PDA

View Full Version : PRS se vs Epiphone les paul



JaimeB
11 juli 2007, 13:46
Het was tijd voor een upgrade alleen werd deze arme sloeber depri van alle hoge prijzen. Vandaar toch eerst een middenklasser. Ik speel vooral blues, (emo)rock, maar wil ook graag een warm vol clean geluid. Wat dat betreft lijken de prs se modellen hierbij aan te sluiten. All-round geluid, het heldere van een fender, maar ook het volle van een gibson. Uiteraard op een ander niveau.
Toch lijkt een epiphone les paul mij ook een optie als middenklasser.
Graag jullie opinie en ervaringen. Ander opties zijn ook welkom.

Verder heb ik geen model bij de prs se 's aangegeven. Ik kan te weinig info vinden waar het vershil hierbij ligt. Dus tweede vraag: welk model van de prs se past het beste bij mijn speelstijl? (zover ik hierboven duidelijk maak).

Hoop snel op reactie want mijn vingers jeuken om iets te kopen.'

greetz Jaime
p.s. ik weet dat ik ze zelf moet uitproberen en dat zal ik zeker ook doen, alleen wat voorlichting kan geen kwaad.

Debaser
11 juli 2007, 15:35
nieuw of tweedehands ?

voor de prijs van een nieuwe kan je een goede tweedehands vinden.
een LP studio bijv. mijne koste 600 met koffer, en ik weet dat orpheo er nog een goedkoper heeft weten te scoren ... een van de 5 (of 6? ) ...

verder zou je ook eens de PRS Tremonit SE kunnen tjekken, die hebben ook een aardige sound.

JaimeB
11 juli 2007, 15:55
Ik ga over weekje naar Canada omgerekend naar euries kan ik daar nieuw de se modellen voor zo 350 - 400 krijgen. Veel goedkoper vind ik ze niet op marktplaats. Dus waarschijnlijk nieuw. alhoewel ik zeker niet vies ben van tweedehands. En het echte werk zou ik ook zeker graag hebben. Wat extra zoekwerk zou misschien geen kwaad kunnen.
Waarom tremonti boven de andere modellen?

Hoor nog graag meer reacties!!!

bart_g
11 juli 2007, 16:56
Kijk ook eens naar Hagstrom. Ik heb gisteren de Super Swede getest. Super gitaar voor het geld. Ik vond hem veel beter dan de epi les paul modellen.

Bart_Blueprint
11 juli 2007, 16:58
Hou er wel rekening mee dat als je in het Buitenland gitaren koopt (en dan bedoel ik metname het "verre" buitenland) dat je ook met de gitaar door de douane moet en dat je voor de gitaar invoerkosten moet betalen. Dus voor de prijs die jij noemt wat ze in Canada kosten, zul je ze waarschijnlijk niet thuis krijgen.

Hoe het helemaal precies zit met invoertarieven enzo weet ik niet, maar ik weet wel dat als je hem zelf koopt en meeneemt je toch echt moet betalen.

Melon1510
11 juli 2007, 18:08
Ik speel vooral blues, (emo)rock, maar wil ook graag een warm vol clean geluid.

Persoonlijk zou ik dan voor een LP gaan. Heb er laatst eentje bespeeld en voelde goed; lekkere gladde hals en een mooi geluid, zowel clean als met overdrive (stompbox-overdrive dan, niet de overdrive van de Marshall MG30DFX die ik uitprobeerde, waardeloos overdrivekanaal).
Ook een PRS uitgeprobeerd die ongeveer dezelfde prijs en looks had als de Epi LP standaard, maar daar kon ik me echt niet in vinden. Voor mijn gevoel had die niet echt een eigen (herkenbaar?) maar vooral geen mooi geluid. Het klonk allemaal een beetje... tja, zonder eigen inbreng. Een beetje van alles wat.

JaimeB
11 juli 2007, 19:09
Hou er wel rekening mee dat als je in het Buitenland gitaren koopt (en dan bedoel ik metname het "verre" buitenland) dat je ook met de gitaar door de douane moet en dat je voor de gitaar invoerkosten moet betalen. Dus voor de prijs die jij noemt wat ze in Canada kosten, zul je ze waarschijnlijk niet thuis krijgen.

Hoe het helemaal precies zit met invoertarieven enzo weet ik niet, maar ik weet wel dat als je hem zelf koopt en meeneemt je toch echt moet betalen.

