PDA

View Full Version : bottleneck?



freekick
11 juli 2007, 14:02
Wie heeft er tips voor me m.b.t. bottleneckgebruik?

ik speel acoustisch en heb tot nu toe alleen glas gebruikt.
Zowel dik als dun. Dikwandig bevalt me nog het beste.
Maar ik heb er ook een tweetal laten vallen daar kunnen ze
slecht tegen.

Hoe zit dat met metalen bottlenecks of is dat meer geschikt
voor electrische gitaren?

Wat is er bijzonder aan keramische en waarom zijn die soms
zo verschikkelijk duur?

Ben benieuwd naar jullie bevindingen!

Oh ja. En wat is dat dikke zwarte ding dat ik wel eens om
Leo Kottkes vinger heb gezien?




.

Harald
11 juli 2007, 14:22
Gewoon van alles uitproberen. Mijn favoriete bottleneck komt van een wijnfles. Een kennis heeft de nek eraf gesneden en de rand afgewerkt. Mijn gekochte bottlenecks zijn of te licht, of ze passen om mijn middelvinger ipv mijn pink.

De keramische bottlenecks heb ik nooit geprobeerd. Metaal kan op een akoestische ook prima klinken.

Wat betreft dat ding van Leo Lottke. Is dat ergens op een youtube filmpje te zien?

freekick
11 juli 2007, 14:42
Hier is (een hele jonge) Leo met zwarte vinger!

http://www.youtube.com/watch?v=tew_fIhz3eY

Ik heb overigens veel lege (wijn)flessen maar er is er
geen ruim genoeg voor een ringvinger .
En ik heb een hele gewone maat!

Harald
11 juli 2007, 17:33
Ziet er uit als een echte flessehals. Groene wijnfles (groen glas zo te zien, niet zwart.) en de fles is afgezaagd net nadat de hals overgaat in de fles. Je kunt aan de onderkant een kleine verdikking zien zoals je die vaak bij wijnflessen ziet bij de kurk.

Ik heb zelf de bottleneck het liefst om mijn pink, dan kan ik met de andere drie vingers nog redelijk normaal fretten. Wijnfles om middelvinger zal inderdaad lastig worden.

Jedeel
11 juli 2007, 17:34
Hier is (een hele jonge) Leo met zwarte vinger!



Als je bij de laatste secondes van het filmpje komt (de camera-stand is dan vanaf de stemmechanieken) dan lijkt de bottleneck wat mij betreft wat groenig door te schijnen. Ik houd het op een bottleneck.
Vraag mij niet welk merk wijn. :-)

chris c
13 juli 2007, 10:14
Vraag mij niet welk merk wijn. :-)
Is nochtans het belangrijkste asepect van de bottleneck : je moet de fles namelijk eerst uitdrinken alvorens je de hals eraf kunt snijden :D. En meestal lukt het niet bij de eerste poging, dus tweede fles openen, uitdrinken, wellicht een derde...
Beste is dus om een paar vrienden uit te nodigen voor een avondje "bottlenecken", en om hoofdpijn te voorkomen, niet de goedkoopste wijn uitkiezen ! :cheerup:

Paul Heetebrij
13 juli 2007, 10:26
Metaal op een acoustische vond ik niet lekker klinken.
Hoe dikker het glas, hoe lekkerder het klonk.

Tip voor glas: neem tapijt! Dan vallen ze niet zo hard.

Laser
13 juli 2007, 10:59
Tip voor glas: neem tapijt! Dan vallen ze niet zo hard.
Een slide van tapijt?
Dat lijkt me wel wat.
Voelt zacht aan, dempt wat geluid, speelt zacht als boter.

freekick
13 juli 2007, 11:40
Met dank voor de reacties!
Nu weet ik dat:

Jedeel het glas ontdekt heeft.
Maar niemand het keramiek
Leo en Harald aan de fles zijn. roll-modellen?
Chris C nochtans voortreffelijke adviezen geeft.
Ik voortaan op een schapenvachtje moet plaatnemen (dank Heetebrij).
En Laser kan meedelen dat tapijtslides allen werken op een silent guitar.

Dra ik een fles heb gevonden waar vinger in en ook weer uit kan dan
ga ik maar eens proberen om zo'n ding te maken.

Hoe krijg je op een nette manier de hals van een fles?? iemand een idee?

