PDA

View Full Version : Is een dure gitaar nou zoveel beter dan een huidige middenklasser?



crapton
8 juli 2007, 13:21
Ik had laatst een discussie met twee bandleden dat een dure gitaar (> 2500 Euro a la PRS of echte LesPaul) volgens hun veel beter klinkt dan een middenklasse gitaar (500-800 Euro). Een veel 'breder' geluid, mooiere klank, voller, beter bespeelbaar. Nu denk ik dat middenklasse gitaren tegenwoordig ook best goed zijn, werp er een paar SD's of DiMarzio's of die dure PU's uit Engeland in en je bent ook gesteld lijkt me. Waar merk je daarna het verschil nog aan?

Concreet bv een PRS of Gibson LesPaul tegenover een PRS SE of een Epi Elite, of een Ibanez RG tegenover een RG Prestige, of een Fender US customshop tegenover bv een Fender Mexico. Let wel bij de middenklasse mag je elementen enz vervangen.

Verder hoe goed (of slecht) moet je zijn om het verschil te horen? Een goede gitaar maakt nog geen goede gitarist :-). En dan heb je de versterker en band omgeving ook nog, komt die mooie gitaar er wel doorheen en wie hoort dat (bij pop-rock muziek)?

Dus mensen: wie heeft een hele dure gitaar voor t leven gekocht en waarom die keuze, en ook wie heeft bewust een gepimpte middenklasser en is daar heel tevreden mee? Ik weet zoveel mensen zoveel meningen, ik ben gewoon nieuwsgierig wat een ander ervan denkt.

ben79
8 juli 2007, 13:31
ik heb een LP custom en een LP DC studio en SG special.
DE DC en de SG zijn echt goede gitaren, je merkt pas wat een verschil een echte gibson maakt met een epiphone als je ze beide naast elkaar vergelijkt, bij een epi heb ik niet het gevoel dat ik een echte gitaar vastheb en dat heb ik bij men sg en dc wel...
Maar een LP custom en een studio of een special maakt nog eens een groot verschil.
HEt gaat niet alleen over de sound want een middenklasser met vette PUs kan soms inderdaad evengoed klinken dan een std duurdere maar bvb bij men Custom heb je ene gevoel dat je bij geen middenklasser kan hebben volgens mij.
Die speelt zo goed en is zo goed afgewerkt en speelt zupergoed.
Het geluid is ook een pak breder en voller en voor mij completer dan de studios en specials..
Ik merk het verschil zelfs zo erg dat ik nu met DC en SG verkoop om een andere SG te kopen van het niveau ven met Custom..
Wat ik wil zeggen, je moet eens een gitaar zoals bvb een custom bespelen vlak nadat je bvb een special hebt vastgehad en je weet waarom sommige mensen net iets duurder gaan..

Wizz
8 juli 2007, 13:40
Ik denk zelfs dat de middenklasse zijn bestaansrecht een beetje aan het verliezen is : Tot tien jaar geleden was een goedkope gitaar per definitie een slecht ding, een goede gitaar was duur, dus de doe het zelver kocht een Japanner of Duitser : Prima toonhout, goede konstruktie, perfekt fretwerk, maar hele slechte elementen, pots en stemmechaniekjes. Die verving je, en dan had je een zeer goed en betaalbaar alternatief voor een "echte" gitaar.
Tegenwoordig zijn de onderklasse gitaren al zo goed, dat het m.i. geen enkele zin meer heeft om er nog iets aan te modificeren. Of het moet je hobby zijn...

Wizz

interessander
8 juli 2007, 13:41
Ik heb enkel middenklasse gitaren en ik moet zeggen dat ik niet echt de behoefte heb om echt 2000 euro neer te gaan tellen voor een gitaar uit het hogere segment, dan geef ik dat extra geld liever uit aan een goede versterker of een speakerkast, waar het verschil tussen de middenklasse en de hogere klasse natuurlijk ook bestaat.

ACSlater
8 juli 2007, 13:51
Ik heb enkel middenklasse gitaren en ik moet zeggen dat ik niet echt de behoefte heb om echt 2000 euro neer te gaan tellen voor een gitaar uit het hogere segment, dan geef ik dat extra geld liever uit aan een goede versterker of een speakerkast, waar het verschil tussen de middenklasse en de hogere klasse natuurlijk ook bestaat.

Niemand heeft de behoefte om €2000,- uit te geven denk ik maar het is het waard. Een Gibson is bijna per definitie beter dan een Epiphone. Als je het geld kunt missen dan zou ik het doen.

Mitch
8 juli 2007, 13:57
Deze discussie is al een keer gevoerd en niet zo lang geleden ook, maar een beetje herhaling voor de nieuwe leden kan geen kwaad :satisfie:
Ik heb alledrie: een dure, E2000+ gitaar voor het leven, een qua kosten middenklasse Japanner met betere elementen en een goedkope Chinees.

Korte samenvatting:
-ja, de duurste is inderdaad de beste, maar ik zal de laatste zijn om te beweren dat dat een regel is. Dat werd namelijk wel aangetoond door:
-de betaalbare Japanner. Mazzel gehad, ding had akoestisch een geweldige klank, betere pups ingezet en het is nu een geweldige player.
-de goedkope Chinees is 'leuk voor erbij'. Het niveau van dit soort gitaren is inderdaad veel hoger dan de budget gitaar van pakweg 15, 20 jaar terug. Ook de verwende gitarist als ik heb het er prima op naar mijn zin, al zul je me er niet snel mee op het podium zien vanwege de matige stemvastheid.

interessander
8 juli 2007, 14:09
Niemand heeft de behoefte om €2000,- uit te geven denk ik maar het is het waard. Een Gibson is bijna per definitie beter dan een Epiphone. Als je het geld kunt missen dan zou ik het doen.

Je zegt het al, als ik het kan missen, als die situatie zich voordoet dan ga ik zeker wel eens een duurdere gitaar kopen, wat dan ook een prima investering is, maar als je niet al te veel geld hebt dan kun je het beter een beetje spreiden over je gehele setup, dat bedoelde ik ermee.

BLOK182
8 juli 2007, 14:29
Ik heb nu veel gitaren gehad en bespeeld, en toch merk ik dat bijvoorbeeld mijn Amerikaanse PRS gewoon ook echt goed klinkt, ook op matige amps haal je er een echte sound uit en vooral dan merk je het verschil met een doorsnee gitaartje. Het verschil tussen "net helemaal wel" en "niet" denk ik:-)

Dirkdewaard
8 juli 2007, 14:29
Mensen die het evoor over hebben vinden een gitaar in een hogere prijsklasse beter klinken.

Ik vergelijk het vaak met auto merken. Is een mercedes beter dan een volkswagen? Een mercedes rijder zal altijd vol overtuiging "ja" zeggen en een VW rijder zal het zich afvragen. Een VW met nieuwe motor, uitlaat, lederen bekleding en nieuwe versnellingsbak is nog geen mercedes.

Trouwens dure gitaren zou ik nooit kopen. Gitaren in een hoge prijsklasse daarintegen wel. :)

BLOK182
8 juli 2007, 14:48
Mensen die het evoor over hebben vinden een gitaar in een hogere prijsklasse beter klinken.

Ik vergelijk het vaak met auto merken. Is een mercedes beter dan een volkswagen? Een mercedes rijder zal altijd vol overtuiging "ja" zeggen en een VW rijder zal het zich afvragen. Een VW met nieuwe motor, uitlaat, lederen bekleding en nieuwe versnellingsbak is nog geen mercedes.

Trouwens dure gitaren zou ik nooit kopen. Gitaren in een hoge prijsklasse daarintegen wel. :)
Denk dat dat wel een redelijke vergelijking is. Als je bij wijze van spreke 500 km door Duitsland moet jakkeren met 170 merk je wel of je nu in een mooie nieuwe VW Golf zit (niks mis mee), of lekker in een grote Mercedes E of Jaguar XJ.

yanto
8 juli 2007, 14:50
Heb zelf jaren over een gepimte Epi Les Paul gespeeld. Sinds kort heb ik een Gibson en hij is echt beter. De klank is vetter, breder/dieper en gedefinieerder.
De Epi klonk idd beter dan de stock versie en komt ook een heel eind, maar kan bij lange na niet tippen aan de Gibson.
Je merkt het ook heel erg bij de versterker waar je op speelt. Door een goede buizenversterker klinkt de Epi goed, over een goedkope transistor iets minder. De Gibson klinkt over beide versterkers goed.

Als je naar de prijs/kwaliteit verhouding gaat kijken, dan zeg ik ja die middenklassers zijn erg goeie gitaren, zeker als je er nieuwe pups en andere upgrades ingooit.
Blijft een feit dat over het algemeen de duurdere 2000+ gitaren beter zijn. Of dat het geld waard is moet je zelf bepalen. Kan je het (nog) niet betalen dan is een middenklasser een goed alternatief.
Ikzelf vind de nieuwprijs van een Gibson te duur, ben daarom voor een 2e hands gegaan, die prijzen zijn veel realistischer imho.

Pepe
8 juli 2007, 16:04
Voor 800/900 euro kan je een topinstrument krijgen als je een beetje snugger kiest... solide mahonie, goed afgewerkte frets, Duncans, Schallers en net spuitwerk om maar eens wat te noemen. Voor meer dan het dubbele kan je van een topmerk dan met een beetje pech een uitgeholde body, sloppy lak en keramische pickups krijgen.
Gooi een paar goeie pickups in je japanner of Koreaan en je komt een heel eind.

Echt slechte Gibsons ben ik nog nooit tegengekomen - ik denk even niet aan de ruim 6 kilo wegende Les Paul Pro uit '79 met een geluid als een wasknijper- maar op dit forum gaan heel wat topics over andere pickups in je Gibson LP, blijkbaar is een dure gitaar ook geen garantie voor een happy camper.

Nevaratoiel
8 juli 2007, 16:30
blijkbaar is een dure gitaar ook geen garantie voor een happy camper.Fout, duur is nooit goed. Dat het veel geld is, a-lah, maar duur is niet goed.

Hendriks
8 juli 2007, 17:17
In chin en korea werden 20jaar geleden gitaren gemaakt met maar 1 doel :ze moesten lijken op het orgineel en zo goedkoop mogelijk ,nu zijn ze er achter dat je het daar niet meer mee wegkomt en kijken nu wel degelijk naar de kwaliteit , het zijn niet voor niets de snelst groeiende economien ,dat lukt niet als je rotzooi maakt .Er word daar behoorlijk geinvesteerd in kwaliteitscontrole.

Samder
8 juli 2007, 17:29
Er zijn inderdaad echt ontzettend goede gitaar te koop voor 600 - 800 euro...

Pepe
8 juli 2007, 17:38
In chin en korea werden 20jaar geleden gitaren gemaakt met maar 1 doel :ze moesten lijken op het orgineel en zo goedkoop mogelijk ,nu zijn ze er achter dat je het daar niet meer mee wegkomt en kijken nu wel degelijk naar de kwaliteit , het zijn niet voor niets de snelst groeiende economien ,dat lukt niet als je rotzooi maakt .Er word daar behoorlijk geinvesteerd in kwaliteitscontrole.

nou, noem dit maar eens niet origineel... :chicken:

http://www.theguitarcollection.org.uk/gallery2/starforce-p.jpg

Hendriks
8 juli 2007, 18:25
Je hebt helemaal gelijk naast de klonen maken ze tegenwoordig ook zeer goede eigen modellen.

iwamoto
8 juli 2007, 18:31
ik weet niet goed hoe je middenklasse omschrijft, gibsons er PRS'en zijn toch al bij voorbaat overpriced? ik vind 800 euro een mooi bedrag waar je prima gitaar voor krijgt, en zou wss maar 1 of 2 gitaren kopen die bijv 1200 - 2000 euro kosten, hooguit een mooie custom build van ibanez :)
overigens zijn alle 3 deze gitaren onder de 400 euro gekocht:
http://farm1.static.flickr.com/217/503412819_35cba101b0_b.jpg
wil maar zeggen...

steph
8 juli 2007, 18:38
Laten we eerlijk zijn, als gitaren van €800,- evengoed zouden zijn en klinken, had prs, gibson, fender customshop allemaal geen bestaansrecht.
Met een gibson tov een epiphone voel en zie en hoor je gewoon gelijk meer kwaliteit, ik zeg zeg niet dat de andere niet goed zijn, maar het is een aanzienlijk verschil. Als ik het geld er niet voor had gehad, waren het leuke alternatieven.
Mensen die hun epi of squier zo geweldig vinden, en zeggen dat het evengoed is, my ass.

el loco
8 juli 2007, 18:39
Ik ben zelf in het bezit van een USA Jackson SL-1 (2500) en dat is echt een merkbaar verschil met mijn DKMG (900) en DXMG (550) Kwaliteit is gewoon echt het geld waard: betere harmonics, speelt lekkerder, klinkt beter. Ben alleen nog met de afstelling aan het kutten, blijf last houden van fretbuzz. Binnenkort maar eens met de halsafstelling aan de slag.

[off-topic] als ik hem wat holler zet, zal dat waarschijnlijk de fretbuzz de das om doen toch?[/off-topic]

Orpheo
8 juli 2007, 19:04
ik voel t verschil tussen epi en gibson, absoluut. en epi klinkt goed hoor, maar het verschil tussen gibson en epi zit 'm niet in goed of slecht geluid. eerder in feel, vibe, mojo, power, kracht, overtuiging, de inspiratie die 't me geeft. daarom heb ik 6 gibsons (and counting) en niet 6 epi's.

Tho
8 juli 2007, 19:06
Ik ben zelf in het bezit van een USA Jackson SL-1 (2500) en dat is echt een merkbaar verschil met mijn DKMG (900) en DXMG (550) Kwaliteit is gewoon echt het geld waard: betere harmonics, speelt lekkerder, klinkt beter. Ben alleen nog met de afstelling aan het kutten, blijf last houden van fretbuzz. Binnenkort maar eens met de halsafstelling aan de slag.

[off-topic] als ik hem wat holler zet, zal dat waarschijnlijk de fretbuzz de das om doen toch?[/off-topic]

Hey Loco, ik speel zelf ook jackson USA, ik heb een SL2HT en ik ben het absoluut met je eens!

Maar je hebt serieus veel te veel betaald voor je USA.. welke finish heeft hij?

el loco
8 juli 2007, 19:19
red/black cherry sunburst heet het geloof ik, erg vet iig!

iwamoto
8 juli 2007, 19:25
het punt dat we missen is dat een gibson van 1200 toch niet persé beter hoeft te zijn als een ibanez van 800? daar ging het mij om, tuurlijk is een gibson beter als een epi, maar als je merk prijs vergelijkingen maakt, is die gibson dan echt veel beter omdat die duurder is, die 800 ibanez is trouwens een prestige (RG1527)

Gitaro
8 juli 2007, 19:29
De prijs stijgt exponentiëel, voor de laatste procentjes kwaliteit moet je je portemonnee opentrekken. Of het je geld waard is kan je alleen zelf bepalen. Einde verhaal, toch?

