11 juli 2007, 23:37
Volgens mij PCB/printplaat maar de 20 Watter kwam goed uit 'n test in het duitse G&B.

Wil ze weleens zelf horen...

Pilitev
11 juli 2007, 23:42
Volgens mij PCB/printplaat maar de 20 Watter kwam goed uit 'n test in het duitse G&B.

Wil ze weleens zelf horen...

Over die PCB heb je idd gelijk, van de Laney site 'The L5T-112 also features gold plated PCB's and jack sockets. Sealed gold contact relays are used in all signal paths for minimum sound coloration'. Heb daarentegen op diverse verkoopsites gelezen dat ie handwired zou zijn :s

SimonS
12 juli 2007, 08:47
dat hoef mekaar nog niet tegen te spreken :roll:

Einzeln
12 juli 2007, 09:07
Ik heb de 20 watters geprobeerd. Wat me opviel is het volume verschil met een ac30. LT20 is zachter.
Verder lijkt het alsof ze zich richten op Matchless. Het scheurkanaal heeft net genoeg voor een prettig rock scheurtje. Hij gaat met de knoppen op twaalf volume en gain verder waar clean stopt. Maar dat lijkt me logisch omdat ze de EQ delen wat goed werkt. Duidelijk verschil met mijn vox is dat de eq passief is. Het lijkt daarmee op de moderne eq van de ac30cc. Ik heb me prima vermaakt op zowel het 4 keer 10 combo als op het top/cabinet setje. Ik was waarschijnlijk voor de laatste gegaan omdat met name de scheur daar beter tot zijn recht komt. Het is een compromis want clean op de combo was prachtig 3d.
de 20 watters moeten het met jensens doen en die klinken helemaal niet verkeerd, maar ik ben toch zeer benieuwd naar die celestion.

Pilitev
12 juli 2007, 16:24
dat hoef mekaar nog niet tegen te spreken :roll:

Aha, ja ik heb niet veel verstand van amp techniek dat moge duidelijk zijn. Ik dacht dat je in principe 2 manieren hebt van zo'n ding in elkaar solderen, op van die bordjes waar alle onderdelen dan netjes naast elkaar zitten en op printplaatjes. Ik dacht dat voor handwired men vaak die bordjes gebruikte, maar dat kunnen dus ook printplaatjes zijn?

Mitch
12 juli 2007, 16:48
Ach joh, definitie mierenneukerij ;)
Interessanter is het of bijvoorbeeld alle potmeters en buizen ook op de printplaat vast zitten of dat die op het chassis zitten. Dat maakt e.e.a. wel makkelijker te servicen en is mechanisch iets betrouwbaarder.
De draadje van pots naar printplaat worden dan bijvoorbeeld wel met het handje gesoldeerd...

Pilitev
13 juli 2007, 23:27
Potvers!! Toen ik 'm bestelde stond er bij availability 25-07. Kijk ik vandaag weer, staat er zomaar 15-10! En ik heb als betalingsmethode international bank transfer gekozen, wat inhoud dat ik binnen 7 dagen moet betalen om de order geldig te houden.

Nou hoop ik dat ze er eentje al voor me achteruit hebben gezet en de volgende klant tot 15-10 moet wachten, want ik ga echt niet 3 maand vooruit betalen. Heb d'r eerst een mail achteraan gestuurd.

guitartub
14 juli 2007, 11:33
Goh, dat ding lijkt me zwaar de moeite waard, hoop dat je hem snel in huis hebt. Speel zelf al ruim 15 jaar over een VC30 van Laney waar ik nog steeds een te gek (clean) geluid in vind. Gebruik hem vnl voor jazz maar ook rocken gaat (met een J&H ervoor) prima!
Alvast veel plezier met je aankoop.

Speeddemon
14 juli 2007, 13:04
Qua layout e.d. is 't toch behoorlijk 'tzelfde als de VC15/VC30?

Wat is dan het verschil/meerwaarde, behalve de speaker?

Einzeln
14 juli 2007, 13:34
Qua layout e.d. is 't toch behoorlijk 'tzelfde als de VC15/VC30?

Wat is dan het verschil/meerwaarde, behalve de speaker?

De LT 5 is een single ended class A ampje die echt meer richting vox gaat als die vc. Zeer de moeite waard.

