PDA

View Full Version : creamy sound,hoe maak jij die?



glasbier
10 juli 2007, 17:21
Er zijn tal van overdrive/distortion te koop,maar ik en vele anderen,misschien ook jij,kunnen net die éne heerlijke sound niet vinden.
Zo ben ik nog steeds op zoek naar één pedaaltje die tussen overdrive en distortion in zit.
Ik heb talloze pedaaltjes gehad,ook die tussen overdrive en distortion in zitten(als voorbeeld de Boss OS-2,die er precies tussen in zit maar net wat te schel is).
Ik ben erg benieuwd wat jullie gebruiken en ook erg belangrijk hoe jullie ze gebruiken bijvoorbeeld aleen op het cleane kanaal of misschien op het overdrivekanaal.

Mitch
10 juli 2007, 17:25
't Is maar net wat je creamy noemt. Meestal bedoelen mensen met creamy een manier van oversturen die niet erg scherp of 'hairy' is. Bij 'iets tussen overdrive en distortion' denk ik juist eerder aan iets scherpers ?
Afijn, een OS2 is inderdaad een baggerbak, excelleert in 2 dingen slecht uitvoeren en alles ertussenin :nervous:
Kortom: ik begrijp je vraag eignelijk niet goed. Wil je gewoon wat algemene dingen horen over hoe mensen hung eluiden maken, wil je advies over het tussen drive en distortion in zitten, of over een creamy sound ?
Want dat gaat bijvoorbeeld in mijn geval drie verschillende antwoorden opleveren :D

glasbier
10 juli 2007, 17:37
't Is maar net wat je creamy noemt. Meestal bedoelen mensen met creamy een manier van oversturen die niet erg scherp of 'hairy' is. Bij 'iets tussen overdrive en distortion' denk ik juist eerder aan iets scherpers ?
Afijn, een OS2 is inderdaad een baggerbak, excelleert in 2 dingen slecht uitvoeren en alles ertussenin :nervous:
Kortom: ik begrijp je vraag eignelijk niet goed. Wil je gewoon wat algemene dingen horen over hoe mensen hung eluiden maken, wil je advies over het tussen drive en distortion in zitten, of over een creamy sound ?
Want dat gaat bijvoorbeeld in mijn geval drie verschillende antwoorden opleveren :D

Met 'creamy' bedoel ik inderdaad niet scherp,maar wat wel voldoende overdrive heeft voor de meeste nummers te kunnen spelen;moeilijk uit te leggen maar als voorbeeld hoorde ik Jeff Zwart zaterdag spelen en die gebruikte voor zijn jaren 80 repertoire één soort overdrive die je eigenlijk ook wel als distortion kan omschrijven.
Echt een heerlijke sound.
Dat bedoel ik.

Ash ketchum
10 juli 2007, 17:55
Een beetjea ala santana/gilmour ?!?!!?

glasbier
10 juli 2007, 17:59
Nee,wat milder.
De chandler heb ik ook al gehad.
Denk aan Eric Clapton uit zijn Les Paul periode maar dan met wat meer drive zonder die scherpte.

glasbier
10 juli 2007, 18:06
En als je een pedaal op het cleane kanaal zet dan hoor je het pedaal,begrijp je wat ik bedoel?
En een pedaal op het overdrivekanaal klinkt wat 'modderig' vind ik.

heinz3110
10 juli 2007, 18:06
Je volumepot en tonepot wat dicht draaien wil ook wel eens schelen. Hoeveel en wat, bepaal je zelf. Haalt iig het felle randje wat meer weg. Zo doe ik het ,tenminste :) Als het weer rauw,nasty, over the top en fel moet zijn dan draai ik mijn pots weer wat verder open.

Bij de weg: dit is dus mijn definitie van "creamy" .Misschien werkt ie ook wel met je huidige setup, misschien ook niet . :)

glasbier
10 juli 2007, 18:08
Je volumepot en tonepot wat dicht draaien wil ook wel eens schelen. Hoeveel en wat, bepaal je zelf. Haalt iig het felle randje wat meer weg. Zo doe ik het ,tenminste :) Als het weer rauw,nasty, over the top en fel moet zijn dan draai ik mijn pots weer wat verder open.

