PDA

View Full Version : sologeluid regelen op een jcm 800



jollesietsma
8 juli 2007, 16:55
Ik speel ongeveer een jaar op en jcm 800 2203(1987). Bij mijn koch heb ik een pedaal voor solo. Op de jcm zit dat helaas niet, nu heb ik het lang geprobeer met een volmepedaal, maar ben daar niet het type gitarist naar, denk ik.Nu probeer ik het met twee verschillende scheurpedalen.Een soort tubescreamer(gain op 0 en volume open) en een tube factor(H&K) . Ik gebruik de tubescreamer eigenlijk als een soort volume pedaal.Ik kom echter net iets te kort voor mijn sologeluid?? Kan iemand er iets mee?

Verder speel ik altijd met een Les Paul en zie vaak LP gitaristen die op hun gitaar de volumeknoppen gebruiken. Hoe doen ze dat evengoed hun vette geluid behoudend??

reageer eens

Micro-e
8 juli 2007, 18:05
Bij je neck pickup het volume half dicht en bij je bridge pickup helemaal open en dan je versterker zo zetten dat je bij je open bridge pickup je gewenste sologeluid hebt.

Magic Bean
8 juli 2007, 18:18
Ik zou het juist andersom doen. Je neck pickup geeft een betere sustain en een vollere toon.
Bovendien klinkt de neck vaak zompiger dan de bridge voor slagpartijen.
Dus bridge stukje dicht draaien en je neck vol open.
Kijk maar wat het beste voor jou werkt.

JorikDekkers
8 juli 2007, 18:29
of gewoon een EQ-pedaaltje (Boss GE-7) als booster.

yhcmarc
8 juli 2007, 18:30
Of gewoon ff rondkijken voor een cleanbooster die harder gaat dan een tubescreamer ;)

casper innosence
8 juli 2007, 18:36
natuurlijk is het ook afhankelijk van wat voor muziek je speelt. Zelf speel ik punk/melodieuze punkrock en gebruik ik een Esp Viper (1x volume 1x tone) over een 1 kanaals Soldano. Omdat ik de hals pickup in de weg vond zitten heb ik hier een lage pick up ring om heen gezet en ehm zo plat mogelijk in de body gedraaid.

De optie van het volume gebruiken heb ik dus niet. Daarbij moet ik voor mijn slag geluid het volume van mijn brug element open hebben staan (genoeg gain).

Momenteel gebruik ik nog helemaal niks voor het solo volume. Maar een dezer dagen wil ik even langs in Boekel om wat gain boosters te testen. Om iets meer volume te krijgen, maar ook om meer gain te krijgen, zodat de solo's wat harder zingen.

Misschien toch es proberen om met je tubescreamer wat gain er in te draaien.

Mr.Bluesbreaker
8 juli 2007, 20:29
TS: heb je een 1987 Re-issue of een originele?
De RI's hebben een effectsloop. Originele 2203's zoals ik er ook een heb, hebben dat niet, en dan heeft een GE-7 als booster geen nut, dan voeg je geen volume toe.

Een TS met een Les Paul wil een mooie ronde sustain opleveren, ik gebruik dat zelf om een iets strakkere onderkant op de high input te krijgen. Pre amp op 6 voor AC/DC achtige geluiden, en met de TS-808 kom je al aardig in de "crazy train" zone. (Ozzy-Rhoads)
Je krijgt alleen, ook al heb je het volume op 10 en de drive op 0, weinig extra volume. Hoe hoger de pre amp, des te meer vervorming geeft ie.

Ik heb dus een 2e volumepot door mijn technicus laten inbouwen met een extra potmeter op de achterkant. Je regelt dan traploos hoeveel extra pure cleanboost je meegeeft. Switch om met je voet je solovolume te activeren.
De TS-808 gebruik ik dus puur om de klankkleur wat te veranderen.

heavy-metal-thunder
8 juli 2007, 23:18
Ik heb zelf geen 2203, maar heb een JCM800 50W combo (is dat 2104?),een DSL 100 gehad en een JMP 50W. Allen kunnen perfect gboost worden met de GE7. Lijkt me raar dat het op een 2203 niet zou werken??

