PDA

View Full Version : Stereo vs mono (rare vraag)



Bins
16 januari 2003, 15:41
Onlangs heb ik een (superrielekste) pre-amp aangeschaft, die ik stereo als mono naar de eindtrap (stereo of mono eff-return) van mijn amp kan sturen. Ik heb maar stereo gedaan, want dat staat wel stoer :wink: Maar ik heb eigenlijk geen idee wat het verschil nou eigenlijk is. Ook kwam ik tot de ontdekking dat als ik de pre-amp aan de mono hang, de ingebouwde chorus op mijn amp het gewoon doet, en bij de stereo niet. Nou is dat niet heel boeiend, want die chorus gebruik ik toch niet in band-verband. Ik vind het wel vaag.

Dus:
mono of stereo doen en waarom? En hoe zit dat met die chorus?

Ff ter informatie: Mijn amp is een fender ultra chorus, 2x65 Watt.

Thx.

Rectifier
16 januari 2003, 16:34
Een pre-amp is niet stereo, kan wel 2 uitgangen hebben voor links en rechts.
Een FX apparaat is stereo.
Maar ik snap niet precies wat je bedoelt.
Wat voor pre-amp heb je?

Franc
16 januari 2003, 16:48
voor links en rechts

VOlgens mij is dat toch wat men 'stereo' noemt... :grin:

Rectifier
16 januari 2003, 17:59
Het gaat om het effect wat je ermee wil bereiken.
Je wil een delay van links naar rechts horen gaan of een phaser of een flanger.
Anders heeft het geen zin.
Kan je net zo goed mono spelen op 2 boxen die je links en rechts neerzet :wink:

Bins
17 januari 2003, 01:57
Dus als ik zonder toeters en bellen speel, maakt het dus geen zak uit of ik mono of stereo speel? Das fijn, dan heb ik ook nog wat aan die chorus.
Thx

vulvasonic
17 januari 2003, 09:22
Stereo spelen in een kleine of middelgrote zaal heeft naar mijn mening sowieso weinig zin.
Gewoon hard en droog dwars door het midden I'd say....
;]

Rectifier
17 januari 2003, 11:26
Mooi stereo spelen is via een PA in een grote zaal.
Als je dan een breed effect hebt hoor je't in het publiek natuurlijk wel.
Maar ondanks dat ik een stereo setje heb heb ik hem best vaak mono staan.

De Ultra Chorus heeft 2 speakers en kan wel gewoon stereo werken. Hierdoor klinkt ie misschien wat breder.

DOLBY
17 januari 2003, 13:36
stereo pre-amp met daarna maar een (mono) eindtrap heeft geen zin. het is pas stereo als het tot en met de speaker aparte kanalen zijn.
Mijn Marshall 8240 is ook stereo, maar dat begint pas na de pre-amp. De FX loop heeft 1 uitgang en twee ingangen (naar de twee eindtrappen. De ingebouwde chous is stereo en dat geeft een leuk effect. je kunt er ook andere stereo effecten mee gebruiken.

Ic3gl0vE
17 januari 2003, 18:30
als je het stereo wilt horen moet je toch 2 versterkers gebruiken? kun je pingpong delays e.d. gebruiken

sash
17 januari 2003, 18:36
Op 2003-01-17 09:22, schreef vulvasonic:
Stereo spelen in een kleine of middelgrote zaal heeft naar mijn mening sowieso weinig zin.
Gewoon hard en droog dwars door het midden I'd say....
;]


Ja das wel cool, maar je kan er ook 2 amps op aansluiten en dat kan ook uber klinken :smile:

dml
18 januari 2003, 01:16
Dit gaat weer eens nergens over.........