PDA

View Full Version : Oefenen van toonladders



M@rtijn
9 juli 2007, 19:35
Hey gitaarnetters,

Ik speel nu al een tijd gitaar (1 jaar dacht ik) en wil nu toch wat toonladders gaan leren zodat het ik me later op het improviseren kan gaan storten zonder dat ik er dan achter kom dat het leren van toonladders niet verkeerd is.

Nu zit ik alleen met het probleem dat ik totaal niet weet waar ik moet beginnen en hoe ik ze het beste kan leren. Ik heb het boek 'De Gitaar van Ralph Denyer' hier staat ook wel veel goede informatie in over toonladders en alle soorten die er bestaan maar ik kom er gewoonweg niet zo ver mee omdat ik de helft domweg niet snap.

Ik dacht dat het goed was om te gaan beginnen met het leren van de majeur-ladders van alle tonen. Maar is het nodig om ze van alle tonen te kennen? Van A tot G dus? Ook wil ik ze over het hele fretboard kennen, in alle posities, maar wat zijn alle posities?

Ik snap er dus eigenlijk geen zak van :chicken: . Ik hoop dat iemand mij hier verheldering over kan geven en misschien hun eigen ervaring kan delen over het leren van toonladder en hoe jij nou uiteindelijk ze allemaal op een effectieve manier hebt kunnen beheersen.

Groetjes Martijn

ps. Ik heb gezocht op deze site maar kon niets vinden wat mij verheldering gaf. Als dit bericht niet duidelijk is zeg het ff dat probeer ik het beter uit te leggen!

Roebbeke
9 juli 2007, 20:04
Toonladders zijn niet zo moeilijk als je het eenmaal snapt.

Neem nu Am pentatonisch (ken ik het beste :) )

A is de grondnoot. Dus beginnen we met A, is op de E-snaar 5e fret. En dan moet je dus de patroontjes kennen ervan. Je kan ze vanbuiten leren, en als je ze dan kent, kun je bv. Gm pentatonisch, gewoon 2 frets lager opschuiven, het patroontje blijft hetzelfde.

Ik ben niet zo goed in uitleggen, maar ik denk wel dat Jeroen lessen heeft gemaakt van toonladders.

Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690) vind je wel wat je zoekt.

-=JEROEN=-
10 juli 2007, 09:41
Ik dacht dat het goed was om te gaan beginnen met het leren van de majeur-ladders van alle tonen. Maar is het nodig om ze van alle tonen te kennen? Van A tot G dus? Ook wil ik ze over het hele fretboard kennen, in alle posities, maar wat zijn alle posities?
Het mooie van gitaar is dat je bijna alle ladders "door kan schuiven", het gaat om de vorm, de verhoudingen van de tonen, en de toonhoogte bepaal je dus door de positie waarin je de toonladder speelt. In m'n lessen leg ik uit hoe je zelf toonladders kan 'berekenen' enzo, maar om je al vast een handje op weg te helpen; dit is de eerste ladder die ik mijn leerlingenen meestal leer:

http://img1.putfile.com/thumb/9/25818234296.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3412285)

De onderste snaar die je ziet vertegenwoordigt de dikste snaar op je gitaar, de E snaar. Druk je deze in op 't eerste vakje, dan speel je een f, druk je deze in op 't derde vakje, dan speel je een g. Om toonladders te oefenen, spelen we meestal van laag naar hoog, dus in dit geval speel je achtereenvolgend: e f g a b c d enz...

Ik raad je aan om voor alle tonen op 't 1e vakje je wijsvinger te gebruiken, 2e vakje met je middelvinger en 3e vakje met je ringvinger. En begin door eerst alleen van e naar e te spelen (dus e f g a b c d e) en dan weer terug. En als dat goed gaat, speel je van a naar a (A snaar naar G snaar).

Probeer ook alle tonen even lang te spelen en in een vast tempo, begin vooral NIET TE SNEL http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/guitar.gif

Vragen?

gorgasm
10 juli 2007, 11:18
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=FULL&scch=C&scchnam=Major&get2=Get
zorg dat je hierin vlot kan soleren, dat je altijd weet welke noot je neemt

Alle posities wil zeggen dat je niet beperkt bent van 1 bepaald "vormpje" als je alle posities kent kan je van positie V naar VIII naar XII gaan. Stoppe en herbeginnen op III

V = wijsvinger op vak 5 en hop, ladder spelen maar.
Dat je de noten van de ladder vanbuiten kent is wel handig.

madahu7
10 juli 2007, 11:27
[QUOTE=-=JEROEN=-]

http://img1.putfile.com/thumb/9/25818234296.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3412285)

QUOTE]


Noemen ze deze dan de Cmajeur ladder?