Heb dit al eens eerder gedaan met akoestische gitaar, maar kan zijn dat ik toen niet heb aangegeven dat ik hem daar gekocht had. In ieder geval goede tip om rekening mee te houden! Merci!

Hmm de prs se toch niet zo geliefd? leek in veel reviews net met veel lof over deze modellen te worden gesproken. Maar goed ik wacht nog meer reacties af!

Debaser
11 juli 2007, 19:51
ik dacht ook gelijk aan de invoerbelasting toen ik je post zag, maar waarom de tremonti boven de andere .. ?

omdat je het ook over een LP had, moest ik gelijk aan de tremonti denken omdat die me iets vetter klinkt/lijkt voor het wat hardere werk. hij heeft geen top laag dacht ik.

Arnie
11 juli 2007, 20:30
Ik heb laatst een PRS SE Soapbar II gekocht. Ik wilde is iets met P90's/soapbars proberen. Heel lekker gitaartje hoor. Wat vooral opviel was het 'akoestische' geluid, niet ingeplugd zeg maar... Warm, helder en resonant zijn de eerste worden die in me opkomen. Ingeplugd valt t ook niet tegen. Vooral de middenstand klinkt erg goed.

Qua sound zit het tussen Fender en Gibson in. Het Fender geluid omdat het singlecoils zijn en het Gibson geluid omdat het een mahonie gitaar is met gelijmde mahonie hals.

Ik zou hem zeker is proberen als ik jou was.

Bāh
11 juli 2007, 22:48
De PRS is echt waar voor je geld.
Fijne hals, goede humbuckers, super geluid en zeer allround inzetbaar.
Van cleane blues tot metal.

Of je hem boven een Epi LP moet verkiezen weet ik niet. Die heb ik niet.

Over het algemeen verkies ik hem boven mijn USA Strat, maar die klinkt clean iets beter en heeft zijn eigen specifieke kippenvel-geluid i.c.m. een licht overstuurde buizenversterker en reverb.

glasbier
11 juli 2007, 23:11
Na jaren en jaren op Gibsons,Ibanezzen en Fenders gespeeld te hebben,heb ik eindelijk 'mijn' ultieme gitaar gevonden en gekocht; de PRS SE Custom!
Fantastische gitaar,echt!
Heb hem 3,5 maand geleden gekocht en staat nu alweer 3 maand bij de gitaarboer....:er moeten nieuwe elementen in!
Maar ik heb het gewoon niet getroffen;die SE-serie is gewoon echt goed!

kassie
11 juli 2007, 23:30
in de gitarist van een half jaar geleden ongeveer stond een vergelijkend warenonderzoek tussen een epiphone les paul en een prs. het maakte elkaar niet veel alleen ze vonden de epi toch ietsjes beter omdat het dichter bij een gibson stond qua geluid.

jimihattricks
12 juli 2007, 10:06
ik denk dat de prs se idd wat veelzijdiger is zoals je zelf beschrijft.. in veel vergelijkende warenonderzoeken komen ze ook goed uit de test, hoewel de afwerking van oosterse gitaren in die prijsklasse imo tegenwoordig eigenlijk altijd wel zeer bevredigend is..

het enige wat mij stoort aan de non-tremolo modellen is het tailpiece: wrap-around wordt geclaimd garant te staan voor meer 'tone', maar de intonatie is minder nauwkeurig af te stellen (hoewel daar wel al voor gecompenseerd is)..

zelf heb ik een epiphone les paul, en dat is echt een rockmonster, gaan alleen binnenkort voor de tweede keer nieuwe pups in (een SD59 in de neck en een DiMarzio Air Norton in de brug - beiden zwart, want dit ziet niet uit natuurlijk :)):
http://img521.imageshack.us/img521/2677/stratlppz6.jpg

ik denk dat je je zowel aan de epiphone als de prs geen buil kunt vallen

Debaser
12 juli 2007, 10:36
Heb hem 3,5 maand geleden gekocht en staat nu alweer 3 maand bij de gitaarboer....:er moeten nieuwe elementen in!


daar doet ie dan best lang over ...

glasbier
12 juli 2007, 10:46
daar doet ie dan best lang over ...

Lees dit maar;
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91796&page=1&pp=10

JaimeB
12 juli 2007, 12:31
ik dacht ook gelijk aan de invoerbelasting toen ik je post zag, maar waarom de tremonti boven de andere .. ?

omdat je het ook over een LP had, moest ik gelijk aan de tremonti denken omdat die me iets vetter klinkt/lijkt voor het wat hardere werk. hij heeft geen top laag dacht ik.

