PDA

View Full Version : Help, mijn gitaar galmt!



JipStoop
10 juli 2007, 18:30
Hoi, ik heb de snaren van mijn gitaar verlaagt door die schroefjes bij de tremolo losser te draaien, dat is gelukt, maar nu is het probleem dat de gitaar helemaal anders klinkt en hij galmt.... Weet iemand hoe dit op te lossen is?

Piekhaar
10 juli 2007, 18:32
Wat voor gitaar heb je precies?

En welke schoefjes? De schoefjes waarmee de brug aan de body van je gitaar zit moeten gewoon vast zitten namelijk.

Iets meer info aub. Niet iedere gitaar heeft dezelfde brug / tremelo. Dus dan is het lastig inschatten wat het kan zijn.

G.G.
10 juli 2007, 18:33
Wat jij noemt is waarschijnlijk fretbuzz. 1 oplossing: snaren weer ietsjes hoger zetten. Of naar je hals laten kijken (halspen afstelling)

JipStoop
10 juli 2007, 18:44
Bedankt voor de snelle reactie! Ik bedoel deze schroefjes (aangeduid met de pijl):

http://img165.imageshack.us/img165/1473/img2658kc0.th.jpg (http://img165.imageshack.us/my.php?image=img2658kc0.jpg)

Piekhaar
10 juli 2007, 19:12
Dat zijn de goede schroefjes jah.

Dan ben ik het met G.G. eens en heb je waarschijnlijk je snaren te laag gezet. Hierdoor lopen ze bij het spelen tegen je fretten aan waardoor je een galm / buzz krijgt in je geluid.

Snaren iets hoger zetten verhelpt dit. Of met de halspen af (laten) stellen.

JipStoop
10 juli 2007, 22:20
Ondertussen mijn snaren hoger gezet maar de galm blijft. En nog steeds klinkt het geluid heel anders, hoe kan dat? Voor zover ik heb kunnen checken is ie goed gestemd....

Piekhaar
10 juli 2007, 22:28
Hoe bedoel je: 'Voor zover ik heb kunnen checken is ie goed gestemd'?

Als in, ik heb geen stemapparaat in de buurt?

Test je de boel met of zonder versterker?

JipStoop
10 juli 2007, 22:53
Ik heb een stemapparaatje waarmee ik zowel mijn gitaar op kan aansluiten als dat ie het geluid uit mijn versterker stemt. Ik sluit mijn gitaar hier direct op aan, en het apparaatje geeft telkens (wel met moeite) een groen lampje.

bass blom
10 juli 2007, 23:11
Ik heb een stemapparaatje waarmee ik zowel mijn gitaar op kan aansluiten als dat ie het geluid uit mijn versterker stemt.

zeer sigwaardig :D

Piekhaar
10 juli 2007, 23:15
Galmt of rammelt hij zonder versterker ook?

Indien het alleen in combinatie is met de versterker een misschien wel hele domme vraag. Heb je niet per ongeluk een galm / reverb of iets aanstaan op de versterker? Klinkt misschien heel stom, maar ik heb ooit eens meegemaakt dat we ruim 5 minuten aan het rondkijken waren waarom een versterker nu galmde, en dat de gitarist in kwestie er dan ineens achter komt dat zijn effectpedaal de galm veroorzaakt....

Als het fretbuzz is moet je er ook last van hebben zonder versterker. Verder zou ik het ook niet meer weten.

DarknessAwaits
10 juli 2007, 23:20
Het zou ook kunnen dat de veren van je tremelo meetrillen, maar dat is enkel op bepaalde frequenties (noten) dan. Ik weet niet of je dat bedoelt? Mocht dat het geval zijn gewoon een zakdoek of iets van foam onder de veren leggen.

Yamhammer_71
11 juli 2007, 00:17
Ik denk dat het aan de versterker ligt. Als je dicht bij de versterker gaat spelen voor de speakers (in de slaapkamer bijv.), dan krijgt het signaal van de elementen als het ware geen vrijheid en krijg je dus een soort 'zoemende' toon die heel doordringend kan zijn. Bedoel je dat wellicht met galm?
Probeer eens een heel eindje van je versterker te gaan staan en dan wat in te spelen. Als je er dan nog last van hebt, ben ik er nog steeds van overtuigd dat het aan de versterker (speakers) ligt.

JipStoop
11 juli 2007, 01:20
Het ligt niet aan de versterker, want voordat ik ze lager ging zetten klonk ie nog prima. En onversterkt hoor je ook een lichte echo. Net of ie door een flanger gaat. De snaren raken nergens de hals aan (behalve bij de kam natuurlijk).

Yamhammer_71
11 juli 2007, 01:38
Natuurlijke sustain? :hippie:

Nee serieus, dan weet ik niet waar het aan kan liggen.

GuitarMaster
11 juli 2007, 01:59
Doordat je aan die schroefjes hebt gedraaid is de intonatie ook veranderd, daardoor kun je wel goed gestemd staan maar klinken de noten onderling toch niet zuiver. Ik denk dat je je gitaar het best even professioneel kunt laten afstellen, no offense, maar denk niet dat je al in staat bent dat zelf te doen.