Pais
10 juli 2007, 16:13
Ik vind het trouwens best lastig eigen te maken. Ik speel nu als oefening de ladders met het toonmateriaal zonder mollen en kruisen (kerktoonladders?) maar ik heb al best wat uurtjes erop zitten en heb nog steeds niet het idee dat ik écht overzicht heb.

-=JEROEN=-
10 juli 2007, 16:16
de naam van de ladder hangt af van de context

speel je die ladder over een C majeur akkoord, dan is 't inderdaad de C majeur ladder

speel je die ladder echter over een E mineur akkoord, dan speel je E frygisch

@ Gorgasm:

al heb je helemaal gelijk, ik raad aan toonladders stap voor stap te leren, dus eerst alle hele tonen (witte toetsen op piano) in 1e positie, dan in 3e, 5e, 7e, enz, om uiteindelijk hetzelfde te bereiken

een andere aanpak is om de verschillende modi te leren: frygisch (ligt het makkelijkst), eolisch, dorisch, enz

als 7 toons ladders te moeilijk blijken, dan adviseer ik met pentatonisch te beginnen:

http://img2.putfile.com/thumb/7/19010122926.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=5943002)

O=open
W=wijsvinger
M=middelvinger
R=ringvinger
P=pink

oefen eerst de ladder links van de rode streep (dus E naar G naar A naar B enz) en dan rechts van de rode streep (A naar C naar D enz)

als dit eenmaal lukt, kan je de eerstgenoemde ladders gaan oefenen

ook zijn er verschillende manieren van aanslag, maar hier komen we later op terug

-=JEROEN=-
10 juli 2007, 16:20
Ik vind het trouwens best lastig eigen te maken. Ik speel nu als oefening de ladders met het toonmateriaal zonder mollen en kruisen (kerktoonladders?) maar ik heb al best wat uurtjes erop zitten en heb nog steeds niet het idee dat ik écht overzicht heb.
kan je wat voorbeelden geven!?

overzicht krijg je wanneer je bewust wordt van welke tonen te speelt, dus de functie van de tonen

stel je speelt A pentatonisch mineur over een Am akkoord, dan is de a de priem, de c de terts, de d de kwart, enz. speel je dezelfde ladder echter over een C akkoord, dan krijgen alle tonen een hele andere functie (a=sext, c=priem, enz), ze klinken ook anders

misschien handig om hier een nieuw onderwerp over te starten (hoe hoor ik de functie van een toon in een ladder)

M@rtijn
10 juli 2007, 16:34
Bedankt voor je goede informatie Jeroen (en natuurlijk de anderen ;) ). Ik zal eens jouw lessen goed gaan doornemen en als ik eventuele vragen heb zal ik ze natuurlijk gaan stellen.

Eigenlijk heb ik nog wel een vraag. Zoals madahu7 zegt over zijn plaatje of dat een Cmaj ladder genoemd wordt. Hoe kun je er nou achterkomen zonder dat de grondtoon bekend is om welke ladder het gaat? Is het te horen of is het te zien aan de noten die er in voor komen?

Pais
10 juli 2007, 16:38
kan je wat voorbeelden geven!?


Voorbeelden van wat?

Ik gebruik het riedelen van vooral de phrygische mode in E om mijn pikado te oefenen. De theorie erachter is voor nog onbelangrijk maar om het overzicht te vinden, probeer ik me wel bewust te blijven van welke noten ik speel. Ik moet daar alleen nog teveel bij na denken.

madahu7
10 juli 2007, 17:04
de naam van de ladder hangt af van de context

speel je die ladder over een C majeur akkoord, dan is 't inderdaad de C majeur ladder

speel je die ladder echter over een E mineur akkoord, dan speel je E frygisch



Wat bedoel je precies met spelen van een ladder over een C akkoord?


Overigens snap ik nu waarom het frygisch is in eerder genoemd voorbeeld want je speelt de tonen uit de C majeur lader (cdefgab) vanuit trap III dus efgabcde.....toch?