Orpheo
8 juli 2007, 19:38
het punt dat we missen is dat een gibson van 1200 toch niet persé beter hoeft te zijn als een ibanez van 800? daar ging het mij om, tuurlijk is een gibson beter als een epi, maar als je merk prijs vergelijkingen maakt, is die gibson dan echt veel beter omdat die duurder is, die 800 ibanez is trouwens een prestige (RG1527)
ik vind die prestige nog niet eens 400 euro waard, en voor mijn studio had ik heus nog wel 200 euro meer uitgegeven. zoals de poster na jou t al zei: als jij het 't waard vind, dan zijn we toch uitgesproken?

Lord Abortion
8 juli 2007, 19:41
Ik ben wel fan van relatief goedkope gitaren. Gewoon een setje degelijke pickups er in, en scheuren! Voor 800 euro moet je een deftige gitaar kunnen vinden, met kwaliteitshardware. Alles dat veel duurder is is voor mij vaak overpriced. Een LP, daar zal je me nooit +2000 euro voor zien leggen. Het verschil met een goedkopere gitaar zit hem daarvoor te veel in de details. Als een gitaar lekker speelt, de hardware kwalitatief is, en de afwerking ok, dan ben ik tevreden. Maar veel geld leggen omdat iets "made in the USA" is, of gewoon keihard overhyped (zoals de meeste Gibsons), dat is mijn stijl niet.

Ok, over het algemeen zal een duurdere gitaar wel beter spelen en klinken, maar ik stoor me vooral aan té dure modellen voor wat je krijgt. Ik denk bijvoorbeeld aan Fender USA, Gibson USA, PRS, ... Als ik dat geld heb stap ik gewoon naar een customshop en laat ik iets bouwen. Veel kans da je ofwel goedkoper uitkomt, ofwel een betere gitaar hebt voor het geld. Momenteel is mijn gitaar waar ik het meest op speel een volledig esdoorn superstrat met Gotoh floyd rose, Gotoh mechanieken en Bill Lawrence/Ultrasonic pickups. Netjes gekocht voor 200 euro. En eerlijk gezegd speelt die gitaar aangenamer dan pakweg een Gibson SG, en qua klank hoeft die ook niet onder te doen.

Ik heb het bv. moeilijk met Gibson, omdat ze gewoon te duur zijn. Neem nu een LP. De hardware en electronica is op zich relatief goedkoop, en een blok mahonie en esdoorn is ook wel betaalbaar. Ok, een mooie flame of quilt toplaag kost wel wat geld. Een gelijmde hals is ook niet de duurste constructiemethode. Om voor zoiets minimum 1500 euro te leggen is gewoon erg veel geld betalen. Dan kies ik liever enkele goedkopere gitaren, die m.i. meer "waar voor geld" bieden.

Tho
8 juli 2007, 19:42
red/black cherry sunburst heet het geloof ik, erg vet iig!

dat geloof ik! Heb je een fotootje? :)

el loco
8 juli 2007, 20:01
de onderste:
http://www.nederlandmuziek.com/html/gitaren_prod_el_jackson_1.html

(staat nog steeds op hun site, maar bij mij thuis nu :) )

Tho
8 juli 2007, 20:05
de onderste:
http://www.nederlandmuziek.com/html/gitaren_prod_el_jackson_1.html

(staat nog steeds op hun site, maar bij mij thuis nu :) )

kolere die is vet man! De mijne is te vinden op de eerste pagina van dat review topic van gitaren over de 1000 :)

el loco
8 juli 2007, 20:12
Dat grijs is ook badass! Vette plank man.

Ik zit er alleen nog over te denken om een SD livewire metal in de brug te zetten, die standaard is me toch wat te modderig in het laag.

Tho
8 juli 2007, 20:15
Dat grijs is ook badass! Vette plank man.

Ik zit er alleen nog over te denken om een SD livewire metal in de brug te zetten, die standaard is me toch wat te modderig in het laag.

tnx man! :)

wat heb je er nu in dan, gewoon een JB?

el loco
8 juli 2007, 20:17
Inderdaadde gewone standaard JB, ben de laatste jaren gewend geraakt aan actieve elementen en dat klinkt voor mij stijl gewoon veel beter. In m`n andere gitaren heb ik EMG 81 zitten, ook erg vet!

Tho
8 juli 2007, 20:20
Inderdaadde gewone standaard JB, ben de laatste jaren gewend geraakt aan actieve elementen en dat klinkt voor mij stijl gewoon veel beter. In m`n andere gitaren heb ik EMG 81 zitten, ook erg vet!

Ik ben juist zeer tevreden over mijn JB! Ik speel over een Powerball en dat doet het uitdermate goed. Ik heb actieve EMG's in mijn Les Paul gehad en dat vond ik weer iets te veel van het goeie.

Trouwens dit is wel heel grappig dat ik je nu spreek, wij zouden met jullie spelen de 27ste in the flame, maar dat gaat helaas niet door!

el loco
8 juli 2007, 20:27
Grappig, was dat april? We spelen daar vast wel weer over een paar maanden ofzo... zie je dan misschien!

Tho
8 juli 2007, 20:30
Grappig, was dat april? We spelen daar vast wel weer over een paar maanden ofzo... zie je dan misschien!

nee dat zou deze maand zijn.. dus aankomende 27ste, maar aangezien ik dan op vakantie ben kan Baneblade niet spelen. The Stifs spelen dan ook

el loco
8 juli 2007, 20:43
Aha, ik ben ook op vakantie, dus zouden wij zowiezo niet spelen (plus dat we net drie gigs in Amersfoort gehad hebben)

Tho
8 juli 2007, 20:46
Aha, ik ben ook op vakantie, dus zouden wij zowiezo niet spelen (plus dat we net drie gigs in Amersfoort gehad hebben)

damn wat een vage shit. Ik werd namelijk gister gebeld door jeroen, mijn gitarist, die zij dat ik die datum vrij moest houden omdat we zouden giggen met jullie. Vreemd.

Lijkt me overigens erg tof om een keer een gig met jullie te doen. Ik had het er laatst nog met Jeroen en Wietse over. In m'n sig staan wat filmpjes van ons optreden in de boothill laatst, check maar even ;)

DarknessAwaits
8 juli 2007, 20:49
Zoek een motel ofzo!


;)


Mijn mening: middelklasse gitaren hebben de potentie om net zo goed te zijn als de duurdere exemplarer. Vaak heb je met een hardware upgrade al een zeer goede gitaar in je handen. Maar er blijft toch een zeker mojo om duurdere gitaren hangen, ik weet ook niet wat dat is.

Tho
8 juli 2007, 20:55
Zoek een motel ofzo!


;)

Daar heeft Born Loco vast geen zin in. wij spelen Death- en thrashmetal, dus wij zijn erg lelijke mannen

Yamhammer_71
8 juli 2007, 20:56
Er is inderdaad wel degelijk een verschil tussen goedkope, middenklasse en elite-gitaren. Tot de 'elite' reken ik bijv. Gibson, PRS, Fender etc. vanaf ongeveer 1500/2000 euro (nieuw). Eerder op dit forum werd een vergelijking gedaan van de klank van een Epiphone met een Gibson door een buizenversterker en werd gezegd dat de Epiphone goed klonk door de buizenversterker en slechter over de transistor. De Gibson klonkt door beide versterkers goed. Ook hierin moet je onderscheid maken: ''Wat is goed?'' Ik ga er vanuit dat de Gibson door diezelfde buizenversterker beter klonk als de Epiphone.
Ook heb ik eens gelezen op de forums dat iemand een Fender kon laten klinken als een Les Paul. Heel leuk en aardig, maar welke effecten werden er gebruikt, welke versterker etc, etc. Plug een echte Les Paul door diezelfde versterker en effecten en oordeel dan pas reeel. Ik vind het zowieso wat vergezocht wanneer iemand een Fender wilt laten klinken als een Les paul of andersom. Tegenwoordig is electronisch veel mogelijk, maar het blijft altijd het hout van de gitaar zelf die de doorslag zal geven.

Jay75
8 juli 2007, 21:05
Ik had gister een gig, op een festivalleke, en omdat we met de band allemaal een witte gitaar of bas hebben, had ik m'n squier stratje meegenomen, laatst gekocht voor 60 euro. Ding klinkt echt lekker en ik speel over een VOX AC30.

Naderhand kwam er iemand naar me toe, hey die strat, is die USA>ja he, klinkt echt vet, ik heb er ook zo een. hehe, ik zo: Nope, japans squire-tje, 60 euro :)

haha, dat ding klinkt echt te gek, ik luister nu naar de opnames, en goddamn :)

Dus ik ben t er niet mee eens, het is allemaal niet zo goed afgewerkt, moet vaker stemmen en hij feedbacked soms wat maar toch, ik heb genoeg dure gitaren ( en gehad ) om te weten dat dit dingetje een topgitaartje is:)

Yamhammer_71
8 juli 2007, 21:17
Ik had gister een gig, op een festivalleke, en omdat we met de band allemaal een witte gitaar of bas hebben, had ik m'n squier stratje meegenomen, laatst gekocht voor 60 euro. Ding klinkt echt lekker en ik speel over een VOX AC30.

Naderhand kwam er iemand naar me toe, hey die strat, is die USA>ja he, klinkt echt vet, ik heb er ook zo een. hehe, ik zo: Nope, japans squire-tje, 60 euro :)

Ik wil je niet in de weg zitten van je genot, maar in dit geval heb ik echt mijn twijfels over het aandeel van de gitaar zelf...

Je speelt over een Vox AC30 buizenversterker-> oke die zal iig niet verkeerd klinken.
Ik heb zelf over een nieuwe Vox AC50 gespeeld en dat klonk ook geweldig met een vreselijke shit-gitaar van ongeveer 200 euro.

Dan vraag ik me toch af hoe GRANDIOOS een les paul wel niet zal klinken door die buizenamp. Snap je wat ik bedoel? Ik denk dus dat je je in dit geval niet teveel moet laten leiden door de kwaliteiten van de Squier zelf, maar meer door de kwaliteiten van de Vox buizenversterker.

rickert
8 juli 2007, 21:29
Ik denk van niet. Als Jay dat zo ervaart geloof ik hem. Er is nou eenmaal geen standaard van goed geluid.

strat58
8 juli 2007, 21:31
Ik had gister een gig, op een festivalleke, en omdat we met de band allemaal een witte gitaar of bas hebben, had ik m'n squier stratje meegenomen, laatst gekocht voor 60 euro. Ding klinkt echt lekker en ik speel over een VOX AC30.

Naderhand kwam er iemand naar me toe, hey die strat, is die USA>ja he, klinkt echt vet, ik heb er ook zo een. hehe, ik zo: Nope, japans squire-tje, 60 euro :)

haha, dat ding klinkt echt te gek, ik luister nu naar de opnames, en goddamn :)

Dus ik ben t er niet mee eens, het is allemaal niet zo goed afgewerkt, moet vaker stemmen en hij feedbacked soms wat maar toch, ik heb genoeg dure gitaren ( en gehad ) om te weten dat dit dingetje een topgitaartje is:)

Hoi ik heb ook zo'n Japans Squiertje geweldige gitaar al mijn leerlingen zoeken nu een Japanse Squier. Heb zelf een Strat uit 73 en 2 vintage reisue Fender Strats en deze doet er niet aan onder.
Peace Strat58

Yamhammer_71
8 juli 2007, 21:41
Hoi ik heb ook zo'n Japans Squiertje geweldige gitaar al mijn leerlingen zoeken nu een Japanse Squier. Heb zelf een Strat uit 73 en 2 vintage reisue Fender Strats en deze doet er niet aan onder.
Peace Strat58

Hoogstwaarschijnlijk heb je een andere Squier dan die van Jay75.

rickert
8 juli 2007, 21:42
Nogal wiedes, ze kunnen moeilijk een gitaar delen als de een in eindhoven en de ander in rosendaal woont.

Yamhammer_71
8 juli 2007, 21:48
korte samenvatting:

Meerdere gitaristen zweren bij hun Japanse low budget Squiers van 60 euro en beweren dat ze makkelijk de vergelijking aan kunnen met vele Fender USA strats. Ze doen niet onder.

Kaïn
8 juli 2007, 21:55
Het is toch een kwestie van gevoel...als jij vindt dat je Squire of whatever net zo goed is als je Gibson customshop van prehistorisch hout en gouden snaren die met viool muziek op de achtergrond gewonden zijn om een platina kern....dan is dat toch zo!!!! Dus ja het kan.
Persoonlijk vind ik een gitaar van 2000 of iets dergelijks uit een fabriek een beetje onzin. Ik heb op PRSen gespeeld, Gibsons dure ibanezzen...en het voelde niet beter dan de midrange. Misschien heb ik er niet genoeg tijd op doorgebracht, maar het voede gewoon niet veel beter.
Toch zou ik wel 2000 euro + uitgeven aan een custom gebouwd model. Dan ist helemaal JOUW gitaar namelijk. En dat lijkt me echt een heerlijk gevoel.

arjanb01
8 juli 2007, 22:07
Tuurlijk verschilt een gitaar van 2000 euro + met bijvoorbeeld een midrange gitaar van 400-500 euro.
Ik heb meerdere gitaren bespeeld en de verschillen zijn er. Fretwerk is net even wat beter van een dure gitaar, de hals voelt anders aan, afwerking, leeftijd van het hout waardoor de klank anders is. Allerlei factoren dus.
Ik heb zelf 2 gitaren uit de duurdere klasse en ze verschillen echt wel van goedkopere gitaren. Een handgebouwde wat dus 'mijn' gitaar is en een fabrieksmodel van 2000 euro. En de feel is gewoon compleet anders dan van bijvoorbeeld een squire.
Ik denk dat het er dus met name aan ligt wat je aan gitaren bespeeld hebt. Als je alleen gitaren van rond de 500 euro bespeeld hebt en geen modellen van 2000 euro, vind je die van 500 euro niet onderdoen voor die van 2000 euro omdat men niet beter weet.
Echt goed oordelen kun je pas wanneer je op zowel goedkope als op hele dure modellen hebt gespeeld en ik vind er wel een groot verschil in zitten.

Yamhammer_71
8 juli 2007, 22:11
Het is toch een kwestie van gevoel...als jij vindt dat je Squire of whatever net zo goed is als je Gibson customshop van prehistorisch hout en gouden snaren die met viool muziek op de achtergrond gewonden zijn om een platina kern....dan is dat toch zo!!!! Dus ja het kan.

Toch zou ik wel 2000 euro + uitgeven aan een custom gebouwd model. Dan ist helemaal JOUW gitaar namelijk. En dat lijkt me echt een heerlijk gevoel.