Speeddemon
14 juli 2007, 13:42
De LT 5 is een single ended class A ampje die echt meer richting vox gaat als die vc. Zeer de moeite waard.
Op Musicstore's VC30 beschrijving staat dit:
"Omschrijving
LANEY VC30-112 Gitarren Combo
Der Laney VC 30 ist ein Class A Vollröhrenamp und erinnert natürlich schon vom Namen her an den legendären AC 30. "

Dus ook Class A, en ook AC30-achtig, naar het schijnt.
Ik ken alleen de VC15, en die reageerde ook wel enigzins AC30-ig.

Btw, had laatst een FA-1 mee om te testen op de Vox VR30R (1x10"), maar dat was doffe ellende op 't drive-kanaal.
Die amp klonk trouwens waanzinnig over een 2x12" cab, maar met die 1x10" was ie te middy. Erg jammer, want de sounds die erin zitten, spreken me wel aan. Lekker 'vintage smoel', overtuigende rockabilly sounds, maar ook 70's rock/hardrock sounds. Absoluut geen strakke metal ofzo, maar wat ie doet, doet ie met 'mojo'. Alleen niet over z'n eigen speaker. :chicken:

Einzeln
14 juli 2007, 22:11
Op Musicstore's VC30 beschrijving staat dit:
"Omschrijving
LANEY VC30-112 Gitarren Combo
Der Laney VC 30 ist ein Class A Vollröhrenamp und erinnert natürlich schon vom Namen her an den legendären AC 30. "

Dus ook Class A, en ook AC30-achtig, naar het schijnt.
Ik ken alleen de VC15, en die reageerde ook wel enigzins AC30-ig.

Btw, had laatst een FA-1 mee om te testen op de Vox VR30R (1x10"), maar dat was doffe ellende op 't drive-kanaal.
Die amp klonk trouwens waanzinnig over een 2x12" cab, maar met die 1x10" was ie te middy. Erg jammer, want de sounds die erin zitten, spreken me wel aan. Lekker 'vintage smoel', overtuigende rockabilly sounds, maar ook 70's rock/hardrock sounds. Absoluut geen strakke metal ofzo, maar wat ie doet, doet ie met 'mojo'. Alleen niet over z'n eigen speaker. :chicken:

Die ken ik niet maar dat is een soort valvestate of zo begrijp ik.

Speeddemon
14 juli 2007, 22:29
Die ken ik niet maar dat is een soort valvestate of zo begrijp ik.
Ja en nee. Solidstate pre-amp, met een 12AX7 in de power-amp sectie; de welbekende 'Valve Reactor' technologie, die ook in de AD**VT series zit.

Pilitev
17 juli 2007, 17:20
Oke, ik heb mail terug en ze hebben hem waarschijnlijk wel pas 15 october, dus ik heb de order maar gecancelled want ik had al een gewijzigd plan klaarliggen.

Ik heb namelijk nog even flink doorgesurfd en bij deze zaak in Italië stond ie nota bene voor 549 euro :s http://luckymusic.com/eng/products/dettaglio.php?id=42997&PHPSESSID=90b59483abb825f2b6f31a8594085897
Jammer is wel dat ze voor transport + verzekering nog zo'n 100 euro rekenen dus al met al ben ik nu 30 euro goedkoper uit maargoed das toch weer wat. Ik heb eerst maar even gemaild of deze zaak 'm wel op voorraad heeft en ik kreeg binnen een uurtje mail terug dat ie klaarstond :). Dus binnen 2 week moet ie hier wel zijn denk ik.

Wat ik alleen heel vreemd vind is dat in de EU met z'n vrije handel een versterker in Nederland 1000 euro kost, in Duitsland 900 euro, in Frankrijk 700 euro, en in Italië dus 550.

Pilitev
19 juli 2007, 15:03
Als 't goed is is ie vandaag op het transport gezet. Voor de liefhebbers hier nog een review uit de Guitarist van augustus 2007:

http://www.box.net/shared/0kpgdx8sj7
http://www.box.net/shared/3rrb4k833d
http://www.box.net/shared/hfdy047is7
http://www.box.net/shared/fjcb7ect39

Ze komen alle 3 zeer goed uit de test :)

klikokarma
21 juli 2007, 16:10
Heb zojuist de mijne (top + 2x12) gekocht! Wat een sound voor je geld! Het is veruit mijn beste koop van de afgelopen twee jaar. Heb hem nog niet opengemaakt dus kan niets zeggen over handwired/printplaat en buisvoetjes. Maakt me nu ook even geen reet uit.
Voor diegenen die hier ook oren naar hebben en niet tot oktober willen wachten; bij Feedback Rotterdam hadden ze vanmorgen nog een 4x10 combo staan.

