PDA

View Full Version : Ibanez.



ArcBeetle
8 juli 2007, 18:45
Ik ben aan het sparen voor een Ibanez RG550L.
Het lijkt me een ideale gitaar voor de muziek die ik wil spelen.
Kan iemand hier misschien een beetje meer info over geven ?

P.S.: Is het zo dat je bij elke Ibanez op je brug kan leunen zodat er een mooie klank en GEEN gedemt geluid uitkomt ?

Rormo
8 juli 2007, 18:52
probeer de zoekfuntie, de site van Ibanez en Google eens.....

ArcBeetle
8 juli 2007, 19:44
Ik heb net wat opgezocht maar ik begrijp sommige dingen niet zo goed.
Je vind de meeste informatie in het Engels ; wat ik wel begrijp maar toch nog een beetje ingewikkelder is dan in het nederlands.
Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen wat een Ibanez RG met een fixed bridge is ? Is het een Ibanez waarmee je je hand kunt laten leunen op je brug ? En is dat het enige model met zo'n functie ?

Diaz.

Tho
8 juli 2007, 19:46
Is het een Ibanez waarmee je je hand kunt laten leunen op je brug ?

gast ik weet niet eens waar je het over hebt :???:

ArcBeetle
8 juli 2007, 19:49
Ja ok , het lijkt ingewikkeld maar ik bedoel
Ik heb nu net een Fender Squire en als ik mijn hand op de bridge laat liggen kan ik veel sneller spelen maar heb ik een soort gedempt geluid !
Ik probeer nu te achterhalen of dat er speciaal gitaren daarvoor zijn gemaakt

Tho
8 juli 2007, 20:01
Ja ok , het lijkt ingewikkeld maar ik bedoel
Ik heb nu net een Fender Squire en als ik mijn hand op de bridge laat liggen kan ik veel sneller spelen maar heb ik een soort gedempt geluid !
Ik probeer nu te achterhalen of dat er speciaal gitaren daarvoor zijn gemaakt

dat heet 'palm-muting', oftewel, dempen met de palm van je hand. Er is geen metal waar niet in gemute word.

Muten kan op elke gitaar, maar als je écht met ballen wilt muten heb je wel een felle brugpickup nodig!
Als je wilt spelen zonder mute zorg je gewoon dat de palm van je hand niet op de snaren leunt.

PS: Owja over die brug van je aanstaande ibanez; Je moet gewoon een ander steunpunt vinden, want als je daar de snaren raakt mute je sowieso. Om nou je hand op de brug zelf te plaatsen is ook niet goed, want als het een floyd is heb je geen vaste noten omdat je brug beweegd. Je moet dus even voor jezelf uitvinden waar jij je steunpunt hebt, of zet je brug vast :)

Outrage
8 juli 2007, 20:01
Fixed bridge= vaste brug. Dit wil zeggen: geen tremolo (geen gewone of geen floyd).

Bij een Ibanez zal dit er ongeveer zo uitzien:
http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/key/cabinet/itemimg08/img15642852.jpg

Ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt. Als je je hand op je brug legt (in de praktijk als je aan het spelen bent, is dat de onderkant van je handpalm) dan kan je je brug niet bewegen. Daarom heet dit ook een vaste brug. Maar wat je wel kan doen door je hand op je brug te leggen, is je snaren dempen. Dat hangt af van de positie. Je kan je hand zo leggen dat je effectief je snaren dempt, maar ook zo dat je je snaren niet dempt. Dat is een kwestie van techniek.

Waar jij het mee verwart, naar ik veronderstel, is dat je bij zwevende bruggen (vaak floyds) de kans loopt dat je de brug naar beneden drukt, als je met je hand te hard op de brug duwt. Maar ook dit voorkomen of juist leren gebruiken is je techniek ontwikkelen. Bij je squier kan je dat niet doen omdat je brug op de body van je gitaar rust. Als je een RG met (zwevende) floyd koopt (een brug die je dus omhoog en omlaag kan drukken), dan moet je je techniek wat aanpassen. Je kan m.a.w. niet meer zo hard op je brug gaan drukken.

Ik hoop dat dit een beetje verduidelijkt?

ArcBeetle
8 juli 2007, 20:28
Bedankt ! Dat heeft veel geholpen.
Ik snap er nu veel meer van.

Is deze gitaar een aanrader voor te kopen ? http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=79246

Zou je er wat meer info over kunnen geven ? :speed:

Groetjes , Diaz.

Outrage
8 juli 2007, 20:34
Kijk eens in je PM.