Het is ook een kwestie van gevoel, dat zeker.
Ik ben zowieso geen Fender-man, dus oordelen over de Japanse Squiers kan ik niet...dit laat ik liever over aan de Fender-gitaristen en aangezien ook zij beweren dat de Japanse Squiers de vergelijking met de 'real deal' aankunnen, zal dat schijnbaar wel iets zeggen.
Het betalen van meer dan 2000 euro voor een custom model kan interessant zijn om het je eigen gitaar te maken, maar voor mij niet. Mocht ik een high end custom gebouwd model kopen, dan zou de gitaar exact hetzelfde moeten zijn als mijn eigen 88' LP Standard al is. Qua hals, toets, frets, feeling, klank etc. Ik heb altijd een heerlijk gevoel bij die LP, alsof ie naar mijn wensen gemaakt is. Dat kan ik totaal niet zeggen van mijn 86' LP Standard, totaal andere gitaar.

provisus
8 juli 2007, 23:03
Wat ik me nu dus uiteindelijk afvraag:
Kun je beter een goedkope strat kopen die lekker speelt, maar dan helemaal gaan oppimpen met betere elementen en een betere brug? (en dus goedkoper uit zijn)
Of meteen een duurdere strat kopen waar je niets aan verandert maar ook meteen goed klinkt?
Ik geloof niet dat het publiek verschil zal horen tussen de twee, (als ze ongeveer de zelfde specificaties hebben)

Pepe
8 juli 2007, 23:29
wat je wil natuurlijk, d'r is geen godgiven rule in smaak

dat pimpen... ander pickups, brugje en mechanieken... dat gebeurt ook met high-end gitaren... ik denk zelfs vaker. Niet omdat het slechte hardware zou zijn maar omdat gitaristen gewoon enorme nerds... euh, kritische en individuele smaak hebben.

Anders Destium
8 juli 2007, 23:35
Voor wie koop je nou eigenlijk een gitaar? Voor je publiek, dat alleen naar een gitaar kijkt en geen verschil ziet of hoort tussen een Epi en een Gibson? Of voor jezelf, omdat je een gitaar wil waar je jezelf zo goed mogelijk op kunt uiten en waar je het meest plezier aan beleeft? Mijn keuze is duidelijk, voor mij bijna alleen nog maar topklasse gitaren sinds ik er ooit aan heb mogen proeven.

Het is niet dat ik minder plezier beleef aan mijn middenklasse gitaren (ik beleef plezier aan elke gitaar waar ik op speel), het is alleen geen vergelijk met het neusje van de zalm. Een Volkswagen Golf rijdt goed en er is weinig op aan te merken (weet ik uit de dagelijkse praktijk), een gepimpte Golf zal alleen nooit een Porsche worden.

Pepe
8 juli 2007, 23:45
Mijn mening: middelklasse gitaren hebben de potentie om net zo goed te zijn als de duurdere exemplarer. Vaak heb je met een hardware upgrade al een zeer goede gitaar in je handen. Maar er blijft toch een zeker mojo om duurdere gitaren hangen, ik weet ook niet wat dat is.

true maar die mojo heeft, voor mij iig, niks met prijs te maken maar met originaliteit. Een ouwe Silvertone, Burns of funky Harmony hebben lots of Mojo. Ik zou dan ook nooit een Epi LP kopen, hoe goed ook, maar een Epi Casino of Sorrento... sure.

Een strat of tele blijft in wezen altijd middenklasse he, hoe duur ook, met zo'n schroefnek en assemblage produktie. Zelfs een Les Paul .... Bij Hig-end denk ik aan D'Angelico, een Koll of Gibson L5... niet aan iets wat van een zaagband is gerold.

niekb
9 juli 2007, 00:42
\ een gepimpte Golf zal alleen nooit een Porsche worden.

En dat hoeft ook niet. Als ik een epi koop en ik zet er andere elementen in en wellicht andere hardware dan istie gewoon goed. Als ie lekker speelt ben ik blij. Of het nu helemaal t geluid heeft van een echte gibson boeit me niet als ie maar lekker rockt. Er zijn veel goede gitaren voor een goede prijs.
Ik ben ook van mening dat een gibson veel te duur is...maaar als ik het geld zou hebben zou ik er wel een willen maar dan puur omdat t een gibson is. T heeft een bepaalde uitstraling ofzo, geschiedenis en daar betaal je ook veel voor.. Kwalitatief zal een Gibson best uit een beter stukje hout gesneden.

Ik ben tevreden met mn goedkopere gitaartjes (die ik heb gehad) nu speel ik op mn zelfgebouwde en dat heeft veel meer. Mijn gitaar. (haha wel een gibby model, uiteraard:rockon:)

kassie
9 juli 2007, 02:10
Voor wie koop je nou eigenlijk een gitaar? Voor je publiek, dat alleen naar een gitaar kijkt en geen verschil ziet of hoort tussen een Epi en een Gibson? Of voor jezelf, omdat je een gitaar wil waar je jezelf zo goed mogelijk op kunt uiten en waar je het meest plezier aan beleeft? Mijn keuze is duidelijk, voor mij bijna alleen nog maar topklasse gitaren sinds ik er ooit aan heb mogen proeven.

Het is niet dat ik minder plezier beleef aan mijn middenklasse gitaren (ik beleef plezier aan elke gitaar waar ik op speel), het is alleen geen vergelijk met het neusje van de zalm. Een Volkswagen Golf rijdt goed en er is weinig op aan te merken (weet ik uit de dagelijkse praktijk), een gepimpte Golf zal alleen nooit een Porsche worden.

mmm. ik rijd wekelijks in een mercedes s klasse limo, zo'n ding met een v8 erin en een cockpit vol met knopjes, lichtjes en schakelaartjes, maar ik kan nu niet echt zeggen dat het meer dan een ton kostende ding zoveel meerwaarde heeft, het blijft een stuk blik wat voortgedreven wordt door een stuk ijzer via een stuk rubber. Elke gitaar is in feite gewoon een constructie van een paar stukjes hout waar snaren op gespannen worden. Het artistieke komt gewoon uit jezelf. Een maat van mij kan onvoorstelbaar mooi spelen op z'n gibson, toen ik hem hoorde op m'n epiphone die toen nog origineel was realiseerde ik me dat het hem toch in de vingers zit. En als het toch in de vingers zit dan is een gibson eigenlijk alleen maar beter als hij voor jezelf ook beter is dan een middenklasse. end of f**king story.

Yamhammer_71
9 juli 2007, 09:34
En dat hoeft ook niet. Als ik een epi koop en ik zet er andere elementen in en wellicht andere hardware dan istie gewoon goed. Als ie lekker speelt ben ik blij. Of het nu helemaal t geluid heeft van een echte gibson boeit me niet als ie maar lekker rockt. Er zijn veel goede gitaren voor een goede prijs.
Ik ben ook van mening dat een gibson veel te duur is...maaar als ik het geld zou hebben zou ik er wel een willen maar dan puur omdat t een gibson is. T heeft een bepaalde uitstraling ofzo, geschiedenis en daar betaal je ook veel voor.. Kwalitatief zal een Gibson best uit een beter stukje hout gesneden.

Oke, leuk dat je tevreden kunt zijn met een Epi en inziet dat veel geluid ook voor een groot deel in de vingers zit :).
Wat betreft elementen: de beste elementen laten nou juist de ''unplugged'' toon van de electrische gitaar op een eerlijke manier horen. Als je dus een niet zo goede unplugged toon hebt, kun je dus geen 'betere' gitaar verwachten met dure elementen. Vandaar dat de houtsoorten zeker een rol spelen bij het verschil tussen een Epi en een Gibson en je het verschil dus al unplugged kan horen, dus ook versterkt. Denk alleen al aan het verschil in resoneren.
Ik heb zelf nu voor de laatste keer een nieuw setje elementen in mn LP gedaan en ze bevallen prima, maar veel verschil zal je niet krijgen t.o.v andere soortgelijke elementen. Het zijn alleen de details die net wat 'beter' kunnen zijn voor wat je zoekt en dan nog...er worden tegenwoordig weinig slechte elementen gemaakt.

EuroCinema
9 juli 2007, 09:55
Mijn ervaring is dat de duurdere "echte" Gibsons en Fenders wel echt een stapje beter zijn. Maar dat kan ook psychisch zijn -> dure aankoop rechtvaardigen :sssh: Ik heb iig besloten alleen nog maar "the real thing" te kopen, de rest ruil ik toch weer met verlies in.

Tho
9 juli 2007, 10:10
Mijn ervaring is dat de duurdere "echte" Gibsons en Fenders wel echt een stapje beter zijn. Maar dat kan ook psychisch zijn -> dure aankoop rechtvaardigen :sssh: Ik heb iig besloten alleen nog maar "the real thing" te kopen, de rest ruil ik toch weer met verlies in.

hoe die dure gibsons afgewerkt zijn vind ik nog steeds een schande. Ik bespeelde afgelopen vrijdag de nieuwe Gibson GT bij Kees Dee. Echt een beest, een scheurmonster, maar bijvoorbeeld de toneknop.. die liep gewoon aan tegen de body! En daar betaal je dan 2750 voor..

verder kreeg ik er stiekum wel een beetje GAS van :satisfie:

EuroCinema
9 juli 2007, 10:32
Ik heb een begin jaren 90 model, en die vind ik erg netjes afgewerkt. Overigens vind ik het ook al schande dat je bij een gitaar van 700 euro de potmeters etc standaard moet vervangen.

renier
9 juli 2007, 10:45
Wat ik me nu dus uiteindelijk afvraag:
Kun je beter een goedkope strat kopen die lekker speelt, maar dan helemaal gaan oppimpen met betere elementen en een betere brug? (en dus goedkoper uit zijn)
Of meteen een duurdere strat kopen waar je niets aan verandert maar ook meteen goed klinkt?
Ik geloof niet dat het publiek verschil zal horen tussen de twee, (als ze ongeveer de zelfde specificaties hebben)

als wat het publiek hoort de enige maatstaf is, kunnen we met zn allen net zo goed op squiertjes en roland cubes gaan spelen. kom op, er is geen kip in het hele publiek die echt let op je gitaargeluid. 90% van het publiek definieert de kwaliteit van een band aan het percentage nummers dat ze mee kunnen brullen.

en over je eerste vraag: wat mij betreft is dat niet beter. je weet dan nooit wat je koopt (een andere brug en andere elementen hoeft niet automatisch een prettigere gitaar op te leveren, ook al zijn de afzonderlijke componenten beter) en je wordt uiteindelijk toch gelimiteerd door de kwaliteit van het hout, de frets, de halspen, etc.

AART
9 juli 2007, 11:00
Ik heb jarenlan gespeeeld op Ibanez Middenklassers(RG420, 470, 750) en ben later overgestapt op een RGT3020. Die gitaar speelt gewoon fijner en klinkt strakker. Alle gitaren hadden een emg 85 in de brug, en de RGT klonk toch nog een stuk strakker en dikker dan de andere gitaren. De sound van de andere gitaren(op de rg750 na) was redelijk 'hol' vergeleken met de rgt.

Ik vind het zeker het geld waard, elke keer als ik mijn gitaar vastpak.

Ik vind middenklassers btw niet slecht, zeker niet. Ibanez middenklassers bevallen me altijd erg goed, maar de rgt gaat toch een stapje verder in alles.

Hydra
9 juli 2007, 11:43
Ik heb meerder (duurdere) gitaren en hoor hier al vergelijkingen van squiers van 60 euro etc. Mijn Suhr carved top of mijn Cs classic zijn toch echt niet te vergelijken met een squier al is het alleen al de bespeelbaarheid, de rest zal ik maar niet eens benoemen (2 leerlingen van me hebben squier) dus met a/b en kan je lekker vergelijken.

Zelf vind ik het hogere segment wel way overpriced dat geld voor al mijn duurdere gitaren een Cs classic voor 2200 had best ook voor 1500 gekunt mijn voorheen prs custom 24 vond ik toch ook echt te duur en mijn suhr voor 3400 is ook best waanzin. Als ik dat loslaat blijven ze allemaal stuk voor stuk heel erg fijne gitaren en neem ik de prijs maar op de koop toe (een hobby mag wat kosten toch :P)

Ik zie het maar als hifi hoe kleiner de verschillen in de top hoe duurder de prijs.

SteveM
9 juli 2007, 12:04
ik heb bijna een jaar gezocht naar een goede jazzgitaar. Ik begon bij de Ibanez Artcore van €400,- en een jaar later kwam ik toch uit op een Gibson ES175 van €3000,-. Die is het dan ook helemaal. Al het andere dat ik in tussentijd bespeeld heb was het net niet (Eastman, Epiphone) of helemaal niet (Ibanez, Farida). Gibson is dan toch the real thing. Waar het aan ligt? Het is misschien vooral gevoelsmatig. Ik ga een gitaar bespelen en merk heel gauw of hij "voor mij werkt". Soms moet je zelf heel hard werken om er mooie dingen uit te halen, soms werkt een gitaar zelf heel hard mee om goed te klinken en mij goed te laten spelen. Dat heb ik dan toch met mijn Gibson Les Paul en mijn Gibson ES. Gewoon goede instrumenten, goede klasse. Dan ben ik ook bereid er wat meer voor te betalen. Het is wat ik wil horen, niet wat het publiek wil horen.

taylor
9 juli 2007, 12:06
ik heb geen goed idee wat squier nu is ,zou wel veel minder zijn... maar in begin jaren 80 maakte ze echt wel goeie gitaren voor weinig geld een vriendin van me had early 80e jaren squier die ze toen voor iets van 300 gulden had gekocht(2ehands) dat was echt een hele fijne player.

ik geloof niet in duur is beter, omdat het een uiteindelijk een instrument blijft dus afhankelijk van wie er op speelt, kun je(goed of zeer goed) spelen dan maakt duur of goedkoper niet veel meer uit dan trek je overal wel wat uit andere geloven heilig in hoe duurder,exclusiever desde beter.

Hydra
9 juli 2007, 12:19
Ik hoor veel goede berichten over de early 80 squiers. Zelfs 1 van mijn gitaarhelden heeft er 1.

Wat ze nu maken en wat ik er van gezien heb en das niet zo veel vind ik persoonlijk brandhout.

koennie
9 juli 2007, 13:03
ik heb alleen maar goedkope gitaren, me duurste was er een van 800 gulden. Ik vind t leuk om gitaren te modden en daarmee lekker iedereen er uit te spelen die vet veel geld in zijn gitaar gestoken heeft.
Mijn LP bijvoorbeeld, kostte me 20 euro met koffer zonder mechanieken en elementen, setje goeie elementjes en sperzels erin en dat ding klinkt zo waanzinnig!
vrijdag een rg550 voor 140 eu en die klinkt en speelt ook echt waanzinnig.

mij zul je nooit een dure gitaar zien kopen. moet je er ineens voorzichtig mee zijn enzo en poetsen.. ik speel liever

Hydra
9 juli 2007, 13:17
Waarom zou je er ineens voorzichtig mee moeten zijn ?

