PDA

View Full Version : waarom geen Amp met 2weg of 3weg systeem?



general.failure
10 juli 2007, 12:32
Ik ben laatste tijd aan het rondkijken voor een mooie buizen-amp (combo of top+cabinet).
Wat mij daarbij opvalt is dat er eigenlijk altijd 2 of 4 DEZELFDE speakers in zitten, die gewoon zonder filters beiden hetzelfde geluid geven.

In elke HIFI set zitten er Bassen, woofers, tweeters. Nu is een rock-geluid niet echt HIFI, maar toch lijkt me dat een lage E powerchord en een snerpende solo ver genoeg uit elkaar liggen om er 2 verschillende speakers voor te gebruiken, met een filtering.
Op die manier wordt het lage signaal puur door de bas speaker gemaakt, zondar dat deze "afgeremd" wordt door de hoogfrequente geluiden (boventonen).

Is dit een briljante gedachte waar nog nooit iemand op is gekomen, of is er een logische verklaring waarom dit eigenlijk een stom idee is?

Minda
10 juli 2007, 12:40
Ik denk dat hifi speakers en dergelijk te clean zijn. De grote, lompe gitaarspeaker is ook een deel van je klankkleur. Een 12" klinkt in mijn oren ook vaak beter dan een 8". Onze versterkers versterken niet alleen, ze maken ook de klankkleur. En dat geldt voor alle onderdelen ervan, ook voor de speakers.

Chris Winsemius
10 juli 2007, 12:41
Je hebt absoluut (wel) combo's met verschillende typen en/of formaten speakers, al sinds de jaren 50.

Zodra je 'n vervormd geluid hebt klinkt 'n gitaar/amp door 'n tweeter vreselijk.

Misschien 'n combi v/e 15" en wat 10"-ers?

Kim Wilson
10 juli 2007, 13:32
Ik ben laatste tijd aan het rondkijken voor een mooie buizen-amp (combo of top+cabinet).
Wat mij daarbij opvalt is dat er eigenlijk altijd 2 of 4 DEZELFDE speakers in zitten, die gewoon zonder filters beiden hetzelfde geluid geven.

In elke HIFI set zitten er Bassen, woofers, tweeters. Nu is een rock-geluid niet echt HIFI, maar toch lijkt me dat een lage E powerchord en een snerpende solo ver genoeg uit elkaar liggen om er 2 verschillende speakers voor te gebruiken, met een filtering.
Op die manier wordt het lage signaal puur door de bas speaker gemaakt, zondar dat deze "afgeremd" wordt door de hoogfrequente geluiden (boventonen).

Is dit een briljante gedachte waar nog nooit iemand op is gekomen, of is er een logische verklaring waarom dit eigenlijk een stom idee is?
Hifi-speakers zijn bedoeld om het volledige geluidsspectrum weer te geven. Dus van sublaag tot tophoog.

Je gitaargeluid wat je graag wilt horen, zit ergens tussen de 500 en 4000 Hz (of zoiets, ik weet het niet exact, maar dat is voor dit verhaal ook niet echt interessant). De speakers in jouw cab zijn speciaal daarvoor gemaakt, om al die tonen op de juiste manier weer te geven.

In een band heeft iedereen zijn eigen stukje geluid. De drummer gebruikt voornamelijk sublaag en (top-)hoog, de bassist gebruikt het basgedeelte, en als gitarist vul je op wat daar tussen zit. Als je andere speakers gaat gebruiken, heb je de kans dat je elkaar geluidstechnisch "in de weg gaat zitten".

'66 special
10 juli 2007, 13:47
http://www.vibroworld.com/magnatone/180.html

15" en een 8".......

Dit model werd gebruikt door Grady Martin, volgens speelt hij op meer platen mee dan wie dan ook (sessie gitarist in Nashville).

Ook verantwoordelijk het Fuzz effect (te horen op Mary Robbins 'Don't Worry About Me').

general.failure
11 juli 2007, 10:08
Ik heb inderdaad gezien dat er uitzonderingen zijn, maar de meest populaire amps, fender, marshall etc hebben allemaal maar 1 maat speakers, geen filtering.

Dat een gitaar door een tweeter verschrikkellijk klinkt, lijkt me logisch. Tweeters zijn niet bedoeld om ALLEEN te gebruiken, maar in combo met woofers etc.