Pilitev
21 juli 2007, 16:27
Heb zojuist de mijne (top + 2x12) gekocht! Wat een sound voor je geld! Het is veruit mijn beste koop van de afgelopen twee jaar. Heb hem nog niet opengemaakt dus kan niets zeggen over handwired/printplaat en buisvoetjes. Maakt me nu ook even geen reet uit.
Voor diegenen die hier ook oren naar hebben en niet tot oktober willen wachten; bij Feedback Rotterdam hadden ze vanmorgen nog een 4x10 combo staan.

Gefeliciteerd! Ik had ergens gelezen dat het pcb was maar dat de buisvoetjes e.d. hier niet op gemonteerd waren, die waren handmatig gesoldeerd.

klikokarma
21 juli 2007, 16:34
Klopt, circuit is inderdaad printplaat, maar de rest is op het chassis gemonteerd.

Pilitev
30 juli 2007, 20:35
Nou vorige week woensdag heb ik 'm binnengekregen :cooler:! Wat een mooi ding is het zeg, straalt gewoon pure klasse uit! mooie leren handvat bovenop en het blauwe tolex met beige speakerdoek en witte randjes staat gewoon helemaal super. Heb ff achterop het metalen plaatje gekeken en het is bouwnr 70.

En wat nog mooier is hij is ook voor gewoon thuis heel goed te gebruiken, drive op 6 en drive volume op 3 geeft echt al een hele mooie rock sound op een laag volume. Als je de drive volume nog verder openzet wordt ie nog mooier (heb 'm hier thuis eventjes op 6 gehad, was wel een beetje teveel van het goeie maar de buren waren niet thuis) , heerlijke power amp distortion. Je krijgt er in een handomdraai 70's rock sounds mee (Aerosmith, Led Zep, AcDc etc).
Clean kanaal is ook heerlijk helder en tot een volume van 4/5 heel goed thuis te gebruiken. Voor de rest reageert de amp heel goed op je spel, zit veel dynamiek in en hij is heel stil. Heb alleen die lead sound van sampletje nr. 3 op de site van laney nog niet voor mekaar weten te krijgen want ik heb geen delay. Weet er iemand misschien een goede delay voor het betere lead werk?

Speel erover met een Dean evo special select met een JB en '59 erin. Beetje laag eraf en bright switch aan zorgt ervoor dat ie niet te bassig klinkt. Volgende aankoop wordt vrijwel zeker een stratje voor de verandering, heb alleen nog maar gitaren met hb's. Deze leek me wel wat, past er mooi bij qua kleur ;) http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-198321.html.

Conclusie: voor thuis en studio gebruik echt een geweldig ampje als je van classic rock / blues houdt! :rockon:

guitarguru
30 juli 2007, 21:18
Aaaahhhhhhhhh!!!! Krijg een acute GAS - aanval. Wat een klasse stralen die ampjes uit zeg. Ik ben gek op classic tones en deze heeft het allemaal, heb ik hem nog geeneens gehoord.
Ff doorsparen dan maar, zag hem net voor 849 euro bij Sonora geloof ik. :???:
Zal er wel om hangen of ie voor bandgebruik hard genoeg wil.

P.s. ik bedoel de 20 watt top.

Squier4ever
31 juli 2007, 12:33
Nou vorige week woensdag heb ik 'm binnengekregen :cooler:! Wat een mooi ding is het zeg, straalt gewoon pure klasse uit! mooie leren handvat bovenop en het blauwe tolex met beige speakerdoek en witte randjes staat gewoon helemaal super. Heb ff achterop het metalen plaatje gekeken en het is bouwnr 70.

En wat nog mooier is hij is ook voor gewoon thuis heel goed te gebruiken, drive op 6 en drive volume op 3 geeft echt al een hele mooie rock sound op een laag volume. Als je de drive volume nog verder openzet wordt ie nog mooier (heb 'm hier thuis eventjes op 6 gehad, was wel een beetje teveel van het goeie maar de buren waren niet thuis) , heerlijke power amp distortion. Je krijgt er in een handomdraai 70's rock sounds mee (Aerosmith, Led Zep, AcDc etc).
Clean kanaal is ook heerlijk helder en tot een volume van 4/5 heel goed thuis te gebruiken. Voor de rest reageert de amp heel goed op je spel, zit veel dynamiek in en hij is heel stil. Heb alleen die lead sound van sampletje nr. 3 op de site van laney nog niet voor mekaar weten te krijgen want ik heb geen delay. Weet er iemand misschien een goede delay voor het betere lead werk?