Een gitaar is voor mij een gitaar en zo gebruik ik hem ook. en ja na verloop van tijd ziet het er gebruikt uit en dat lijkt me ook de bedoeling van het hele verhaal.

Ps vanwaar de behoefte om er iemand uit te spelen? vind je het niet gewoon leuker om gewoon mooie muziek te maken en dat het dan lekker belangrijk is dat een ander zijn eigen ding doet anders gezegd als jij lekker staat te spelen en ik luister dan kan ik daar best van genieten :P Volgens mij is het allemaal zo bedoeld.

Yamhammer_71
9 juli 2007, 13:34
Die voorzichtigheid is er alleen bij de eerste paar dagen/weken; daarna ben je het gewend en speel je er gewoon normaal op zonder dat je daarbij piekert of het zonde is en of het kwaad kan etc...
Ik ben ook voorzichtig op mn Gibsons, maar ik kan gerust uren achter elkaar spelen, zonder dat ik daarbij nadenk of expres voorzichtig ga spelen.
Mochten de frets binnen een paar jaar verslijten, dan heb je nog altijd een gitaarbouwer die het hele zaakje kan herfretten. Een Gibson is gewoon een gitaar die bespeeld moet worden en gaat ook beter klinken door de jaren heen; juist wanner hij veel bespeeld wordt en niet stilstaat. Dat heet 'aging'.

yanto
9 juli 2007, 13:35
ik geloof niet in duur is beter, omdat het een uiteindelijk een instrument blijft dus afhankelijk van wie er op speelt, kun je(goed of zeer goed) spelen dan maakt duur of goedkoper niet veel meer uit dan trek je overal wel wat uit andere geloven heilig in hoe duurder,exclusiever desde beter.

Tuurlijk de bespeler bepaalt uiteindelijk hoe het klinkt. Een beginner haalt nooit hetzelfde uit een Gibson of PRS als een ervaren speler.
En als je goed kan spelen haal je ook een fatsoenlijk geluid uit een beginners of middenklasse gitaar.
Maar het gaat vooral om jezelf, een beter afgewerkte gitaar en dus vaak duurder speelt nou eenmaal fijner. Je hoeft minder hard te werken omdat de frets beter zijn afgewerkt, stemvaster, meer definite in het geluid. En daar gaat het toch om, dat je zelf lekker speelt op je eigen gitaar.
En of je dat hebt met een gitaar van 500 eu of 2000 eu dat is weer heel persoonlijk.

Yamhammer_71
9 juli 2007, 13:45
En daar gaat het toch om, dat je zelf lekker speelt op je eigen gitaar.
En of je dat hebt met een gitaar van 500 eu of 2000 eu dat is weer heel persoonlijk.

Ik denk niet dat dat perse 'persoonlijk' is. Uit een gitaar van rond de 500 euro kun je wel ongeveer opmaken wat je smaak is qua bespeelbaarheid, feeling etc., maar dat wil nog niet zeggen dat er geen duurdere, betere gitaren van hogere kwaliteit verkrijgbaar zijn die veel beter zijn afwerkt en uiteindelijk je smaak volledig ten goede komen.

EuroCinema
9 juli 2007, 13:46
Veergeet ik nog te zeggen: of je gitaar iets beter klinkt hoort je publiek niet. Mar ze horen wel of-ie jou inspireert, of je er lekker op speelt. Een minder goede gitaar remt je in je spel: dode punten op de hals, choken als je opbuigt, te weinig stustain, stugge feel zodat je liever geen lange slides maakt etc.

future2future
9 juli 2007, 13:50
Voor mij heeft het ook met gevoel te maken, een gitaar moet goed voelen, of er dat nou 1 is van 500 of 2500 euro. Als de gitaar goed voelt dan kan je altijd nog hardware upgraden.

Rest mij nog te zeggen dat ik toch altijd bij de duurdere uitkom...

pupanus1
9 juli 2007, 13:54
ik had er zaterdag nog een discussie over in mn gitaar winkel of een ESP standard nou zoveel beter is dan een LTD.

Als je kijkt naar de

LTD Viper std 500s

Set neck
Mahogany
3-Pc. Mahogany / Ebony
EMG 81 (B) / 85 (N) Active

$578.00

Tegenover de ESP Viper std voor

set thru
Body Mahogany
Neck 3-Pc. Mahogany / Ebony
EMG 81 (B) / 85 (N) Active

$1,299.00

Is de ESP dan echt zoveel beter dan de LTD? Ja de ESP is neck through maar is dat echt $721.00 waard? Dat is echt een HOOP geld..

Yamhammer_71
9 juli 2007, 13:56
Voor mij heeft het ook met gevoel te maken, een gitaar moet goed voelen, of er dat nou 1 is van 500 of 2500 euro. Als de gitaar goed voelt dan kan je altijd nog hardware upgraden.

Rest mij nog te zeggen dat ik toch altijd bij de duurdere uitkom...

En waarom kom je bij de duurdere uit??

Rara....

Betere afwerking, hogere kwaliteit.

koennie
9 juli 2007, 13:57
Waarom zou je er ineens voorzichtig mee moeten zijn ?

Een gitaar is voor mij een gitaar en zo gebruik ik hem ook. en ja na verloop van tijd ziet het er gebruikt uit en dat lijkt me ook de bedoeling van het hele verhaal.

Ps vanwaar de behoefte om er iemand uit te spelen? vind je het niet gewoon leuker om gewoon mooie muziek te maken en dat het dan lekker belangrijk is dat een ander zijn eigen ding doet anders gezegd als jij lekker staat te spelen en ik luister dan kan ik daar best van genieten :P Volgens mij is het allemaal zo bedoeld.

met een dure gitaar ben je altijd voorzichtiger dan een goedkope. als je een auto hebt gekocht van 50000 pleuro wil je niet dat er een krasje op komt. zelf heb ik een auto van 500 eu en kan me geen flikker boeie als er een kras op komt.

en met dat er uit spelen heeft puur met t feit te maken dat een goeie gitaar de gitarist nog niet goed maakt. Ik heb geen dure gitaar nodig om uit me dak te gaan. ik heb gig's gedaan op gitaren van onder de 100 eu :p dat vind ik nou eenmaal leuk

Luke-wannabe
9 juli 2007, 14:03
Veergeet ik nog te zeggen: of je gitaar iets beter klinkt hoort je publiek niet. Mar ze horen wel of-ie jou inspireert, of je er lekker op speelt. Een minder goede gitaar remt je in je spel: dode punten op de hals, choken als je opbuigt, te weinig stustain, stugge feel zodat je liever geen lange slides maakt etc.
Als dat t geval is moet je gewoon je gitaar goed afstellen. Dit kan elke gitaar hebben.

future2future
9 juli 2007, 14:03
Misschien klinkt het een beetje verwend maar ik speel gewoon niet graag op goedkoop spul, en zeker geen gitaren van minder dan 100 e, die spelen gewoon zoooo veel slechter...

Als ik een gitaar koop wil ik top bespeelbaarheid, top sound, top afwerking en dan kom je bij de duurdere uit...Het is natuurlijk met wat voor doel je de gitaar koopt...Gewoon voor de lol in de huis tuin en keuken band of speel je heel erg veel...

Aan de andere kant: Carl Verheyen, top sessie gitarist, ging een nieuwe strat kopen, teste alle in de winkel en kwam uit bij een squier, hij zette er dimarzio virtual vintage in en een andere hals op en dat ding klonk als een dolle

Hydra
9 juli 2007, 14:05
ik had er zaterdag nog een discussie over in mn gitaar winkel of een ESP standard nou zoveel beter is dan een LTD.

Als je kijkt naar de

LTD Viper std 500s

Set neck
Mahogany
3-Pc. Mahogany / Ebony
EMG 81 (B) / 85 (N) Active

$578.00

Tegenover de ESP Viper std voor

set thru
Body Mahogany
Neck 3-Pc. Mahogany / Ebony
EMG 81 (B) / 85 (N) Active

$1,299.00

Is de ESP dan echt zoveel beter dan de LTD? Ja de ESP is neck through maar is dat echt $721.00 waard? Dat is echt een HOOP geld..

Precies wat ik bedoelde met overpriced maar als ik relativeer en kijk dat mijn hobby wat mag kosten dan dus toch maar een beter instrument

Yamhammer_71
9 juli 2007, 14:06
met een dure gitaar ben je altijd voorzichtiger dan een goedkope. als je een auto hebt gekocht van 50000 pleuro wil je niet dat er een krasje op komt. zelf heb ik een auto van 500 eu en kan me geen flikker boeie als er een kras op komt.

en met dat er uit spelen heeft puur met t feit te maken dat een goeie gitaar de gitarist nog niet goed maakt. Ik heb geen dure gitaar nodig om uit me dak te gaan. ik heb gig's gedaan op gitaren van onder de 100 eu :p dat vind ik nou eenmaal leuk

Bullshit.

Uiteindelijk zal het je allemaal geen worst schelen als er krassen op je gitaar komen. (bijv. Gibson LP) Je went er gauw genoeg aan en accepteert op een gegeven moment dat je krassen uberhaupt niet kunt voorkomen, hoe graag je het ook wilt. Hierdoor leer je de voorzichtigheid wel af en dat is naar mijn mening positief voor het spelen. Gewoon bespelen die handel. Deuken en cracks dat gun je echter geen enkele gitaar.
Normale playwear zoals fretslijtage kan altijd nog behandeld worden bij een gitaarbouwer, dus dat is het laatste waar je je druk over moet maken. Een goede gitaar met als voorbeeld een Les Paul is erop gebouwd om levenslang mee te gaan.

fred dons
9 juli 2007, 14:09
En waarom kom je bij de duurdere uit??

Rara....

Betere afwerking, hogere kwaliteit.

als dat altijd het geval zou zijn dan zou dit wel prettig zijn, helaas laten de grote fabrikanten ook op duurdere modellen nog wel eens een steekje vallen
De enige zekerheid die je vaak wel hebt is de inruilwaarde, de blijft vrij constant bij een fender of een gibby en dat is ook wel iets waard
Mijn overweging een gitaar aan te schaffen is het gebruikte hout (soort) en de kwaliteit van dat hout, en dan blijkt dat ook middenklasse merken (o/a Godin) geen problemen hebben goed hout te sourcen.

Alain
9 juli 2007, 14:11
hmm...

1) Fender en gibson zijn eigenlijk te duur voor wat ze zijn. Daar betaal je voor een groot deel de naam. OK, ze zullen wel beter zijn dan Ibanez en soortgelijke, maar echt "super super het beste wat er is" vind ik ze dan toch niet. Persoonlijk prefereer ik mijn Tom Anderson uit het begin van de jaren '90. Die kostte me iets meer dan een nieuwe Ibanez uit de lagere prestige reeksen, en laat voor mij ongeveer alles achter zich. Van Gibson vind ik eigenlijk quasi alleen de oudere customs de moeite waard om goed te noemen, en persoonlijk vind ik mijn PRS SCT veel beter dan alles wat ik met de naam Gibson op de headstock al ben tegen gekomen. Anderen zullen me wellicht gek verklaren om dit te zeggen, maar ik heb er 10-tallen getest, enkel maar om vast te stellen dat ik ze niet goed genoeg vond.

2) Wat is duur... Voor een student is 1000 € al een fiks bedrag en voor iemand die al enkele jaren werkt is dat een deel van zijn maandloon.

3) Ik heb ongeveer 15 jaar op een ibanez RG 550 uit 91 gespeeld, en die kon zonder problemen de vergelijking aan met een nieuwe Ibanez Jem. Specs alleen maken met andere woorden de gitaar niet. Het verschil tussen een LTD en een ESP zit niet in de omschrijving van de specs, maar in de specs zelf. Een blok mahonie is niet hetzelfde als een ander blok mahonie. Een stuk hout dat van een 100 jaar oude mahonie-boom komt en 100 jaar heeft liggen drogen is niet hetzelfde als dat van een 50-jaar ouden boom die 50 jaar heeft liggen drogen. Het is wel beide mahonie. Staar je niet blind op wat er allemaal op zit... Speel erop en laat je oren het verschil horen

Yamhammer_71
9 juli 2007, 14:17
als dat altijd het geval zou zijn dan zou dit wel prettig zijn, helaas laten de grote fabrikanten ook op duurdere modellen nog wel eens een steekje vallen
De enige zekerheid die je vaak wel hebt is de inruilwaarde, de blijft vrij constant bij een fender of een gibby en dat is ook wel iets waard
Mijn overweging een gitaar aan te schaffen is het gebruikte hout (soort) en de kwaliteit van dat hout, en dan blijkt dat ook middenklasse merken (o/a Godin) geen problemen hebben goed hout te sourcen.

Het blijft een lastige kwestie. Als ik in deze tijd een nieuwe gitaar zou aanschaffen, zou ik al tevreden zijn met een PRS van rond de 1000 euro. Nieuwe pickups erin en voila. Dat zijn naar mijn mening een vd weinige gitaren waarbij je echt kwaliteit voor het geld krijgt. Dat kun je ook niet meer vd Gibsons van tegenwoordig zeggen, dus het verschuift allemaal wel wat.
Het is ook van belang het verschil te zien tussen verschillende gitaren van hetzelfde merk; zo noem je het merk 'Godin', maar er zit vast en zeker verschil tussen een Godin van 800 euro en een Godin van 2000 euro.

pupanus1
9 juli 2007, 14:24
Een stuk hout dat van een 100 jaar oude mahonie-boom komt en 100 jaar heeft liggen drogen is niet hetzelfde als dat van een 50-jaar ouden boom die 50 jaar heeft liggen drogen. Het is wel beide mahonie.

