PDA

View Full Version : Mooie buizen thuis amp advies gezocht



Vini_b
8 juli 2007, 20:38
Ik ben op zoek naar een mooie buizen amp voor thuis. Ik heb een 60W Fender (prachtig!) gekocht een dag voordat de band uit elkaar ging. Voor thuis is dit veel teveel geweld en zacht klinkt hij gewoon bij lange na niet zo goed als vol open.

Daarom ben ik op zoek naar een kleine buizenbak die goed klinkt bij laag volume. Ik speel voornamelijk jazz en 60's/70's rock en ben op zoek naar mooi vol en helder cleangeluid met een beetje buizen-rauw, een drive kanaal met vol geluid en reverb.

Ik wil de fender verkopen, dus een eurootje of 700 is ongeveer de max.

Ik zag de Vox ac15 (maar geen drive), de laney vs15-110 (wellicht TE rauw) al als opties.

Heeft iemand tips? Thanks!

LCH
8 juli 2007, 20:42
Ik ben op zoek naar een mooie buizen amp voor thuis. Ik heb een 60W Fender (prachtig!) gekocht een dag voordat de band uit elkaar ging. Voor thuis is dit veel teveel geweld en zacht klinkt hij gewoon bij lange na niet zo goed als vol open.
Ik denk dat je met 15 watt buizen precies hetzelfde probleem zult krijgen. Ook dat is behoorlijk hard. Misschien moet je het kleiner zoeken: Zvex Nanohead, Matamp enz.

Nobrain
8 juli 2007, 20:44
Ik ben op zoek naar een mooie buizen amp voor thuis. Ik heb een 60W Fender (prachtig!) gekocht een dag voordat de band uit elkaar ging. Voor thuis is dit veel teveel geweld en zacht klinkt hij gewoon bij lange na niet zo goed als vol open.

Daarom ben ik op zoek naar een kleine buizenbak die goed klinkt bij laag volume. Ik speel voornamelijk jazz en 60's/70's rock en ben op zoek naar mooi vol en helder cleangeluid met een beetje buizen-rauw, een drive kanaal met vol geluid en reverb.

Ik wil de fender verkopen, dus een eurootje of 700 is ongeveer de max.

Ik zag de Vox ac15 (maar geen drive), de laney vs15-110 (wellicht TE rauw) al als opties.

Heeft iemand tips? Thanks!


Je bedoelt de VC15 :D

Lijkt mij een prima amp voor jou stijl, bekijk ook eens de Lionhart series van Laney...

Hallie
8 juli 2007, 21:01
maar de lionheart is geen 700 euro!.

'ns kijken.

vox + pedaaltjes?

fender blues junior.
epiphone 5 watt.
peavey delta blues

gothax
8 juli 2007, 21:40
Ik zou die Fender Blues Junior eens checken! Dat je een buizenversterker hebt hoeft niet te betekenen dat ie altijd voluit moet staan. Opbreken doet een buizenbak pas bij hoog volume maar clean kunnen heel wat versterkers ook prima klinken op laag volume :)

Squier4ever
8 juli 2007, 22:53
maar de lionheart is geen 700 euro!.

'ns kijken.

vox + pedaaltjes?

fender blues junior.
epiphone 5 watt.
peavey delta blues

na al die topics nog vrij weinig geleerd zie ik.....

15 watt gaat eigk nog steeds te hard. epi valve junior zou idd kunnen, of fender klein dingetje (champ oid) peavey delta blues is veel te hard voor thuis.

BamBuFan1
8 juli 2007, 22:54
Ik ben op zoek naar een mooie buizen amp voor thuis. Ik heb een 60W Fender (prachtig!) gekocht een dag voordat de band uit elkaar ging. Voor thuis is dit veel teveel geweld en zacht klinkt hij gewoon bij lange na niet zo goed als vol open.

Daarom ben ik op zoek naar een kleine buizenbak die goed klinkt bij laag volume.

Ik zit met hetzelfde probleem: een Fender 75 buizenbak, die zelfs op de lage stand nog veel te hard is voor thuisgebruik. Nu heb ik nog wel twee transistor oefenampjes, maar het geluid daaruit is nauwelijks te harden.

