PDA

View Full Version : kopen in amerika



Winka
8 juli 2007, 19:10
hey,

ik zit een tijdje op ebay te kijken voor power amps en zag hoe ongelofelijk goedkoop daar alles 2e hands is!

Een mesa 2:100 met een jaar garantie en nieuwe buizen voor 900 dollar in Las Vegas!

Nou gaat een maat van mij toevallig voor 3 weken naar Las Vegas, en vroeg ik mij af wat de extra kosten zijn om zo'n power amp van 24 kg mee te nemen naar nederland!

Volgens mij betaal je sowieso minder belasting omdat het apparaat 2e hands is... heeft iemand hier ervaring mee?

Winka
9 juli 2007, 11:36
niemand?! :(

Plantje
9 juli 2007, 12:31
Toevallig had ik het hier laatst ook met iemand van Big One in Zwolle over. Ik vond het ook wel interessant, maar het heeft toch wat haken en ogen.

Of je goed zit qua belasting met een tweedehands product weet ik niet. Lijkt me eigenlijk wel stug, want anders zou je met iedereen kunnen overeenkomen, dat ze iets kopen en jij het direct van ze overneemt. Het is volgens mij ook niet zozeer BTW (of VAT zoals ze het daar gebruiken), maar importbelasting. Je betaalt belasting voor het feit dat het product ingevoerd moet worden.

Maar los daarvan: hou je er rekening mee, dat ze daar geen 230 Volt hebben?

Alain
9 juli 2007, 14:21
1) geen 230 V

2) BTW en importbelasting, zo'n 25% komt er in België bij.

Winka
9 juli 2007, 20:57
je hebt toch converters voor de voltage? en 25 % van 750 euro is 187,50!

dat betekend dat je dan een mesa 2:100 met nieuwe buizen (weliswaar een 2e hands, maar toch) voor 937,50 hebt! daar koop je hier niet eens een 2e hands 2:90 voor...

Alain
9 juli 2007, 21:54
750 + ongeveer 150 euro shipping, zo'n dingen geraken niet in handbagage...
komt op 900 , x 1,25 = 1125

ja, de verzendkosten moeten in de maatstaf van heffing, ja, de douane weet dat.

Plantje
9 juli 2007, 22:06
Als je het probeert ben ik wel heeeel erg benieuwd :satisfie:

BLstriker
9 juli 2007, 23:15
Je betaald invoerrechten naar de waarde van het product dat ook weer op zijn beurt afhangt van het land waar het geproduceerd wordt.
Klein voorbeeld:
Als je een Nederlands product in Amerika koopt betaal je geen invoerrechten meer omdat het land van oorsprong Nederland is. Let goed op bij Ebay. Het merk zegt dus heel veel over de invoerrechten. Ik heb recentelijk in Amerika een nieuwe SG03 gekocht en wat bleek. De verkoper had de waarde van deze SG op $100 gezet en ik was geen invoerrechten verschuldigd. Je betaald dus over de "werkelijke" waarde invoerrechten. Later heb ik een camcorder via Ebay gekocht en was ik het "haasje" want ik kwam er pas na deze actie achter dat het systeem zo werkt. Ik moest over de Camcorder die een nieuwprijs (Douanewaarde) had van omgerekend € 1128,-- BTW betalen van € 215 en inklaringskosten € 20. Wat je dus moet proberen af te spreken met de verkopende partij dat je een bon/faktuur krijgt waaruit een lage waarde blijkt (bijv. 2e hands) dan betaal je relatief weinig of geen invoerrechten. Een kanttekening die ik hierbij moet plaatsen is dat waarschijnlijk je verzekerde waarde tijdens transport ook laag is. maar ach zo'n enorm prijsvoordeel mag ook wel een beetje een risico vormen. Mijn prijsvoordeel op de SG is ca. € 600,-- Toch meegenomen, niet? O ja, let wel op de netspanning, dat deze om te zetten is van 110V naar 220V en de kabel zul je naar alle waarschijnlijkheid moeten vervangen door een andere stekker. Probeer ook de verscheping te regelen met DHL. Werkt goed en snel en is prima te volgen met Track en Trace.

Suc6

Winka
10 juli 2007, 01:40
ok cool :] bedankt voor de reacties... het is niet zo dat ik 'm bestel op ebay en over laat komen.

een vriend van me is deze zomer in Las Vegas en kan 'm eventueel meenemen als ik dat wil, maar goed ik ga het gewoon doen :]

ik ga inderdaad de verkoper even emailen om te vragen of hij een factuur met een lager bedrag erop kan zetten

BLstriker
10 juli 2007, 08:53
Nog 1 advies:
In principe maakt het niet uit of je hem zelf meeneemt vanuit Amerika of (via Ebay) per post laat komen. Je (lees: je vriend) is/bent zelf aangifteplichtig. Laat het er dus op lijken dat het een gebruikte/2e handse amp is. Geen nieuwe doos er om heen en evt. 1 (voor)buis of zekering eruit halen waardoor de amp niet meer functioneert. Verklaart gemakkelijker de lagere waarde. Veel suc6 en have fun with it.

Bram78
11 juli 2007, 17:30
Hoi mensen,
Ik heb in verband met de mogelijke aanschaf van een CAE RS-10 gebeld met de infolijn van de douane. Mij werd verteld dat de invoerrechten 2,3% van de waarde van het product bedraagt. Let wel: dit tarief geldt voor muziekinstrumenten en aanverwante artikelen!!!

BeeJee
11 juli 2007, 19:14
En daarnaast waarschijnlijk nog BTW?