Bij de weg: dit is dus mijn definitie van "creamy" .Misschien werkt ie ook wel met je huidige setup, misschien ook niet . :)

Gebruik je dan het cleane kanaal?

heinz3110
10 juli 2007, 18:18
@glasbier : Nee joh, gewoon rechtstreeks mijn scheurkanaal in. Ik heb geen pendaaltjens.

Maar zal natuurlijk ook wel werken met een pedaaltje - alhoewel het met ultrametalpedaaltjes wat lastiger izal zijn, denk ik zo. Maar goed, proberen kost niks toch ? :)

Zet meestal mijn volume op gitaar terug naar , uhm, 3-4 , en een likkie tone eraf halen. Hoeveel is moeilijk te zeggen, maar net dat je een ietsjepietsje hoog eraf haalt.

EDIT: Eigenlijk een ouwe truc, volgens mij deden mensen dat (zoals clapton bijv) vroeger ook al.

glasbier
10 juli 2007, 18:29
Kijk dat bedoel ik nou;als je pedaaltjes in het cleane kanaal doe,dan blijf het klinken als een pedaal,hoe dan ook.
Stop je een pedaal in het overdrivekanaal dan klinkt het altijd wat modderig.
Het mooiste is natuurlijk het overdrivekanaal van je versterker te gebruiken,mar er zijn zat gitaristen die pedalen gebruiken.
Hoe doen zij dit?

heinz3110
10 juli 2007, 18:37
De truc is niet te veel gain gebruiken en wat tophoog af te halen.
Waarom zou je dan nog eens een overdrive voor je scheurkanaal schakelen?

Het creamy kreeg je door een (non-mastervolume)marshall flink open te zetten
zodat de eindtrap flink ging oversturen, maar net dat ene felle randje weg te draaien. Maar ja. Dat kan ik thuis ook niet doen ,vol opendraaien. En ik heb noggeneens een marshall :D

Of begrijp ik je niet helemaal goed, Glasbier?

glasbier
10 juli 2007, 19:18
De truc is niet te veel gain gebruiken en wat tophoog af te halen.
Waarom zou je dan nog eens een overdrive voor je scheurkanaal schakelen?

Het creamy kreeg je door een (non-mastervolume)marshall flink open te zetten
zodat de eindtrap flink ging oversturen, maar net dat ene felle randje weg te draaien. Maar ja. Dat kan ik thuis ook niet doen ,vol opendraaien. En ik heb noggeneens een marshall :D

Of begrijp ik je niet helemaal goed, Glasbier?

Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt.
Zal het proberen uit te leggen;
Ik heb een Fender Hotrod DeLuxe met een heerlijk clean geluid.
Het overdrivekanaal is ronduit slecht.
Met een overdrive/distortionpedaaltje klinkt het op het cleane kanaal naar uuuh,pedaal!(dus niet echt ntuurlijk geluid).
Met hetzelfde pedaal maar dan op het overdrivekanaal klinkt hij modderig.
Nu ben ik al jaren op zoek naar een 'creamy'geluid dat heel natuurlijk klinkt.
Maar ik kom er niet uit;ik heb heel veel pedaaltjes gehad en redelijk wat amps.
Mijn vraag is:hoe doen anderen dat?

Mitch
10 juli 2007, 19:22
Oké, ik snap je. Ik ga mee met het non-mastervolume amp hard zetten: veel sustain, weinig 'scheur', het klinkt allemaal wat ronder. Tuurlijk zij ner manieren om dit te benaderen met pedalen of trucjes.
Een gitaar die goed klikt op zijn hals element kan erg helpen voor een wat romige lead sound. Dan zijn er een paar mogelijkheden: of je gaat stapelen met pedalen op een clean kanaal, of je gaat boosten (en die evt. stapelen) voor je scheurkanaal.

Als ik even over mijn eigen setup mag lullen: ik denk dat ik met mijn D_H gemodde Ibanez Tube King een heel eind in de buurt kom bij wat je bedoelt. Eén pedaal, kan zowel slag als solo aan, genoeg compressie voor wat sustain maar niet dat -ie teveel smoort voor slag etc.
Of met een beetje drive: clean boost en daar nog eens een licht ingestelde compressor achter aanknallen. Kan je middels twee drukken op de knop van een lichte rhythm crunch naar een stevige crunch naar een vette lead sound.
Een compressor ná een drive pedaal in plaats van ervóór (wat vaak gedaan wordt) kan mijns inziens ook erg goed werken om een lekkere smoothe sound te krijgen.