Dat is zeker zo, ik denk ook erg dat het persoonsgebonden is. Ik bedoel heb je 700 euro over voor een ouder blok mahonie? Of leg je liever dat geld bij voor een nieuwe versterker

Ik zou voor het laatste gaan maar ik ben indd nog een arm studentje heheh

fred dons
9 juli 2007, 14:31
Het blijft een lastige kwestie. Als ik in deze tijd een nieuwe gitaar zou aanschaffen, zou ik al tevreden zijn met een PRS van rond de 1000 euro. Nieuwe pickups erin en voila. Dat zijn naar mijn mening een vd weinige gitaren waarbij je echt kwaliteit voor het geld krijgt. Dat kun je ook niet meer vd Gibsons van tegenwoordig zeggen, dus het verschuift allemaal wel wat.
Het is ook van belang het verschil te zien tussen verschillende gitaren van hetzelfde merk; zo noem je het merk 'Godin', maar er zit vast en zeker verschil tussen een Godin van 800 euro en een Godin van 2000 euro.

bij de Godin zit er voornamelijk een verschil in de constructie tussen de middenklasse en de boven klasse, hier gaat het geld dus duidelijk in de "gitaar" zitten (de duurste Godins zijn de Jazzers met carved top,f gat, grotere body etc) daar vind ik de relatie "gitaar" "prijs" wat beter te volgen
Btw veel bedrijven die begonnen zijn met betaalbare goede gitaren hebben moeite om een dure gitaar te maken (en te verkopen). Probleem is vaak dat zij al een goede gitaar voor "weinig" bouwen en wanneer ze "duurder" gaan de "meer toeters en bellen" aan je gitaar niet perse een "betere" gitaar oplevert en de gitaar ook niet "beter" gaat klinken omdat hij nu "duurder" is

En wat je zegt PRS levert een constante gitaar (hoewel je natuurlijk wel kan discusieren of een private stock dan wel artist package het extra geld waard is, als ik het geld had misschien wel maar tot dat moment voldoet een normale prs :D ) )

Yamhammer_71
9 juli 2007, 14:46
Ik denk dat het financiele aspect van tegenwoordig vooral meespeelt.
De maatschappij veranderd en we zijn meer genoodzaakt om zakelijker te denken, dus verstandelijk denken i.p.v gevoelsmatig denken.
Alles wordt duurder en we kiezen nu liever iets dat 'werkt', dan verloren geld uitgeven aan allerlei toeters, bellers en extra'tjes die voor een groot deel de rekening op zich nemen.

Veel gitaristen prefereren daarom ook liever een middenklasser in combinatie met een goede versterker. Erg verstandelijk, aangezien tegenwoordig maar weinig mensen echt zwemmen in het geld.

Alain
9 juli 2007, 14:58
Dat is zeker zo, ik denk ook erg dat het persoonsgebonden is. Ik bedoel heb je 700 euro over voor een ouder blok mahonie? Of leg je liever dat geld bij voor een nieuwe versterker

Ik zou voor het laatste gaan maar ik ben indd nog een arm studentje heheh

wel, vorige week heb ik met een Fender tele en met mijn Tom Anderson over een Epiphone 15 watterke over een Bogner 2x12 gespeeld.

Mijns inziens was de speakerkast hier de belangrijkste factor in de toch wel vrij vette sound dat we kregen.

fred dons
9 juli 2007, 15:00
ligt een beetje waar je je oor te luisteren legt, op dit forum zijn de meeste deelnemers student/scholier danwel "modale baan icm met gezin" en dan wordt je van zelf wat praktischer, op bijvoorbeeld het birds and moons forum en USACharvels daar zit meer de "minimaal 3 keer modaal" dan wel de studenten met uitzicht op een baan die dit oplevert en die stellen de toeters en bellen weer meer op prijs.
(en btw er zijn in nederland nog genoeg mensen die zwemmen in het geld hoor (99% van mijn zakelijke relaties bijvoorbeeld ;) ))

Dirkdewaard
9 juli 2007, 15:01
Ik denk dat het financiele aspect van tegenwoordig vooral meespeelt.
De maatschappij veranderd en we zijn meer genoodzaakt om zakelijker te denken, dus verstandelijk denken i.p.v gevoelsmatig denken.
Alles wordt duurder en we kiezen nu liever iets dat 'werkt', dan verloren geld uitgeven aan allerlei toeters, bellers en extra'tjes die voor een groot deel de rekening op zich nemen.

Veel gitaristen prefereren daarom ook liever een middenklasser in combinatie met een goede versterker. Erg verstandelijk, aangezien tegenwoordig maar weinig mensen echt zwemmen in het geld.

Totaal niet mee eens, luxe artikelen verkopen nog steeds heel erg goed. Ik heb een 10 jaar oude TV van 37 cm en een Gibson. Keuzes en prioriteiten daar gaat het om.

Kim Wilson
9 juli 2007, 15:05
Ik denk dat het financiele aspect van tegenwoordig vooral meespeelt.
De maatschappij veranderd en we zijn meer genoodzaakt om zakelijker te denken, dus verstandelijk denken i.p.v gevoelsmatig denken.
Alles wordt duurder en we kiezen nu liever iets dat 'werkt', dan verloren geld uitgeven aan allerlei toeters, bellers en extra'tjes die voor een groot deel de rekening op zich nemen.

Veel gitaristen prefereren daarom ook liever een middenklasser in combinatie met een goede versterker. Erg verstandelijk, aangezien tegenwoordig maar weinig mensen echt zwemmen in het geld.
Zeker verstandelijk! :seriousf:


Weet je waarom mensen zo klagen over te weinig geld? Omdat ze zonodig elke twee jaar een andere laptop moeten hebben, en een foto- en videocamera, en de plasmatoestellen worden ook steeds meer "betaalbaar"...

We hebben nog steeds geld zat, we geven het alleen steeds meer uit.

fred dons
9 juli 2007, 15:14
ik heb collega's die hele maal hysterisch worden omdat het abonnement van de golfclub verhoogt is en die mij weten te vertellen hoe duur golfen wel niet iets, dan denk ik ach die arme kindertjes in de Sudan hebben het misschien zo makkelijk maar ieder weekend op de golfbaan is ook geen pretje :)
(dus ja ik ben wel van mening dat er genoeg geld is, nu alleen nog juist aanwenden)

Yamhammer_71
9 juli 2007, 15:18
Totaal niet mee eens, luxe artikelen verkopen nog steeds heel erg goed. Ik heb een 10 jaar oude TV van 37 cm en een Gibson. Keuzes en prioriteiten daar gaat het om.

Klopt, maar niet iedereen kan dergelijke keuzes en prioriteiten opleggen, zeker niet in de maatschappij van tegenwoordig waar de druk/de lat vrij hoog ligt op de mens.
Er is nu en de komende tijd sprake van vergroening, dus de jeugd komt steeds meer in het belang te staan vd maatschappij. Het grootste deel van de jeugd 'mist' de nostalgie/glorie van de vroegere jaren en worden dus opgevoed in een omgeving waar een woord als 'Gibson' er nog maar weinig toe doet. Alles wordt compacter, 'makkelijker', maar tegelijkertijd ook veel duurder. Weinig studenten kunnen met een gerust hart zeggen: 'Ik ben rijk'.
Aangezien er veel beroep wordt gedaan op de zelfstandigheid en de ontplooing vd jeugd, leren ook zij prioriteiten en keuzes te maken maar wel die in DEZE tijd passen. Andere zaken worden toch over het algemeen belangrijker gevonden dan 'een gitaar'.

tomcat
9 juli 2007, 15:19
Leuke discussie.
Maar een belangrijk element in deze discussie is de vraag waarom Gibson, Gretsch, PRS e.d. duurder zijn. Is het het hout, de pick-ups, de mekanieken...Neen het zijn de werkuren. Een Chinees werkt nu eenmaal voor een ander loon dan een Amerikaan. Ik wil niet ingaan op de 'werkomstandigheden', maar hij heeft ook twee handen.
Het argument van betere 'afwerking' is m.i.niet meer van tel. Muziekhandelaren geven het soms zelf toe: USA staat zeker niet meer garant voor kwaliteit.
Dus je oren en ogen bedriegen je niet. Een goeie Ibanez, Electromatic en zeker Godin hoeft niet onder te doen voor zgn. topmerken. Ik heb zelf een orignele Fender strat68(een droom) - een Godin LGX (met duncans en LR bags) en een Gretsch Electromatic Elliot Easton(wel met TV Jones powertrons). Het zijn alle drie topgitaren van zeer verschillende pijsklasse, maar met een eigen geluid en daar doe ik het voor.
Ik heb niks tegen Gibson (heb er verschillende gehad), maar de concurrentie is verpletterend en Amerikanen zijn nu eenmaal niet meer de enigen die goeie gitaren maken, al denken ze dat dikwijls wel.
Als je de verschillende internationale sites erop naleest, ook de Amerikaanse, dan is de vergelijking van topmerken met zgn. mindere merken soms zeer ontluisterend. Zo kocht ik enkele jaren geleden een Ibanez Artcore AF86VLS(archtop) voor geen 400 euro. Ik las er de beoordelingen/vergelijkingen op na, keek naar mijn bankrekeing en wist genoeg.

fred dons
9 juli 2007, 15:31
klopt grotendeels wel, kleine kantekening is wel het cnc frezen (constante productie) en de stabiliteit van het gebruikte hout.
Het investeren in een cnc router is een kostbare hobby en het programmeren een moeilijk process, daarnaast wordt vooral bij de chinese gitaren te weinig de tijd genomen het hout goed te laten drogen (is ook een investering, een paar kuub hout een paar jaar laten drogen)
dus naast de arbeidskosten spelen nog een paar factoren mee (maar ik ben het wel met je eens)

robostrat
9 juli 2007, 15:31
We hebben nog steeds geld zat, we geven het alleen steeds meer uit.

Amen ;)
+123 10

koennie
9 juli 2007, 15:34
Misschien klinkt het een beetje verwend maar ik speel gewoon niet graag op goedkoop spul, en zeker geen gitaren van minder dan 100 e, die spelen gewoon zoooo veel slechter...

Als ik een gitaar koop wil ik top bespeelbaarheid, top sound, top afwerking en dan kom je bij de duurdere uit...Het is natuurlijk met wat voor doel je de gitaar koopt...Gewoon voor de lol in de huis tuin en keuken band of speel je heel erg veel...

Aan de andere kant: Carl Verheyen, top sessie gitarist, ging een nieuwe strat kopen, teste alle in de winkel en kwam uit bij een squier, hij zette er dimarzio virtual vintage in en een andere hals op en dat ding klonk als een dolle

het ligt natuurlijk helemaal aan wat voor goedkope gitaar je neemt... zo'n blokker ding is natuurlijk brol, maar als je een beetje goed internet in de gaten houdt kun je voor heel weinig geld hele leuke gitaren scoren.
Wat je inderdaad zegt met die squier, soms zie je op MP tweedehands JV's langskomen voor 250 eu ofzo. die dingen zijn ongeveer evengoed als een moderne usa fender, nou dan weet ik t wel!

Quadrifoglio
9 juli 2007, 15:36
Verder ben ik van mening dat een dure Gibson ook niet dezelfde kwaliteit hoeft te hebben dan een dure PRS. Menig middenklasse gitaar kan de afwerking van een Gibson met gemak aan. Een PRS daarintegen biedt volgens mij echt wel meer kwaliteit en daar mag je dan naar mijn mening ook voor betalen. Ik heb nog geen PRS in mijn handen gehad waarvan ik niet het idee had dat het iedere Euro waard was. Je kunt de extra 2000 EUR echt wel voelen. Dat geldt helaas niet voor iedere Gibson of high end Fender

Volgens mij kun je het beste ergens tussen de twee prijsklasses in gaan zitten. Voor 1000 EUR heb je een heel aardige Bo~el of high end Ibanez

gerrekat
9 juli 2007, 15:52
Ik vind dat de meeste USA gitaren nog steeds met kop en schouders boven de KOreaanse en zeker Chinese modellen uitsteken. Ik doel niet zozeer op gibson want hun halffabrikaten worden klaarblijkelijk ook in China gemaakt. Maar als je een echte US customshop gitaar (Dean, Jackson, PRS etc) vasthoudt voel en hoor je het verschil gewoon. Voor de een misschien een subtiel verschil, maar het is er wel degelijk. een Chinese gitaar is ook uit hout gemaakt en er zit ook eletronica in, maar daar houden de d vergelijkingen wel op. Tuurlijk worden er VOOR HET GELD best goede gitaren gemaakt met anme in Korea en Japan waarbij dat laatste land best wel enigszins mee kan komen met de US qua "built quality" maar zeker ook qua prijs.

Als je gelooft voor een dubbeltje op de eerste te kunnen zitten vergis je je, en dat is niet alleen met gitaren zo. Als jebereid ben concessies te maken kun je een prima gitaar voorw einig geld halen en een mooie koreaan met A-brand pickups kan ook erg goed klinken.

gerrekat
9 juli 2007, 15:53
Ik vind dat de meeste USA gitaren nog steeds met kop en schouders boven de KOreaanse en zeker Chinese modellen uitsteken. Ik doel niet zozeer op gibson want hun halffabrikaten worden klaarblijkelijk ook in China gemaakt. Maar als je een echte US customshop gitaar (Dean, Jackson, PRS etc) vasthoudt voel en hoor je het verschil gewoon. Voor de een misschien een subtiel verschil, maar het is er wel degelijk. een Chinese gitaar is ook uit hout gemaakt en er zit ook eletronica in, maar daar houden de d vergelijkingen wel op. Tuurlijk worden er VOOR HET GELD best goede gitaren gemaakt met anme in Korea en Japan waarbij dat laatste land best wel enigszins mee kan komen met de US qua "built quality" maar zeker ook qua prijs.

Als je gelooft voor een dubbeltje op de eerste te kunnen zitten vergis je je, en dat is niet alleen met gitaren zo. Als jebereid ben concessies te maken kun je een prima gitaar voorw einig geld halen en een mooie koreaan met A-brand pickups kan ook erg goed klinken.

maar als je niet zo merkgeil bent en je voorbij big names als PRS en Gibson wil kijken (fender valt m.i nog niet in die categorie) kun je in de US ook voor vel minder dan 3000 een custom grade instrument kopen.

gerrekat
9 juli 2007, 15:54
Ik vind dat de meeste USA gitaren nog steeds met kop en schouders boven de KOreaanse en zeker Chinese modellen uitsteken. Ik doel niet zozeer op gibson want hun halffabrikaten worden klaarblijkelijk ook in China gemaakt. Maar als je een echte US customshop gitaar (Dean, Jackson, PRS etc) vasthoudt voel en hoor je het verschil gewoon. Voor de een misschien een subtiel verschil, maar het is er wel degelijk. een Chinese gitaar is ook uit hout gemaakt en er zit ook eletronica in, maar daar houden de d vergelijkingen wel op. Tuurlijk worden er VOOR HET GELD best goede gitaren gemaakt met anme in Korea en Japan waarbij dat laatste land best wel enigszins mee kan komen met de US qua "built quality" maar zeker ook qua prijs.

Als je gelooft voor een dubbeltje op de eerste te kunnen zitten vergis je je, en dat is niet alleen met gitaren zo. Als jebereid ben concessies te maken kun je een prima gitaar voorw einig geld halen en een mooie koreaan met A-brand pickups kan ook erg goed klinken.

maar als je niet zo merkgeil bent en je voorbij big names als PRS en Gibson wil kijken (fender valt m.i nog niet eens in categorie) kun je in de US ook voor veel minder dan 3000 een custom grade instrument kopen. en ja et prijsverschil wordt al veel kleiner als je over US gitaren van € 1.200,00-1.800,00 gaat praten, want als je goed je best doet vind je ze daarvoor!

