PDA

View Full Version : Valt er nog IETS te verbeteren aan een Stagg?



Melon1510
11 juli 2007, 20:43
Mijn broertje heeft sinds een paar maanden een Stagg starterspakket gitaar in zijn bezit. Een Stratocaster-model, type weet ik niet en dat maakt me ook niet uit. Want dat ding speelt VERSCHRIKKELIJK.

- De body is véél te licht en lijkt wel volledig uit plastic opgebouwd (zal me niets verbazen als 't nog zo is ook).
- Het fretboard lijkt wel op dat van een klassieke gitaar (of zo voelt het tenminste).
- Dat ding klinkt constant vals en moet eigenlijk om de dag gestemd worden.
- Versterkt hoor ik 'm bijna nooit, maar echt veel soeps is het niet; helemaal niet vergeleken met mijn Epiphone Genesis-achtig iets.
- De bijgeleverde snaren zien er verschrikkelijk uit, spelen verschrikkelijk en lijken 10x zo snel te roesten.

Mijn vraag dus: valt er nog IETS te verbeteren aan dit ding?

Tupelo
11 juli 2007, 20:45
Yep, tremelo vastzetten.
Dat scheelt al veel.

En een goede afstelbeurt.
Een maat van mij heeft er ook één.
Gozer is een behoorlijke gitarist en heeft ook zg. goede gitaren.

En hoewel het niet top is, vind ik het reuze meevallen, met wat betere elementen zou het nieteens een vervelende gitaar zijn.
Tenminste niet zo vervelend als een ieder hier aan een stuk door beweert.

Welliswaar, goed afgesteld en de trem vastgezet.

vox
11 juli 2007, 20:52
Mijn broertje heeft sinds een paar maanden een Stagg starterspakket gitaar in zijn bezit. Een Stratocaster-model, type weet ik niet en dat maakt me ook niet uit. Want dat ding speelt VERSCHRIKKELIJK.

- De body is véél te licht en lijkt wel volledig uit plastic opgebouwd (zal me niets verbazen als 't nog zo is ook).
- Het fretboard lijkt wel op dat van een klassieke gitaar (of zo voelt het tenminste).
- Dat ding klinkt constant vals en moet eigenlijk om de dag gestemd worden.
- Versterkt hoor ik 'm bijna nooit, maar echt veel soeps is het niet; helemaal niet vergeleken met mijn Epiphone Genesis-achtig iets.
- De bijgeleverde snaren zien er verschrikkelijk uit, spelen verschrikkelijk en lijken 10x zo snel te roesten.

Mijn vraag dus: valt er nog IETS te verbeteren aan dit ding?

kon je hem er net voor behoeden???

Maurice_732
11 juli 2007, 20:54
Ja
Goei m in de openhaard.
Maakt ie misschien nog goed geluid

Tupelo
11 juli 2007, 20:55
Zucht, triest Stagg gejammer altijd.

The Underdog
11 juli 2007, 20:56
- Dat ding klinkt constant vals en moet eigenlijk om de dag gestemd worden.


Euhm... Ik stem mijn gitaren om het halfuur, tijdens repetities of optredens om de 10-15 minuten. Aan die Stagg kun je weinig verbeteren. Idd, je kan de snaren vervangen en hem een afstelbeurt geven, maar een Stagg blijft een Stagg. Ik heb nog nooit een goeie bespeeld, maar wel goeie Squiers, Richwoods,...

robert-gitarist
11 juli 2007, 20:58
- De body is véél te licht en lijkt wel volledig uit plastic opgebouwd (zal me niets verbazen als 't nog zo is ook).
- Het fretboard lijkt wel op dat van een klassieke gitaar (of zo voelt het tenminste).
- Dat ding klinkt constant vals en moet eigenlijk om de dag gestemd worden.
- Versterkt hoor ik 'm bijna nooit, maar echt veel soeps is het niet; helemaal niet vergeleken met mijn Epiphone Genesis-achtig iets.
- De bijgeleverde snaren zien er verschrikkelijk uit, spelen verschrikkelijk en lijken 10x zo snel te roesten.


Tsja die body is geloof ik wel van hout maar welk soort? Eerder waren goedkope gitaren van Multi Plex gemaakt maar dat is nou niet bepaalt erg licht.
Constant vals. Zoals Tuup al zei, zet eerst de tremelo vast en kijk eventueel na betere tuners. Dat een gitaar om de dag gestemd moet worden is opzich niet zo heel gek. Komt vooral door tempratuurs verschillen.
De bijgeleverde snaren moet je gewoon weg gooien en een setje Ernie Balls op zetten. Standaard snaren zijn vaak tien keer niks en roesten inderdaad als een gek. Daar word vaak zwaar op bezuinigd.


Mijn vraag dus: valt er nog IETS te verbeteren aan dit ding?

