PDA

View Full Version : Dunlop Talkbox



strat58
9 juli 2007, 19:55
Hoi Joe walsh en Peter Frampton gebruiken hem ook en aangezien we Rocky Mountain Way willen gaan heb ik er een gekocht. Nu wil mijn Marshall het liefst niet zonder speaker laten draaien dus dacht ik zo.
Zou het gaan met een kleine marshall 12 watt versterker zonder speaker, dan zou ik mijn grote versterker dmv een A/B switch kunnen uitzetten. Heeft iemand hier ervaring mee of hoe gebruiken jullie je Talkbox ?
Alvast bedankt.
Peace Strat58

robert-gitarist
9 juli 2007, 20:19
Je moet wel een speaker hebben
Ik snap het hele stuk niet wat je hebt getypt. Kort samengevat, je hebt een extra speaker nodig + een PA set. het kan misschien met een combo maar dan zou je die wel moeten modden. De namen die jij daar op noemt spelen waarschijnlijk allemaal op een half stack en daar zijn eigelijk de talkboxen voor bedoelt. Maar nou snap ik het niet, je koopt zn ding en je zit nu met een klein probleem, waarom niet beter laten informeren vóór je zn ding koopt? Blijft immers een redelijk duur geval.

artnaz
9 juli 2007, 20:34
Ik snap je ook niet helemaal...

Overigens kan je de Rocktron Banshee Talkbox gewoon als een "normaal effect" voor je amp gebruiken. Ik wil er eigenlijk ook één, maar ik heb en gebruik geen microfoon... Maar aangezien je de Dunlop gekocht hebt heb je hier dus niks aan...:D

robert-gitarist
9 juli 2007, 20:51
Ik snap je ook niet helemaal...

Overigens kan je de Rocktron Banshee Talkbox gewoon als een "normaal effect" voor je amp gebruiken. Ik wil er eigenlijk ook één, maar ik heb en gebruik geen microfoon... Maar aangezien je de Dunlop gekocht hebt heb je hier dus niks aan...:D

Als het kan, test hem dan wel goed die Banshee. Talkboxen die in je effectketen staan kunnen nogal veel tone sucken. Althans dit heb ik een keer gelezen en gehoord ;) Bekend geval hier van is de Danelectro free speech

strat58
9 juli 2007, 21:12
Ik snap je ook niet helemaal...

Overigens kan je de Rocktron Banshee Talkbox gewoon als een "normaal effect" voor je amp gebruiken. Ik wil er eigenlijk ook één, maar ik heb en gebruik geen microfoon... Maar aangezien je de Dunlop gekocht hebt heb je hier dus niks aan...:D

Hoi de Talkbox heb ik 2de hands gekocht en weet wel dat je normaal hem aan moet sluiten tussen je amp en box, maar ik wil juist een andere versterker erbij gebruiken. IK heb een Marshall 12 watt versterker met speaker en wil eigenlijk die gebruiken voor de Talkbox. Dus de speaker loskoppelen van de Marshall 12 watt en dat gebruiken als versterker voor de Talkbox. Het liefst wil ik mijn Marshall Bluesbreaker /Fender Super Reverb daar niet voor gebruiken, want een buizenbak zonder speaker lijkt mij niet zo gezond.
Peace Strat58

artnaz
9 juli 2007, 21:27
Ik snap je nog steeds niet. Als je nou twee versterkers met twee cabinets hebt, kun je op de ene de Talkbox aansluiten. Daarna kun je met een A/B-switch de versterker met de Talkbox kiezen als je hem gebruikt. Lijkt me alleen niet zo handig gezien het feit dat je twee heel verschillende versterkers hebt. Wat me wel handig lijkt is om de A/B-box na je versterker gebruiken, en eventueel nog een (omgekeerde) A/B-box aan het eind om het droge en "getalkboxte" signaal samen te voegen voor één cabinet. Alleen vraag ik me af of zo'n A/B-box met de amp-signalen kan werken...

Waarom wil je überhaupt twee versterkers gebruiken?


Als het kan, test hem dan wel goed die Banshee. Talkboxen die in je effectketen staan kunnen nogal veel tone sucken. Althans dit heb ik een keer gelezen en gehoord ;) Bekend geval hier van is de Danelectro free speechAls hij tone zou sucken gooi ik hem wel in een loopertje. 10 meter extra kabels tussen mijn amp en speaker lijkt me ook niet al te tone-vriendelijk...;)

strat58
9 juli 2007, 22:29
Ik snap je nog steeds niet. Als je nou twee versterkers met twee cabinets hebt, kun je op de ene de Talkbox aansluiten. Daarna kun je met een A/B-switch de versterker met de Talkbox kiezen als je hem gebruikt. Lijkt me alleen niet zo handig gezien het feit dat je twee heel verschillende versterkers hebt. Wat me wel handig lijkt is om de A/B-box na je versterker gebruiken, en eventueel nog een (omgekeerde) A/B-box aan het eind om het droge en "getalkboxte" signaal samen te voegen voor één cabinet. Alleen vraag ik me af of zo'n A/B-box met de amp-signalen kan werken...

