PDA

View Full Version : Stemmen of doorspelen



449
10 juli 2007, 21:19
Het valt mij de laatste tijd op dat bij b.v. radio en tv uitzendingen vaak met slecht gestemde tot zeer valse gitaren gespeeld word. Een stemapparaat is tegenwoordig niet zo duur meer, dus al zijn je oren niet super (dat zijn die van mij ook niet) nodig is het niet.

Vooral als er akoestische gitaren bij betrokken zijn lijkt dit nog sterker het geval.
Bij een gitaar met nylon snaren kan ik mij hier nog iets bij voorstellen, mijn klassieke gitaar raakt ook eerder ontstemt dan gitaren met stalen snaren.
Of is het zo dat dit door het geluid van de gitaar eerder opvalt?
Zou ook aan het arrangement kunnen liggen. Als je iets dubbelt zal het ook eerder opvallen.

Als je gitaar tijdens het spelen ontstemt sta je voor de keus doorspelen, stemmen tussen het spelen door (vereist wel goede oren) of stoppen en stemmen.
In ieder geval voor het volgende stuk stemmen lijkt mij. Gebeurt toch regelmatig niet.
Horen die mensen dit nou niet, of is er een andere reden om niet te stemmen?

Piekhaar
10 juli 2007, 21:33
Redenen om niet te stemmen: te lui, niet horen, denken dat het stom staat dat je moet stemmen...

Ik zelf heb een stemtik, overgehouden van mijn eerste gitaar, deze onstemde nogal makkelijk. Ik controleer wanneer ik live speel tussen de nummers altijd even de stemming van mijn gitaar. Heb hiervoor ook gewoon altijd een stemapparaat tussen mijn gitaar en de versterker hangen.

Stemmen tijdens een nummer zou ik zelf wel doen als daar de mogelijkheid voor is (een break in het nummer, een stukje wat de andere gitarist moet doen).

Ik zelf vind niks zo storend als een gitaar die niet goed gestemd is.

Arvoitus
10 juli 2007, 23:53
Tijdens nummers niet, een fatsoenlijke gitaar ontstemt niet zo vlug. Tussen nummers door controleer ik wel, en dat is soms wel nodig als ik zo aan me floyd zit te trekken.

Laatst tijdens een concert iemand gezien die tussen de nummers door ging stemmen met het geluid gewoon aan, ipv muten.

Pun
11 juli 2007, 00:23
Als hij tijdens het nummer ontstemd zou ik gewoon doorspelen, en er misschien nog wel een beetje een ludieke actie van maken ook. Na het nummer uiteraard wel stemmen.

heinz3110
11 juli 2007, 00:57
Ik moest zaterdag op een festivalletje spelen. Ronduit slecht geluid. Hoorde mezelf ook niet altijd even best. Meestal stem ik even tussen de nummers door op gehoor -4-5 seconden ,misschien, en soms ook tijdens het spelen, maar dit keer miste ik de boot....

..ik had wel het vermoeden dat mijn lage E niet lekker zat, nadat ik 'm van E naar D en weer terug had gedraaid, maar ik kon niet meer goed bepalen of ie nou nog goed was. Eindelijk, na een nummer dus met een onstemde E te hebben gespeeld- , maar effe bijgestemd.

Ik ben zo'n "purist " die het gewoon op het oor doet dus, maar zaterdag baalde ik ervan dat ik niet dus mijn oren niet kon vertrouwen.

Terwijl mijn instrumenten wel stemvast zijn, grrrr. Ik baalde als een stekker. Nog nooit in mijn (niet zo'n vaart lopende)gitaarcarriere gebeurd. :(

Dus mijn smoes is: ik hoorde mezelf heel slecht.

appyhaan
11 juli 2007, 02:11
Dus mijn smoes is: ik hoorde mezelf heel slecht.

Dat is dan je eigen schuld, als je jezelf niet hoort dan moet je dat aangeven bij de monitor mixer. Ik ben zelf niet zo'n fan van tussendoor stemmen. Dat moet je van tevoren doen, zo snel ontstemt een goed instrument niet. Daar komt bij dat je als het goed is aan het optreden bent dan heb je daar geen tijd voor(ik niet in ieder geval).

heinz3110
11 juli 2007, 02:22
Hallo zeg. Denk je nou echt dat ik van te voren niet stem ? Ben malle eppie niet! Tuurlijk wel.

Ik hoorde mezelf slecht,en had het kunnen aangeven . Had gekund. Of mezelf wat beter kunnen positioneren tov mijn versterker ja. .Normailter let ik daar ook beter op hoor.

En heb vrolijk na dat "ontstemde E" nummer gewoon even mijn gitaar gestemd. 15 seconden werk. En toen was er niks meer aan de hand. :)

MazeMouse
11 juli 2007, 11:01
En voor zulke geluids-situaties => Stemapparaat
Dan heb je meteen geen enkel excuus meer om ooit nog vals te staan :)

Ik kan het zelf ook wel op gehoor als ik een "guiding-note" krijg maar ik heb liever dat nu met 2 gitaristen, bassist en toetsenist dat we allemaal gewoon een stemapparaat gebruiken (liefst ook nog allemaal dezelfde) zodat ik zeker weet dat we iig ten opzichte van elkaar zuiver staan :)
Het zou me namelijk niet de eerste keer zijn dat er 1 iemand die hardnekkig op gehoor blijft stemmen er NET naast zit :(

FruscianteFan
11 juli 2007, 11:11
Het is me nog nooit tijdens een echt optreden gebeurd. Maar bij repetities en in kleinere kringen is het meestal zo dat als één snaar duidelijk verkeerd staat, je het ook snel even bij kunt stemmen - ook al staat-ie dan nog niet perfect. Als het om je G-snaar gaat, heel even D 5e fret pakken, open G en dan een klein slagje aan je stemmechaniek. Kost een seconde, hooguit twee.

Eko
11 juli 2007, 17:38
Ik heb naast mijn pedaltuner ook nog een kleine van Korg op de kop van de gitaar zitten, kun je tijdens het spelen altijd nog even aan laten staan en controleren.
Als je tijdens een optreden merkt dat je niet echt helemaal zuiver staat, probeer dan eens te vermijden dat je net als je collega in open accoorden speelt. Speel dan in Barree, dan vermijdt je dubbel spelen wat fouten harder laat uitkomen.( of andersom uiteraard).

Nanni
11 juli 2007, 23:19
tijdens een optreden is een stemapparaat natúúrlijk een uitkomst :satisfie: t liefst een a-klasse racktuner, maar daarnaast stem ik meestal op flageoletten (=vinger boven 4e, 5e, 7e, 12e etc fret). das wel goed ook om je gehoor te trainen. daarbij is het denk ik ook exacter dan wanneer je een toon op de 5e fret v/e snaar aanslaat (ivm de intonatie).