Vergeet niet dat en goede koreaan tegenwoordig ook rond de € 1.000,00 kost.

fred dons
9 juli 2007, 16:20
Ik vind dat de meeste USA gitaren nog steeds met kop en schouders boven de KOreaanse en zeker Chinese modellen uitsteken. Ik doel niet zozeer op gibson want hun halffabrikaten worden klaarblijkelijk ook in China gemaakt. Maar als je een echte US customshop gitaar (Dean, Jackson, PRS etc) .
ik begrijp wat je bedoelt alleen in deze vergelijking vergelijk je appels met peren: USA customshop - Azie productie


Beter zou zijn ESP customshop - Jackson customshop (hoewel daar de prijzen weinig uiteen lopen, krijgt de ESP customshop meer waardering op dit moment dan de Jackson customshop door alle fouten die daar worden gemaakt, maar over het algemeen zijn met name in de US boutique hoek op dit moment de beste gitaren ooit te krijgen (Thorn, anderson, B3, Suhr etc)

Pais
9 juli 2007, 16:25
Met dit topic in mn achterhoofd, vond ik het wel grappig te zien dat op LiveEarth Lenny Kravitz op een Epi LP speelde :)

Luke-wannabe
9 juli 2007, 16:29
het ligt natuurlijk helemaal aan wat voor goedkope gitaar je neemt... zo'n blokker ding is natuurlijk brol, maar als je een beetje goed internet in de gaten houdt kun je voor heel weinig geld hele leuke gitaren scoren.
Wat je inderdaad zegt met die squier, soms zie je op MP tweedehands JV's langskomen voor 250 eu ofzo. die dingen zijn ongeveer evengoed als een moderne usa fender, nou dan weet ik t wel!
Als je die ziet ligt me in, want die dingen gaan vandaag de dag al voor 900 eu weg :o

Yamhammer_71
9 juli 2007, 16:33
Met dit topic in mn achterhoofd, vond ik het wel grappig te zien dat op LiveEarth Lenny Kravitz op een Epi LP speelde :)

Haha. Wellicht een ommekeer in het topic... :)

Misschien is het wel een echte Gibson, maar heeft hij de headstock gecustomized in een Epiphone-headstock, omdat hij zich waarschijnlijk dondersgoed bewust was van het feit dat hij voorschut zou lopen met een nieuwere Gibson uit deze tijd :sssh:

Luke-wannabe
9 juli 2007, 16:36
Dude..................

koennie
9 juli 2007, 16:38
Als je die ziet ligt me in, want die dingen gaan vandaag de dag al voor 900 eu weg :o

dat zou wel extreem zijn inderdaad. Ik meende dat er laatst iemand hier op t board was die er een voor 250 had gescoord.
Voor 500 heb ik ze wel gezien, maar 900 nog niet.
maarja feit is dat je voor weinig een goede 2e hands kan scoren.

gerrekat
9 juli 2007, 16:42
ik begrijp wat je bedoelt alleen in deze vergelijking vergelijk je appels met peren: USA customshop - Azie productie


Beter zou zijn ESP customshop - Jackson customshop (hoewel daar de prijzen weinig uiteen lopen, krijgt de ESP customshop meer waardering op dit moment dan de Jackson customshop door alle fouten die daar worden gemaakt, maar over het algemeen zijn met name in de US boutique hoek op dit moment de beste gitaren ooit te krijgen (Thorn, anderson, B3, Suhr etc)

dat is goed te vergelijken, maar een gitaar uit de ESP customshop is duurder dan een USA Jackson custom, nou ja minimaal vergelijkbaar qua prijs. Dan krijg je ook en gitaar van vergelijkbare kwaliteit.

Ok ik heb inderdaad de woorden custom shop gebruikt maar neem van mijn part een productie model van Jackson USA, Dean USA of iets dergelijks. In het geval van Dean is er nauwelijk sprake van USA serieproductie, de meeste zijn ofwel artist signature series (Dimebag, Mustain, Schenker etc) ofwel custom uitgevoerde Time Capsules.

Kim Wilson
9 juli 2007, 16:42
Haha. Wellicht een ommekeer in het topic... :)

Misschien is het wel een echte Gibson, maar heeft hij de headstock gecustomized in een Epiphone-headstock, omdat hij zich waarschijnlijk dondersgoed bewust was van het feit dat hij voorschut zou lopen met een nieuwere Gibson uit deze tijd :sssh:
:seriousf:

Jij bent echt té grappig! :D

fred dons
9 juli 2007, 16:49
hij speelde op Live Earth op een USA made Epi sorrento (is niet echt vergelijkbaar met de huidige epi's ) :D (en is ook geen lp of ik moet nog een nummer gemist hebben ? )

Tho
9 juli 2007, 17:06
Haha. Wellicht een ommekeer in het topic... :)

Misschien is het wel een echte Gibson, maar heeft hij de headstock gecustomized in een Epiphone-headstock, omdat hij zich waarschijnlijk dondersgoed bewust was van het feit dat hij voorschut zou lopen met een nieuwere Gibson uit deze tijd :sssh:

Nee Gibsons zijn gewoon slecht voor het milieu ;)

Pais
9 juli 2007, 17:41
hij speelde op Live Earth op een USA made Epi sorrento (is niet echt vergelijkbaar met de huidige epi's ) :D (en is ook geen lp of ik moet nog een nummer gemist hebben ? )

Wrong assumption.... heb geen verstand van gitaren met stekkers, sorry!! ;)


Nee Gibsons zijn gewoon slecht voor het milieu ;)
:seriousf:

FruscianteFan
9 juli 2007, 17:52
hij speelde op Live Earth op een USA made Epi sorrento (is niet echt vergelijkbaar met de huidige epi's ) :D (en is ook geen lp of ik moet nog een nummer gemist hebben ? )Heb even op youtube gezocht, hij speelde op een Epi Sorrento en een Gibson Les Paul (Custom)

Realeigo
9 juli 2007, 19:18
Ik heb een epiphone les paul jr voor 200 euro.
dan heb je een netjese gitaar. Mahonie body en neck, grover tuners, full size pots, geshield draad binnenin. Enigste minpunt is eigenlijk de wraparound brug. Nog een grote plus: de lak is niet echt stootvast, dus hij relict aardig rap ^^ heb hem sinds december en op de hals is er al een aardig stukkie af en op de zijkanten van de body en headstock zitten ook aardig war deuken, butsen en gaten in de verf :cheerup:

Anders Destium
9 juli 2007, 20:08
mmm. ik rijd wekelijks in een mercedes s klasse limo, zo'n ding met een v8 erin en een cockpit vol met knopjes, lichtjes en schakelaartjes, maar ik kan nu niet echt zeggen dat het meer dan een ton kostende ding zoveel meerwaarde heeft, het blijft een stuk blik wat voortgedreven wordt door een stuk ijzer via een stuk rubber. Elke gitaar is in feite gewoon een constructie van een paar stukjes hout waar snaren op gespannen worden. Het artistieke komt gewoon uit jezelf. Een maat van mij kan onvoorstelbaar mooi spelen op z'n gibson, toen ik hem hoorde op m'n epiphone die toen nog origineel was realiseerde ik me dat het hem toch in de vingers zit. En als het toch in de vingers zit dan is een gibson eigenlijk alleen maar beter als hij voor jezelf ook beter is dan een middenklasse. end of f**king story.

Voor jou misschien end of fucking story, voor mij niet. Ik rij liever in een mooiere en comfortabelere auto en ik speel liever op fijnere gitaren met een mooier geluid waar ik me beter op kan uiten. Een geweldige gitarist ben ik niet, maar het is voor mij geen enkel probleem om op dure gitaren te spelen. Het zou pas een probleem worden als ik eerst zou moeten bedenken wat voor gitaar ik "verdien". Een gitaar verdienen doe je met het trekken van je portemonnee, de rest is gelul in de ruimte IMO.

Een huis is eigenlijk niets anders dan een vloer en een paar muren en je hebt ook niet meer ruimte nodig dan strikt noodzakelijk. Waar doet iedereen toch altijd zo moeilijk over!

Dylan61
9 juli 2007, 21:28
Mijn ervaring met duur of niet, ik heb heel wat dure gitaren gehad, de duurste was 5500 euro...

De gitaar waar ik nu het meeste op speel is een London City Comet Mk1, deze gitaar koste mij 235 euro en is de gitaar die ik zou redden uit een brandend huis.

Ik heb ook een Eric Johnson uit de USA overlaten komen, uitgezocht door vrienden uit 50 exemplaren, de meest resonante Fender Strat die er was, mooi vol geluid, maar het kost mij tijd om eraan te wennen.

En daar zit hem gelijk in, de gitaar moet bij je passen, geluid oke super, maar hoe hij in je handen ligt is voor mij het belangrijkste.

Tupelo
9 juli 2007, 21:44
Ik zeg nee!
Maar er zou eigenlijk eens iemand met een curve moeten komen.

Tupelo
9 juli 2007, 21:46
Voor jou misschien end of fucking story, voor mij niet. Ik rij liever in een mooiere en comfortabelere auto en ik speel liever op fijnere gitaren met een mooier geluid waar ik me beter op kan uiten.
Vraag iemand of die liever een mooie intelligente vrouw neukt of een achterlijk lelijk ding..! :D

Alain
9 juli 2007, 21:51
Ik vind dat de meeste USA gitaren nog steeds met kop en schouders boven de KOreaanse en zeker Chinese modellen uitsteken.

behold... de poolse customshop .... Mayones :

kwaliteit ligt zeker gelijk met US customshops, prijs is echter veel lager.
http://i6.photobucket.com/albums/y202/angelintwilight/S5300207.jpg
staat hier broederlijk naast een usa PRS, een Tom Anderson en een oude ESP custom shop...

bass blom
9 juli 2007, 21:55
die met dat wat op koeienhuid lijkt.. wat is dat? schilder brush print foto?

Alain
9 juli 2007, 22:01
dat is de zogenaamde "bowling ball" finish van Tom Anderson

Op deze zie je het beter
Een van de 43 gitaren die er ooit gemaakt zijn met deze kleurencombinatie

http://www.andersonguitars.com/images/guitarImages/09,20,2002_07-01-56.jpg

Pepe
9 juli 2007, 22:30
in dit kader wel grappig

dit werd gepost op een telecaster forum, de community brak zich het hoofd over de houtsoort die gebruikt werd

I just finished a build using a new body material. Listen to the clip, I think the sustain is remarkable. I'm thinking I need to contact the suppler of the material before I talk about what I'm using. It could be controversial.

http://terrydownsmusic.com/Archive/new_body_material.mp3

alle exclusieve en exotische houtsoorten ten spijt, het blijkt een blokje MDF, een GFS pickupje, een brug van stewMac en een MIM neck.

http://terrydownsmusic.com/Archive/mdf_guitar1.jpg

Megadeth_
9 juli 2007, 22:42
Ik vind dat de meeste USA gitaren nog steeds met kop en schouders boven de KOreaanse en zeker Chinese modellen uitsteken.

Heel wat van die zogenaamde Amerikaanse modellen zijn gemaakt in Azië btw. Heb ik uit goede bron vernomen, is zelfs enkele jaren geleden een artikel over verschenen.

De man waar ik m'n gitaar kochte (een groot gitaarfanaat en instrumentenbouwer) heeft al enkele fabrieken bezocht in Azië , waar ze tot z'n grote verbazing "Made In Usa" op plaatsen. Hij was er eerst van overtuigd dat het om namaak ging maar blijkt dus niet zo te zijn ... En ja het gaat om de grote merken (Fender/Gibson etc).

Nuja 't is de gedachte zeker :seriousf: .

kassie
10 juli 2007, 01:40
Voor jou misschien end of fucking story, voor mij niet. Ik rij liever in een mooiere en comfortabelere auto en ik speel liever op fijnere gitaren met een mooier geluid waar ik me beter op kan uiten. Een geweldige gitarist ben ik niet, maar het is voor mij geen enkel probleem om op dure gitaren te spelen. Het zou pas een probleem worden als ik eerst zou moeten bedenken wat voor gitaar ik "verdien". Een gitaar verdienen doe je met het trekken van je portemonnee, de rest is gelul in de ruimte IMO.

Een huis is eigenlijk niets anders dan een vloer en een paar muren en je hebt ook niet meer ruimte nodig dan strikt noodzakelijk. Waar doet iedereen toch altijd zo moeilijk over!

ik had het ook niet over een gitaar verdienen. dat doe je idd met je portemonnee ja. maar wat moet je dan een lege plek in je ziel hebben zeg als je denkt dat 'money buys everything'. een huis is idd niets anders dan een een vloer en een paar muren. behalve als je er bijvoorbeeld in geboren bent of het geerfd hebt of je hebt er 20 jaar in gewoond, komt nog een stukje emotionele waarde bij kijken, doet verder niks af aan de hoedanigheid van het huis zelf, maar een nieuwe gibson die koop je gewoon straight from the factory, wat een emotionele waarde zit daar in zeg..... :sssh: nee je hebt me niet overtuigd. alhoewel gelul in de ruimte wel lekker is, vooral in een hele krappe :satisfie:

kassie
10 juli 2007, 01:42
Vraag iemand of die liever een mooie intelligente vrouw neukt of een achterlijk lelijk ding..! :D

vraag liever of iemand een boek koopt om de inhoud of om de mooie kaft.

Markmoos
10 juli 2007, 03:58
in dit kader wel grappig

dit werd gepost op een telecaster forum, de community brak zich het hoofd over de houtsoort die gebruikt werd

I just finished a build using a new body material. Listen to the clip, I think the sustain is remarkable. I'm thinking I need to contact the suppler of the material before I talk about what I'm using. It could be controversial.

http://terrydownsmusic.com/Archive/new_body_material.mp3

alle exclusieve en exotische houtsoorten ten spijt, het blijkt een blokje MDF, een GFS pickupje, een brug van stewMac en een MIM neck.

http://terrydownsmusic.com/Archive/mdf_guitar1.jpg

Op zich is het hout natuurlijk maar een deel van het totale geluid van een gitaar. Je hebt te maken met de pickups, de hals, de afstelling, de snaren, de hardware en noem maar op. Door een goede versterker en met goeie pickups klinkt zelfs zo'n Praxis-hout gitaar eigenlijk nog best okee :P

Yamhammer_71
10 juli 2007, 09:27
Ik heb ook een Eric Johnson uit de USA overlaten komen, uitgezocht door vrienden uit 50 exemplaren, de meest resonante Fender Strat die er was, mooi vol geluid, maar het kost mij tijd om eraan te wennen.

En daar zit hem gelijk in, de gitaar moet bij je passen, geluid oke super, maar hoe hij in je handen ligt is voor mij het belangrijkste.

