PDA

View Full Version : walnotenhout



Tho
8 juli 2007, 18:20
Hoi iedereen! Ik ben aan't overwegen mijn Alvarez te verkopen en een Ibanez in huis te nemen.
De Ibanez schijnt echter van walnotenhout gemaakt te zijn, en nu vroeg ik me af hoe dat klinkt! Ik zoek namelijk wel een warme, diepe maar toch heldere klank. zeg maar een vooraanstaande klank.

Dit is de betreffende gitaar
http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/images/EW20WNENT.jpg

Alvast bedankt!

Tho

Flipkoos
8 juli 2007, 19:52
Goeie dingen over gehoord, maar hij heeft wel een gelamineerd bovenblad. Ik denk persoonlijk dat de looks beter zijn dan de sound.

Tho
8 juli 2007, 20:07
Goeie dingen over gehoord, maar hij heeft wel een gelamineerd bovenblad. Ik denk persoonlijk dat de looks beter zijn dan de sound.

hmm okey. Ik las net toevallig dat ze hem bij Kees Dee hebben, daar woon ik om de hoek dus daar ga ik morgen even langs! :) Graag het topic nog even open houden dan vertel ik het jullie morgen!

Tho
10 juli 2007, 19:28
Goed, ik ben dus even wezen checken, en voor een plak laminaat klinkt hij bij lange na niet verkeerd. De klank zou me in ieder geval niet tegen gehouden hebben (akoestisch is toch niet mijn eerste prioriteit), maar hij speelde nogal stroef. Barreetjes gingen ook niet geweldig. Verder wel een prachtig ding, en hele mooie elektronica!

LaurentB
10 juli 2007, 20:01
Aan de bespeelbaarheid kan vaak wel wat gedaan worden. Soms staat de hals te hol of is het zadel te hoog.

Blend
10 juli 2007, 20:08
Die Ibanez ziet er wel stoer uit! :cooler:

Maar waarom zou je je Alvarez weg doen? Ik neem aan dat het een spaanse is (volgens mij maken ze niets anders), dat is toch altijd leuk voor erbij, of voor 's avonds aan het kampvuur?

Tho
10 juli 2007, 20:11
Die Ibanez ziet er wel stoer uit! :cooler:

Maar waarom zou je je Alvarez weg doen? Ik neem aan dat het een spaanse is (volgens mij maken ze niets anders), dat is toch altijd leuk voor erbij, of voor 's avonds aan het kampvuur?

nee nee het is een hele mooie massieve dreadnought! Maar ik zoek iets met elektronica en een cutaway. Ik weet het ook nog niet zeker hoor, maar ik vind 2 akoesten overbodige luxe, aangezien ik voornamelijk elektrisch speel

@ Laurent; Nee het was niet iets waar iets aan gedaan kan worden, sommige gitaren liggen me gewoon niet ;)

Pais
10 juli 2007, 20:19
Elementje inbouwen geen optie? Die Alvarez lijkt me een veel luxer gitaartje dan de Ibanez.

Tho
10 juli 2007, 20:22
Elementje inbouwen geen optie? Die Alvarez lijkt me een veel luxer gitaartje dan de Ibanez.

ja is hij ook, echt een dijk van een klank ook. Maar inderdaad is een optie! Ik ga eens kijken wat daar voor allemaal op de markt is, dan houdt ik mijn zoektocht voorlopig even op een laag pitje.

Heeft iemand anders nog suggesties voor een (gedeeltelijk) massieve steelstring met cutaway en elektronica voor zo'n 350 euro?

LaurentB
10 juli 2007, 20:54
Ik zou in die prijsklasse gewoon eens naar een paar grote muziekwinkels gaan, en een hele serie gitaren proberen. Merken zeggen niet alles meer in die range, soms halen relatief onbekende fabrieksmerken een heel behoorlijk niveau.

Probeer gewoon alles, bijvoorbeeld:

Ibanez
Yamaha
Takamine
Tanglewood
Seagull
Crafter
Dean
Cort
Washburn

...en wat je verder nog tegenkomt. Leuk toch om te doen??

Tho
11 juli 2007, 07:31
Je hebt gelijk Laurent. Tanglewood is trouwens erg goed, mijn (sinds gister weer ex- :satisfie: ) vriendin, heeft er een gekocht voor 330, met een massief bovenblad, en wat een bespeelbaarheid! Het heeft in ieder geval geen haast, maar meer tips zijn nog steeds welkom

Liefhebber
11 juli 2007, 15:02
Je hebt gelijk Laurent. Tanglewood is trouwens erg goed, mijn (sinds gister weer ex- :satisfie: ) vriendin, heeft er een gekocht voor 330, met een massief bovenblad, en wat een bespeelbaarheid! Het heeft in ieder geval geen haast, maar meer tips zijn nog steeds welkom
Nouh Tho,

Die Alvarez wegdoen voor deze Ibanez! Nooit doen natuurlijk! Die Ibanez is een beetje een gimmick! Ongebruikelijke houtsoorten in het bovenblad voor de show!
En... die ex: ze heeft geen tijd meer voor je! Ja, ja, wispelturig die gitaristjes!

Crafter
3 augustus 2007, 03:16
mja je kan zeggen dat Ibanez de EW series inderdaad een beetje voor de show hebben gemaakt.

