PDA

View Full Version : Modus en de toepassing er van



-=JEROEN=-
11 juli 2007, 01:39
Ik ben zelf nog volop aan 't experimenteren en leren met en over dit fenomeen, maar tis misschien leuk om m'n bevindingen met jullie te delen. Tis nu wat laat, dus zal binnenkort hier uitgebreidt op terug komen. Ondertussen kan je deze site eens beluisteren (klik in de linker balk op MODES)

http://es.geocities.com/ernz_tk/indexen2.htm

zx81
11 juli 2007, 07:14
klopt die link wel?

-=JEROEN=-
11 juli 2007, 10:11
ja

hier een directe link: http://es.geocities.com/ernz_tk/enmodes2.htm

Dirk_Hendrik
11 juli 2007, 11:08
Fenomeen???


Sinds wanneer is modaal spelen een fenomeen?

zx81
11 juli 2007, 14:07
sorry, ik dacht dat ik op de site van een lsd-liefhebber terecht was gekomen.

Guitarmania
11 juli 2007, 16:42
Fenomeen???


Sinds wanneer is modaal spelen een fenomeen?

Alles is een fenomeen...Term is beter dan ' dit gebeuren' of 'dit ding'.

Je vraagt dus eigenlijk: "sinds wanneer bestaat dit?" En dat geeft er blijk van dat je het niet kent. Maar volgens mij bedoel je iets anders... ;-)

-=JEROEN=-
11 juli 2007, 18:46
ik heb vandaag ontdekt dat wil je een bepaald nummer in een bepaalde modus spelen, dat je dan op 2 dingen moet letten: de grondtoon en de toonsoort

vb.

toonsoort G majeur (bijpassende akkoorden G Am Bm C D Em F#dim)
grondtoon Am

speel je dus Am C D Am, dan forceer je min of meer dat de grondtoon Am is, maar doordat je akkoorden uit de G majeur ladder speelt, krijgt dit nummer dus een sterk dorisch karakter

kunnen jullie dit volgen?
zit ik goed?
kan dit ook anders?

ik wil door eerst het fenomeen modus te bespreken met jullie een goed overzicht krijgen van wat je hier allemaal mee kan, hoe je dus modus kan forceren, of in welke situaties je modus allemaal kan toepassen, daarna wil ik dit samenvatten in een duidelijk overzicht

alle hulp wordt dus zeer gewaardeerd :hippie:

Guitarmania
11 juli 2007, 19:35
ik heb vandaag ontdekt dat wil je een bepaald nummer in een bepaalde modus spelen, dat je dan op 2 dingen moet letten: de grondtoon en de toonsoort

vb.

toonsoort G majeur (bijpassende akkoorden G Am Bm C D Em F#dim)
grondtoon Am

speel je dus Am C D Am, dan forceer je min of meer dat de grondtoon Am is, maar doordat je akkoorden uit de G majeur ladder speelt, krijgt dit nummer dus een sterk dorisch karakter

kunnen jullie dit volgen?
zit ik goed?
kan dit ook anders?

ik wil door eerst het fenomeen modus te bespreken met jullie een goed overzicht krijgen van wat je hier allemaal mee kan, hoe je dus modus kan forceren, of in welke situaties je modus allemaal kan toepassen, daarna wil ik dit samenvatten in een duidelijk overzicht

alle hulp wordt dus zeer gewaardeerd :hippie:

Jeroen, jij moet vrolijke hersencellen hebben. Ik zou bijna denken: "wie is Jeroen en hoe denkt hij" in plaats van "wat is de muziektheorie". Ik ben steeds aangenaam verrast door je vragen en stellingen.

Wat is nu eigenlijk de vraag c.q. stelling?

En dat is niet zozeer een vraag aan jou alswel aan mezelf.

Ik bedoel: ieder akkoord dat je noemt (C-D-Am) kan op zich als primair worden beschouwd. Die C kun je ionisch zien, die D ook en die Am voor mijn part als Melodisch mineur. Dan zit je over een simpel schema met 3 toonsoorten.

Dat is op zich niet verkeerd. Je zal hoogstens in de muziek weinig navolging krijgen omdat mensen geen samenhang horen. Anders gezegd: het klinkt niet als een liedje.