De verklaring van Kim Wilson lijkt inderdaad het meest logisch, maar:
Een stem heeft ook maar een beperkt bereik. als je de rest (boventonen) weg haalt houdt je een telefoonstem over. Dus die boventonen zijn wel degelijk nuttig.
Dat geldt ook voor een gitaar. er staat me iets bij dat het verschil tussen buizen-amps en transistor-amps is dat de ene de even en de andere de oneven harmonics benadrukt, dus je hebt ze wel degelijk nodig.
Alleen schijnt ons oor dan zo gewend te zijn aan de geluiden van de marshall en fender speakers dat we het bredere spectrum van een 2/3weg systeem niet accepteren.

Is dat een goede conclusie?

Kim Wilson
11 juli 2007, 10:14
...
De verklaring van Kim Wilson lijkt inderdaad het meest logisch, maar:
Een stem heeft ook maar een beperkt bereik. als je de rest (boventonen) weg haalt houdt je een telefoonstem over. Dus die boventonen zijn wel degelijk nuttig.
Dat geldt ook voor een gitaar. er staat me iets bij dat het verschil tussen buizen-amps en transistor-amps is dat de ene de even en de andere de oneven harmonics benadrukt, dus je hebt ze wel degelijk nodig.
Alleen schijnt ons oor dan zo gewend te zijn aan de geluiden van de marshall en fender speakers dat we het bredere spectrum van een 2/3weg systeem niet accepteren.

Is dat een goede conclusie?
In je stem zitten zoveel meer geluiden. Een "b" is een bastoon, een "s" is een hoge toon. Dat werkt toch net effe anders dan met een gitaar.

En het is idd zo dat we voor een gitaar juist die bepaalde tonen willen hebben. Als we meer hoge tonen willen, dan pakken we een akoestische gitaar die we dan in de PA pluggen. Maar dat geluid wil je met je elektrische gitaar niet hebben. Vandaar.

bert k
11 juli 2007, 10:55
Een gitaar heeft ook boventonen, hoor, wel zeker zoveel als de menselijke stem.

Maar ik denk dat het waar is dat we het gitaargeluid door een enkele speaker accepteren. Sterker nog, we vinden het prachtig. Een gitaarspeaker draagt flink bij tot te totake klank, en dat is juist niet omdat het zo hifi klinkt, maar omdat het eigenlijk een slechte speaker is. Gebruik een gitaarspeaker om muziek over af te draaien en je hoort het meteen. Aparte hoog- en laagspeakers klinken te goed, dat voegt niet toe wat we willen horen.

Nobrain
11 juli 2007, 14:18
Maar hoe zit het met bass cabs/combo's? In sommige bass cabinets zitten
naast de 10' of 12' inch speaker ook een tweeter en een woofer!?!
Heeft dat serieus nut? Of is dat gewoon een overbodige luxe...

bert k
11 juli 2007, 14:22
Bij bas wil je ook veel meer een hifi-geluid. En bas heeft nog een probleem, dat heet intermodulatievervorming. Dat betekent dat een lage toon de hoge tonen wegdrukt, en juist bij een basgitaar heb je daar last van. Dat krijg je omdat een enkele speaker moeite heeft om tegelijk een bastoon en een hoge toon weer te geven. Dus dan zijn gescheiden hoog/laag speakers erg nuttig.

Bassisten gaan soms nog verder, en gebruiken verschillende versterkers + speakers voor hoge en lage tonen. Dat zit ook in de duurdere basversterkers al ingebouwd.

BLOK182
11 juli 2007, 14:24
Soms worden extra woofers of extra grote speakers gebruiken om wat toe te voegen, zo heeft Brunetti bijvoorbeeld 2x12 + 1x15" cabs voor extra oempf in het laag, en maakt Rivera speciale gitaarsubwoofers, ook voor de oempf. Bij bas lijkt het me dat sommige sets extra tweeters gebruiken om het ubervette laag van de set enigzins te compenseren.

Jayjay
15 juli 2007, 17:30
Soms worden extra woofers of extra grote speakers gebruiken om wat toe te voegen, zo heeft Brunetti bijvoorbeeld 2x12 + 1x15" cabs voor extra oempf in het laag, en maakt Rivera speciale gitaarsubwoofers, ook voor de oempf. Bij bas lijkt het me dat sommige sets extra tweeters gebruiken om het ubervette laag van de set enigzins te compenseren.

Ik wilde net zeggen dat ik een sub nog wel zie zitten die ik kan aansluiten op mijn gitaar amp!
Voor akoestische amps lijkt het me ook heel handig om een meer weg systeem te hebben...maar face it.wil je scheuren dan wil je mids, mids, meer mids en klapperende speakers..toch?

BLOK182
15 juli 2007, 18:12
Exactemento:D Trouwens, de sommige combo's van Rivera hebben dus wel een 15" met een tweeter, voor gitaar. Voorbeeld is de Doyle Dykes Sedona 100.