PDA

View Full Version : noten leren



joyce23
8 juli 2007, 14:18
Ik ben nu net begonnen om noten te leren voor de gitaar maar ishet normaal dat je wel 30 x het stukje moet oefenen om dat zo snel met de cd mee tespelen die er bij zit kijk nu lukt dat en dan ben ik bij de 2 de snaar dat lukt ook nog aardig maaaaar dan die derde pfffffff dan raak ik in de war met al die noten ... heeft iedereen hier in het begin moeite mee ??

Maurice_732
8 juli 2007, 15:19
Ik ben nu net begonnen om noten te leren voor de gitaar maar ishet normaal dat je wel 30 x het stukje moet oefenen om dat zo snel met de cd mee tespelen die er bij zit kijk nu lukt dat en dan ben ik bij de 2 de snaar dat lukt ook nog aardig maaaaar dan die derde pfffffff dan raak ik in de war met al die noten ... heeft iedereen hier in het begin moeite mee ??
Is normaal in het begin.
Maar kun je niet beter tabletuur leren?

appyhaan
8 juli 2007, 15:23
Ja, de meesten wel denk ik. Ik ben zelf al ver gevorderd in het lezen van noten. Met sommige stukken ben ik wel twee weken bezig(elke dag een aantal uren). Maar dat heeft dan meer te maken met techniek en voordracht onder de knie te krijgen. Dat heeft dan niks meer te maken met het lezen van noten. Dat is bij jou als ik het zo lees ook het probleem. Probeer gewoon het liedje nu uit je hoofd te spelen en let op wat je vingers doen.

joyce23
8 juli 2007, 15:41
jah want in tab gaat het wel goed whitestrips bobmarley gaan redelijk ... maar ik wil en moet die noten gewoon onder de knie krijgen ...maar wist niet dat het zoveel moeite zou kosten omdat een tab "makkelijker" is ..

maar achh soms denk je dat je de einige bent die het moeilijk heeft daarom vroeg ik toch even een bevestiging ... eind aug krijg ik les maar ik wil toch al wat voorkennis hebben van de noten en zou helemaal mooi zijn dat ik de basis al zou weten hihihih :)

Onmeunig Hans
8 juli 2007, 20:08
Ik ben nu een klein jaar bezig en behalve tablatuur leer ik ook notenschrift. In het begin ging dat niet vlot, die 30x spelen voordat het gaat ken ik wel, maar na een tijdje gaat het veel makkelijker.
Ik pak nu eigenlijk vaker muziek met notenschrift dan tabs.
hans

Maurice_732
8 juli 2007, 20:40
Ik ben nu een klein jaar bezig en behalve tablatuur leer ik ook notenschrift. In het begin ging dat niet vlot, die 30x spelen voordat het gaat ken ik wel, maar na een tijdje gaat het veel makkelijker.
Ik pak nu eigenlijk vaker muziek met notenschrift dan tabs.
hans
Maar wat is het voordeel van noten tegenover tabs dan?

JV
8 juli 2007, 20:48
notenschrift staat de toonsoort en het ritme veel beter op weergegeven

vox
8 juli 2007, 21:00
ik heb op een bepaalde leeftijd in groep 4 noten moeten leren lezen voor (jaja) blokfuit.. en ik snapte op een gegeven moment nog niet wat er stond.. ik keek altijd een beetje wat de lerares deed en deed dat na.. kon geen noten lezen dus.. dus dat ontmoedigde me al gauw om elk instrument te kunnen spelen.. maar toen wees iemand me op tabs en ben ik begonnen met gitaar..

wat wel zo is dat er in noten schrift het tempo/rhitme beter beschreven of sterker nog, wel beschreven staat. Bij tabs moet je het tempo horen of het deubtje dat je wil spelen kennen.. 9 van de 10 gitaristen kan geen noten lezen..

in band verband (althans bij mij wordt alles in tabs gedaan of gewoon aan elkaar laten zien) uiteindelijk hoef jij het alleen te spelen met je bandleden of alleen..