Goegelen met trefwoord "halsafsnijden " Levert niet het beoogde resultaat


.

freekick
13 juli 2007, 12:03
Met; how to make a bottleneck . lukt het wel.




.

Jedeel
13 juli 2007, 13:07
Dra ik een fles heb gevonden waar vinger in en ook weer uit kan dan
ga ik maar eens proberen om zo'n ding te maken.
.
Ga 'passen' met zeep aan je vinger of houd iig zeep in de buurt.

Vroeger, toen ik een metalen bottleneck zocht in de rommelschuur van mijn pa,
moest ik met een (gelukkig los liggend) fietsstuur aan mij vinger bengelend de keuken in komen om met behulp van zeep het stuur te verwijderen.
Zag er wel gek uit. En ik was blij dat ik mijn vinger niet in het stuur van een complete fiets had gestoken :-)

jimihattricks
13 juli 2007, 13:14
wat betreft glas vs. metaal:

ik heb hier een dunlop glazen slide liggen (vrij dik), en een messing slide (althans, als brass messing is..?)

messing zorgt op mijn akoestische gitaar voor:
1) meer volume
2) langere sustain

maargoed, dat is alleen mijn ervaring.. probleem is alleen dat die messing slide alleen om mn pinkie past..

nopster
13 juli 2007, 13:24
Op de akoestische gebruik ik altijd een metalen, maar op de elektrische wissel ik af. De metalen heeft een wat scherpere vuilere klank, die glazen (ook ve wijnfles) vind ik smoother van klank. Maar het is uiteindelijk wat je zelf het beste vind.

Harald
13 juli 2007, 13:32
wat betreft glas vs. metaal:

ik heb hier een dunlop glazen slide liggen (vrij dik), en een messing slide (althans, als brass messing is..?)

messing zorgt op mijn akoestische gitaar voor:
1) meer volume
2) langere sustain

maargoed, dat is alleen mijn ervaring.. probleem is alleen dat die messing slide alleen om mn pinkie past..

Mijn ervaring ook , qua volume en sustain. Een messing slide die om je pink past, dat zoek ik nu net... Prefab is bij mij altijd veel te breed voor de pink. Wat voor een slide is dat?

Harald
13 juli 2007, 13:33
Ga 'passen' met zeep aan je vinger of houd iig zeep in de buurt.

Vroeger, toen ik een metalen bottleneck zocht in de rommelschuur van mijn pa,
moest ik met een (gelukkig los liggend) fietsstuur aan mij vinger bengelend de keuken in komen om met behulp van zeep het stuur te verwijderen.
Zag er wel gek uit. En ik was blij dat ik mijn vinger niet in het stuur van een complete fiets had gestoken :-)

Zie het helemaal voor me 'Mr Bean plays guitar!' :D

jimihattricks
13 juli 2007, 15:24
Mijn ervaring ook , qua volume en sustain. Een messing slide die om je pink past, dat zoek ik nu net... Prefab is bij mij altijd veel te breed voor de pink. Wat voor een slide is dat?

dat weet ik zo niet meer uit mijn hoofd, er staat ook niks op volgens mij, maar ik zal eens proberen uit te vogelen wat het voor eentje was..

overigens, nu ik erover nadenk, als je hem wil hebben, mag je me een pm sturen, ik gebruik dat ding toch vrijwel nooit

deze is het volgens mij:

http://www.gitarinn.is/images/dunlop/large/slide_brass.jpg

hij zit bij mij om de pink zelfs nog best strak meen ik me te herinneren, ik zal de diameter wel s opmeten als ik zondag weer thuis ben..

overigens, een heel andere vraag, hoe om moet je zoiets gebruiken..? (aan welke kant moet je nagel zeg maar...)

http://www.woodbrass.com/images/MINI/woodbrass/DUNLOP+SLIDE+HOOLAHAN+MEDIUM_MINI.JPG
cheers

Harald
13 juli 2007, 15:50
Je hebt PM. Die glazen dingen in de onderste foto moeten waarschijnlijk met de nagel naar de uitgeholde kant. Anders kun je er niet mee spelen. Misschien is het idee dat je ze als je niet slide speelt snel omdraait en je vingers kunt buigen, maar echt handig lijkt me dat ook niet...

Laser
14 juli 2007, 20:46
Nagel op de kop Harald,
soort van 'flip-over-slide'.
Kan handig zijn, maar zelf nooit gebruikt.