Bram78
11 juli 2007, 19:33
Oh crap, dat zal er ongetwijfeld ook wel weer bij komen... Alhoewel de douane-beambte daar niet over heeft gesproken.
Ik zal ook maar eens met de vrienden van de belastingdienst gaan bellen.
Ik kom er op terug!

Groetjes Bram

zjanke
11 juli 2007, 19:37
Ik kom hier niet zo vaak omdat ik zelf geen rack heb, maar ik weet toevallig wel het een en ander over invoeren omdat ik het beroepsmatig heb gedaan, dus ik bemoei me er maar even mee.

Nieuw of tweedehands maakt niets uit, belasting is 19% over aankoop en transportkosten, je betaalt geen 2,3 maar 3,2% BTW over de aankoop. (typo van Bram?) Er is inderdaad een vrijstellingsregeling voor somige producten uit bepaalde landen, maar dat is geen vaste regel voor alles wat daar vandaan komt. Het geldt in ieder geval niet voor gitaren en versterkers :satisfie: De waarde op de factuur is hetzelfde als de verzekeringswaarde en "trucjes" als gift, sample, spareparts of een (veel) te lage waarde werken bijna nooit. Soms slipt er iets door wat boven de vrijstellingsgrens van 22 euro zit, maar dat is geluk hebben. Ook is de status "tweedehands" niet aan te tonen door een buis te verwijderen, maar moet dit op basis van een factuur.

Overigens hoeft de douane niets aan te tonen, zij hoeven alleen maar dingen in twijfel te trekken en je kunt aan werk omdat degene die verantwoordelijk is voor de invoer moet aantonen dat alles in orde is.
De douane kent veel meer trucs dan wij allemaal bij elkaar en als ze twijfelen over een eerlijke aangifte dan doen zij een waardebepaling en meestal is dat de brutoadviesprijs: daar gaat je winst....
Dat kun je wel of niet eerlijk vinden, zo zijn de regels nou eenmaal. Als je deze willens en wetens overtreed dan pleeg je een economisch delict en ik weet niet of je dat moet willen voor een paar honderd euro. Het verkrijgen van een lening of hypotheek of een nieuwe baan wordt dan ineens een stuk lastiger.

groovieguitarguus
11 juli 2007, 20:04
Stel: Ik wil 2 pedalen laten overkomen via post... Nieuw!!!
Aanschaf totaal met tranport 350,- dollar.
= circa 260 euro...
In de winkel... 430,- mmm de moeite ;-)

Trekt dan alsnog de douane het spul open?
Ook als ik het lullig laat inpakken, ouwe krant, wat papier en een koordje???

zjanke
11 juli 2007, 20:12
Douane trekt niet alles open, de afzender moet een factuur aanleveren en op basis daarvan wordt een aangifte gemaakt. Daarnaast vinden er wel fysieke controles plaats en juist de dubieuze dingen worden eruit gehaald en dubbel gecheckt. Zoals ik al aangaf, de douane kent echt (bijna) alle trucs en jouw verpakking schreeuwt om een fysieke controle: daar ga je dus nat.

Betaal gewoon BTW en invoerrechten en je hebt nog steeds een voordeel...

tnijland
11 juli 2007, 21:25
Volgens mij zit het alsvolgt:

Als je terugkeert naar Nederland zijn daar natuurlijk ook regels aan verbonden. Je mag bijvoorbeeld maar voor € 175,- vrij aan goederen invoeren. Als je dus iets duurders heb gekocht moet je daar al invoerrechten over betalen. Let er ook op dat de je over de aangegeven folder prijzen in de US ook terplekke 6% belasting moet betalen (TAX).

Let er ook op dat regels gelden bij een totale waarde tot 350 Euro!

Voor reizigersbelasting geldt: Als je vanuit een land buiten de EU binnenkomt, dan moet je bij invoer 3 soorten belasting betalen (zie de douane site):
1 rechten bij invoer (ook wel douanerechten genoemd)-> 3.2%
2 omzetbelasting (btw)-> 19%
3 accijns (over accijnsgoederen, zoals sigaretten en drank)->nvt

Je ziet dat het grote voordeel wel een beetje weg is tenzij je een echte aanbieding hebt of kunt sjoemelen met de prijsopgave.

Of kijk gewoon zelf eens op de douanesite bij paticulieren dat is het verstandigste. Er wordt ook extra gecontroleerd op deze vluchten omdat bijna iedereen sowiso al ver over die 175 Euro zit...

Afijn, succes met de aankoop.

Daemon
11 juli 2007, 22:04
M'n band is een bedrijf (ingeschreven bij kvk). Dan kunnen we in het buitenland btw vrij kopen. Hoe zit 't dan met die invoerrechten? Iemand een idee?

zjanke
11 juli 2007, 22:06
Invoerrechten moet je gewoon betalen

Alain
12 juli 2007, 21:28
M'n band is een bedrijf (ingeschreven bij kvk). Dan kunnen we in het buitenland btw vrij kopen. Hoe zit 't dan met die invoerrechten? Iemand een idee?
In de eu wel, dan betaal je nederlandse btw, maar voor buiten de eu moet je toch inklaren.

Daemon
13 juli 2007, 11:06
Ok, thanks for the info.

zjanke
13 juli 2007, 19:36
In de eu wel, dan betaal je nederlandse btw, maar voor buiten de eu moet je toch inklaren.

En dus vraag je bij spullen binnen de EU je BTW terug bij de belastingdienst, evenals bij spullen buiten de EU. Buiten de EU moet je wel invoerrechten betalen, daarbinnen niet.