appyhaan
8 juli 2007, 21:52
ik heb op een bepaalde leeftijd in groep 4 noten moeten leren lezen voor (jaja) blokfuit.. en ik snapte op een gegeven moment nog niet wat er stond.. ik keek altijd een beetje wat de lerares deed en deed dat na.. kon geen noten lezen dus.. dus dat ontmoedigde me al gauw om elk instrument te kunnen spelen.. maar toen wees iemand me op tabs en ben ik begonnen met gitaar..

wat wel zo is dat er in noten schrift het tempo/rhitme beter beschreven of sterker nog, wel beschreven staat. Bij tabs moet je het tempo horen of het deubtje dat je wil spelen kennen.. 9 van de 10 gitaristen kan geen noten lezen..

in band verband (althans bij mij wordt alles in tabs gedaan of gewoon aan elkaar laten zien) uiteindelijk hoef jij het alleen te spelen met je bandleden of alleen..

Bij goeie tabs staat ook het tempo beschreven hoor en ook wel het ritme. Het grote voordeel van notenschrift is dat je er een klankvoorstelling van kunt maken zonder dat je een instrument in je handen hebt. Ook is het communiceren met andere muzikale disciplines gemakkelijker. Daar komt bij dat noten lezen op basaal niveau niet moeilijk of ingewikkeld is. Mijn ervaring met leerlingen is dat kinderen in groep 3/4/5 dit heel makkelijk leren en in de gaten hebben hoe het werkt.

vox
8 juli 2007, 22:24
Bij goeie tabs staat ook het tempo beschreven hoor en ook wel het ritme. Het grote voordeel van notenschrift is dat je er een klankvoorstelling van kunt maken zonder dat je een instrument in je handen hebt. Ook is het communiceren met andere muzikale disciplines gemakkelijker. Daar komt bij dat noten lezen op basaal niveau niet moeilijk of ingewikkeld is. Mijn ervaring met leerlingen is dat kinderen in groep 3/4/5 dit heel makkelijk leren en in de gaten hebben hoe het werkt.

dat zou kunnen...

joyce23
10 juli 2007, 15:30
het komt er op neer gewoon volhouden :) en geduld hebben ...

Itarildė
10 juli 2007, 16:34
het ligt er vooral aan wat voor muziek je wil spelen of je notenschrift nodig hebt om te leren...
de meeste klassieke muziek is niet in tablatuur, rock en pop meestal wel.
als je op les gaat heb je volgens mij geen keus of je tab of noten wil lezen.. ik moet allebei :P

vox
10 juli 2007, 21:20
het ligt er vooral aan wat voor muziek je wil spelen of je notenschrift nodig hebt om te leren...
de meeste klassieke muziek is niet in tablatuur, rock en pop meestal wel.
als je op les gaat heb je volgens mij geen keus of je tab of noten wil lezen.. ik moet allebei :P

als je een leraar toch duidelijk maakt wat je wit dan kunnen leerlig en leraar een goed les programma maken? zodat het leuk en intressant blijft?

CharlesP61
11 juli 2007, 12:11
Ja, de meesten wel denk ik. Ik ben zelf al ver gevorderd in het lezen van noten. Met sommige stukken ben ik wel twee weken bezig(elke dag een aantal uren). Maar dat heeft dan meer te maken met techniek en voordracht onder de knie te krijgen. Dat heeft dan niks meer te maken met het lezen van noten. Dat is bij jou als ik het zo lees ook het probleem. Probeer gewoon het liedje nu uit je hoofd te spelen en let op wat je vingers doen.

