PDA

View Full Version : investering



gertgert
9 juli 2007, 23:12
Stel.. je hebt ca. 3500 euro en die wil je investeren in een gitaar die deze waarde blijft houden, en naar verwachting in waarde zal toenemen.

Wat is dan een goede keuze..

Ga je voor de 'kleine' bouwer met een kwalitatief hoogstaand product of kies je voor zekerheid en koop je een 'groot' merk?

Zal een gitaar van een onbekende bouwer, maar wel met Rio en Adirondack zijn waarde beter behouden dan een 'gewone' Martin of L'arrivee met pallisander/sitka?

Laser
10 juli 2007, 00:32
Als investering:
de high-end gitaren van de grote merken (Martin bvb) behouden hun waarden. Kan je wel even rustig kopen en jaren later nog het geld van terug krijgen. Geen te gekke winsten, maar zekerheid van een staatsbon.
Wil je risico nemen, en kans op grote winsten maken, dan koop je beter een vrij illuster onbekend merk dat heel goede kritieken krijgt (Furch bvb, ik zeg maar wat) nu die prijzen nog laag zitten. Kan je later dan verkopen aan goede winst MAAR kan ook niks zijn en aan verlies de deur uitgaan.

Kan je gitaren op de kop tikken met materiaal dat nu onvindbaar/onbetaalbaar is geworden ( Brazilian rosewood edm), of van oude houtstock gemaakt (Adirondack..) dan zit je ook goed denk ik. Wordt er niet goedkoper op. Wat dat betreft is spar uit europees hooggebergte ook gunstig: wordt alsmaar zeldzamer en een investering.

Zelf zie ik een gitaar als instrument, niet als investering. Oude instrumenten moeten ook bespeeld worden, daarom verkies ik oude instrumenten tweedehands boven nieuwe. Er liggen er zoveel stil te verouderen die meoten bespeeld worden... zonde.

Jayjay
13 juli 2007, 21:38
Als investering:
de high-end gitaren van de grote merken (Martin bvb) behouden hun waarden. Kan je wel even rustig kopen en jaren later nog het geld van terug krijgen. Geen te gekke winsten, maar zekerheid van een staatsbon.
Wil je risico nemen, en kans op grote winsten maken, dan koop je beter een vrij illuster onbekend merk dat heel goede kritieken krijgt (Furch bvb, ik zeg maar wat) nu die prijzen nog laag zitten. Kan je later dan verkopen aan goede winst MAAR kan ook niks zijn en aan verlies de deur uitgaan.

Kan je gitaren op de kop tikken met materiaal dat nu onvindbaar/onbetaalbaar is geworden ( Brazilian rosewood edm), of van oude houtstock gemaakt (Adirondack..) dan zit je ook goed denk ik. Wordt er niet goedkoper op. Wat dat betreft is spar uit europees hooggebergte ook gunstig: wordt alsmaar zeldzamer en een investering.

Zelf zie ik een gitaar als instrument, niet als investering. Oude instrumenten moeten ook bespeeld worden, daarom verkies ik oude instrumenten tweedehands boven nieuwe. Er liggen er zoveel stil te verouderen die meoten bespeeld worden... zonde.


Als je geld wil verdienen aan gitaren moet je mijns inziens:

1 of heel goed kunnen spelen.
2 gaan handelen i'n cheapocasters
3 de beste tip: Investeren in aandelen van opkomende gitaarbouwer/fabrikanten/fabrieken vele zijn er in azie en azie hoort in beleggerswereld bij de opkomende (emerging markets) markten dus maak je 2 vliegen in een slag)
4 geen gitaren meer kopen en al je geld gaan sparen!

Maar ik ben maar een suffe financieel adviseur die gitaar speelt(dus ook nooit geld over heeft hihi)
Sorry voor de zijslag op de forum post...

northernlake
13 juli 2007, 21:47
Ja, ik denk dat nieuwe gitaren in die prijsklasse, ondanks het enorme bedrag niet echt topinvesteringen zijn. Er zit nog veel te veel boven van bekende (en onbekende) merken.

De beste investering voor een snelle bak geld is een gitaar van Wayne Henderson. Wachtlijst van ik geloof 5 of 10 jaar (waarschijnlijk inmiddels langer) maar sinds het boek 'Clapton's Guitar' uit kwam zijn zijn gitaren een soort van Holy Grail geworden. Hij bouwt gitaren voor bizar lage bedragen voor de kwaliteit, zo'n $1500-$2000. Maar de huidige marktprijs van wat 'ie maakt is zo rond de $25000 en dat zal alleen nog maar meer worden.

Jayjay
13 juli 2007, 21:52
Ja, ik denk dat nieuwe gitaren in die prijsklasse, ondanks het enorme bedrag niet echt topinvesteringen zijn. Er zit nog veel te veel boven van bekende (en onbekende) merken.

De beste investering voor een snelle bak geld is een gitaar van Wayne Henderson. Wachtlijst van ik geloof 5 of 10 jaar (waarschijnlijk inmiddels langer) maar sinds het boek 'Clapton's Guitar' uit kwam zijn zijn gitaren een soort van Holy Grail geworden. Hij bouwt gitaren voor bizar lage bedragen voor de kwaliteit, zo'n $1500-$2000. Maar de huidige marktprijs van wat 'ie maakt is zo rond de $25000 en dat zal alleen nog maar meer worden.

Jawel maar ik zie in een levertijd van 10 jaar wel een risico.
Wat als de man dood gaat? blijven deze gitaten de holy grail als iemand anders het bedrijf voortzet?