Ik heb de Fender ooit voor een belachelijk bedrag (Fl 250) bij de plaatselijke accordeonwinkel gekocht, aangezien die liever een transistorversterker wilden om hun accordeons te versterken. Aangezien ik deze amp gegarandeerd nooit meer ergens voor €120 zal tegenkomen heb ik besloten om hem gewoon houden voor als er weer eens een band op mijn pad komt.

Voor thuis neem ik er (zodra ze weer op voorraad zijn) een belachelijk betaalbaar buizenbakje bij, de Harley-Benton GA5 (die ik vervolgens grondig ga modificeren)...
http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-107783.html

Squier4ever
8 juli 2007, 22:55
nu ik eraan denk Fender Champion 600. is een 6 watt bakkie.

zjanke
8 juli 2007, 23:05
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=79912

hou je waarschijnlijk ook nog geld over. (niet mijn advertentie en ik ken de aanbieder niet)

Squier4ever
8 juli 2007, 23:07
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=79912

hou je waarschijnlijk ook nog geld over. (niet mijn advertentie en ik ken de aanbieder niet)

een beetje zou je m wel kunnen kennen, is een forumlid :D

matty
8 juli 2007, 23:09
een orange tiny terror?
ideaal voor thuis :)

minoin
9 juli 2007, 00:07
Of een Laney VC50, klinkt prima voor een hele hoop stijlen. En hij heeft praktisch vier kanalen.

Squier4ever
9 juli 2007, 00:20
Of een Laney VC50, klinkt prima voor een hele hoop stijlen. En hij heeft praktisch vier kanalen.

en hij gaat practisch 4x te hard voor thuis.

andoni
9 juli 2007, 08:25
en hij gaat practisch 4x te hard voor thuis.
Te hard is relatief. Wil je je eindtrap oversturen gaat elke buizenversterker die meer dan 5 a 10 Watt levert te hard. Wil je genieten van een goede buizensound door je amp wat verder open te draaien dan standje 1, dan zijn er al veel meer mogelijkheden. Inclusief versterkers met een goede master volume.

teejoo
9 juli 2007, 11:12
2 woorden: Matamp Minimat

marc_o
9 juli 2007, 14:30
Tjongejonge, altijd dat geroep van "te hard voor thuis' ...

Er zijn bergen buizenversterkers die thuis prima kunnen en gewoon een flink wattage hebben......bijna alle versterkers kunnen te hard voor thuis, dus om altijd maar van dat speelgoed aan te raden, is niet verstandig.
Daarbij komt dat veruit de meeste moderne versterkers helemaal niet zijn gemaakt om vol open te draaien, en ja, het zal best dat een versterker nóg mooier klinkt als je 'm op oorlogssterkte gebruikt, maar dat neemt niet weg dat ze thuis ook prima klinken, uitzonderingen daargelaten.

Zelf heb ik een Epi Valvehead, dat gaat inderdaad goed. Heb verder een Vox AC-15, gaat ook goed. M'n rivera Fandango gaat ook prima (55 watt 212).
Mijn enige versterker die het niet echt lekker doet thuis is de Rivera Knucklehead reverb, maar die is ontworpen om mensen te onthoofden op een afstand van 50 meter.

Verder jarenlang Engl gebruikt en ook die gaan thuis prima...

ColourofFire
9 juli 2007, 14:45
Wat een paniek zeg, voor thuis kun je ook gewoon een buizenamp met goede mastervolume gebruiken. Mijn Engl Thunder klinkt op thuisvolume ook niet ideaal, maar goed zat om gewoon een beetje te oefenen. Een Vox AC15 moet zeker wel lukken thuis als je gewoon het volume een beetje laag houd. Als je dan ooit nog eens een band bij elkaar krijgt kun je die ook nog goed gebruiken. Ga ook gewoon eens testen.

interessander
9 juli 2007, 14:48
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=79912

hou je waarschijnlijk ook nog geld over. (niet mijn advertentie en ik ken de aanbieder niet)

Dat is zeker een gaaf ding, ik heb hem zelf ook, maar echt clean haal je er niet uit, je kunt de preamp bijna uitzetten en dan de master vol maar dat klinkt nergens naar, hij begint heel snel te scheuren.