Dat werkt bij ook het beste en speelt het lekkerste

joytoy83
20 juli 2007, 01:59
Hoi,
Ik heb sinds december een acoutische gitaar en sinds een paar maanden heb ik les. Ik kreeg van veel mensen commetaar omdat ze niet begrepen waarom ik noten ging lezen ipv tabs. Als ik terug kijk op die paar maanden les, ben ik blij dat ik notenschrift ben gaan leren. Ik had precies het zelfde probleem,de eerste 2 snaren lukte het wel,maar hoe meer er bij kwamen hoe moeilijker het werd. Ik deed in het begin er bij schrijven hoe de noten waren,maar ik merkte al snel dat je dan niet de noten leert lezen,maar je aanwent om naar de lettertjes te kijken en het zo te koppelen aan een snaar zeg maar.
Dus na een paar snaren meer kwam ik in de knoei. Toen heb ik besloten (juist omdat ik wilde laten zien dat het leren van noten lezen zeker de moeite waard is) me een aantal dagen gestord op het lezen en herkennen en het plaatsen van noten...en het valt best mee, behalve de bas snaren,aangezien die minder gebruikt worden. Maar wat welerg leuk is is dat ik na 2/3 maanden les in het boek terug keek en ineens alle beginners liedjes kon spelen!..
Ik wil je alleen maar zeggen,dat het ECHT meevalt. Als je maar niet alles in 1x wilt doen. Stapje voor stapje steeds een snaar meer met de noten.
Het fijne vind ik,wat ik nu merk is dat ik van notenschrift eerder een "liedje" kan spelen als met tabs. Ik vind persoonlijk dat notenschrift je veel meer verteld over het liedje. Als je dan naar een stukje kijkt dan zie je al aan de plek waar de noot staat ende daarop volgende noten hoe het ongeveeer hoort te gaan...en het ritme vind ik duidelijker..maar dat is misschien omdat iktabs lezen niet zo goed begrijp. Bij noten zie je duidelijker hoelanf een noot is,of het een "opstapje" is naar het volgende stukje enz.
Ik heb het noten lezen mezelf zo aangeleerd, en geloof het of niet,ik had het in 2 dagen door...nadat ik eerst eigenwijs ging schrijven boven de noten :s.
Ik heb een noot op de balk uitgezocht die ik herkende elke keer en dus ook snel kon reageren erop. In mijn geval was dat de B. (de open snaar). Aangezien deze in het midden staat van de notenbalk. Inplaats van elke keer opzoeken waardie ene ook al weer hoorde ben ik het zelf gaan uitvogelen. Als je dus de B op de notenbalk ziet, en je ziet daarnaas een noot die iets hoger licht,dan weet je dus dat dat de C is..en nog een hoger de D. Nou toen had ik die 3 in mijn hooft en toen ging ik uitbreiden zeg maar...en het was verbasend hoesnel ik het door had. Behlave de bass snaren die lopen niet zo soepel nog..Ik heb zelf via mijn gitaar leraar een heel handig boekje gehaald "gitaarstarter deel 1" hierin worden de snaren en de noten eenvoor eenbesproken en dan omgezet in een kost liedje...en zo word het steeds uitgebreider..echt een aanrader dat boekje voor als je echt begint!
Verder word er ook veel aandacht besteed aan de soorten noten en de tijdsduur daarvan...Maar dat vind ik zelf nog er lastig....ik snap het wel,maar doen is een tweede he :)

Volgens mij een beetje een langdradigverhaal,maar ik denk dat dat boekej je echt zal helpen! Succes er mee, en mocht het niet duidelijk zijn wat ik bedoel dan hoor ik het wel van je he!

Frankiefrank2
22 juli 2007, 17:18
noten lezen is soooo 2006

Plantje
23 juli 2007, 13:10
Met tabs kom je een heel eind geloof ik. Wel is het ideaal om tabulatuur in combinatie met de noten te hebben.

Je kunt dan aan de noten zien wat het ritme is en lekker overzichtelijk aan de tabulatuur waar die noten op de hals gepakt worden.

Dan zie je een bepaalde vingerzetting er ineens. En dat terwijl bij noten alleen het vaak nog even de vraag is waar je een bepaalde noot op de hals moet pakken.