PDA

View Full Version : diy Frees/vlakbak



cas121
9 juli 2007, 09:59
Zo, om binnenkort eindelijk weer iets gitaarachtigs te kunnen fabriceren heb ik gister alvast een vlakbak in elkaar gedraaid. Het meeste werk was eigenlijk het meten, meten, meten, meten. Ik wilde gewoon zeker weten dat alles perfect vlak, op gelijke hoogte en haaks is.

afmeting is ongeveer 60 x 55. Ik heb hem iets breder gehouden omdat het dan ook makkelijk is om bijv neck angles in te frezen, gewoon 1 geleiderail verhogen, beetje rekenwerk en voila.

De middelste balk kan je mbv die draadeinden gebruiken als klem zodat er niks gaat schuiven, en dit geeft ook een extra steun voor de bovenste bak. (overigens zitten er nu nog 2 dunne lagere strips in zodat ik niet telkens die balk infrees).

Gister meteen getest en het gaat echt perfect, resultaat is echt goed vlak. Wil hem ook nog iets aanpassen zodat ik ook de zijkanten recht kan frezen om bodydelen te voegen. (schaven gaat me wat minder af)

http://img370.imageshack.us/img370/73/sa400011oa9.jpg

oknarb180
9 juli 2007, 10:20
Aloha,

Netjes gedaan hoor!!
Ook al ben je niet de eerste en zeker niet de laatste die zo'n "frees-vlak-bak" maakt, toch zie je ieder keer weer dat iedereen het anders maakt en er een beetje z'n eigen idee van maakt.

Handig bedacht om te klemmen. Ik speel zelf nog met de gedachte om er een bodem in te maken die je in hoogte kan verstellen. Is zoals je al aangaf voor neckpockets handig, maar ook om bijv. een top af te schuinen zoals ik voor m'n PRS-kopie heb moeten doen i.v.m. de neckangle.

vr.gr.

Branko

G.G.
9 juli 2007, 10:29
Ha, zoiets had ik ook gemaakt, en die is nu van iemand anders hier op het forum. Werkt perfect.

cas121
9 juli 2007, 10:31
precies, is geen nieuw idee en dat pretendeer ik ook niet. Iedereen geeft toch zijn eigen draai aan zo'n bak, is ook makkelijk te ontwerpen.

Deze kan ik ook al gebruiken om een top af te schuinen, dat is eigenlijk wat ik bedoelde met het verhogen van een van de buitenste geleiderails. doordat de bak vrij breed is kan de body er in de breedte in, en dan kan je zo het voorste deel van je body in een hoek frezen.
Het voordeel hiervan is dat je geen wiggen hoeft te maken om dit voor elkaar te krijgen.

C

pasqual
10 juli 2007, 00:59
mag ik misschien weten wat de afmetingen zijn, ook qua diepte? bij gebrek aan een beter idee denk ik aan het plegen van plagiaat :sssh:
mooie bak, man.

groeten Pasqual.

jan jansen
10 juli 2007, 08:05
mag ik misschien weten wat de afmetingen zijn, ook qua diepte? bij gebrek aan een beter idee denk ik aan het plegen van plagiaat :sssh:
mooie bak, man.

groeten Pasqual.


idd en mischien wat meer details....Het lijkt nu wel of de freesbak er los op ligt..?

JJ

cas121
10 juli 2007, 10:07
Onder die freesbak liggen ook geleidelatjes, die net buiten die rails lopen zegmaar. je kan ze net zien op de foto.

Ik zal nog wel eens een ikea achtige bouwtekening samenstellen met benodigdheden. Opzich maakt de maat niks uit, en moet je gewoon maken wat je handig lijkt.

Overigens geld voor alle materialen dat je in de bouwmarkt al goed moet kijken of alles recht is, en de beste uitkiezen. Even een alu rei of stalen profiel pakken en erlangs houden, dan is dat goed te zien.

Ik heb 18 mm berken-multi gebruikt voor de basisplaat en de freesbak. de basisplaat is 610x550, de freesbak 660 x 186 (is afhankelijk van de maat van je freesmachine.)

de 'rails' en de klembalk zijn van geschaafd vuren, 69 (h) x 24 (b) mm, breedte maakt niet uit, ging me om de hoogte. Gelijmd en geschroefd.

voor de overige geleidelatjes (ook die onder de freesbak) geschaafd vuren 12 x 18 mm

en m5 draadeind met wat ringen en vleugelmoeren (mag dikker).

Het ontwerp is wel duidelijk denk ik, er zijn veel van dit soort vergelijkbare bakken te vinden op dit forum. Het belangrijkste is dat je tijdens het timmeren vaak kijkt of alles goed haaks en symmetrisch is.