EDIT: lees nu je post pas, we zaten tegelijk te typen....
Met een HotRod kun je inderdaad niks bovenop het scheurpedaal plakken nee, da's brak. Algemene stip: gebruik in ieder geval iets wat redelijk wat laag weghaalt, anders kom je er niet lekker mee weg met een HotRod.
Trouwens, je hebt toch een Rat ? Wat mis je daarin t.o.v. deze sound die je zoekt ?

glasbier
10 juli 2007, 19:40
Oké, ik snap je. Ik ga mee met het non-mastervolume amp hard zetten: veel sustain, weinig 'scheur', het klinkt allemaal wat ronder. Tuurlijk zij ner manieren om dit te benaderen met pedalen of trucjes.
Een gitaar die goed klikt op zijn hals element kan erg helpen voor een wat romige lead sound. Dan zijn er een paar mogelijkheden: of je gaat stapelen met pedalen op een clean kanaal, of je gaat boosten (en die evt. stapelen) voor je scheurkanaal.

Als ik even over mijn eigen setup mag lullen: ik denk dat ik met mijn D_H gemodde Ibanez Tube King een heel eind in de buurt kom bij wat je bedoelt. Eén pedaal, kan zowel slag als solo aan, genoeg compressie voor wat sustain maar niet dat -ie teveel smoort voor slag etc.
Of met een beetje drive: clean boost en daar nog eens een licht ingestelde compressor achter aanknallen. Kan je middels twee drukken op de knop van een lichte rhythm crunch naar een stevige crunch naar een vette lead sound.
Een compressor ná een drive pedaal in plaats van ervóór (wat vaak gedaan wordt) kan mijns inziens ook erg goed werken om een lekkere smoothe sound te krijgen.

EDIT: lees nu je post pas, we zaten tegelijk te typen....
Met een HotRod kun je inderdaad niks bovenop het scheurpedaal plakken nee, da's brak. Algemene stip: gebruik in ieder geval iets wat redelijk wat laag weghaalt, anders kom je er niet lekker mee weg met een HotRod.
Trouwens, je hebt toch een Rat ? Wat mis je daarin t.o.v. deze sound die je zoekt ?

Nu snap ik jou niet:gebruik je de Tube King op het cleane kanaal?
En wat bedoel je precies met je algemene tip?
De RAT vind ik het enige pedaal wat wel goed klinkt op het cleane kanaal,maar blijft klinken als een pedaal.

Speeddemon
10 juli 2007, 19:50
Boss OD-3 met de gain voluit en tone rond 1 uur. Realistische mooie vervorming, die niet teveel hair heeft en qua gain tussen overdrive en distortion zit.

glasbier
10 juli 2007, 20:05
Boss OD-3 met de gain voluit en tone rond 1 uur. Realistische mooie vervorming, die niet teveel hair heeft en qua gain tussen overdrive en distortion zit.

Op het cleane kanaal?

Speeddemon
10 juli 2007, 20:29
Op het cleane kanaal?
Yep.
EN hij klinkt goed als boost op een overdrive kanaal met tone vol open, volume vol open en gain dicht.

glasbier
10 juli 2007, 21:48
Yep.
EN hij klinkt goed als boost op een overdrive kanaal met tone vol open, volume vol open en gain dicht.

wat voor amp en gitaar gebruik je?

rjong999
10 juli 2007, 22:10
Kun je niet gewoon een sampletje posten van wat je zoekt ? Ik vind je omschijving nogal vaag, zoek je een 'crossroads clapton' geluid, een 'santana moonflower' of een 'roy buchanan telecaster' geluid ? Of moet ik meer aan een steve vai sologeluid denken ?

glasbier
10 juli 2007, 22:27
Kun je niet gewoon een sampletje posten van wat je zoekt ? Ik vind je omschijving nogal vaag, zoek je een 'crossroads clapton' geluid, een 'santana moonflower' of een 'roy buchanan telecaster' geluid ? Of moet ik meer aan een steve vai sologeluid denken ?

