PDA

View Full Version : Fender strat: nieuw vs. gebruikt



jamx
11 juli 2007, 17:06
Mijn volgende gitaar gaat waarschijnlijk een fender stratocaster worden, wat mij alleen op valt is dat er zoveel gebruikte strats worden verkocht ipv. nieuwe. Wat is hier de reden van? Als ik op de prijslijst op fender.com kijkt zijn nieuwe strats ook nog redelijk betaalbaar..

Zijn 'oude' gebruikte strats beter van kwaliteit? En waar moet je allemaal op letten wanneer je een strat gaat kopen?

smandert
11 juli 2007, 17:09
Mijn volgende gitaar gaat waarschijnlijk een fender stratocaster worden, wat mij alleen op valt is dat er zoveel gebruikte strats worden verkocht ipv. nieuwe. Wat is hier de reden van?
De eigenaren zijn heel verstandig geworden, en toch overgestapt op een Gibson. ;)

Eko
11 juli 2007, 17:18
Jamx,
Het heeft niets met een strat te maken. De meeste gitaristen kopen , spelen en verkopen hun instrumenten makkelijker dan huizen. Er zijn er dus enorm veel in omloop. De verkoop van nieuwe is ook niet gering. Dat alles bij elkaar zorgt er voor dat het populairste model op de markt ( de strat) dus veel gebruikt wordt aangeboden. Een gitaar , net als veel instrumenten , moet worden ingespeeld. In het begin voelt zo`n instrument wat ,,ruwer,, aan. de frets zijn nog niet gebruikt en dat voelt anders aan. Een wat oudere gitaar is net als een gebruikte jeans uit je kast. Het voelt vertrouwd aan. Daarom geven een hoop mensen de voorkeur aan een gebruikte boven een nieuwe. Veel fabrikanten proberen gitaren te bouwen die zo aanvoelen. Het relicen is daar mede door ontstaan.
Waar je op moet letten bij het kopen van een strat is veelal hetzelfde. Kijk of er geen onderdelen vervangen zijn die je niet wilt, of de hals recht is en of alles functioneert . Speel er op voor je hem koopt en wees niet te beroerd om gewoon nee te zeggen.
Ik zoek een goede Gretsch G6120 ( zoals de Setzers) , het geld heb ik ook nog, ik heb er al meerdere bespeeld die ik niet goed genoeg vond. Het geld hebben betekent niet dat je de eerste de beste ook koopt!

isa1984
11 juli 2007, 17:20
Volgens mij zijn er veel mensen die stoppen met gitaar spelen maar wel het geld hebben gehad om een usa strat te kopen. Volgens mij draaien muziekwinkels op dit soort mensen en hobbymuzikanten met geld. Gitaargekken kopen en verkopen constant (de meeste en ik ben er 1 van).
Ik heb nu 4 tweedehands strats gehad en heb er nog twee over. Gewoon omdat ik een andere kleur wilde of het geld voor iets anders nodig had.
De laatste strat, een usa uit 84 kocht ik voor 550 euro, ding is piekfijn in orde en is candy apple red. Gewoon omdat die man een aantal 60ies strats had staan het hier toch nooit op speelde.
Je kunt best een tweedehands strat via marktplaats kopen, je moet wel goed kijken of de hals ok is (bij elke gitaar die je koopt) en ik heb vaak meegemaakt dat acties veel te hoog stonden maar dat is simpel te veranderen. Als je er geen verstand van hebt kun je beter iemand meenemen. Een goeie Usa strat kost tussen de 700-800 euro. Uit de 80ies zijn de zwarte exemplaren vaak goedkoper.

Sorry voor de herhalingen, ik poste tegelijk met eko

G.G.
11 juli 2007, 20:33
Ik heb ook ongeveer 15 strats gehad, goedkope en dure, Fender en Squier. Nu heb ik 4 strats, waarvan er maar 1 echt perfect is. 3 kunnen er dus in theorie weer weg om plaatst te maken voor de volgende, misschien wel perfecte strat.

Wil niet zeggen dat die andere slecht waren. Ze waren gewoon net niet mijn ding. Tijdens de eeuwige zoektocht komen dus veel goeie gitaren op marktplaats terecht. Dat is de reden dat er zoveel tweedehands aanbod is.