PDA

View Full Version : uitleg Pre-Amps



snakepit
16 januari 2003, 12:17
Kan iemand mij het één en ander uitleggen over pre-amps en dergelijke effecten zoals de g-major..ik snape er niet zo véél van???
Kan je een g-major bijv. gewoon los kopen en aansluiten op je versterker?? ...en maakt het wat uit wat voor versterker je hebt?? ..en wat is precies het nut van een pre-amp?? ps. ik heb zelf een modeling versterker van line6, kan ik daar gewoon die g-major aansluiten??

Ic3gl0vE
16 januari 2003, 14:10
een pre-amp is de voorversterker, die zorgt er dus voor dat een signaal wordt verwerkt tot iets bruikbaars. Dit signaal wordt hoorbar gemaakt door de eindversterker (die bepaald hoe hard het gaat worden) en uiteraard een speaker.
Speaker en eindversterker zijn er ook deels verantwoordelijk voor hoe je geluid wordt.
Jij hebt een modelling amp en daar zitten dus meerdere amp models (voorversterkers) in.
Je kunt een Gmajor gewoon aansluiten ja

snakepit
16 januari 2003, 14:57
dus ik kan alleen met men line6 versterker die g-major aansluiten..!!?? ..ik dacht dat ik nog meer apparatuur erbij moest kopen ofzo??

Ic3gl0vE
16 januari 2003, 15:49
ik neem aan dat je dat ding in je FX loop hangt, dan heb je dus 2 kabels nodig.

wat je dus nodig hebt:
gitaar
kabel
versterker
kabel FX return naar G-major
kabel FX send van G-major naar amp

3 kabels, 1 gitaar, 1 versterker


oja en een plectrum :smile:

snakepit
16 januari 2003, 17:30
ik heb geen fxloop? alleen een gitaar ingang??

Rectifier
16 januari 2003, 18:00
Waarvoor wil je de G-major gebruiken? Alleen effecten? Die van de Line6 klinken toch ook goed?

Rwin
16 januari 2003, 22:36
mwaah,

ze zijn een beetje la la (<--handjes schudden)

ik neem aan dat je een flextone versie 1 hebt of een spider. die hebben geen FX loop. die hebben ook geen MIDI. dus dan zou ik geen G-major nemen. want je kan verders niks schakelen aan je g-major. of je draait even met je handje tussen de presets, dan kan het wel.

vergeet niet dat de g-major een 19" effect is. en om hem voor je pre-amp te hangen is ook niet echt de beste oplossing.

het kan wel maar... ach, probeer het eens.

het geluid zal ongetwijfeld goed zijn.

Rwin

Sjaak
16 januari 2003, 23:33
Maar zo'n fx gebeuren kun je dus ook gewoon aansluiten op je gitaar ingang. En kan je nu ook andere pedalen erop aan sluiten en die 'onderscheppen' en dus via je fx board activeren of zoiets. (kheb echt focking weinig verstand hiervan!)

Rectifier
17 januari 2003, 00:28
Mmm, daar heb je ander spul voor.

Je kan bv. je gitaar wel op een G-major aansluiten en deze op de ingang van de versterker. Is niet echt de beste manier, maar t'kan wel. Zelfde als je pedalen op de grond hebt liggen. Vergt wel wat afstellen van de effecten want ze zullen meestal erg veel effect geven op deze manier.
Echter.....deze manier van aansluiten is niet ideaal. Stel je gebruikt een delay van de G-major en je gebruikt distortion uit je Line6. Dan heb je delay...voor je pre-amp.
En dat klinkt onwijs klote....dat klinkt gewoon NIET! Probeer maar eens.

En als je een Line6 flextone hebt zie ik niet in waarom je er uberhaupt een G-major op aan gaat sluiten. Voor delay/chorus wat al in de flextone zit?
De naam zegt het al: Flextone.... :wink:

Antwoord op de andere vraag, een G-major kan geen pedalen onderscheppen en deze meeschakelen via midi.
Daarvoor moet je een midi-looper hebben.
Een apparaat waarop je bv. 4 of 8 effectpedalen aansluit en deze kun je via midi afzonder aan of uitzetten.

Ic3gl0vE
17 januari 2003, 18:10
en een midilooper is heel duur

Kjiratsiekoedel
17 januari 2003, 18:14
Op 2003-01-16 22:36, schreef Rwin:
ik neem aan dat je een flextone versie 1 hebt of een spider. die hebben geen FX loop. die hebben ook geen MIDI.


mijn Flex 1 heeft wel een effctloop

Ic3gl0vE
17 januari 2003, 18:22
hoort dat er standaard op dan?

Ic3gl0vE
17 januari 2003, 18:23
Ik heb namelijk MIDI op mijn versterker maar dat was ook een 'extra optie'.. zat er standaard niet op

Versterker heb ik trouwens tweedehands gekocht, zelf zou ik die midimodule niet genomen hebben omdat ik 'm niet gebruik

snakepit
20 januari 2003, 00:47
...maar stel ik heb een preamp + een eindversterker...dan heb ik alleen nog een speaker nodig toch?? nou mijn vraag is dan: als ik die 50/50 van mesa boogie heb wat voor speaker kan ik dan halen?? ik bedoel, die eindversterker is 2x50watt kan ik dan een speaker halen van 300 watt of niet?