De vraag lijkt me niet zo moeilijk;als je pedaaltjes gebruikt,gebruik je die dan in het cleane kanaal of in het overdrivekanaal?
Maar ik zal wel ff wat opzoeken wat ik bedoel.

glasbier
10 juli 2007, 22:56
Kan zo snel niet iets vinden maar ik zal nog een poging doen om het uit te leggen;iedereen kent bijvoorbeeld Erwin Java van Cuby and the Blizzards wel.
Erwin,vind ik,heeft een erg lekkere sound.
Hij speelt onder andere op strats rechtstreeks in een marshall.
Daartussen heeft hij,geloof ik,een tubescreamer.
Gaat die tubescreamer nou in het cleane kanaal in of het overdrivekanaal in?
Als ik een tubescreamer op het cleane kanaal doe,klinkt het kunstmatig/steriel.
Doe ik de tubescreamer op het overdrivekanaal,klinkt hij modderig.
Beter kan ik het niet uit leggen.

Speeddemon
10 juli 2007, 23:18
wat voor amp en gitaar gebruik je?
live een Engl Savage 60.
Thuis tot vandaag een Roland GC-405 (JC-120-achtig clean, met Tube Logic op het drive-kanaal)

Mitch
11 juli 2007, 00:28
Nu snap ik jou niet:gebruik je de Tube King op het cleane kanaal?
En wat bedoel je precies met je algemene tip?
De RAT vind ik het enige pedaal wat wel goed klinkt op het cleane kanaal,maar blijft klinken als een pedaal.

TK op clean kanaal is precies de bedoeling ja. Niet 1, 2, 3 te vinden maar wel erg goed en doet denk ik precies wat je wil.
Met mijn algemene tip.... 'laag weghalen'... eh.... nou, dat je een drive neemt die wat laag afkapt. :D Als je een HotRod wat harder zet komt er nogal een portie laag vrij die snel kan blubberen. Een hoop drives halen juist wat laag weg (bijvoorbeeld je RAT), maar er izjn oko drives die het intact laten. Met die amp zou ik voor een creamy sound liever iets zoeken dat je kan gebruiken met je neck pickup, maar dan wel met een pedaal dat wat laag afkapt om het niet te modderig te maken.
RAT is wel heel erg herkenbaar als een 'pedaal', niet natuurlijk.

glasbier
11 juli 2007, 14:02
Door Mitch:'Dan zijn er een paar mogelijkheden: of je gaat stapelen met pedalen op een clean kanaal,'

Wat zijn goede pedalen om te stapelen op het cleane kanaal?
Ik heb een Marshall BluesBreaker(oude zwarte),Rat,Ibanez SML Super Metal(japan 1985).

Mitch
11 juli 2007, 14:25
Als je een SML hebt zou ik zeggen: laten modden die handel. Kun je ideaal mee stapelen ! Nu is dat ding vrij modderig, komt een beetje volume tekort. Na modden is -ie juist wat scherp en is -ie enorm flexibel, van bijna clean tot bijna fuzz en volume plenty. Zoek even op een topic dat ik aan dit ding gewijd heb, staan soundclips bij. Behoudt zeer goed je sound maar haalt net voldoende bas weg om lekker door de mix te snijden. Het is een prima basis voor stapelen (compressor, fuzz...) en door zijn helderheid kun je er zeer goed mee op je halselement soleren.

glasbier
11 juli 2007, 14:30
Als je een SML hebt zou ik zeggen: laten modden die handel. Kun je ideaal mee stapelen ! Nu is dat ding vrij modderig, komt een beetje volume tekort. Na modden is -ie juist wat scherp en is -ie enorm flexibel, van bijna clean tot bijna fuzz en volume plenty. Zoek even op een topic dat ik aan dit ding gewijd heb, staan soundclips bij. Behoudt zeer goed je sound maar haalt net voldoende bas weg om lekker door de mix te snijden. Het is een prima basis voor stapelen (compressor, fuzz...) en door zijn helderheid kun je er zeer goed mee op je halselement soleren.

Is hij dan ook goed om als enigste distortionpedaal in het cleane kanaal te gebruiken?
Krijg je dan die 'creamy'sound?