-=JEROEN=-
10 juli 2007, 22:41
niet dus

laat een vriend een C akkoord spelen en speel die ladder die ik gaf er over, samen speel je nu ionisch, ook wel majeur genoemd

laat diezelfde vriend een Am akkoord spelen en dan speel je samen eolisch, ook wel mineur genoemd

als je goed naar alle individuele tonen luistert, hoor je ook dat alle tonen een andere functie krijgen

de toon f bijvoorbeeld klinkt heel anders over een C dan over een Am

lees mijn lessen door en je begrijpt ook theoretisch wat ik bedoel

madahu7
10 juli 2007, 22:58
ik zal dan nog even goed in de theorie duiken. Ik snap alleen nog niet zo goed wat je bedoelt met: over een Akkoord (bv C) spelen.

-=JEROEN=-
11 juli 2007, 01:14
Ik snap alleen nog niet zo goed wat je bedoelt met: over een Akkoord (bv C) spelen.
dat leg ik net uit:

laat een vriend een C akkoord spelen en speel die ladder (a b c d e f g) er over, samen speel je nu ionisch, ook wel majeur genoemd

laat diezelfde vriend een Am akkoord spelen, jij speelt nog steeds dezelfde ladder en dan speel je samen eolisch, ook wel mineur genoemd

het gaat dus niet om de tonen van de ladder, maar waarover je ze speelt

de tonen a b c d e f g zelf zeggen nog helemaal nix, omdat dit zo veel kan zijn (majeur, mineur, dorisch, frygisch, enz...)

ze worden vaak wel in een bepaalde volgorde geschreven:

zo zou e-f-g-a-b-c-d een frygische ladder zijn, en d-e-f-g-a-b-c een dorische ladder, maar speel je die dorische ladder over een C majeur akkoord, dan klinkt dat samen toch echt ionisch

lees mn lessen eens door, dan praten we daarna verder, ok?

madahu7
11 juli 2007, 12:22
doen we! ;)

M@rtijn
14 juli 2007, 19:22
Ik heb nog ff een vraagje. Als we nou bijvoorbeeld de noten van de Cmaj ladder nemen (C, D, E, F, G, A, B, C). Maakt het dan helemaal niets uit waar je de noten speelt op de hals en in welke volgorde om toch in de Cmaj ladder te blijven?

Pais
14 juli 2007, 20:15
Veel verschillende ladders zijn opgebouwd uit hetzelfde toonmateriaal. Dezelfde noten heb je bijvoorbeeld ook in E phrygisch, A mineur, D dorisch etc. Waar je accenten legt is dus wel van belang

-=JEROEN=-
15 juli 2007, 09:11
Ik heb nog ff een vraagje. Als we nou bijvoorbeeld de noten van de Cmaj ladder nemen (C, D, E, F, G, A, B, C). Maakt het dan helemaal niets uit waar je de noten speelt op de hals en in welke volgorde om toch in de Cmaj ladder te blijven?
heel letterlijk genomen maakt het inderdaad niet uit waar en in welke volgorde je ze speelt, maar zoals je misschien al opgevallen is, klinken sommige tonen wat sterker dan anderen, en dit hangt voornamelijk af van de begeleiding waar je deze ladder over speelt

speel je deze ladder bijv over C en G, dan zal je merken dat de b anders klinkt over de C dan over de G, hou maar eens een b aan over zowel C als G, over C wringt de b een beetje, de b wil eigenlijk een c worden (probeer maar, speel een b over C en maak er dan een c van, dit noemen ze oplossen, b leidt naar c, b is dus de leidtoon), maar de b over G klinkt juist heel erg ontspannen, wat komt omdat b een deel van het G akkoord is (g b d, b is dus de terts, de 3e toon van G)

kan je dit een beetje volgen?

hoe oefen jij je ladders? wat voor begeleiding gebruik je? heb je backing tracks?

M@rtijn
15 juli 2007, 10:19
Hey bedankt Jeroen, ik begin het steeds beter te snappen. Ik heb nu een deel van je lessen doorgenomen en het is erg duidelijk weergeven!

Ik ben nog niet begonnen aan het praktische gedeelte van oefenen van toonladders, ik ben echt bezig geweest met het snappen van die theorie en je kunt erg goed uitleggen!

Ik speel momenteel zonder begeleiding en dus zonder backing tracks maar dit lijkt me een heel goed idee. Ik zal eens gaan rondkijken waar ik die kan vinden. Heb jij misschien nog leuke tracks?

Groetjes Martijn

-=JEROEN=-
16 juli 2007, 01:05
ik maak mn eigen tracks met Reason en Cooledit