Jij hebt ooit een stukje geschreven over broer, dochter, zoon etc.. Ik zou eigenlijk iets anders willen voorstellen: de stedenbouwkunde. Ken je Rotterdam? Als mensen in Rotterdam zijn, zien ze gebouwen. Gebouw A vinden ze mooi, gebouw B wat minder en gebouw C had wat hen betreft direct gesloopt mogen worden.

Maar als je over de Van Brienenoordbrug rijdt, dan zie je de STAD Rotterdam, en alle gebouwen die die stad kent. En je rijdt daar, over die brug, en denkt: "geweldig, wat een stad!"

Samenhang!

Guitarmania
11 juli 2007, 19:38
Wat betekent de term " componeren"?

jasper159
11 juli 2007, 19:56
Samenstellen.

Roebbeke
11 juli 2007, 20:22
ik heb vandaag ontdekt dat wil je een bepaald nummer in een bepaalde modus spelen, dat je dan op 2 dingen moet letten: de grondtoon en de toonsoort

vb.

toonsoort G majeur (bijpassende akkoorden G Am Bm C D Em F#dim)
grondtoon Am

speel je dus Am C D Am, dan forceer je min of meer dat de grondtoon Am is, maar doordat je akkoorden uit de G majeur ladder speelt, krijgt dit nummer dus een sterk dorisch karakter

kunnen jullie dit volgen?
zit ik goed?
kan dit ook anders?

ik wil door eerst het fenomeen modus te bespreken met jullie een goed overzicht krijgen van wat je hier allemaal mee kan, hoe je dus modus kan forceren, of in welke situaties je modus allemaal kan toepassen, daarna wil ik dit samenvatten in een duidelijk overzicht

alle hulp wordt dus zeer gewaardeerd :hippie:

Bij mijn lessen speelde ik gebruikte ik dan altijd de Am als grondnoot/basnoot. dan speel je dus bv. C en D afwisselend en krijg je

e|--------3------5-----------|
B|--------5------7-----------|
G|--------5------7-----------|
D|--------5------7-----------|
A|---0----0------0-----------|
E|----------------------------|

of iets in die aard, dus de A laten doorklinken als basnoot en dan drieklanken gebruiken

-=JEROEN=-
12 juli 2007, 01:17
Ik bedoel: ieder akkoord dat je noemt (C-D-Am) kan op zich als primair worden beschouwd. Die C kun je ionisch zien, die D ook en die Am voor mijn part als Melodisch mineur. Dan zit je over een simpel schema met 3 toonsoorten.

Dat is op zich niet verkeerd. Je zal hoogstens in de muziek weinig navolging krijgen omdat mensen geen samenhang horen. Anders gezegd: het klinkt niet als een liedje.
kennelijk werken mijn oren anders als die van jou, ik luister juist alleen maar naar de samenhang, als ik Am C D Am speel, hoor ik één toonladder, in dit geval hoor ik A Dorisch, en daar soleer ik dan ook in (op gitaar)

neem deze loop (herhaald afspelen) als voorbeeld (ff snel in elkaar gestampt)

http://media.putfile.com/Am-C-D-backing

als ik hier dus over soleer, speel ik alleen maar in A Dorisch

grappig genoeg ging ik hier wat noten overheen gooien in Reason (door ze simpelweg er in te tekenen, ik heb geen midi-keyboard), en merkte ik dat ik meerdere ladders gebruik (A mineur, blues en dorisch)

http://media.putfile.com/Am-C-D-melody

vreemd

taylor
12 juli 2007, 10:33
jeroen mag ik is vragen aan je hoe beschrijf jij de klank van een dorische ladder?

Dirk_Hendrik
12 juli 2007, 14:04
Alles is een fenomeen...Term is beter dan ' dit gebeuren' of 'dit ding'.

No Shit! :o



Je vraagt dus eigenlijk: "sinds wanneer bestaat dit?" En dat geeft er blijk van dat je het niet kent. Maar volgens mij bedoel je iets anders... ;-)
Dat is m'n vraag idd niet. Daarna ben ik je echter geheel kwijt.

-=JEROEN=-
12 juli 2007, 20:27
jeroen mag ik is vragen aan je hoe beschrijf jij de klank van een dorische ladder?
berustend, filmisch

http://media.putfile.com/A-Dorian-Scale

sofa
12 juli 2007, 20:41
berustend, filmisch

http://media.putfile.com/A-Dorian-Scale


Carlos Santana soleert denk ik veel dorisch. Leuk oefenmateriaal trouwens voor de majeure ladders.

