PDA

View Full Version : welke cab voor mijn kleine terror?



matty
11 juli 2007, 17:04
hellu

aangezien het vakantiewerk geld binnen begint te komen ga ik een cab kopen voor mijn orange tiny terror, maar ik zou graag van jullie weten welke ik best kan nemen. de opties (voor zover ik heb kunnen vinden) zijn:

- orange 1x12 (G12-K100 Speaker) = 295 euro
- fame 2x12 (V30) = 330 (wtf zijn die opeens 70 euro duurder geworden???)
- framus 2x12 (v30) = 300 euro (ook opeens 50 euro duurder :s)
- harley benton 2x12 (v30) = 200 euro

qua looks zou ik uiteraard liefst de orange cab hebben bij een orange amp, maar het is wel een 1x12 en iedereen zegt dat je best een cab met v30 neemt bij de tiny terror en de cab die er zogezegd voor gemaakt is heeft geen v30 :s

wat denken jullie ?

Jim Haagmans
11 juli 2007, 17:16
ik heb geen ervaring met de orange 1x12 en de benton 2x12. van die benton is hier op het topic wel al door meerdere mensen gezegd dat het prima dingen zijn.

Ik heb wel de fame en de framus 2x12 eens getest en vond de fame echt stukken beter. vond de framus erg dun en iel klinken, beetje krasserig.

ik zou iig ook niet voor een 1x12 gaan ookal ziet dat leuker uit. maakt een heel groot verschil in geluid. En het probleem met orange is dat je, zeker bij die cabs, veel te veel geld betaalt. Omdat het orange is.

Dus ik zou gaan voor een fame of een harley benton 2x12. :)

maarja zoals je vast wel verwachtte dat ik zou zeggen: je kan het beste zelf gaan proberen :P

matty
11 juli 2007, 17:23
jah het is eigenlijk vooral het verschil 2x12 versus 1x12 (met 2 meer spreiding etc maar ik speel toch vooral thuis dus of mij dat veel uit maakt...)

en ook de speaker in de orange, die cab is zo goed als gemaakt voor de TT en toch zit er geen vintage 30 in ...

de vox 2x12 cab is uiteraard ook een mogelijkheid, ik love the vox looks maar daar zitten dan weer GS12H30 speakers in ...

ze kosten toch allemaal ongeveer evenveel dus nja

jorrit
11 juli 2007, 17:32
weet niet of je het door hebt maar er is geen echte vaste combi tussen top en cab. je noemt nu een aantal cabs op met verschillende speakers. dus allemaal ander geluid... lekker gaan testen dus..

isa1984
11 juli 2007, 17:49
Je kunt ook bij Kool en Elfring je kabinet laten bouwen. Kun je (zonder meerprijs) kiezen uit verschillende kekke kleurtjes en speakers. Ik ga een 2x12 laten bouwen daar binnenkort. Is iets duurder maar een vriend van mij heeft er een. Stond een bogner cab. naast met dezelfde speakers (vintage 30's) als ik me niet vergis. Echt geen kwaliteitsverschil. Moet nu niet iedereen daar gaan bestellen zit ik straks met lange levertijden ;)

matty
11 juli 2007, 17:53
weet niet of je het door hebt maar er is geen echte vaste combi tussen top en cab. je noemt nu een aantal cabs op met verschillende speakers. dus allemaal ander geluid... lekker gaan testen dus..

tuurlijk wel, maar ik wil gewoon al wat info vergaren, wat de cabs anders maakt, het verschil tussen de speakers etc ...

dient een forum niet oa. om informatie te geven en krijgen?
uiteraard ga ik ze testen, maar ik wil op voorhand toch ook wel weten waarover het gaat dus ...

teejoo
11 juli 2007, 18:49
Tegenwoordig zit er in de Orange 1*12 een V30 dacht ik.

LCH
11 juli 2007, 19:52
ik zou iig ook niet voor een 1x12 gaan ookal ziet dat leuker uit. maakt een heel groot verschil in geluid. En het probleem met orange is dat je, zeker bij die cabs, veel te veel geld betaalt. Omdat het orange is.
Dat weet ik nog wel eens niet. Op huiskamerniveau is een 1x12 wellicht wat gedefinieerder dan een 2x12. Afhankelijk van hoe het klinkt natuurlijk, maar die Orange is goedkoper dan de Fame en Framus. Alleen als de HB echt beter klinkt dan de Orange is dat de moeite waard.

Is 2e hands geen optie? Staat vast wel één of andere 1x12 op marktplaats. Desnoods fabriceer je er zelf een V30 in ;)

matty
11 juli 2007, 20:11
ben van belgie en dus is marktplaats niet echt een optie :)
en de 2dehands sites in belgie hebben de laatste tijd niet vet veel in de aanbieding vind ik :)

Jim Haagmans
11 juli 2007, 20:11
Dat weet ik nog wel eens niet. Op huiskamerniveau is een 1x12 wellicht wat gedefinieerder dan een 2x12. Afhankelijk van hoe het klinkt natuurlijk, maar die Orange is goedkoper dan de Fame en Framus. Alleen als de HB echt beter klinkt dan de Orange is dat de moeite waard.

Is 2e hands geen optie? Staat vast wel één of andere 1x12 op marktplaats. Desnoods fabriceer je er zelf een V30 in ;)

Vind ik niet, had eerst een 4x12 hier staan op mijn kamer, nu slechts nog een 1x12 combo. Die 4x12 klonk echt wel 10 x beter dan een 1x12, logisch ook. Als een fame 2x12 met v30's ongeveer in hetzelfde budget valt als een Orange 1x12 met een mindere speaker, zou ik zoiezo daarvoor gaan. Tenzij je natuurlijk graag een erg handzaam cabinet erbij hebt. Dat is ook de voornaamste reden dat die Tiny Terror vaak aan dat 1x12 cabinet gelinkt wordt; Die Tiny Terror wordt veel gepromoot met handzaamheid. Het zou dan dom zijn als ze zo'n huge 2x12 orange cabinet eraan zouden linken.

Wat 2ehands betreft heb je zeker gelijk. Bij speakercabinets kan het nooit kwaad om 2ehands te kijken, kan je eigenlijk alleen maar beter mee uitkomen.