Eén nadeel met de GE7: als er nog een disto voor kwam, dan escaleerde het volume ineens als beiden aan stonden.

Mr.Bluesbreaker
8 juli 2007, 23:39
Als ik de pre amp wat hoger heb staan op de 2203, geeft een GE-7 of andere EQ bijna geen extra volume, maar meer vervorming. Je ervaart dit misschien als luider, maar veel extra kale dB's win je er niet mee.

Natuurlijk kun je wel een midboost geven met een EQ zodat je alsnog beter door de bandmix snijd met een solo, maar dan heb je het niet over een vlakke boost. Ligt er maar net aan hoe je je sologeluid wilt hebben.

Dude
9 juli 2007, 10:44
Ik heb ook heel lang gestoeid met die vraag...

het pre amp volume is the key hier.... als je die hoog hebt staan dan doen alle drive / gain pedalen tussen je gitaar en amp niks dan meer gain geven.

Het gaat pas werken als je je pre amp volume omlaag draait (haast clean) en het totaal volume afsteld met de master, en een pedaal gebruikt om de hoeveelheid gain te krijgen die je wilt hebben voor je slag geluid, en een ander pedaal pakt voor je solo volume. Met tubescreamer achtige pedalen is mij dat nooit gelukt. die geven op je slaapkamer misschien een flink hoorbare volume boost maar in een band is het niet hard genoeg (level op 10 en drive laag zeg maar....) Met een EQ wel, level lekker open en een beetje mid hump is ideaal !!


Succes.... en doe dat ding nooit meer weg wil je !

cardinal
9 juli 2007, 22:47
ik gebruik er een koch pedaltone bij en dat werkt prima. Heel veel schakelmogelijkheden. De scheur van de pedaltone is erg ok.

pol
10 juli 2007, 11:41
waarom 2 boosters ? Ik zou gewoon de gain van de jcm gebruiken, instellen op een goed ritmegeluid, en die dan voor solo's boosten met de tubescreamer met de gain laag en level hoog ?

Zo klinkt mijn 2203 toch het best vind ik.

Of je hebt ook nog clean nodig misschien ? Maar dan is de jcm eigenlijk de verkeerde amp voor je, of je moet gaan A/B'en met een cleane amp.

-Heineken-
12 juli 2007, 19:51
Tjah da's nu eenmaal de aard van het beesje. Heb zelf een 80's 2204. Klinkt fantastisch clean, "break-up" en pre-amp crancked. Wat jammer nou dat je niet al die geluiden kan schakelen... Ik neem aan dat je met "boosten" een clean volume boost bedoeld om je solo's wat meer naar de voorgrond te schuiven, en die werken nu alleen NA het pre-amp gedeelte, in de FX loop dus, tenzij je alle vervorming uit je transistor-pedaaltjes wil halen en als een syntetisch ijsblok wil klinken, en je die JCM800 helemaal clean afsteld. MAAR DAAR KOOP JE GEEN BUIZENBAK VOOR NATUURLIJK! (;. Heb 't zelfde dilemma, vind 'm zo heerlijk klinken maar ik kan m'n solo's niet boosten en delay's en verbs klinken als een modderpoel. Wat nou als je 'm laat modificeren... Je hebt op z'n minst een FX loop nodig. Zit op die reissues wel. Maar die klinken volgens iedereen dan ook een stuk minder. Komt dat nou JUIST door die FX loop en zit het geheim van die "brown" JCM 800 sound dan toch in z'n eenvoud?!? Haha.. eigenlijk heb je er gewoon een stuk of 3 nodig.

Eko
12 juli 2007, 22:58
IKs een oplossing net als SRV deed. Een tweede amp voor de solo met een A/B switch. Je kunt ook gewoon een Fulldrive ertussen proppen met een boostswitch.