Yamhammer_71
11 juli 2007, 02:07
Doordat je aan die schroefjes hebt gedraaid is de intonatie ook veranderd, daardoor kun je wel goed gestemd staan maar klinken de noten onderling toch niet zuiver. Ik denk dat je je gitaar het best even professioneel kunt laten afstellen, no offense, maar denk niet dat je al in staat bent dat zelf te doen.

Wat bedoel je met 'noten onderling niet zuiver'?

G.G.
11 juli 2007, 06:18
Wat bedoel je met 'noten onderling niet zuiver'?

open snaren klinken gestemd, maar ga je gefrette noten spelen, dan klopt de intonatie niet meer.

Meneer I.
11 juli 2007, 08:49
Hmmm, galm niet zijnde fretbuzz of versterker, klinkt bekend.

Heb je toevallig iets met je topkam gedaan? Door het aanpassen van de actie kan het zo zijn dat de snaar min of meer uit de kam getild wordt aan de halszijde, waardoor de snaar alleen rust op het randje van de topkam aan de kopzijde....snap je het nog? Ik heb dit ook gehad en dit gaf een soort galm wat in eerst instantie op fretbuzz leek, maar niet het geval bleek. De snaar trilt dan vrij in de topkam.
Je kunt controleren of dit bij jouw het geval is door een snaar aan te slaan en als je de galm/buzz hoort je plectrum in de topkamgleuf te zetten (heft enige speling die daar mocht zijn op) verdwijnt het geluid dan zit het probleem in je topkam. Ik heb toen de topkam iets schuin ingevijld en de snaar kwam weer vlak in de topkam te liggen en de galm/buzz was weg.

marter544
11 juli 2007, 10:34
Het zou ook kunnen dat de veren van je tremelo meetrillen, maar dat is enkel op bepaalde frequenties (noten) dan. Ik weet niet of je dat bedoelt? Mocht dat het geval zijn gewoon een zakdoek of iets van foam onder de veren leggen.

Dit was ook het eerste waar ik aan dacht, kijk hier ook even naar!

G.G.
11 juli 2007, 20:29
Heb zelf ooit iets stoms meegemaakt. Snaren wat te lang afgeknipt. In een bepaalde positie van het stemmechaniek ging het losse eindje meetrillen en gaf een hoog bijgeluid. Kon het probleem heel lang nergens vinden.

Misschien is het dat?

hendrix2
11 juli 2007, 20:33
Ik heb een stemapparaatje waarmee ik zowel mijn gitaar op kan aansluiten als dat ie het geluid uit mijn versterker stemt. Ik sluit mijn gitaar hier direct op aan, en het apparaatje geeft telkens (wel met moeite) een groen lampje.
Misschien heel dom, maar een groen lampje alleen is niet goed hé, het moet ook de juiste noot zijn die een groen lampje geeft.
Als je E snaar als een G gestemd is zal hij ook een groen lampje geven, maar je gitaar zal geheel anders klinken. Dus je bent zeker dat je gitaar EADGBe gestemd is?

GuitarMaster
11 juli 2007, 23:07
Wat bedoel je met 'noten onderling niet zuiver'?
Sorry was een beetje wazig, ik bedoelde: je intonatie veranderd ook als je de hoogte van de brugzadels versteld.

JipStoop
12 juli 2007, 17:02
Inderdaad, mijn stemapparaat stemt niet de juiste snaar. Ik kan de snaar de ik wil stemmen niet kiezen.
Misschien toch maar een keer de Boss TU-2 kopen...

Piekhaar
12 juli 2007, 17:32
Komt dit niet door dat de snaar in een andere toon staat en je stemapparaat de toon dus gewoon niet herkent?

Kan je stemapparaat geen geluid maken van de toon, of heb je een stemvork in de buurt?

JipStoop
13 juli 2007, 00:57
Komt dit niet door dat de snaar in een andere toon staat en je stemapparaat de toon dus gewoon niet herkent?

Kan je stemapparaat geen geluid maken van de toon, of heb je een stemvork in de buurt?


Nee, geen van beide....

G.G.
13 juli 2007, 09:06
Stemvork heb je niet nodig als je een telefoon in huis hebt. Kiestoon is een A

Piekhaar
13 juli 2007, 12:14
Stemvork heb je niet nodig als je een telefoon in huis hebt. Kiestoon is een A

Dat wist ik dus niet, wel handig :)

jimihattricks
13 juli 2007, 13:17
jep, dat klopt.. bij de meeste telefoons is dat zo..

keith richards' kiestoon staat bv. in open G..

Dekkz0r
13 juli 2007, 13:28
gewoon net zolang hoger of lager draaien tot je stemapparaat de juiste noot aangeeft?

DarknessAwaits
13 juli 2007, 13:41
Wel opletten dat je er niet een octaaf erboven gaat, dat redt de snaar niet.

Dekkz0r
13 juli 2007, 14:06
haha, nee, maar je hoort zelf toch wel wanneer t echt te hoog is ? Of hebben we het hier over toondove mensen? :P

Jayjay
13 juli 2007, 22:38
haha, nee, maar je hoort zelf toch wel wanneer t echt te hoog is ? Of hebben we het hier over toondove mensen? :P

Misschien kan je tijdens een webcam sessie met een van de gitaristen hier een stem sessie houden? Weer eens wat anders dan een Jam sessie en kan je het wellicht voortaan zelf!