-=JEROEN=-
12 juli 2007, 22:57
Leuk oefenmateriaal trouwens voor de majeur ladders.
??? wat ???

taylor
13 juli 2007, 09:24
berustend, filmisch

http://media.putfile.com/A-Dorian-Scale

ik bedoel eigenlijk hoe omschrijf je hem als je op t gehoor eruit zo pikken.of hoe herken jij hem op gehoor(waar let je dan op) of kun je dat niet?

-=JEROEN=-
13 juli 2007, 11:54
ik bedoel eigenlijk hoe omschrijf je hem als je op t gehoor eruit zo pikken.of hoe herken jij hem op gehoor(waar let je dan op) of kun je dat niet?
m'n gehoor is nog niet zo ontwikkeld, niet op dit gebied althans

als ik muziek luister, laat ik me vooral leiden door stemming, daarom ben ik 't er ook niet mee eens dat mineur droevig klinkt en majeur vrolijk, ik ken zat vrolijke mineur en droevige majeur liedjes

ik laat me dus meer door smaak beïnvloeden dan door 'wetenschap'

waarom wil je dit weten?

taylor
13 juli 2007, 12:10
omdat klank heel belangrijk is.als je t herkent dan kun je ook vele male makkelijker toepassen in plaats dat maar een naam is of in de theorie sfeer blijft hangen.

een goeie leraar zou dat ook aanleren in het basis pakket zeg maar, dan zou die zoiets zeggen van je kunt dorisch herkennen(op gehoor) aan dat t mineur begint maar vrolijk(er) eindigt door de grote 6 ,die ook in alle majeur ladders zit.

en dan natuurlijk oefenen ,vershillen met andere mineur op gehoor enz zelf spelen,toepassen

-=JEROEN=-
13 juli 2007, 12:59
ik ben autodidact, heb bijna alles mezelf aangeleerd, heb dus geen degelijke basis, meer "van alles een beetje"

ik ben dus nu modus aan 't onderzoeken, en dan met name de dorische modus

ik stoor me regelmatig aan de b3, die wil in mijn gehoor veranderen naar de 3, en dan wordt het dus mixolydisch (majeur met b7), maar 't begint te wennen geloof ik:

http://media.putfile.com/A-Dorian-Jazzrock-1
http://media.putfile.com/A-Dorian-Jazzrock-2

misschien weet jij wat akkoorden schema's die dorisch benadrukken

Pilitev
13 juli 2007, 13:28
Hey voor de topicstarter, als je echt alles wilt weten over diverse modes kan ik je dit boekje aanraden. Staan allerlei voorbeelden in van modale progressies, hoe je een bepaalde modus kunt benadrukken en laten klinken, veel soleer voorbeelden. Veel lezen is erg belangrijk om je theoriekennis wat op te schroeven, waarom zou je dat allemaal zelf proberen uit te vinden (tijdrovend) als je het ook gewoon kunt lezen?

http://www.halleonard.com/item_detail.jsp?itemid=695555&order=1&catcode=00&refer=search&type=product&keywords=modes+guitar+

En een echte Dorische progressie is bijvoorbeeld een vampje van Gmi - C - Gmi - C - etc. Typisch Santana vampje. En wat verder dus erg belangrijk is bij dorisch soleren is dat je de major 6 benadrukt, omdat dit de unieke noot is voor deze modus! Daar draait het hele modale soleren dus om, die noot benadrukken die je niet in een andere modus tegenkomt. En dat geldt trouwens ook voor de akkoordenprogressies, probeer die akkoorden te nemen die niet in een andere modus voorkomen. Bijvoorbeeld bij een lydische progressie vooral een akkoord gebruiken met de #4 erin, of als grondtoon een #4 heeft. Voorbeeldje van een lydische progressie A - B7/A - A B7/A. Hierbij wordt een A pedal note onder het B7 akkoord gebruikt om het tonale centrum te versterken, aangezien je geen cadans hebt bij een lydische progressie. Verder heeft de B7 als belangrijke noot de #4 van A lydisch. Zo'n soort progressie wordt ook gebruikt in Flying in a Blue Dream van Satriani. Maar zoals ik al zei in dat boekje staat dot ook allemaal.