Waarom wil je überhaupt twee versterkers gebruiken?

Als hij tone zou sucken gooi ik hem wel in een loopertje. 10 meter extra kabels tussen mijn amp en speaker lijkt me ook niet al te tone-vriendelijk...;)

Hoi
Gitaar-Area51-Phase90-BB-Tube Driver-/Marshall Bluesbreaker = A
/Marshall 12 wat +Talkbox +mic= B
Zonder Talkbox normaal gitaar geluid, met Talk Box alleen Marshall 12 + microfoon om hoorbaar te zijn. Kan ik met 12 watt die driver van de Talkbox aandrijven ? dat is eigenlijk mijn vraag.
Peace Strat58

artnaz
9 juli 2007, 22:37
Kan ik met 12 watt die driver van de Talkbox aandrijven ? dat is eigenlijk mijn vraag.
Peace Strat58Dat kan vast wel, maar het talkbox-effect is de mix van het gitaargeluid + omgevormde geluid met je mond. Je moet die 12-watter dus nog wel op een speaker aansluiten...;)

Trouwens, ik ben gewoon nieuwsgierig op wat ik al zei: Kun je tussen amp en cab iets als een A/B-box plaatsen?

AriaProII
10 juli 2007, 08:28
de3 talkbox zelf is eigenlijk al een soort a/b-box: a= het signaal gaat door naar de speakercabinet, b= het signaal gaat naar de horndriver in de talkbox.

dunnoaname
10 juli 2007, 10:00
Ik denk dat strat 58 bang is zijn versterker op te blazen omdat een versterker zonder cab (MET talkbox) kapot gaat. Mij lkijkt het geen probleem, de talkbox is namelijk OOK een speaker. Dus talkbox aan= droog geluid uit de cab, talkbox uit = wet geluid door de microfoon&PA. er zit dus altijd een speaker aan je amp. Hoe denk je anders dat de heren als frampton dit doen?

Realeigo
10 juli 2007, 10:52
Euh... Talkbox sluit je toch aan tussen je versterker en je cab? of ben ik nou gek? Uit = normaal singaal, aan= met talk effect.

DiscoFreq
10 juli 2007, 13:03
Ja, en dan kun je switchen zodat het signaal ofwel naar de speaker ofwel naar de talkbox gaat.

Als het signaal naar de talkbox gaat komt het "talk effect" (via die darm) uit je mond, niet uit je speaker en dus heb je een micro nodig om dat op te vangen.

Marco5150
10 juli 2007, 20:48
Wat strat58 zegt kan gewoon. Als je geen risico wil hebben dat je je amp laat draaien zonder speaker dan is dat ook de meest veilige optie.

dus: gitaar (evt via fx) --> A/b box
A= gewone versterker
B=12 watt versterkertje dat de talkbox aandrijft.

de talkbox zelf laat je dan gewoon aan staan.

Check ook: http://www.jimdunlop.com/files/1145589586_ht1_manual.pdf

strat58
10 juli 2007, 21:08
Wat strat58 zegt kan gewoon. Als je geen risico wil hebben dat je je amp laat draaien zonder speaker dan is dat ook de meest veilige optie.

dus: gitaar (evt via fx) --> A/b box
A= gewone versterker
B=12 watt versterkertje dat de talkbox aandrijft.

de talkbox zelf laat je dan gewoon aan staan.

Check ook: http://www.jimdunlop.com/files/1145589586_ht1_manual.pdf

Hoi dank je wel ben het binnenkort proberen ben erg benieuwd.
Peace Strat58

MjS
12 juli 2007, 19:12
Ik snap niet dat jullie hem niet snappen!!

Het is de beste manier om dat ding aan te sluiten. Het enige probleem kan zich voordoen met de 12-watt Marshall, wellicht geeft die geen mooi geluid door een talkbox en/of te weinig watt's om een fatsoenlijk effect te krijgen.

Maar de Talkbox is écht niet per se bedoeld om tussen head en cab te plaatsen. Dat is alleen een handigheidje voor mensen die geen zin hebben in een 2e amp. Je hebt dus echt geen speaker nodig, aangezien de horndriver in de Talkbox een speaker is.

En het Talkbox geluid is bij mijn weten alleen door de microfoon. Tuurlijk zou je ook wat van je droge geluid bij kunnen mixen, maar dan moet je het signaal splitten ipv switchen. Maar standaard = A/B-box: A- Main amp+FX, B- Amp voor talkbox, talkbox op speakeraansluiting, talkbox staat continue aan. En natuurlijk de mic bij het slangetje niet vergeten.

Succes in ieder geval.