PDA

View Full Version : Een Vraag aan iedereen die naar techno luistert.



Wouter J
10 juli 2007, 22:55
Ik ben in gesprek geweest met twee Jumpers over muziek en had het met hen over waar techno vandaan komt. Zij vertelden mij dat techno van de plaat "Pull over" van Speedy J ontstond. Maar ik was van mening dat het al veel ouder is, en noemde The Art Of Noise, Kraftwerk en Jean Michelle Jarre als de grondleggers van hun muzikale voorkeur, ze keken mij een beetje onbegrijpend aan en schudden toen hun hoofden. Volgens hen kon techno niet van dat "Langzame gedreutel" afkomen.

Die twee zijn overigens niet de enigen, ik heb ook van andere Housers en Gabbers en Ravers hetzelfde gehoord. Volgens hen KAN hun muziek niet van dat afstammen. Om een of andere reden verwerpen ze de afkomst van hun muziek.

En toch, nemen we bijvoorbeeld "Oxygene IV" van Jean Michelle Jarre en dan horen we toch overduidelijk dat herhalen van een Thema waar techno om bekend staat.
http://www.youtube.com/watch?v=mngwYsxslkA

Of we nemen "Close to the Edit" van The Art of noise en we hebben een van de vroegste voorbeelden van een plaat die zowat geheel uit samples bestaat.
http://www.youtube.com/watch?v=gWoFPzHKUwI

Nog ouder is "Careering" van P.I.L. wat gemakkelijk de eerste Trance plaat genoemd kan worden.
http://www.youtube.com/watch?v=Z9O2tsIbKD0

Nou is mijn vraag aan iedereen die hier naar Techno luistert, waarom verwerpen mensen die naar Trance, Gabber en Hardstyle luisteren de afkomst van hun favorite muziek?

Negative K3 fan
11 juli 2007, 00:48
als het echt gaat over jumpers dan moet je ze al niet serieus nemen, dat zijn de limp bizkit luisterende metalheads onder de techno liefhebbers, probleem opgelost :)

Maurice_732
11 juli 2007, 09:13
die jump en hardcore gasten zijn toch allemaal meelopers.
Dus als 1 populaire jumper nou zou zeggen dat jumpen bij elvis is begonnen zegt de rest dat ook

axis303
11 juli 2007, 10:23
Grondleggers van de Techno Juan Atkins, Derrick May & Kevin Saunderson hebben ooit aangegeven dat ze beinvloedt zijn door:

Donna Summer - I feel love:
http://www.youtube.com/watch?v=k8TBmeK9Abg

Kraftwerk - Trans Europa Express:
http://www.youtube.com/watch?v=LWlgbAc3bbM

Amanda Lear - Follow Me:
http://www.youtube.com/watch?v=O32_fF8Supc

Je hoort duidelijk dat deze platen terugkomen in die vroege techno-releases van bijvoorbeeld Model 500, Cybotron etc.

StefMan
14 juli 2007, 21:04
die jump en hardcore gasten zijn toch allemaal meelopers.
Dus als 1 populaire jumper nou zou zeggen dat jumpen bij elvis is begonnen zegt de rest dat ook

NIKS TEGEN HARDCORE HE!!! JOOD!!! (nee niet als anti semitische opmerking bedoeld...meer als een sort Feyenoord Hooligan/Rotterdam gabber scheldwoord)

Jump is lomp...maar die goede oude hardcore is echt strak, ik was een tijdje geleden naar 15 Years Rotterdam Records gegaan (die platenmaatschappij van DJ Paul waar onder andere Neophyte en de Euromasters zitten) echt geniaal gewoon!

Maar was de eerste techno kwam uit Detroit, en ja deze is beinvloed door groepen zoals Kraftwerk, maar Kraftwerk is geen techno.

Lambird
26 juli 2007, 17:51
noem is een hedendaags voorbeeld van jump en hardcore
zodat gewonen mensen zoals mij het verschil tussen de twee ook zien.

Trocar
30 juli 2007, 16:09
Jump is lomp...maar die goede oude hardcore is echt strak, ik was een tijdje geleden naar 15 Years Rotterdam Records gegaan (die platenmaatschappij van DJ Paul waar onder andere Neophyte en de Euromasters zitten) echt geniaal gewoon!


Een kleine update: DJ Paul is al een tijd (6 jaar?) gestopt met Rotterdam Records, het is nu in handen van Neophyte en Panic (incl. sublabels). DJ Paul is nu eigenaar van zijn label Offensive Records.
Ik dacht, ik zeg het even :) Niet belangrijk verder...

Wouter J
30 juli 2007, 16:17
Hier is nog een voorbeeld van proto techno.

http://www.youtube.com/watch?v=0hhm0NHhCBg

StefMan
30 juli 2007, 16:18
Een kleine update: DJ Paul is al een tijd (6 jaar?) gestopt met Rotterdam Records, het is nu in handen van Neophyte en Panic (incl. sublabels). DJ Paul is nu eigenaar van zijn label Offensive Records.
Ik dacht, ik zeg het even :) Niet belangrijk verder...


Oh echt waar? Hmm misschien was Dj Paul daarom niet bij de 15 jarige verjaardag van Rotterdam Records. BTW de Euromasters heersen!!

Neals
30 juli 2007, 20:31
Als ik dit hoor weet ik waarom ik zelf techno en aanverwante muziek slecht trek. Ik ben toch meer iemand van muziek is emotie, en vind techno over het algemeen genomen een muziekstroming waarbij dat ontbreekt, hoewel ik dan wel weer moet zeggen dat acts zoals Orbital er wel weer erg goed mee wegkomen.

wbz
30 juli 2007, 22:00
hoewel ik dan wel weer moet zeggen dat acts zoals Orbital er wel weer erg goed mee wegkomen.

ik zou orbital niet onder de noemer techno willen plaatsen... foei foei foei

(ik moet alleen the blue album nog origineel aanschaffen en dan heb ik ze allemaal :P )


maar als je orbital wel trekt dan moet je ook the orb en fsol eens sjekken...

