PDA

View Full Version : Gibson SG vs. Fender Highway One



fenderke
9 juli 2007, 20:47
Ik ben van plan donderdag een elektrische gitaar te kopen.
Nu twijfel ik tussen de Fender Highway One en de gibson sg

Ik wil zowel ACDC, Pink Floyd een beetje metal spelen.

Kunnen jullie me verder helpen

Dirkdewaard
9 juli 2007, 20:53
Appels of Peren, waar hou je van.

Gezien de muziek smaak zou ik voor de SG gaan.
Vast een fender freak die me tegen zal spreken, maar dat zou ik doen.

Droffie
9 juli 2007, 20:53
Ik ben van plan donderdag een elektrische gitaar te kopen.
Nu twijfel ik tussen de Fender Highway One en de gibson sg

Ik wil zowel ACDC, Pink Floyd een beetje metal spelen.

Kunnen jullie me verder helpen

Ik moet zeggen dat ik de twijfel tussen deze twee specifieke gitaren niet helemaal snap. Een Strat vs. SG :???:
Maar goed, alleen je eigen oren kunnen je hierin adviseren, ga voor de gitaar die je sound heeft. Mochten ze voor jou allebei even waanzinnig klinken is mijn advies de SG...die zal je beter bedienen met ACDC en Metal werk...

Succes.... :cooler:

plaatjes zijn verplicht als je je aankoop gedaan hebt.... :)

Danieldg
10 juli 2007, 00:12
Het zijn 2 heel verschillende gitaren.
SG: Kortere mensuur, dus bij bends iets meer kracht nodig. Heeft een gelijmde hals, en een tune-o-matic brug die ik heel prettig vind spelen en 1 van de beste bruggen is voor palmmutes (imo). Heeft een humbucker-humbucker configuratie waarbij je de toon en volume van beide humbuckers appart kan regelen.

Fender: Langere mensuur, bend iets gemakkelijker. Geschroefde hals, heeft een vintage-style tremelo brug (voor sommigen een +punt)waar je voor moet zijn, ik vind ze minder geschikt voor metal etc. De pickup configuratie is single coil - single coil - humbucker, ik vind die middelste singlecoil in de weg zitten bij het shredwerk + de klank te dun voor metal. (iets te nasaal).

Bespeel ze beiden 'ns in een gitaarwinkel en beslis daarna welke jij het beste vind spelen.

steph
10 juli 2007, 09:43
[QUOTE=Danieldg]Fender: ik vind ze minder geschikt voor metal etc. /QUOTE]
Zeg dat maar tegen Iron Maiden!

Terence
10 juli 2007, 09:53
Het zijn 2 heel verschillende gitaren.
SG: Kortere mensuur, dus bij bends iets meer kracht nodig. Heeft een gelijmde hals, en een tune-o-matic brug die ik heel prettig vind spelen en 1 van de beste bruggen is voor palmmutes (imo). Heeft een humbucker-humbucker configuratie waarbij je de toon en volume van beide humbuckers appart kan regelen.

Fender: Langere mensuur, bend iets gemakkelijker. Geschroefde hals, heeft een vintage-style tremelo brug (voor sommigen een +punt)waar je voor moet zijn, ik vind ze minder geschikt voor metal etc. De pickup configuratie is single coil - single coil - humbucker, ik vind die middelste singlecoil in de weg zitten bij het shredwerk + de klank te dun voor metal. (iets te nasaal).

Bespeel ze beiden 'ns in een gitaarwinkel en beslis daarna welke jij het beste vind spelen.

Is het niet net andersom wat bends betreft? Ik dacht altijd dat de snaren bij kortere mensuur onder minder spanning stonden.

almarvk
10 juli 2007, 09:53
Ja, maar die gooien er ook hotrails in (correct me if I'm wrong...)

jimihattricks
10 juli 2007, 10:05
Is het niet net andersom wat bends betreft? Ik dacht altijd dat de snaren bij kortere mensuur onder minder spanning stonden.

ja het is andersom; op een gitaar met kortere mensuur zijn bends doorgaans makkelijker;

> de lengte, dikte en spanning van een snaar bepalen in feite de toonhoogte (of vergeet ik iets?)..

> als je dus exact dezelfde e-snaar op een - laten we zeggen - gibson en een fender legt, zal deze bij de fender (van brug tot tuner gemeten) iets langer zijn en dus bij dezelfde snaarspanning in feite lager klinken dan op de gibson

> je moet de snaar dus iets strakker spannen op de fender om dezelfde toonhoogte te bereiken als diezelfde snaar op de gibson heeft

> en hogere snaarspanning = moeilijker benden

does this make any sense? :hippie:

Terence
10 juli 2007, 10:08
Yup.

Bij dezelfde spanning op langere mensuur heeft je snaar een grotere uitwijking en is langer onderweg. Daarom moet ie strakker om dezelfde toonhoogte te hebben als bij een kortere mensuur.

Nocki
10 juli 2007, 10:26
Een fender highway one zal niet zo klinken als bijvoorbeeld iron maiden. je kan veel aan een gitaar veranderen en 1 ding om te doen is er humbuckers in plaatsen in de vorm van een single coil. dus daar meot je niet naar kijken. wil je een gitaar die de dingen kan die je beschrijft zonder daar meer kosten voor te maken zou ik voor de SG gaan. dat is een gitaar waar je makkelijker metal op speelt. let er wel even op welke SG je gaat kopen. is het een SG special of een SG standard?

groetjes

Nocki

The Underdog
10 juli 2007, 10:42
Ik raad de SG Special Faded aan. Prachtige gitaren, spelen en voelen heel lekker aan, ik vind ze zelfs lekkerder spelen dan de Standard.