Mitch
11 juli 2007, 21:36
Kan goed, maar ik vind 'm smeuiïger met een milde comp erachter.
Ik heb toevallig net aan Tristan gedemonstreerd hoe transparant je een gemodde SML kan instellen en hoe je er traploos meer gain bij kan indraaien. Geweldig ding, blikt menig boutique drive in.

glasbier
11 juli 2007, 21:44
Kan goed, maar ik vind 'm smeuiïger met een milde comp erachter.
Ik heb toevallig net aan Tristan gedemonstreerd hoe transparant je een gemodde SML kan instellen en hoe je er traploos meer gain bij kan indraaien. Geweldig ding, blikt menig boutique drive in.

Tja,ik denk er juist over na om hem weg te doen;weinig volume en de toon is hard.
Ik vind hem niet smeuïg.
Maar dat kan je verhelpen door hem te laten modden?
En als ik je goed begrijp dan moet ik bijvoorbeeld een Boss CS(compressor/sustainer) erbij kopen en die achter de SML zetten en dan kan hij het cleane kanaal in?

drap
11 juli 2007, 22:00
Kan zo snel niet iets vinden maar ik zal nog een poging doen om het uit te leggen;iedereen kent bijvoorbeeld Erwin Java van Cuby and the Blizzards wel.
Erwin,vind ik,heeft een erg lekkere sound.
Hij speelt onder andere op strats rechtstreeks in een marshall.
Daartussen heeft hij,geloof ik,een tubescreamer.
Gaat die tubescreamer nou in het cleane kanaal in of het overdrivekanaal in?
Als ik een tubescreamer op het cleane kanaal doe,klinkt het kunstmatig/steriel.
Doe ik de tubescreamer op het overdrivekanaal,klinkt hij modderig.
Beter kan ik het niet uit leggen.

Volgens mij is het bij Erwin Java ook heel erg afhankelijk van z'n Lace Sensor elementen in z'n strat en z'n Marshall, voor zover ik me wat beelden kan herinneren. Persoonlijk zou ik ook een Tubescreamer aanraden. Ben er zelf geen heel groot fan van, maar ik kan me weinig overdrive pedalen voor de geest halen die romiger klinken dan bijv. een TS9. Ik denk haast ook dat Java z'n Tubescreamer over een al enigzins over z'n nek gaande versterker gebruikt.

glasbier
11 juli 2007, 22:04
Volgens mij is het bij Erwin Java ook heel erg afhankelijk van z'n Lace Sensor elementen in z'n strat en z'n Marshall, voor zover ik me wat beelden kan herinneren. Persoonlijk zou ik ook een Tubescreamer aanraden. Ben er zelf geen heel groot fan van, maar ik kan me weinig overdrive pedalen voor de geest halen die romiger klinken dan bijv. een TS9. Ik denk haast ook dat Java z'n Tubescreamer over een al enigzins over z'n nek gaande versterker gebruikt.

Dat is bij mij juist het probleem;mijn Fender Hotrod heeft een slecht overdrivekanaal,dus ik zoek iets wat het erg goed doet op het cleane kanaal zonder dat het naar 'pedaal' klinkt,als je begrijpt wat ik bedoel.
Tevens moet het lekker smeuïg zijn.

Mitch
11 juli 2007, 22:17
Tja,ik denk er juist over na om hem weg te doen;weinig volume en de toon is hard.
Ik vind hem niet smeuïg.
Maar dat kan je verhelpen door hem te laten modden?
En als ik je goed begrijp dan moet ik bijvoorbeeld een Boss CS(compressor/sustainer) erbij kopen en die achter de SML zetten en dan kan hij het cleane kanaal in?
Helemaal juist. De volume dip is irritant en de toon is ook moeilijk goed te klinken, hij heeft welgeteld één sweet spot.
Laat 'm modden bij Dirk_Hendrik en je kent 't pedaal niet meer terug. Echt.
Alvast een belangrijke tip over de toonregeling:
de eerste regelaar, Attack is pre gain en regelt het hoog, het volume en de mate van oversturing. Punch en Edge regelen meer het laag en hoog post gain, de truuk is dus om gain, volume en Attack eerst in te regelen en daarna de verhouding hoog/laag fijnregelen met de Punch en Edge. Het zijn dus geen creatieve namen voor bass, mid en treble. Na de mod is er op met name bij de Attack veel meer hoog en gain beschikbaar, waardoor je die redelijk laag kunt houden en ineens véél meer toonregeling overhoudt.

glasbier
11 juli 2007, 22:25
Wat kostte jou die mod?

drap
11 juli 2007, 22:37
Dat is bij mij juist het probleem;mijn Fender Hotrod heeft een slecht overdrivekanaal,dus ik zoek iets wat het erg goed doet op het cleane kanaal zonder dat het naar 'pedaal' klinkt,als je begrijpt wat ik bedoel.
Tevens moet het lekker smeuïg zijn.