Is zeker heel belangrijk. Ik kom er de laatste tijd steeds meer achter dat geluid voor een groot deel in de vingers zit, of beter gezegd: manier van aanslaan.
Ik speel de laatste tijd steeds vaker met plectrum clean (voorheen vingers), maar zo langzamerhand zie ik meer voordelen in een plectrum. Op deze manier heb ik veel meer controle over de sound (hard/zacht/scherp/warm) en kan ik dichter bij de toon komen die ik zelf wil.
Helaas klinkt het momenteel te compressed bij een harde aanslag van een noot, alsof de versterker het dan opeens niet meer aankan. Maargoed, op deze manier zie ik dus ook in hoe belangrijk het is om een goede buizenversterker te hebben die je toon niet 'dichtslibt'. Waarschijnlijk is dit dan ook een hele slechte eigenschap van de transistor.

renier
10 juli 2007, 10:08
het ligt natuurlijk helemaal aan wat voor goedkope gitaar je neemt... zo'n blokker ding is natuurlijk brol, maar als je een beetje goed internet in de gaten houdt kun je voor heel weinig geld hele leuke gitaren scoren.
Wat je inderdaad zegt met die squier, soms zie je op MP tweedehands JV's langskomen voor 250 eu ofzo. die dingen zijn ongeveer evengoed als een moderne usa fender, nou dan weet ik t wel!

yeah right, buy into the hype.

een JV squier is het meest opgehemelde stuk hout van dit moment. tuurlijk, hij is beter dan een huidige squier, maar het kan never nooit tippen aan een usa standard.

dat is het probleem met internet tegenwoordig. alle gitaarforums zitten barstensvol met "connaiseurs" die claimen het verschil tussen 1 en 3 plys slagplaten te horen, maar in werkelijkheid nog geen powercord kunnen pakken.

zodra iemand met een beetje gewicht meld dat hij op een jv squier heeft gespeeld die best lekker klonk, vallen ze over elkaar heen om die dingen op te hemelen tot iedereen denkt dat het de holy grail van tone is.

de gitaristen community heeft 2 belangrijke kenmerken:

1) gitaristen zijn conservatief. ouder is altijd beter
2) ze willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten

regel 1 zorgt voor de belachelijke prijzen van oude gitaren, regel 2 zorgt voor de hypes rondom de goedkope gitaren die zogenaamd beter zijn dan de 5 keer zo dure varianten.(squier 51, agile, london city)

de squier JV appeleert aan beide gevoelens: een oude, goedkope gitaar die beter is dan de nieuwe! Wauw!

laat je niet zo opnaaien. voor alles, en ook voor gitaren geld: you get what you pay for. natuurlijk zijn er goeie en slechte deals, maar als je iets goeds wil, moet je ervoor betalen.

fred dons
10 juli 2007, 10:26
yeah right, buy into the hype.

een JV squier is het meest opgehemelde stuk hout van dit moment. tuurlijk, hij is beter dan een huidige squier, maar het kan never nooit tippen aan een usa standard.

.

eerste stuk kan ik me wel in vinden, 2e stuk niet; een usa standard is een gewone gitaar en verder niet bijzonders en het is geen probleem om daar aan te kunnen tippen met bijvoorbeeld een japanse strat
gaan we een us reissue vergelijken dan wordt het al wat moeilijker maar een standard ?

taylor
10 juli 2007, 10:30
Tuurlijk de bespeler bepaalt uiteindelijk hoe het klinkt. Een beginner haalt nooit hetzelfde uit een Gibson of PRS als een ervaren speler.
En als je goed kan spelen haal je ook een fatsoenlijk geluid uit een beginners of middenklasse gitaar.
Maar het gaat vooral om jezelf, een beter afgewerkte gitaar en dus vaak duurder speelt nou eenmaal fijner. Je hoeft minder hard te werken omdat de frets beter zijn afgewerkt, stemvaster, meer definite in het geluid. En daar gaat het toch om, dat je zelf lekker speelt op je eigen gitaar.
En of je dat hebt met een gitaar van 500 eu of 2000 eu dat is weer heel persoonlijk.


ik ben een player ,geen gitaarbouwer. ik ga niet kijken na een kleine foutje in de lak of zoiets dat maakt ook geen reet uit voor de uiteindelijke sound van je gitaar.
doet me denken aan een gast die ik zag in niet te noemen gitaarwinkel die wou een zeer dure jazz bak van gibson kopen kocht hem uiteindelijk niet omdat r zeer miniscule kleine plectrum krasjes waren te zien op de pickguard tja...
zelf heb ik van alles van zeer duur tot midklasse gitaren maar ik kijk na t instrument opzich(feel,klank) niet eerst na de prijs dat bedoel ik eigenlijk.ik heb idee dat sommige het toch anders om doen het is duur dus t moet goed zijn. ook al vinden ze niet eens zo'n fijne gitaar is opzich niks mis mee hoor maar..

EuroCinema
10 juli 2007, 10:38
een nieuwe gibson die koop je gewoon straight from the factory, wat een emotionele waarde zit daar in zeg.....

Het moment dat je je eerste Gibson koopt en mee naar huis neemt is wel echt onvergelijkbaar hoor. De emotionele waarde zit voor mij in al die jaren geschiedeniss, al die keren dat je je helden op een Gibson hebt zien en horen spelen, in de eerste keer dat je een Echte Gibson zag staan in de gitaarwinkel etc. Dat is de macht van het merk: niemand betaalt 200 euro voor een t-shirt. Maar wel voor het merkje erop. Ik heb niet het gevoel dat ik teveel betaal: het merk geeft mij een goed gevoel, ik word er blij van en daar koop ik zulke dingen in the first place voor.

Sommige mensen zijn daar natuurlijk gevoeliger voor dan anderen. Er zijn ook mensen die een st*ve krijgen zodra iets met de hand is gemaakt door een vakman, liefst in een hutje op de Veluwe. Of het nou goed is of niet. En mensen die zich enorm slim en handig voelen als ze veel voor weinig hebben (die zeggen: "mijn skoda is gewoon een volkswagen/audi voor veel minder geld"). Smaken verschillen en zo...

yanto
10 juli 2007, 11:02
ik ben een player ,geen gitaarbouwer. ik ga niet kijken na een kleine foutje in de lak of zoiets dat maakt ook geen reet uit voor de uiteindelijke sound van je gitaar.
doet me denken aan een gast die ik zag in niet te noemen gitaarwinkel die wou een zeer dure jazz bak van gibson kopen kocht hem uiteindelijk niet omdat r zeer miniscule kleine plectrum krasjes waren te zien op de pickguard tja...
zelf heb ik van alles van zeer duur tot midklasse gitaren maar ik kijk na t instrument opzich(feel,klank) niet eerst na de prijs dat bedoel ik eigenlijk.ik heb idee dat sommige het toch anders om doen het is duur dus t moet goed zijn. ook al vinden ze niet eens zo'n fijne gitaar is opzich niks mis mee hoor maar..

Dat zeg ik toch niet. Ik heb het helemaal niet over lak of krasjes, veel of weinig parelmoer inleg enz. Met afwerking bedoel ik de bespeelbaarheid, hoe is het fretwerk, de afstelling, stemvastheid. De algehele feel van de gitaar.
En die zijn over het algemeen toch beter op een duurdere gitaar.

Trouwens over krasjes gesproken, er zijn zat mensen die 1000 eu meer neertellen voor een gerelicte strat of Murphy aged Gibson.

FruscianteFan
10 juli 2007, 11:23
een nieuwe gibson die koop je gewoon straight from the factory, wat een emotionele waarde zit daar in zeg.....

Het moment dat je je eerste Gibson koopt en mee naar huis neemt is wel echt onvergelijkbaar hoor. De emotionele waarde zit voor mij in al die jaren geschiedeniss, al die keren dat je je helden op een Gibson hebt zien en horen spelen, in de eerste keer dat je een Echte Gibson zag staan in de gitaarwinkel etc. Dat is de macht van het merk: niemand betaalt 200 euro voor een t-shirt. Maar wel voor het merkje erop. Ik heb niet het gevoel dat ik teveel betaal: het merk geeft mij een goed gevoel, ik word er blij van en daar koop ik zulke dingen in the first place voor.

Sommige mensen zijn daar natuurlijk gevoeliger voor dan anderen. Er zijn ook mensen die een st*ve krijgen zodra iets met de hand is gemaakt door een vakman, liefst in een hutje op de Veluwe. Of het nou goed is of niet. En mensen die zich enorm slim en handig voelen als ze veel voor weinig hebben (die zeggen: "mijn skoda is gewoon een volkswagen/audi voor veel minder geld"). Smaken verschillen en zo...Skoda's zijn ook gewoon erg goed.

Mitch
10 juli 2007, 11:41
in dit kader wel grappig

dit werd gepost op een telecaster forum, de community brak zich het hoofd over de houtsoort die gebruikt werd

I just finished a build using a new body material. Listen to the clip, I think the sustain is remarkable. I'm thinking I need to contact the suppler of the material before I talk about what I'm using. It could be controversial.

http://terrydownsmusic.com/Archive/new_body_material.mp3

alle exclusieve en exotische houtsoorten ten spijt, het blijkt een blokje MDF, een GFS pickupje, een brug van stewMac en een MIM neck.

http://terrydownsmusic.com/Archive/mdf_guitar1.jpg

Your point being ? Dat ze op het Telecaster forum niet zo snugger zijn ?
Ik heb een Tele gehad van MDF en dat ding klonk toch écht nergens naar ! Wat heb je aan een goede sustain als je daardoor alleen maar langer die lelijke klank hoort :D

Dylan61
10 juli 2007, 11:48
Betreft duur en middel, ook tussen dure gitaren zit onderling een wereld van verschil in afwerking.

Je mocht willen dat Gibson in de buurt zou komen van Martin gitaren betreft afwerking, hals frets, lak alles is veel beter bij Martin. Maar dat wil niet zeggen dat de klank van een J45 minder is dan een D28.

Daarbij speelt een Martin D28 weer minder fijn dan een Gibson J45.

Geen elektrische gitaren, maar ik geef maar een voorbeeld, ach, zoek het maar uit..

taylor
10 juli 2007, 11:50
Dat zeg ik toch niet. Ik heb het helemaal niet over lak of krasjes, veel of weinig parelmoer inleg enz. Met afwerking bedoel ik de bespeelbaarheid, hoe is het fretwerk, de afstelling, stemvastheid. De algehele feel van de gitaar.
En die zijn over het algemeen toch beter op een duurdere gitaar.

Trouwens over krasjes gesproken, er zijn zat mensen die 1000 eu meer neertellen voor een gerelicte strat of Murphy aged Gibson.

ja een voor vintage jaren 70 strat bv over slechte afwerking een stem vastheid te praten! die dingen zijn algemeen bekend daarvoor toch willen ze nu voor goed exmplaar 74e zo boven de 2500+ euro neertellen en dat heeft niks te maken dat ze zeldzaam zijn wat dat zijn ze niet. aan de andere kant ik heb toevallig oa een 74 strat dat is qua afwerking idd niet veel bijzonders, stemvast is die ook niet echt(vergeleken met een floyd zeker niet) ..toch is t een van de fijnste players die ik in mijn handen heb gehad.

EuroCinema
10 juli 2007, 11:51
Skoda's zijn ook gewoon erg goed.

Da's mijn punt. De Skodarijder denkt: ik heb een goeie auto voor een goeie prijs en is daar blij mee. De audi-rijder zit anders in elkaar en wordt blij van een goeie auto plus die vier ringetjes op z'n stuur.

Anders Destium
10 juli 2007, 11:55
ik had het ook niet over een gitaar verdienen. dat doe je idd met je portemonnee ja. maar wat moet je dan een lege plek in je ziel hebben zeg als je denkt dat 'money buys everything'. een huis is idd niets anders dan een een vloer en een paar muren. behalve als je er bijvoorbeeld in geboren bent of het geerfd hebt of je hebt er 20 jaar in gewoond, komt nog een stukje emotionele waarde bij kijken, doet verder niks af aan de hoedanigheid van het huis zelf, maar een nieuwe gibson die koop je gewoon straight from the factory, wat een emotionele waarde zit daar in zeg..... :sssh: nee je hebt me niet overtuigd. alhoewel gelul in de ruimte wel lekker is, vooral in een hele krappe

Ik hoef je niet te overtuigen, ik geef aan hoe ik er tegenaan kijk. Wat ik zeg is dat verschillende mensen op een andere manier omgaan met hun spullen en er op een andere manier waarde aan hechten. Dat jij dat niet wilt begrijpen is niet mijn probleem lijkt me. Mensen proberen te overtuigen op een gitaarforum is een onbegonnen zaak. :hippie:

Er zijn genoeg mensen die veel emotionele waarde hechten aan een gitaar of auto. Hoe zit het in jouw optiek met gitaren die je hebt gekocht van geld dat je hebt geërfd? Zo heb ik er een paar namelijk. Dat geeft die gitaren voor mij toch net een andere lading en zo heeft bijna iedereen wel een of meerdere gitaren met een redelijke emotionele waarde :) Voor jou misschien belachelijk, maar ja zo zijn mensen nu eenmaal. Ieder zijn/haar eigen verhaal, end of fucking story ;)

renier
10 juli 2007, 13:03
eerste stuk kan ik me wel in vinden, 2e stuk niet; een usa standard is een gewone gitaar en verder niet bijzonders en het is geen probleem om daar aan te kunnen tippen met bijvoorbeeld een japanse strat
gaan we een us reissue vergelijken dan wordt het al wat moeilijker maar een standard ?

tuurlijk zullen er hele goeie jv's bestaan die de standards overtreffen, maar ik heb het natuurlijk over gemiddelden. ik denkd at de afwerking, qc en onderdelen op een amerikaanse strat op een hoger niveau staan dan hun tegenhangers uit de jv tijd in japan.

ik bedoel: ik heb ook wel eens op amerikaanse strats en teles gespeeld die slechter waren dan mijn ouwe squiertje, maar dat is natuurlijk exemplarisch bewijs.

en kom op fred: een JV die ook maar in de buurt kan komen van een us reissue? als die goed is afgesteld is dat echt geen vergelijk. tenzij je natuurlijk een extreem maandagochtend modelletje hebt, maar ik denk niet dat die de fabriek uit komen.

Speeddemon
10 juli 2007, 13:22
tuurlijk zullen er hele goeie jv's bestaan die de standards overtreffen, maar ik heb het natuurlijk over gemiddelden. ik denkd at de afwerking, qc en onderdelen op een amerikaanse strat op een hoger niveau staan dan hun tegenhangers uit de jv tijd in japan.

Japanners staan er vanaf de jaren 80 juist om bekend dat ze zo'n hoge QC hebben en oog voor detail, daar waar de grote USA namen doorkabbelden op roem, die ze in de 50's en 60's hadden verdiend.
Ik heb een '68 RI Strat uit Japan (gebouwd rond '99-'01), welke ook bij Strat-kenners en een "Strat"-bouwer (!!!) elke keer tot verbeelding spreekt. "Verdomd, dit is toch wel een hele goeie gitaar". Kreng kostte me incl. douane bullshit misschien 50 euro meer dan een Mexicaanse '72 RI, alleen had ie WEL AA(A) flame maple hals en fretboard, en U.S. Texas Specials. Heb laatst de volumepot ervan laten vervangen door een echte kwaliteitspot, en er zelf een Switchcraft jack ingezet.