Jim Haagmans
9 juli 2007, 15:53
als je dan al perse je buizen rood wil laten gloeien koop dan gewoon een goeie powersoak voor op je fender ipv een extra amp erbij voor alleen thuis. want jezus ik hoor vox ac15, orange tiny terror, dan heb je het over 500 euro! kun je een verdomd leuke gitaar voor kopen 2ehands, of wat ruige pedaaltjes.

guitartub
11 juli 2007, 09:29
Ik speel zelf jazz en Pop/Rock over een laney VC30, die gebruik ik voor mijn jazz studie ook thuis en klinkt ook op bescheiden volume heel mooi. Wellicht is dus die VC15 een optie voor je. Moet het echt mooi zijn kijk dan eens naar een Marble Max, die gebaseerd is op de oude Fender Champ, dat ding is super en voor thuisstudie waanzinnig.

Dekkz0r
11 juli 2007, 10:11
Is zo'n ding toevallig ook geschikt om aan te sluiten over (analoge) Computerspeakers?

RolandT
11 juli 2007, 11:59
2 woorden: Matamp MinimatNu horen jullie het ook eens van een ander :) Hier vind je clips (http://www.skynful.com/soundbites/minimat.htm) (niet van mij) opgenomen via de DI uitgang van de Minimat (heeft geen speaker emulatie, mist dus wat bas)

q-elvis-p
11 juli 2007, 13:13
een orange tiny terror?
ideaal voor thuis :)

zeker een gaaf ding... ik twijfelde tussen een vox ac15 en een tiny terror... heb voor de vox gekozen... (mede door de prijs... 2de hands bijna geen tiny terrors, en ik moest en zou m in comcinatie met orange cabinet hebben werd een beetje te gek, heb nu een ac15 met bleu alnico voor minder geld dan alleen de tiny terror!)
Bevalt prima voor thuis op laag volume. Gaat zeker ook erg hard (voor als de buren er niet zijn)

De vox ac15 klinkt op laag volume ook goed... het probleem is dat gitaar spelen op laag volume gewoon niet zo gaaf is als dat je wel je versterker open gooit.

dit probleem hou je gewoon altijd.

nog een voordeel van 15 of meer... dat je iets harder clean (of klein randje) kunt zonder oversturing...

als je echt voor een 2 of 5 watt gaat blijft ie volgens mij niet zo lang clean.

q-elvis-p
11 juli 2007, 13:18
wat trouwens helemaal gaaf is en als je het geld hebt: de vox ac15 limited edition top en cabinet in t wit super mooi en handwired!!!!

PeeVee
14 juli 2007, 20:38
Fender Princeton Reverb (zilversnuit) of (aanzienlijk minder maar wel veel goedkoper) Fender Blues Jr.

Lexvandoef
15 juli 2007, 00:03
Een Vox AC15 is inderdaad een erg fijne amp, ook voor thuis op goed volume. Maar ik gebruik echter ook een Marshall JMP 2203 voor thuis. Ik vind dat elke amp thuis wel te gebruiken is, zeker ook de grote buizenbakken. Ik heb nog geen oefenampje gehoord die oo hetzelfde volume lekkerder klinkt dan mijn AC15 of 2203. Just my opinion though.

Pepe
15 juli 2007, 14:59
Mijn AC 15 is okee voor thuis maar dan staat de master niet boven 1 natuurlijk.

De meeste lol heb ik van een H&K crunchmaster top, net een blackface fender maar dan in 4 watt versie, de master open en preamp op half, nog net te doen voor de buren. De amp sluit ik aan op de speaker van een Epi valve en tussen die 2 amps wissel ik regelmatig. Gewoon 2 mini buizen amps van fender en Vox voor nog geen 250 euro. De grote versies hou ik voor de podia.

Natuurlijk kan je ook je twin of Marshall gebruiken. Maar behalve een karakterloos geluid op dat volume is een twin geen ding die ik constant ik in mijn huiskamer wil hebben.