Maar wellicht klinkt het overdrivekanaal juist wel weer lekker in combinatie met een Tubescreamer. Wat je wens is, is in ieder geval maar moeilijk uit te voeren. Als je een Erwin Java als referentiekader aangeeft, dan gaat dat haast niet lukken met een pedaal over een clean kanaal volgens mij. Een randje zal er dan toch haast wel aan moeten zitten. Vooral Tubescreamers vinden dat erg fijn is mijn ervaring.

glasbier
11 juli 2007, 22:40
Bedankt voor je reaktie,maar zoals je eerder kunt lezen heb ik ook al eens tubescreamers geprobeert.

drap
11 juli 2007, 22:50
Bedankt voor je reaktie,maar zoals je eerder kunt lezen heb ik ook al eens tubescreamers geprobeert.

Euh... nou heb ik het topic nog eens doorgeneust, maar het staat nergens heur...

Rinze
11 juli 2007, 22:59
Ik heb Erwin Java vorig jaar met Cuby zien spelen en laat ik nou net vinden dat ie een raar, hard geluid in het hoog had :o

glasbier
11 juli 2007, 23:03
Euh... nou heb ik het topic nog eens doorgeneust, maar het staat nergens heur...

gisteren 22:56....

glasbier
11 juli 2007, 23:04
Ik heb Erwin Java vorig jaar met Cuby zien spelen en laat ik nou net vinden dat ie een raar, hard geluid in het hoog had :o

Ooowh,da's niet zo mooi!
Erwin heeft anders een heerlijke sound.

Rinze
12 juli 2007, 09:54
Ja, het verbaasde mij ook een beetje, ik vond dat ie een wat gemeen, goedkoop hoog erin had. Misschien lag het ook wel aan de PA-mix.

glasbier
12 juli 2007, 10:47
Ja, het verbaasde mij ook een beetje, ik vond dat ie een wat gemeen, goedkoop hoog erin had. Misschien lag het ook wel aan de PA-mix.

Of de drank!

Rinze
12 juli 2007, 12:43
Of de drank!

Ik drink niet...:chicken:

glasbier
12 juli 2007, 12:59
Ik drink niet...:chicken:

Maar Erwin wel!

josh
12 juli 2007, 15:28
Is een T-rex Alberta niks voor je? Dat moet toch wel lekker klinken op je clean channel.

glasbier
12 juli 2007, 18:14
Is een T-rex Alberta niks voor je? Dat moet toch wel lekker klinken op je clean channel.

vertel er iets meer over.

sofa
12 juli 2007, 21:08
Dat is bij mij juist het probleem;mijn Fender Hotrod heeft een slecht overdrivekanaal,dus ik zoek iets wat het erg goed doet op het cleane kanaal zonder dat het naar 'pedaal' klinkt,als je begrijpt wat ik bedoel.
Tevens moet het lekker smeuïg zijn.


Ik speel over een Blues Deluxe. Scheurkanaal gebruik ik ook nooit, alleen de cleane. Begrijp wat je zoekt, ik zoek het ook al jaren.
Scheur over scheur lijkt me overigens niet echt de bedoeling maar goed, smaken verschillen.

Ik heb er thuis meestal een aantal pedalen voor staan om wat te pielen:
een distortion (Carl Martin Crush Zone of Digitech Screaming Blues), een overdrive van Maxon (TS verkocht omdat die klinkt alsof er een deken overheen ligt) en een compressor van Maxon. Soms zet ik een AC booster vooraan. Compressor en de booster geven beide een mooi romig geluid. Altijd over het cleane kanaal dus.
De Carl Martin gain flink dichtdraaien in combi met de Maxons geeft ook een mooi rond geluid.

