PDA

View Full Version : Gitaar hersnaren



Wylem
11 juli 2007, 21:47
Hey allemaal,

net akoestisch beginnersgitaartje gekocht, en meteen een snaartje gesprongen... morgen een nieuwe halen dus.

Kan er iemand me vertellen hoe ik een snaar vervang (heb al even gegoogled, maar tevergeefs...)

Verder nog een klein bijvraagje;
Op m'n gitaar staan 6 metalen snaren, maar kan ik er ook nylon-snaren opzetten, en wat is 't verschil ??


alvast hartelijk bedankt !
groeten
Willem

chubbyfan
11 juli 2007, 21:54
Hey allemaal,

net akoestisch beginnersgitaartje gekocht, en meteen een snaartje gesprongen... morgen een nieuwe halen dus.

Kan er iemand me vertellen hoe ik een snaar vervang (heb al even gegoogled, maar tevergeefs...)

Verder nog een klein bijvraagje;
Op m'n gitaar staan 6 metalen snaren, maar kan ik er ook nylon-snaren opzetten, en wat is 't verschil ??


alvast hartelijk bedankt !
groeten
Willem
ja daar kun je nylon snaren opzetten,gewoon een achtknoopje aan het eind maken die dan achter het pinnetje vast blijft zitten

0 en andersom kan niet want dan trek je de kam eraf ,snaren vervangen is niet zo moeilijk maar je moet je gitaar wel kunnen stemmen natuurlijk,ik denk dat je het beste ff naar de gitaarwinkel kunt gaan en vragen of ze ff een nieuw snaartje erop kunnen zetten dan weet je gelijk hoe het moet

Javaca
11 juli 2007, 22:05
Je kunt er wel nylon snaren op zetten, maar of het gaat klinken is een ander verhaal.

Stalen snaren hebben een veel grotere spanning, waardoor het bovenblad in beweging gezet wordt.
Nylon snaren zullen het bovenblad minder in beweging krijgen.

Wickerman
11 juli 2007, 23:16
Heb eens een filmpie gezien van Yngwie die speelt met nylon snaren op een akoestische gitaar.

Gaf zo'n 'poppend' geluid als ie op snelheid ging.

LaurentB
11 juli 2007, 23:37
Hey allemaal,

net akoestisch beginnersgitaartje gekocht, en meteen een snaartje gesprongen... morgen een nieuwe halen dus.

Kan er iemand me vertellen hoe ik een snaar vervang (heb al even gegoogled, maar tevergeefs...)

Verder nog een klein bijvraagje;
Op m'n gitaar staan 6 metalen snaren, maar kan ik er ook nylon-snaren opzetten, en wat is 't verschil ??


alvast hartelijk bedankt !
groeten
Willem

Op een gitaar met stalen snaren moet je gewoon ook weer nieuwe stalen snaren zetten. Anders krijg je geen goed geluid. De balkjes aan de binnenkant van het bovenblad zijn nl. heel anders van structuur bij staalsnarige of nylonsnarige gitaren. Een staalsnarige gitaar heeft een zwaardere constructie vanwege de hogere spanning van stalen snaren.

Nielsje
12 juli 2007, 00:11
dit vind ik fijn werken

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

maar je kan natuurlijk ook ff de lokale gitaarboer het ff laten voordoen.

succes

Metoshade
12 juli 2007, 12:33
Of zoiets... Zelf doe ik het net even anders, maar dit ziet er ook zeker goed uit.

http://www.youtube.com/watch?v=M5iuAZxZtjk

Wylem
12 juli 2007, 18:48
16459363 maal bedankt allemaal !
nu kan ik weer verder...


tot de volgende !
grtz
Willem