Het wel of niet hebben van een top laag, doet dat iets met de sound, of gaat het hier alleen om the looks?

Verder heb ik nu de tremonti, custom en soapbar langs zien komen. Persoonlijk vind ik de tremonti er het vetst uitzien. Maja looks zijn niet alles. De soapbar heeft singlecoils en denk dat ik dan toch wat tekort ga komen voor de stevigere muziek.
Weet iemand specifieker iets te zeggen over de sound, voordelen en nadelen tussen de verschillende Se modellen. (yes I know ik moet het zelf uitproberen, maar ik ga pas volgende week kijken)

Verder blijft de lp zeker nog een optie. Hoor wat dat betreft in het forum nu meer positieve geluiden hierover. Alhoewel de prs se ook stand houdt.

DarknessAwaits
12 juli 2007, 13:07
Het wel of niet hebben van een top laag, doet dat iets met de sound, of gaat het hier alleen om the looks?

Dat ligt er ook helemaal aan hoe dik die laag is. Bij de PRS'en met een toplaagje (fineer van enkele mm) zal het geen merkbaar effect hebben maar bij een Les Paul is die laag toch van grotere invloed, simpelweg omdat het een dikke top is. Het effect van een esdoorn (maple) top is dat het hoog wat meer naar voren komt en het laag wat geconcentreerder wordt.

Ik zou wel verschillende Les Pauls uitproberen want onderling zit er behoorlijke variatie in. Zo pakte ik gisteren eventjes een Les Paul Ultra... zag er mooi uit, netjes afgewerkt e.d. maar er zaten wel soundchambers in. Dat pastte totaal niet bij de gitaar qua sound, maar dat is mijn mening natuurlijk.

JaimeB
12 juli 2007, 13:27
Voor de geļnteresseerde een filmpje op you tube over de PRS SE Custom en de PRS SE singlecut. Review van Guitarworld.
reacties?

http://www.youtube.com/watch?v=9hmDn7hL57s&mode=related&search=

jimihattricks
12 juli 2007, 15:08
Dat ligt er ook helemaal aan hoe dik die laag is. Bij de PRS'en met een toplaagje (fineer van enkele mm) zal het geen merkbaar effect hebben maar bij een Les Paul is die laag toch van grotere invloed, simpelweg omdat het een dikke top is. Het effect van een esdoorn (maple) top is dat het hoog wat meer naar voren komt en het laag wat geconcentreerder wordt.

de top op zowel epiphones als prs se's is van fineer en zal de klank minimaal kleuren.. voor de rest klopt het idd dat een maple top wat meer hoog zou moeten geven

DarknessAwaits
12 juli 2007, 16:10
Volgens mij is de top van een Les Paul significant dikker. Dat moet ook wel want de top is carved en dat gaat je niet (zomaar) lukken met fineer.

wrc_46
12 juli 2007, 16:16
Ik heb zelf een prs se custom en in de winkel ook een epi les paul vastgehad, die ik weliswaar na een paar minuten al terug gehangen heb.

Hoewel onlangs heb ik nog op een epi lp gespeeld en toen vond ik em redelijk meevallen. De prs ligt mij gewoon beter qua spelen en het geluid vond ik standaard ook iets beter, maar daar maak je van wat jezelf wilt, (bij mij is het eerder iets tussen mijn oren denk ik). Let wel op de afwerking bij de epi les paul, die verschillen nogal zo bij wat in principe dezelfde top moet zijn.

Ik speel zelf ook wat blues en hardere rock en dat kan ie allemaal aan hoor. Ik ben misschien nog wel van plan om er mss een P-90 in te gooien.

jimihattricks
12 juli 2007, 16:44
Volgens mij is de top van een Les Paul significant dikker. Dat moet ook wel want de top is carved en dat gaat je niet (zomaar) lukken met fineer.

als jij me de gemiddelde dikte van een se top en van een Epi Lp top + standaard deviaties geeft, ga ik kijken of er een significant verschil in dikte is ;)

maar idd, goed punt, de lp top is carved, maar is het niet zo dat de epiphone lp's een gecarved mahonie body hebben met daarop een fineerlaag die zodanig bewerkt wordt dattie op de carve aansluit..?

hoe dan ook, de top is in beide gevallen iig niet erg dik.. de se's hebben natuurlijk wel een dunnere (lichtere) body, wat ook weer wat 'zomp' uit het geluid haalt t.o.v. de dikkere / zwaardere lp bodies..