Clapton draaide idd z'n toneknop op z'n gitaar helemaal dicht. Mijn Epiphone LP wordt dan echter veel te nasaal dus dat doe'k maar niet.

the feable
12 juli 2007, 23:00
Ik gebruik er mijn hotbox voor :D

glasbier
13 juli 2007, 00:19
Ik speel over een Blues Deluxe. Scheurkanaal gebruik ik ook nooit, alleen de cleane. Begrijp wat je zoekt, ik zoek het ook al jaren.
Scheur over scheur lijkt me overigens niet echt de bedoeling maar goed, smaken verschillen.

Ik heb er thuis meestal een aantal pedalen voor staan om wat te pielen:
een distortion (Carl Martin Crush Zone of Digitech Screaming Blues), een overdrive van Maxon (TS verkocht omdat die klinkt alsof er een deken overheen ligt) en een compressor van Maxon. Soms zet ik een AC booster vooraan. Compressor en de booster geven beide een mooi romig geluid. Altijd over het cleane kanaal dus.
De Carl Martin gain flink dichtdraaien in combi met de Maxons geeft ook een mooi rond geluid.

Clapton draaide idd z'n toneknop op z'n gitaar helemaal dicht. Mijn Epiphone LP wordt dan echter veel te nasaal dus dat doe'k maar niet.

Hier kan ik wat mee!
Welk overdrive-pedaal van Maxon heb je precies?
En hoe klinkt die Crush Zone en die Digitech?

sofa
13 juli 2007, 16:02
Hier kan ik wat mee!
Welk overdrive-pedaal van Maxon heb je precies?
En hoe klinkt die Crush Zone en die Digitech?


De Maxon OD 808.

De Digtech is een goedkoop pedaaltje (50E meen ik, ik heb 'm op MP gekocht) maar zeer veelzijdig met een zeer goed geluid van lichte ovedrive tot full distortion. Maar wat je zegt je blijft een pedaal horen, hij kan ook wat schel worden. Maar hj laat zich goed afstellen. Te gebruiken voor blues, rock en metal (hoewel echte metalliefhebbers dat misschien niet met me eens zijn). Voor jou niet creamy genoeg en te veel pedaal denk ik. De crush zone klinkt minder als een pedaal, een warmer geluid dan de digitech maar wat minder om te rocken, blijft een echte distortionkanaal. Mooi voor solowerk, zeker in combi met een boost of compressor best wel creamy te krijgen.

Trouwens, nog een week dan ben ik twee weken vrij, ik kan zo een keer naar H'veen rjden met een doos vol pedaaltjes, kun je eens wat proberen, kom je in de buurt van Groningen moet je je gitaar eens meenemen, kun je mijn pedalen proberen, heb nog wel wat meer liggen.

Mitch
13 juli 2007, 17:06
Hier kan ik wat mee!


Ja, de tip om een comp te combineren met een drive of lichte drives te stapelen had je nog niet gekregen :chicken:

glasbier
13 juli 2007, 17:59
De Maxon OD 808.

De Digtech is een goedkoop pedaaltje (50E meen ik, ik heb 'm op MP gekocht) maar zeer veelzijdig met een zeer goed geluid van lichte ovedrive tot full distortion. Maar wat je zegt je blijft een pedaal horen, hij kan ook wat schel worden. Maar hj laat zich goed afstellen. Te gebruiken voor blues, rock en metal (hoewel echte metalliefhebbers dat misschien niet met me eens zijn). Voor jou niet creamy genoeg en te veel pedaal denk ik. De crush zone klinkt minder als een pedaal, een warmer geluid dan de digitech maar wat minder om te rocken, blijft een echte distortionkanaal. Mooi voor solowerk, zeker in combi met een boost of compressor best wel creamy te krijgen.

Trouwens, nog een week dan ben ik twee weken vrij, ik kan zo een keer naar H'veen rjden met een doos vol pedaaltjes, kun je eens wat proberen, kom je in de buurt van Groningen moet je je gitaar eens meenemen, kun je mijn pedalen proberen, heb nog wel wat meer liggen.

Graag!
Je bent van harte welkom!

glasbier
13 juli 2007, 18:01
Ja, de tip om een comp te combineren met een drive of lichte drives te stapelen had je nog niet gekregen :chicken:

?

+10tekens