PDA

View Full Version : P90 vraagje



ernieman
11 juli 2007, 19:18
Het zal vast wel eens aan bod geweest zijn, maar jammer genoeg pakt onze zoekmachiene het woord "p90" niet...

Ik heb hier 2 P90's (van Gotoh, TV-1) die ik in een simpel schemaatje wil hebben, ala Tele. 1 vol, 1 tone. 1 3 stand lever zoals een LesP.

Nu vond ik een mooi schema op: http://www.guitarelectronics.com/product/WDUSS3L1101

Maaarrrrr,
Er komen 3 draadjes uit mijn P90's. Een wit, een rood en een kale... en ik heb er geen kaas van gegeten, dus :

Hoe sluit ik dit aan zoals op bovenstaand schema?

Bedankt.

G.G.
11 juli 2007, 20:22
Het is een enkelspoels element. Die heeft dus 1 spoel met 1 winding, die met rood of wit begint, en met rood of wit eindigd. Ik gok: Rood aan de plus, wit aan de min. De kale draad zal een massadraad zijn (misschien om de bodemplaat, die van metaal is te aarden.)

Ik zou het zo proberen:

Kaal en wit aan massa, rood aan de plus (naar switch, naar pots, naar output).

B_2_the_a
11 juli 2007, 20:38
waarschijnlijk om fase om tedraaien?
dus of rood of wit bij beide pickups, niet ene rood andere wit

ernieman
11 juli 2007, 20:50
Ja, natuurlijk, dat is het. Ik heb het kapje eraf gepeuterd en idd de kale draad zit aan de metalen bodem vast, dus zal wel als aarde dienen.
Dan is het schema wel te doen.

Bedankt mannen!

Nielsje
11 juli 2007, 21:03
Simpele vraag, maar ik heb een gitaar met twee p-90's, maar als ik nu ff van de ene de plus en mis omdraai, heb ik in de midden positie een 'humbucker' of denk ik nu verkeerd?

misschien moet ik me hier maar eens in gaan verdiepen...

G.G.
11 juli 2007, 21:05
Simpele vraag, maar ik heb een gitaar met twee p-90's, maar als ik nu ff van de ene de plus en mis omdraai, heb ik in de midden positie een 'humbucker' of denk ik nu verkeerd?

misschien moet ik me hier maar eens in gaan verdiepen...

Niet helemaal. Bij een strat is de combinatie 1 &2 en 2 &3 humcanceling omdat de elementen omgekeerd bedraad, eén omgekeer gepolariseerd zijn.

Bij een humbucker hetzelfde verhaal.

rinaldo
11 juli 2007, 22:20
ik heb net een paar strat elementjes op de kop getikt, maar er staat niet op vermeld welke brug midden of neck is, maakt het uit welke waar komt te zitten? en zo ja hoe vind ik dan uit welke wie is?

pasqual
11 juli 2007, 22:32
als je alle 3 de pups in de zelfde richting legt, zul je zien dat er één bij ligt waarvan de + en - andersom zitten ( zwart/wit komen anders uit het element ) dat is in ieder geval de middelste van de 3. de overige 2 zal je moeten doormeten; het brug-element heeft normaal gesproken iets meer output.

groeten Pasqual.

rinaldo
11 juli 2007, 22:42
maar dat is nou juist het probleem, de vorige eigenaar heeft de draadjes bij het element los gehaald, dus je kunt niet zien wat plus of min is.

is er een manier om dit te achterhalen?

pasqual
11 juli 2007, 22:50
kapjes eraf halen en kijken bij welk element de koperdraadjes "anders" lopen als bij de andere 2. dat is dan de middelste. is wellicht moeilijk te zien. zitten er dan helemaal geen kabels meer aan? wat is daar dan het nut van?

groeten Pasqual.

rinaldo
11 juli 2007, 23:01
tja dat vroeg ik mij ook al af, zijn antwoord was dat hij zelf een paar elementen besteld had waar ze ook niet aanzaten, en daarom de boel maar op deze manier los gesoldeerd en weer aan de andere elementen vast gezet.

een beetje een vaag verhaal maar ja, ik zit maar mooi met de gebakken peren.

ik zal in ieder geval jou manier even uitproberen mischien dat ik er op die manier uitkom.

alvast bedankt.

G.G.
11 juli 2007, 23:06
kapjes eraf halen en kijken bij welk element de koperdraadjes "anders" lopen als bij de andere 2. dat is dan de middelste. is wellicht moeilijk te zien. zitten er dan helemaal geen kabels meer aan? wat is daar dan het nut van?

groeten Pasqual.

Kan veel simpeler. 3 losse elementen. als je ze met de polen naar elkkaar toelegt, dan zijn er twee elementen die elkaar afstoten. Dat zijn de twee buitenste. Het element dat je overhoud, het middelste, moet als het goed is die twee buitenste elementen aantrekken als je ze naast elkaar plaatst.

Nielsje
11 juli 2007, 23:42
Niet helemaal. Bij een strat is de combinatie 1 &2 en 2 &3 humcanceling omdat de elementen omgekeerd bedraad, eén omgekeer gepolariseerd zijn.

Bij een humbucker hetzelfde verhaal.

Maar bij een strat heeft dat toch alleen zin als element 2 reversed wound is? Dat zijn ze toch niet allemaal, of wel?

Maar met betrekking tot de p-90's heeft het dus geen zin om de soldeerbout warm te stoken..?

G.G.
12 juli 2007, 08:19
Maar bij een strat heeft dat toch alleen zin als element 2 reversed wound is? Dat zijn ze toch niet allemaal, of wel?



95% van de setjes zijn RWRP.