-=JEROEN=-
13 juli 2007, 13:49
ik ben niet zo van boekjes kopen

misschien kan ik 't ergens downloaden

en je voorbeeld hadden we hier al besproken (Am - D)

toch bedankt voor je tips :soul:

-=JEROEN=-
13 juli 2007, 14:30
nog even terugkomend op Am - D

waarom is dit dorisch?

is dit niet net zo veel mixolydisch?

Am D = II V (in G majeur) = dorisch mixolydisch

Dirk_Hendrik
13 juli 2007, 14:36
ik ben niet zo van boekjes kopen

misschien kan ik 't ergens downloaden


Nee! Stel je voor dat je met betalen!
Je gaf toch ook les? Doe je dat ook gratis dan?

Bedankt voor de tip Pilitev !!

Pilitev
13 juli 2007, 14:47
Dat zo'n progressie over het algemeen dorisch wordt genoemd heeft te maken met het feit dat je die Am als centrum gaat beschouwen. Je begint met dat akkoord en je eindigt er waarschijnlijk ook mee. Je kan dus over beide akkoorden in A dorisch gaan soleren omdat beide akkoorden in een geharmoniseerde A dorische ladder voorkomen.

Echter je kan ook een andere benadering van soleren kiezen en dat is om de akkoorden te volgen. Dit houdt in dat je een ladder/arpeggio kiest die over dat akkoord gespeeld kan worden en de grondtoon van het akkoord meer benadrukt dan de grondtoon van de progressie. In dit geval dus A dorisch - D mixolydisch, je kan ook spelen A dorisch - D phrygisch dominant. Andere ladders die je over (eventueel uitgebreide) D7 akoorden kunt spelen zijn: Lydisch dominant, Super locrisch, Dominant diminished, Hele toons schaal, Mixolydisch 6b

-=JEROEN=-
13 juli 2007, 14:52
Nee! Stel je voor dat je met betalen!
Je gaf toch ook les? Doe je dat ook gratis dan?
ja


In dit geval dus A dorisch - G mixolydisch, je kan ook spelen A dorisch - G phrygisch dominant. Andere ladders die je over (eventueel uitgebreide) G7 akoorden kunt spelen zijn: Lydisch dominant, Super locrisch, Dominant diminished, Hele toons schaal, Mixolydisch 6b
G mixo?

we hadden het over Am - D

als je G mixo speelt over D, speel je geen G mixo maar D majeur (ionisch)

Pilitev
13 juli 2007, 15:15
Foutje ik bedoelde overal D mixo natuurlijk

Guitarmania
13 juli 2007, 18:53
jeroen mag ik is vragen aan je hoe beschrijf jij de klank van een dorische ladder?

Goeie vraag! Ik moet zeggen dat ik zelf ook wat moeite heb met GOED onderscheiden van sommige ladders. Bij een akkoord 'zie' ik kleuren. Maar dan klinken de tonen tegelijk en krijg je direct emotie/kleur door. Tonen achter mekaar - een ladder - is wat problematischer, omdat ik het nooit heb geoefend.

Ik heb nu 7 ladders in GuitarPro gezet en ga ze zo tot me laten doordringen ('proeven').

Veel ladders onderscheid ik goed. Ik heb een probleempje bij onderscheid lydisch-ionisch, en bij dorisch - eolisch. Mixo en frygisch (en zeker lokrisch) zijn simpeler om te onderscheiden. Mel.Min en Harm.Min zijn al helemaal geen probleem, hoewel ik me afvraag hoe ik daar de verschillen ga horen tussen de diverse trappen van die ladders.

Guitarmania
13 juli 2007, 18:55
Nee! Stel je voor dat je met betalen!
Je gaf toch ook les? Doe je dat ook gratis dan?


Volgens mij heeft Jeroen gratis lessen op deze site staan... (net als ik overigens).

taylor
16 juli 2007, 10:25
leren herkennen en je gehoor trainen is erg belangrijk in mij visie.theorie is eigenlijk ook een middel wat achteraf dingen verklaard niet op t moment dat je bezig bent met spelen (uitzonderingen daar gelaten)

gorgasm
16 juli 2007, 12:34
idd, soms speel ik een toonladder, A frygisch of G groot en hoor ik aan de tonen dat ik speel dat mn G of B snaar weer te hoog staat.

als ik tabs voor mn neus krijg zie ik kalme stukke niet zitten om vn buiten te leren dus vaak zit ik ze op t gehoor te zoeken.