Mithrandir
30 juli 2007, 23:37
Hier is nog een voorbeeld van proto techno.

http://www.youtube.com/watch?v=0hhm0NHhCBg

De vocoder was vast net uitgevonden of niet?

Neals
3 augustus 2007, 19:16
ik zou orbital niet onder de noemer techno willen plaatsen... foei foei foei

(ik moet alleen the blue album nog origineel aanschaffen en dan heb ik ze allemaal :P )


maar als je orbital wel trekt dan moet je ook the orb en fsol eens sjekken...

Ik heb een beetje de neiging om alle electronische muziek onder de naam techno en house te drukken, net zoals de gemiddelde houser alle rock, punk, en metal onder de naam hardrock drukt ;) Daarvoor mijn excuses, maar zal het eens beluisteren.

wbz
3 augustus 2007, 22:48
Ik heb een beetje de neiging om alle electronische muziek onder de naam techno en house te drukken, net zoals de gemiddelde houser alle rock, punk, en metal onder de naam hardrock drukt ;) Daarvoor mijn excuses, maar zal het eens beluisteren.


als je gaat zoeken.... fsol is de afkorting voor "future sound of london"

EuroCinema
7 augustus 2007, 12:26
Ik ken genoeg dance-liefhebbers die heel goed weten waar het allemaal vandaan komt, hoor. Zeker de DJ's hebben enorme kennis van genres en invloeden. Maar die zitten toch vaak in een ander hoekje: deep house, minimal, d'n'b etc. Trance, jump en de afstammelingen van happy hardcore trekken meer mensen die het gewoon leuk vinden om op een boel herrie met een heel stel gekken uit hun dak te gaan ipv zich te verdiepen in de geschiedenis. Daar is ook niks mis mee, toch?

harrie-beton
7 augustus 2007, 13:59
@ wouter,

Je vraag is lastiger te beantwoorden dan je denkt. Het opschrijven van geschiedenis en stromingen gaat vaak beter als men toegang heeft tot veel bronnen en als de peridoe langer geleden is.
Je vraagt is ook al zo gesteld dat het 1 dag ontstaan is ofzo, dat is ook vaak niet zo. Muziek is vaak een conbinatie van verschillende stromingen die niet heel duidelijk aan de oppervlakte liggen.

EuroCinema
7 augustus 2007, 15:03
Dit boek is een goeie beschrijving van het ontstaan van de dance.

http://www.amazon.co.uk/Energy-Flash-Journey-Through-Culture/dp/0330350560

Trocar
7 augustus 2007, 16:45
Ik ben in gesprek geweest met twee Jumpers over muziek en had het met hen over waar techno vandaan komt. Zij vertelden mij dat techno van de plaat "Pull over" van Speedy J ontstond.

Dat nummer van Speedy J wordt over het algemeen gezien als een van de eerste platen waarin Jumpstyle-dingetjes te vinden zijn. Dus de oorsprong van de stijl 'Jump' zou je daar (in die periode, begin '90) misschien terug kunnen vinden - misschien dat die jumpers dat bedoelden, specifiek 'hun' muziek. Techno is van veel eerder (maar daar lijkt iedereen het wel over eens hier :) )
.

harrie-beton
7 augustus 2007, 22:34
Ik heb die plaat maar eens gedraaid (ik had hem op een 538 cd staan) - tja...

De naam techno is toen misschien bedacht maar in de vroege jaren 80 had je al "synth pop".

Ik zie techo als een uiterste. Een ontwikkeling die al met de Disco is begonnen: een soort muziek zonder zang, poezie en instrumentbeheersing. Dansmuziek! Niet dat dat heel erg is maar opvallend is dat de melodie en harmonie er niet in zit - de "vorm" van een liedje zit er ook niet meer in.

Het lijkt dat kraftwerk hier 20 jaar eerder mee was. Echter kraftwerk was weer minder om te dansen en hadden ook mee humor - meer een persiflage op muziek en zichzelf.

jozum
9 augustus 2007, 00:44
techno een uiterste? Dat weet ik niet. Extreem, dat wel. Ik ben een recreatief luisteraar van techno (maw, alleen op feestjes als awakenings vind ik het prettig), maar ik vind het toch echt een groot subgenre van dance, waarbij men - in het beste geval - op zoek is naar de essentie van het ritme. Het is hard en primitief, ik verbaas mezelf toch altijd weer over de kracht ervan. Herhaling is daarbij meer een middel dan een doel, volgens mijn bescheiden mening. Weinig geschikt voor gitaristen, but i digg..

Jump is daarentegen een popriedeltje op een bassdrum. Elke keer als ik het hoor valt me op hoe kinderlijk en zoet het is. Een uitwas van een van de slechtere huwelijken in de muziek: dance en commercie. Herhaling is vooral bittere noodzaak, omdat de herkenning van het deuntje de enige essentie van jumstyle is. Hardcore is toch wel meer dan dat, lineaire beat en daarom 'simpel', en m.i. extremer dan techno, maar wel een serieuze stroming, zij het minder artistiek.

Het ontbreken van 'muzikaliteit' (melodie is er altijd wel, hoe minimaal dan ook)is in de vooruitstrevende dance-vormen juist essentieel. Kraftwerk was een voorloper ja, maar zat nog veel meer vast aan het traditionele pop-idioom. De echte grondleggers komen uit detroit.