Nocki
10 juli 2007, 10:51
Dit is leuk want mijn ervaring is dus 100% omgekeerd. De special is een leuke gitaar en zeker waar voor je geld als je m 2ehands zou kopen. koop je m nieuw zou ik net even doorsparen voor een standard. Maar daar moet je zelf maar even voor gaan kijken.

NOcki

FruscianteFan
10 juli 2007, 11:04
Ik raad de SG Special Faded aan. Prachtige gitaren, spelen en voelen heel lekker aan, ik vind ze zelfs lekkerder spelen dan de Standard.Ik vond ze juist helemaal niks aan.

LaurentB
10 juli 2007, 11:37
ja het is andersom; op een gitaar met kortere mensuur zijn bends doorgaans makkelijker;

> de lengte, dikte en spanning van een snaar bepalen in feite de toonhoogte (of vergeet ik iets?)..

> als je dus exact dezelfde e-snaar op een - laten we zeggen - gibson en een fender legt, zal deze bij de fender (van brug tot tuner gemeten) iets langer zijn en dus bij dezelfde snaarspanning in feite lager klinken dan op de gibson

> je moet de snaar dus iets strakker spannen op de fender om dezelfde toonhoogte te bereiken als diezelfde snaar op de gibson heeft

> en hogere snaarspanning = moeilijker benden

does this make any sense? :hippie:

Door de bollere vorm van een Fendertoets t.o.v. de vlakkere Gibson gaat het benden op Fenders toch vaak wat makkelijker, vind ik. Je krijgt je vinger beter achter de snaar.

renier
10 juli 2007, 13:11
ja het is andersom; op een gitaar met kortere mensuur zijn bends doorgaans makkelijker;

> de lengte, dikte en spanning van een snaar bepalen in feite de toonhoogte (of vergeet ik iets?)..

> als je dus exact dezelfde e-snaar op een - laten we zeggen - gibson en een fender legt, zal deze bij de fender (van brug tot tuner gemeten) iets langer zijn en dus bij dezelfde snaarspanning in feite lager klinken dan op de gibson

> je moet de snaar dus iets strakker spannen op de fender om dezelfde toonhoogte te bereiken als diezelfde snaar op de gibson heeft

> en hogere snaarspanning = moeilijker benden

does this make any sense? :hippie:

ok, maar wordt dit niet deels opgeheven door het feit dat een langere snaar in het midden een grotere beweging ten opzichte van de uiteinden kan maken ? (probeer maar eens het stukje snaar tussen je kam en mechanieken te benden...)

gevoelsmatig zou ik zeggen dat strats makkelijker benden, maar dat kan ook liggen aan het feit dat strats vaker met lichtere snaren zijn uitgerust dan gibson achtigen.

FruscianteFan
10 juli 2007, 15:05
ok, maar wordt dit niet deels opgeheven door het feit dat een langere snaar in het midden een grotere beweging ten opzichte van de uiteinden kan maken ? (probeer maar eens het stukje snaar tussen je kam en mechanieken te benden...)

gevoelsmatig zou ik zeggen dat strats makkelijker benden, maar dat kan ook liggen aan het feit dat strats vaker met lichtere snaren zijn uitgerust dan gibson achtigen.Ik heb een Strat en een Les Paul, beiden met GHS 012-52. Laatst heb ik op één dag van beide gitaren de snaren vervangen, misschien de Strat een paar uur eerder. Het verschil is betrekkelijk klein, maar het is wel duidelijk: de Les Paul is net iets lichter als het aankomt op snaren opdrukken.

Maar kom op, je kunt wel al die details gaan beschrijven, maar daar heeft TS niets aan.

Nocki
10 juli 2007, 15:11
Gelukkig heb ik er wel weer wat van geleerd dan :-) ik speel nooit op fenders... waarschijnlijk ben ik een luie gitarist...

Ben benieuwe welke gitaar de TS gaat uitkiezen!

jimihattricks
10 juli 2007, 15:40
Maar kom op, je kunt wel al die details gaan beschrijven, maar daar heeft TS niets aan.

+1

@ TS: ga voor de SG, zal beter passen bij jouw muzieksmaak! :gitarist:

Teddy
10 juli 2007, 17:12
Ik zou persoonlijk voor de Fender gaan omdat ik die toch wat toegankelijker vindt dan een SG.

Maar mijn mening telt niet, de jouwe wel!!!

Dus gewoon testen in een winkel met een dope sfeer!!!!!

drap
10 juli 2007, 17:13
Koop ze beide. Ze zijn zo verschillend dat de vraag niet te beantwoorden is.

en ik heb het ook gedaan...

LaurentB
10 juli 2007, 17:20
Misschien wat ten overvloede, maar dan ook weer ter bevestiging van wat anderen zeggen:

De muziek die je noemt lijkt meer richting SG te wijzen (David Gilmour speelde natuurlijk wél weer vaak op een Stratocaster), maar een Stratocaster en een SG zijn inderdaad zo verschillend dat je ze wel echt even allebei uitgebreid moet proberen of allebei moet kopen (goeie suggestie :)) om een goede beslissing te kunnen nemen.

maxcroes
10 juli 2007, 19:05
Persoonlijk vind ik een SG moeilijk lelijk :)

Maar dat hangt van smaak af....

Probeer ze allebei uitvoerig en neem geen overhaaste besalissing waar je eventueel later spijt van krijgt

Balthazar
10 juli 2007, 19:10
Tis maar net waar je je prettig bij voelt.
de halsen zijn compleet verschillend, net als het geluid. eigenlijk zou je ze allebei moeten hebben :) ik zelf geef de voorkeur aan een SG ( misschien juist omdat ik die niet heb )er staat toevallig een schitterende SG standard op gitaarmarkt.
voor erg weinig geld