Maar dat neemt niet weg dat ze crappy hoeven te klinken hoor, ik heb zelf een Ibanez EWC30PD (Exotic Woods 2007 serie) van Padauk hout, en unplugged klinkt ie niet zo volwaardig als een massieve dreadnought, maar o o o versterkt klinkt ze echt geweldig!

Maar dat is natuurlijk ieder z'n eigen, want er zijn evenveel verschillende gitaren als dat er gitaristen zijn natuurlijk :)

Harald
3 augustus 2007, 08:44
Gezien het budget zou ik een element in die Alvarez zetten als die verder goed bevalt, en een cutaway niet essentieel is voor wat je doet. Genoeg mogelijkheden, top Fishman is duurder, maar een AER pickup met microfoon valt er weer ruim binnen. Of een LR Baggs M1, ook makkelijk in te bouwen, en relatief goedkoop.

ben vanhoof
3 augustus 2007, 11:49
Wat die bespeelbaarheid betreft; mijn EW speelt eigenlijk ook niet fantastisch.
Ik heb het fretboard al opnieuw gelemonoild, nieuwe snaren opgelegd en de snaren vrij dicht bij de hals geschroefd met de halspen.
Iemand nog andere suggesties? Ik heb er nu martin bronze medium snaren op liggen. Spelen een ander type snaren veel vlotter? Ik ben elektrisch .10-.46 en klassiek gewend.

Harald
3 augustus 2007, 12:01
Soort snaren kan uitmaken, iedereen heeft daarin toch zijn eigen voorkeur. Maar dat is dan meer de stroefheid met glijden dan de benodigde kracht. Er zijn wel ook verschillen in spanning. Had het idee dat qua spanning AER .012 bv vergelijkbaar aanvoelde als Martin .011. Maar op een goed afgestelde gitaar is met.013 ook goed te spelen. Alleen opduwen wordt dan duidelijk lastiger.

De halspen is trouwens niet om de aktie af te stellen. De halspen bepaalt de bolling van de hals. Eigenlijk wil je de hals zo recht mogelijk hebben (in ieder geval niet bol, meestal iets hol) De aktie wordt dan bepaald door de hoogte van het zadel. De snaren moeten wel nog voldoende hoek maken achter het zadel, anders levert dat ook weer problemen op. Kijk eens op de site van Eltjo Haselhoff, zijn gitaren staan erg licht afgesteld. Op zijn site heeft hij als het goed is een artikel over het zelf afstellen van een akoestische gitaar. Je kutn de gitaar natuurlijk ook eens laten afstellen bij een gitaarbouwer.

ben vanhoof
3 augustus 2007, 12:07
Bedankt, ik ga eens voor een nieuw zadeltje kijken.

Harald
3 augustus 2007, 14:22
Goede volgorde, originele zadel bewaren, en het nieuwe zadel op maat vijlen. Let er op dat de onderkant echt goed recht moet worden. Zoek eens in de laatste posts van Picker (Eltjo) hier. Die heeft daar wel meer over gezegd.

guitartub
5 augustus 2007, 19:09
Heb net een Ibanez EW uitgetest bij Feedback R. Bespeelbaarheid was niet denderend, de hals kon volgens mij nog wel een tikkie hebben. Akoestische geluid vond ik voor een gitaar met een relatief diepe kast niet echt vol, de kleinere dunnere APX 500 van Yamaha klonk voller (Speelde overigens ook heel lekker). Heb m echter niet versterkt kunnen testen (klepje ontbrak en de batterijen bleven dus niet zitten) wat ik heel jammer vond want juist daar was ik nu benieuwd naar. Zou hem in mijn bands gebruiken om de nummers een "unplugged" karakter te geven, sound is dus niet zo heel belangrijk, en voor de looks zou ik dus voor die EW gaan (erg mooi vind ik zelf)
Kom er nog wel op terug.

jenolf
7 augustus 2007, 09:59
Ik heb zelf, ongeveer een jaar geleden, een Ibanez EW20ASENT Acoustic-Electric gekocht. (zie foto, rechter gitaar). Nu moet ik zeggen dat mijn gitaarspel nog zeer "amateur" is, maar deze gitaar bevalt mij zeer goed. De verhouding van prijs (299 euro bij Feedback), model en klank vind ik erg goed. Uiteraard is het zeer persoonlijk allemaal en hangt het er van af wat je er van wil verwachten, Prof, hobby, amateur etc. Een collega van mij (speelt semi-prof) heeft op deze Ibanez gespeeld en was er ook zeer over te spreken.
Het "vollere" geluid en de vorm heeft mij toen (rond deze prijsklasse ongeveer tien gitaren geprobeerd) tot aanschaf doen besluiten.

http://imgcash1.imageshack.us/img526/7982/1002592gv4.jpg

guitartub
7 augustus 2007, 11:49
Kan maar zo dat je een goed exemplaar te pakken hebt. Ik vind het zowieso om te zien een bloedmooie gitaar. Ik speel inmiddels ruim 35 jr en heb tientallen verschillende soorten gitaren in mijn handen gehad, van low budget t/m top of the bill voor de happy few. Dan word je wat kritischer in het beoordelen van een instrument. Overigens is de kwaliteit van Low Budget ten opzichte van zo'n 10 jr en langer geleden sterk verbeterd. Een van mijn main gitaren is een low budget van Gretsch. Daar is echt niks mis mee. Maar ik ga die EW20ASE op zeker nog verder testen (Vooral de versterkte klank ben ik benieuwd naar.)