Speel erover met een Dean evo special select met een JB en '59 erin. Beetje laag eraf en bright switch aan zorgt ervoor dat ie niet te bassig klinkt. Volgende aankoop wordt vrijwel zeker een stratje voor de verandering, heb alleen nog maar gitaren met hb's. Deze leek me wel wat, past er mooi bij qua kleur ;) http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-198321.html.

Conclusie: voor thuis en studio gebruik echt een geweldig ampje als je van classic rock / blues houdt! :rockon:

leuk verhaal maar niks waard zonder foto's!

klikokarma
31 juli 2007, 13:20
Zal er wel om hangen of ie voor bandgebruik hard genoeg wil.
P.s. ik bedoel de 20 watt top.
Heb hem vorige week voor het eerst in de oefenruimte gebruikt en op standje 4 blies hij de 50 watt TSL van mijn collega snarenplukker op standje 7 nog weg!

guitarguru
31 juli 2007, 13:51
Heb hem vorige week voor het eerst in de oefenruimte gebruikt en op standje 4 blies hij de 50 watt TSL van mijn collega snarenplukker op standje 7 nog weg!

Ja, daar noem je nou wel wat op zeg!!
Maar toch, hij gaat met een luide drummert ook lekker mee? Dat is namelijk altijd voor mij een ijkpunt, de rest geloof ik wel.

klikokarma
31 juli 2007, 14:02
Ja, das inderdaad een goede nuance die je legt... Maar ik speel met een behoorlijk hard rammende drummer en dat gaat dus gemakkelijk. Heb nog een hoop volume reserve, en genoeg headroom voor een lekker clear geluid.

guitarguru
31 juli 2007, 16:14
Ja, das inderdaad een goede nuance die je legt... Maar ik speel met een behoorlijk hard rammende drummer en dat gaat dus gemakkelijk. Heb nog een hoop volume reserve, en genoeg headroom voor een lekker clear geluid.

Mmm, ik weet wat ik binnenkort eens ga uittesten om mijn verzameling evt. tzt mee uit te breiden. :rockon:

Je hebt dat bijpassende kastje erbij? Mag ik vragen wat dat je kostte? Heb de set ergens gezien voor zo'n 1700 euro.

DK2
7 februari 2008, 10:32
Mmm, ik weet wat ik binnenkort eens ga uittesten om mijn verzameling evt. tzt mee uit te breiden. :rockon:

Dikke vette +1!

Ik heb al een tijdje een oogje op deze versterkers (ik heb een Koch Studiotone topje met 2x12, goddelijke versterker en absoluut een blijvertje, maar op huiskamervolume nog wat te braaf en netjes. Een L5T zou voor thuis een mooie aanvulling zijn, vooral omdat we ook nog wel eens in de huiskamersfeer repeteren met de band) en ben nu wat serieuzer gaan zoeken. Via google kwam ik in dit topic terecht en ik heb het met veel plezier gelezen. Ik kan nu eigenlijk niet meer om deze versterker heen...

VanBiLL.com
7 februari 2008, 15:35
Ik heb net ook deze hele post eens gelezen (ik heb 'm nog niet eerder gezien). Zijn er intussen meer ervaringen met deze Lionheart amps? Ik ben zelf ook wel geinteresseerd in een L5T vs een Laney VC-30(2*12) of zelfs een Vox AC-30. Dat zijn hélé mooi amps maar gaan te hard thuis om er een mooie sound uit te krijgen (corrigeer me maar als ik dat mis heb), en je hoor veel goede dingen over die L5T. Dus zijn er wat meer reviews van gebruikers hier (ik heb uiteraard de overwegend positieve reviews op het internet ook al gelezen)? Is het geluid niet wat "smal" met slechts 1*12"? Heeft deze amp een mooie dynamische brit rock crunch bij zeg maar slaapkamer volume?

Mooi ampje hoe dan ook, GAS begint weer te borrelen, dit forum is soms niet goed voor mijn bankrekening... :satisfie:

R.J
9 november 2012, 15:05
Eventjes een bump.
Ben deze ampjes ook tegen gekomen bij mijn zoektocht naar amp-scheur zonder gigantische buurtruzie.
Speel zelf vooral bluesy rock en jaren 80 metal (maiden, blizzard of ozz, pink floyd-ish, e.d.)
Is deze daar geschikt voor naar jullie ervaring?

kunk
9 november 2012, 19:36
Hoewel filmpjes op joetoep niet altijd alles zeggend zijn denk ik dat dit filmpje wel een goede indicatie geeft van de mogelijkheden.
Verder geen ervaring met deze versterker maar vind hem zelf ook niet verkeerd klinken.

http://www.youtube.com/watch?v=5e_4NVoZp1U