Droffie
13 juli 2007, 22:34
overweeg een goede Lowden...die maakt fantastische gitaren en houden ook heel goed hun waarde omdat ze relatief schaars zijn...

Martin of Gibson is ook een helegoede investering..ga voor de tweedehands minder bekende modellen...zo heb ik een Gibson CL-50 Supreme op de kop weten te tikken in mint conditie voor 2100 tweedehands....ze staan op sommige veilingsites voor 6000 Euro nu...dus niet slecht gedaan...

succes

northernlake
13 juli 2007, 23:59
Wat als de man dood gaat? blijven deze gitaten de holy grail als iemand anders het bedrijf voortzet?

Nee, want hij bouwt alleen :) Dus neemt de schaarste toen; er komen immers geen nieuwe meer en zal de prijs wel stiijgen. Maar ik ben het met je eens dat als je 3500 wilt investeren kun je dat beter in iets anders doen dan in een nieuwe gitaar als het je om het rendement gaat.

Liefhebber
14 juli 2007, 20:38
Stel.. je hebt ca. 3500 euro en die wil je investeren in een gitaar die deze waarde blijft houden, en naar verwachting in waarde zal toenemen.

Wat is dan een goede keuze..

Ga je voor de 'kleine' bouwer met een kwalitatief hoogstaand product of kies je voor zekerheid en koop je een 'groot' merk?

Zal een gitaar van een onbekende bouwer, maar wel met Rio en Adirondack zijn waarde beter behouden dan een 'gewone' Martin of L'arrivee met pallisander/sitka?
Bij een bedrag van 3500 euro zou ik uitgaan van een handgebouwde gitaar bij een goede bouwer(ik ken er een aantal). Ik zou voor dat geld nooit een nieuwe Martin, Taylor, Santa Cruz, etc. kopen. Je krijgt voor dat bedrag namelijk tegenwoordig echt geen topgitaren meer van deze vervelende jongens. Misschien zijn Lowden, een top Stevens of tegenwoordig weer een Guild wel goede opties om er maar een paar te noemen! Ik zou voor dat bedrag als het om productiegitaren gaat bijvoorbeeld een Cole Clark Fla 1 kopen en een K. Yairi(worden in kleine series gebouwd) OOO-model of OM model. Heb je voor dat bedrag twee fantastische gitaren wat betreft bouw en klank. Bij de echte kenners wel bekend!
Tja, hoe lang zal het nog duren dat er nog serieus betaald wordt voor recente(laten we zeggen 20 jaar oud) gebruikte Martins, etc. Ik denk niet lang meer.
Dus maak je keus! Miz. gaat het als serieus gitarist alleen maar om de kwaliteit van een gitaar en niet om de centen!

Pais
14 juli 2007, 20:45
Ik heb begrepen dat het Rio-pallisander zo'n beetje opraakt. Klassieke gitaristen zijn er erg opgesteld maar ik het het verschil nooit kunnen vergelijken. Het lijkt me dat gitaren van rio-pallisander over een jaar of 10 nog maar heel sporadisch kunnen worden gebouwd. Dus gaan rio gitaartjes in prijs omhoog?

Liefhebber
14 juli 2007, 23:32
Ik heb begrepen dat het Rio-pallisander zo'n beetje opraakt. Klassieke gitaristen zijn er erg opgesteld maar ik het het verschil nooit kunnen vergelijken. Het lijkt me dat gitaren van rio-pallisander over een jaar of 10 nog maar heel sporadisch kunnen worden gebouwd. Dus gaan rio gitaartjes in prijs omhoog?
Ik denk het niet! Maar daar moet je heel voorzichtig mee zijn! Nostalgie is een belangrijke factor, oftewel emotie!
Dat Rio pallisander is mooi materiaal, vooral om te zien!
Ik heb ook nog een paar setjes liggen!
Het wordt natuurlijk alleen gebruikt voor zij- en achterbladen.
Die zijn toch van minder belang voor de klank van een gitaar dan een bovenblad. Voor achterbladen is vooral van belang het reflectiegedrag. De ontwikkeling in de gitaarbouw gaat steeds meer in de richting van kunststofmateriaal, carbon matten al of niet in een laminaat, impregnaten, etc. als achter- en zijwandmateriaal. om tot verbetering te komen. Ook in de klassieke gitaarbouw zie je allerlei ontwikkelingen om de reflectie zo groot mogelijk te maken, bijv. dubbele achterbladen(hierdoor minder demping door het lichaam van de gitarist), achterbladen met carbon matten, etc.
De verwachting is dus dat het hout van achter- en zijbladen wel eens op grote schaal kan worden vervangen door geheel ander materiaal omdat dit beter voldoet.

Pais
15 juli 2007, 13:10
De verwachting is dus dat het hout van achter- en zijbladen wel eens op grote schaal kan worden vervangen door geheel ander materiaal omdat dit beter voldoet.

Volgens mij krijgen traditionele spaanse bouwers een hartverzakking als ze je zo horen. ;)

Ik zal uit de buurt blijven van gitaren met dubbele achterbladen of carbon matten (?) als je het niet erg vind. :o

greencharlie
15 juli 2007, 18:58
Het wordt natuurlijk alleen gebruikt voor zij- en achterbladen.
Die zijn toch van minder belang voor de klank van een gitaar dan een bovenblad. Voor achterbladen is vooral van belang het reflectiegedrag. De ontwikkeling in de gitaarbouw gaat steeds meer in de richting van kunststofmateriaal,

Ik vind een Ovation toch maar kil klinken hoor, en dat geluid herken je zelfs op een transistor radio.
Doe mij maar massief houten achterzijkanten.