PDA

View Full Version : Bogner 2x12 zelf bouwen



Chroxy
10 juli 2007, 11:55
Precies 2 jaar geleden heb ik een oude philipskast omgebouwd tot een 2x12 voor gitaar. Leuk ding en heb er een dik jaar flink plezier van gehad. Alleen door mijn verschil in smaak/gitaar geluid past de kast absoluut niet meer bij me. Waar hij eerst mooi het laag aanvulde bij mijn 1x12 combo'tje vind ik hem nu veel te donker/te dichtgeslipt klinken en andere speakers lossen dit oa niet op. Waarschijnlijk klinkt hij (in mijn oren) minder omdat hijg ewoon speciaal gemaakt is voro een stereoinstallatie (zo neutraal mogelijk dus) en niet voor gitaar..

dus!? Ik wil een nieuwe van scratch gaan maken en mijn oog was gevallen op de Bogner 2x12. Afmetingen etc heb ik, maar ik zou nu graag wat meer detailinformatie willen. Op dit forum vond ik verder niets en google hielp bij mij oko niet veel.

Kan iemand me dus wat meer vertellen over de 2x12 vacn bogner: welk hout (berkenmulitplex?), van welk hout is de baffle (MDF? berkenmultiplex?), welke verbindgen bij het hout? etc..

thieske
10 juli 2007, 12:43
zou je mij misschien die maten ook willen sturen?
Heb hetzelfde plan als jij..

Chroxy
12 juli 2007, 11:12
maten staan gewoon op de bogner site hoor:
2x12 Closed Back- 25 3/4" height x 29 3/4" width x 11 7/8" depth, 79 pounds

niemand meer die meer informatie heeft?

thieske
12 juli 2007, 12:38
shit sorry.. tnx!

Chroxy
22 september 2007, 14:24
Zo! 2 maanden verder en ik pak mijn plannen op en mijn oude 2x12 is weg.

Ik heb inmiddels VEEL informatie via internet gevonden; ook een aantal foto's hebben mij goed geholpen.

Vandaag hout gaan halen en damn wat schrok ik! Voor dit cabinet had ik 2 platen nodig a 100 euro exc btw.. -> nee danku! Dus volgende week even naar een goedkopere houthandel (voor berkenmultiplex van 18mm dik).

Wel zit ik nog met een aantal vraagjes; weet iemand of de baffle van MDF of van multiplex is? en wat is ene ideale dikte voor de baffle? Ook 18mm? IK lees dat dit namelijk wat TE stijf is, 15 mm is beter?

SimonS
22 september 2007, 15:04
Vandaag hout gaan halen en damn wat schrok ik! Voor dit cabinet had ik 2 platen nodig a 100 euro exc btw.. -> nee danku! Dus volgende week even naar een goedkopere houthandel (voor berkenmultiplex van 18mm dik).
donders, welke winkel durft dat te vragen???

Valoosj
22 september 2007, 15:40
koop die toch gewoon nieuw. kost 700 euro. voor dat geld steek je hem zelf maar net ineen, met alle verloren uren en afgezaagde vinger erbij :D

dekuif
22 september 2007, 15:50
hmm, mag eigenlijk niet Spammen, maar bekijk de kasten van Kool & Elfring eens. Ik heb nu een aantal maanden een 2 x 12 en dat ding klinkt echt heerlijk!

Chroxy
22 september 2007, 15:53
ik kende de winkel ook nie; bouwmarkt heette hij simpelweg..

En ja.. 700 euro kan ik idd een Bogner kopen, maar ik ben nooit zoveel geld kwijt; waarschijnlijk zal ik op ongeveer 200-300 euro zitten en das toch flink veel goedkoper!

Daarnaast vind ik het geweldig om dit zel fin elkaar te zetten en zo een net wat andere look te geven; uitgangspositie is een bogner 2x12 .. maar het zal uiteindelijk toch wel wat andes gaan uitzien, ik ga ook mn marshall combo omtoveren tot head.. dus die ga ik op elkaar laten lijken :)

JorikDekkers
22 september 2007, 15:57
200-300?!

Ik weet niet wat voor speakers je erin wil hangen (misschien heb je ze al)
maar voor een beetje V30 of Greenback betaal je ook 100 euro per stuk...

En voor 100 euro heb je echt geen hout+tolex+handvaten+wieltjes etc. etc.

Kool&Elfring is een goede optie, maar je wil het echt zelf doen he?

Chroxy
22 september 2007, 16:02
Inderdaad 200-300 euro! ;)

Ik heb inderdaad hier nog 2 V30 speaker sliggen; 200-300 euro is dan mischien nog wel enorm hoog geschat; het enige wat ik nodig heb is hout, schroeven, tolex en speakerdoek.

Ik heb even gekeken naar Kool en Elfring en die hebben geen Bogner-style cabinet, iets wat ik echt zoek. En zoals je zelf al zegt; ik wil dit graag zelf doen; ik heb 2 jaar terug al een cab gemaakt, nu dus nog een keer.

JorikDekkers
22 september 2007, 16:06
Dan heb ik niks gezegd :)

Ben heel benieuwd hoe hij/zij wordt,
veel foto's posten!

Jimwoud
22 september 2007, 16:27
Je moet opletten dan je interieur(MR) berken koopt, zijn platen van 153x153, die zijn een stuk goedkoper dan extrieur(WBP) berken. Maar dan moet je even rekenen hoeveel en wat voor afmetingen je nodig heb, misschien kom je dan nog steeds wel goedkoper uit met WBP platen.

succes

Debaser
22 september 2007, 16:31
beetje ot misschien
maar ik zie heel vaak Kool&Elfring voorbij komen als het om goedkopere kasten gaat maar dat is toch geen budget optie ????? als ik de prijzen zie 510,- voor 2x v30

JorikDekkers
22 september 2007, 17:02
Die kasten zijn van heel hoge kwaliteit (lees mesa/bogner/engl), dus als je in die kwaliteitsklasse kijkt zijn ze relatief goedkoop.

Debaser
22 september 2007, 17:55
op die manier... maar ook als het over cheap ass ( lees Framus/Harley B) gaat komt K&E wel even voor bij .. :)

maar ik ken de kastjes niet