Ik zal voor de verandering maar eens niet zeggen: een litertje bezine en een aansteker :D
Kijk, je kunt er veel investeren, andere elementen, nieuwe betere tuners etc..maar tel die kosten bij mekaar eens op en besef goed of het een goede investering is en of de gitaar het dus waard is. Persoonlijk zal ik het niet doen en gewoon sparen voor een betere gitaar. De basis (de body en de hals) zijn al relatief kut dus ja ook niet idiaal om iets goeds van te maken. Dan kun je beter voor het geld dat je in elementen zou steken, kijken naar een leuke squier/richwood of ander merk. Daar van is de basis stukken beter. De elementen zijn niet echt super maar opzich de basis wel.

Nielsje
11 juli 2007, 21:02
Idd, trem strak tegen de body schroeven, de topkam ff goed bekijken of de snaren wel 'glijden' en dan snaren goed erop zetten. Goed intoneren etc, holling van de hals checken, dan kom je al een eindje.

ccc
11 juli 2007, 21:03
Nek, body, trem, electronica en stemmechanieken vervangen, de strap is best goed.

vox
11 juli 2007, 21:08
Nek, body, trem, electronica en stemmechanieken vervangen, de strap is best goed.

hahahahaha

Melon1510
11 juli 2007, 21:15
Nek, body, trem, electronica en stemmechanieken vervangen, de strap is best goed.

... de strap is tot nu toe het enige dat vervangen is, compleet van plastic en scheurde na een maandje ongeveer uit. Hij heeft nu een Fender strap erop zitten, die zit goed :soul:

Ik ga kijken of ik hem ervan kan overtuigen voor een nieuwe te gaan sparen :)

vox
11 juli 2007, 21:55
ken je broertje al wat spelen????

Melon1510
11 juli 2007, 21:58
ken je broertje al wat spelen????

Hij speelt al 6 jaar maar is een beetje een warhoofd. Begint aan iets nieuws als hij 't oude nog niet af heeft. Hij wilde gewoon zo graag een eigen gitaar dat hij het eerste goedkoopste Stratocaster-model dat hij zag, kocht.

vox
11 juli 2007, 22:06
aha komt me ergens wel bekend voor overal aan beginnen,, aar komt uiteindelijk wel af (band verband)

iwamoto
11 juli 2007, 22:19
nou, speciaal voor jongere kinderen zoals je broertje heb ik destijds een stripje gemaakt, vreemd dat het nog steeds niet overal bekend is

http://img430.imageshack.us/img430/4201/staggvoorlichtingvt4.jpg

Melon1510
11 juli 2007, 22:26
nou, speciaal voor jongere kinderen zoals je broertje heb ik destijds een stripje gemaakt, vreemd dat het nog steeds niet overal bekend is

http://img430.imageshack.us/img430/4201/staggvoorlichtingvt4.jpg

GENIAAL :soul: Die strip ga ik boven mn bed hangen :rockon:

Roro92
11 juli 2007, 22:28
:) :) :) :)

Ik lig in een deuk, maar het klopt wel.

iwamoto
11 juli 2007, 22:42
ook wel eens deze gemaakt
http://img501.imageshack.us/img501/9471/camieldoetaangifte27sr.gif

jurgensteffens
12 juli 2007, 00:43
Hehe,

Ondanks deze wijze ervaringen met Stagg probeer ik toch "positief"te zijn..

Ik heb een Stagg Les Paul modelletje..Ik had eerst een Gothic mee genomen onder het mom van "leuke gitaar om aan te knutselen" , maar de hals van die gitaar stond zo enorm de verkeerde kant op dat er echt niet op te spelen was.. Rod losgedraaid, die lag er los in, en nog niet goed.... Mja, teruggebracht..

Daarna een gewone LP stagg gekregen (voor weenag)...

Na 2 avonden afstellen ( halskromming ingesteld, topkam gehalveerd) is het een redelijk goed te bespelen gitaar geworden.. Hij is nu stemvast, en ook fatsoenlijk te stemmen.. Dit zat hem puur in de topkam.
Elementen zijn low-output en ENORM bassig... Eigenlijk geen goed scheur-geluid uit te halen omdat de versterker compleet dichtslaat door de lage tonen... Ik heb nog een setje van een yamaha sg-500 liggen, die er maar eens inzetten..

Maar voor erbij..och... wel leuk...
Moet wel zeggen dat ik een model heb wat normaal iets van 275 ofzo kost...(gotoh alike stemmers, goudkleurige "hardware") maar ik heb er 150 voor betaald... Afwerking is inderdaad middelmatig, maar met een beetje hobby is er best wat van te maken..

Maar zo van de muur ...nee bedankt..

Oh ja, ik heb mijn gitaar "ervaringen" opgedaan op mijn Ibanez rt-150...