Mijn Burny LPC's (80's en 90's) zijn qua QC en afwerking ook een stuk preciezer dan 't gros van de Les Pauls van tegenwoordig, die 3-5x zo veel moeten kosten.
Ik wil best voor naam betalen, maar alleen wel als die naam ook NU voor kwaliteit staat. Bij ESP bijvoorbeeld heb ik dat idee wel. Bij Gibson allang niet meer.

yanto
10 juli 2007, 13:38
ja een voor vintage jaren 70 strat bv over slechte afwerking een stem vastheid te praten! die dingen zijn algemeen bekend daarvoor toch willen ze nu voor goed exmplaar 74e zo boven de 2500+ euro neertellen en dat heeft niks te maken dat ze zeldzaam zijn wat dat zijn ze niet. aan de andere kant ik heb toevallig oa een 74 strat dat is qua afwerking idd niet veel bijzonders, stemvast is die ook niet echt(vergeleken met een floyd zeker niet) ..toch is t een van de fijnste players die ik in mijn handen heb gehad.
Dit volg ik niet helemaal :S

fred dons
10 juli 2007, 13:42
en kom op fred: een JV die ook maar in de buurt kan komen van een us reissue? als die goed is afgesteld is dat echt geen vergelijk. tenzij je natuurlijk een extreem maandagochtend modelletje hebt, maar ik denk niet dat die de fabriek uit komen.

daarom zei ik ook dat die vergelijking al wat moeilijker werd ;) maar hou hier wel rekening mee: de us reissue wordt door laagbetaalde mexicaanse fabrieksmedewerkers in california gemaakt, de japanse fender door hoogbetaalde japanse medewerkers die er om bekend staan netjes en gedetailleerd te werken

Nobler
10 juli 2007, 13:51
Vanaf het begin was ik wild van Gibson, was ook een 'gibson-type', Fender achtige gitaren zeiden me niets. DE ES 335 was mijn heilige graal, daar speelden de grote bluesgitaristen op. In 1979, toen ik 16 was kreeg ik een solid body Epiphone, het dichtst bij Gibson als ik me kon bedenken. In 1986 kocht ik een tweedehands Epiphone EA-250 Riviera, al weer een hele verbetering. Ik kon inmiddels, al zeg ik het zelf, behoorlijk spelen. Toen, in 1996 kocht ik een Epiphone Sheraton II, weer tweedehands. Nadat ik die had laten herfretten had ik helemaal mijn geluid gevonden (met mijn Vox AC30 en Tubescreamer), en hij speelde licht en zuiver. Fantastische gitaar. Die kostte in de jaren '90 rond de 1000 gulden nieuw. Wat ik fantastisch vond was dat er op de kop onder de Epiphone inlay 'by Gibson' stond, weer wat dichter bij Gibson. Toen, inmiddels 2005, kon ik voor 1750 euro een schitterende echte Gibson ES 335 kopen, van eind jaren '90, weinig op gespeeld. Perfecte staat, goudkleurige hardware, geweldig mooie kleur (glanzend doorzichtig donkerbruin). Ik heb geen idee wat zo'n ding nu nieuw zou kosten. De ES 335's die ik nu in muziekwinkels zie voor 2500 euro of meer komen er qua looks nog niet bij in de buurt. Hij speelde niet verkeerd, maar voor mij een slag te dikke snaren, en ik was gewend dat je aan een gitaar moest wennen en hem echt 'maken' tot jouw gitaar. En nu de moraal van dit verhaal: na enkele jaren mezelf dwingen op de Gibson te spelen (ik heb hem toch niet voor niets), is het nog steeds niet 'mijn' gitaar. De Epi Sheraton II is zowel wat bespeelbaarheid als geluid betreft echt de meerdere van de ES 335! Heb ik toevallig een hele goede Sheraton II, of toevallig een ondermaatse ES 335? Ik denk dat een gitaar gewoon bij je moet passen. Veel Gibsons die ik in muziekzaken zie zou ik niet willen ruilen tegen mijn Sheraton! Toch blijft een 'echte Gibson' in handen van een goede gitarist (en daar ligt de crux denk ik) een magisch voorwerp.

future2future
10 juli 2007, 13:53
Vanaf het begin was ik wild van Gibson, was ook een 'gibson-type', Fender achtige gitaren zeiden me niets. DE ES 335 was mijn heilige graal, daar speelden de grote bluesgitaristen op. In 1979, toen ik 16 was kreeg ik een solid body Epiphone, het dichtst bij Gibson als ik me kon bedenken. In 1986 kocht ik een tweedehands Epiphone EA-250 Riviera, al weer een hele verbetering. Ik kon inmiddels, al zeg ik het zelf, behoorlijk spelen. Toen, in 1996 kocht ik een Epiphone Sheraton II, weer tweedehands. Nadat ik die had laten herfretten had ik helemaal mijn geluid gevonden (met mijn Vox AC30 en Tubescreamer), en hij speelde licht en zuiver. Fantastische gitaar. Die kostte in de jaren '90 rond de 1000 gulden nieuw. Wat ik fantastisch vond was dat er op de kop onder de Epiphone inlay 'by Gibson' stond, weer wat dichter bij Gibson. Toen, inmiddels 2005, kon ik voor 1750 euro een schitterende echte Gibson ES 335 kopen, van eind jaren '90, weinig op gespeeld. Perfecte staat, goudkleurige hardware, geweldig mooie kleur (glanzend doorzichtig donkerbruin). Ik heb geen idee wat zo'n ding nu nieuw zou kosten. De ES 335's die ik nu in muziekwinkels zie voor 2500 euro of meer komen er qua looks nog niet bij in de buurt. Hij speelde niet verkeerd, maar voor mij een slag te dikke snaren, en ik was gewend dat je aan een gitaar moest wennen en hem echt 'maken' tot jouw gitaar. En nu de moraal van dit verhaal: na enkele jaren mezelf dwingen op de Gibson te spelen (ik heb hem toch niet voor niets), is het nog steeds niet 'mijn' gitaar. De Epi Sheraton II is zowel wat bespeelbaarheid als geluid betreft echt de meerdere van de ES 335! Heb ik toevallig een hele goede Sheraton II, of toevallig een ondermaatse ES 335? Ik denk dat een gitaar gewoon bij je moet passen. Veel Gibsons die ik in muziekzaken zie zou ik niet willen ruilen tegen mijn Sheraton! Toch blijft een 'echte Gibson' in handen van een goede gitarist (en daar ligt de crux denk ik) een magisch voorwerp.

Ik vind ook dat een gitaar bij je moet passen, goed moet voelen.

MAare je hebt er dan toch wel dunnere snaren op gezet?

Nobler
10 juli 2007, 14:04
Jazeker, én gesleuteld aan de hoogte van de elementen, pooltjes, brug, etc. Eigenlijk vind ik de frets wat te hoog en zou die moeten laten vlakken, maar ja, voordat je die beslissing neemt met een echte Gibson, met een Epiphone had ik het allang gedaan. Ook heb ik nog nooit elementen hoeven vervangen, althans ik vond dat nooit nodig, was altijd dik tevreden, maar bij de ES 335 denk ik daar wel over, Ondanks het verstellen van de elementen krijg ik gewoon niet genoeg geluid uit mijn hoge E ten opzichte van de andere snaren, en als ik hem hoog op de hals opdruk valt hij helemáál weg. Ik weet dat andere mensen dikke snaren gebruiken voor het geluid. Ik speel al van jongs af op superdunne 008 snaren, toch vind ik het geluid zelf zeer OK, en er klaagt nooit iemand over, en dat de hoge E op de gibson tegen valt is ook in verhouding tot de rest, die wel fatsoenlijk klinken (maar niet zo goed als op de Sheraton II). Ik moet dus toch maar eens een ander element proberen, maar ja, geen ervaring daarmee, dus dan beslis je niet zo snel.

Ik denk dat ik de Sheraton II toch maar uit de motteballen ga halen en weer als main axe ga inzetten. Vroeger was een Gibson voor mij onbetaalbaar, nu hoef ik de ES 335 voor het geld niet meer weg te doen, dus dan ga ik hem maar als huiskamergitaar gebruiken. Hij speelt absoluut niet verkeerd, alleen niet zo geweldig als de Sheraton !!.

EuroCinema
10 juli 2007, 14:12
Nou moet ik zeggen dat mijn bek ook open viel de eerste keer dat ik op een Sheraton speelde, wat een topgitaren.

NielsW
10 juli 2007, 14:24
Een dure gitaar is inderdaad per definitie niet 'fijner'. Heb heel toevallig vorige week een ontzettende hoop gitaren gespeeld (wilde ff een vintage stratje om mee te bluesen) en ik heb uiteindelijk een goedkope chinees meegenomen. Awesome afgewerkt (relic :D) met in de fabriek gemaakte beschadigingen en de kleuren zijn express verkleurd of donkerder gemaakt. Ontzettend mooi. Hij speelde ook nog eens erg lekker. Setje elixir heavy erop en gaan met die banaan. Heb uiteraard ook dure Fender Customs geprobeerd en qua geluid was dat echt wel beter, maar niet fijner om mee te spelen!

Met mijn ESP ging dat anders. Had me helemaal dood gespeeld op miljarden verschillende gitaren en het was het allemaal nèt niet. Ik kreeg toen een ESP in mijn handen en ik werd op slag 1 met de gitaar. Liefde op het eerste gezicht. Meteen een ESP besteld en het is nog steeds verreweg de fijnste gitaar waar ik ooit op gespeeld heb. Die dingen kunnen heel raar gaan.

renier
10 juli 2007, 14:54
tja, dat vind ik nu het ironische aan het hele internet gedoe: aan de ene kant heb je de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen met andere gitaristen uit de hele wereld, de kleinste details van gitaren uit te zoeken, prijzen door je hele landen en verder te vergelijken.....


... en al die kennis gebruiken mensen dan om een gitaar te kopen via internet, zonder erop gespeeld te hebben!

en dan zijn ze verbaasd dat dat ding ze toch niet ligt. vreemd.

er is zijn 12 maatstaven voor een gitaar: 10 vingers en 2 oren. de rest is allemaal geleuter in de marge.

Kim Wilson
10 juli 2007, 15:02
Zeer mooi verwoord, Renier! Je staat in de meest voorbijkomende sig! :D

fred dons
10 juli 2007, 15:11
er is zijn 12 maatstaven voor een gitaar: 10 vingers en 2 oren. de rest is allemaal geleuter in de marge.

Mooi is dat, en als Tommi Iommi of Django Rheinhardt nou een nieuwe gitaar willen kopen of Niki Lauda ? :D :D

bert k
10 juli 2007, 15:33
Voor Niki Lauda is het alleen maar belangrijk dat ie hard gaat... :D

NielsW
10 juli 2007, 15:53
tja, dat vind ik nu het ironische aan het hele internet gedoe: aan de ene kant heb je de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen met andere gitaristen uit de hele wereld, de kleinste details van gitaren uit te zoeken, prijzen door je hele landen en verder te vergelijken.....


... en al die kennis gebruiken mensen dan om een gitaar te kopen via internet, zonder erop gespeeld te hebben!

en dan zijn ze verbaasd dat dat ding ze toch niet ligt. vreemd.

er is zijn 12 maatstaven voor een gitaar: 10 vingers en 2 oren. de rest is allemaal geleuter in de marge.
Toch wil ik daar nog graag ogen aan toevoegen. Ookal is de rest misschien belangrijker, is eis ook wel een klein beetje mooie looks :)

Dylan61
10 juli 2007, 16:01
tja, dat vind ik nu het ironische aan het hele internet gedoe: aan de ene kant heb je de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen met andere gitaristen uit de hele wereld, de kleinste details van gitaren uit te zoeken, prijzen door je hele landen en verder te vergelijken.....


... en al die kennis gebruiken mensen dan om een gitaar te kopen via internet, zonder erop gespeeld te hebben!

en dan zijn ze verbaasd dat dat ding ze toch niet ligt. vreemd.

er is zijn 12 maatstaven voor een gitaar: 10 vingers en 2 oren. de rest is allemaal geleuter in de marge.

Nou Renier hoe kom jij dan aan 776 posts?

glacius
10 juli 2007, 16:15
Heb zelf jaren over een gepimte Epi Les Paul gespeeld. Sinds kort heb ik een Gibson en hij is echt beter. De klank is vetter, breder/dieper en gedefinieerder.
De Epi klonk idd beter dan de stock versie en komt ook een heel eind, maar kan bij lange na niet tippen aan de Gibson.
.

totdat je je epi voorziet van een set goeie pups en goeie electr en tuners

stock gibson pups zijn niet heel erg goed ..

en ik ben van mening dat je vanaf 800 euro een goeie gitaar koopt, alles wat duurder is is alleen maar de xtratjes zoals een flametop of een merk

smandert
10 juli 2007, 16:23
Mee eens. Als je het hebt over custom gitaren zit het hem in de details en de manuren die daarvoor moet betalen. Heb ik er niet voor over. Bij stock snap ik het al helemaal niet. Waarom zou ik 2000+ moeten betalen voor iets dat in kostprijs echt niet zoveel meer kost. Ze maken veel meer winst op die high-end modellen.

En ik heb het niet over Epi vs. Gibson of zo, maar over Gibson vs. Gibson bijvoorbeeld. Als het verschil zit in een top en een binding, is mij dat geen 500-1000 extra waard.

yanto
10 juli 2007, 16:48
totdat je je epi voorziet van een set goeie pups en goeie electr en tuners

stock gibson pups zijn niet heel erg goed ..

en ik ben van mening dat je vanaf 800 euro een goeie gitaar koopt, alles wat duurder is is alleen maar de xtratjes zoals een flametop of een merk

Lezen mensen niet meer of kraam ik onzin uit :S

Dat zeg ik toch, heb mijn epi voorzien van andere elementen enz. Idd een hele verbetering tov de stock versie. Heb er jaren met veel plezier op gespeeld, maar het is geen Gibson.

De Burtbucker pro's bevallen tot nu trouwens erg goed.

Piekhaar
10 juli 2007, 17:35
Ik ben sinds enige tijd de gelukkige eigenaar van een Epiphone Elitist Les Paul '57 Goldtop. Ik heb bij onze lokale gitarenboek ook op een Gibson Les Paul 1957 Goldtop gespeeld. Ik merk geen verschil.

Misschien omdat mijn Epiphone bij de duurdere hoort. Maar ik vind hem echt niet onderdoen voor de Gibson die het dubbele kost.

Realeigo
10 juli 2007, 17:44
Ik zou alleen al om de headstock bereid zijn om het dubbele te betalen!

glacius
10 juli 2007, 17:47
De Burtbucker pro's bevallen tot nu trouwens erg goed.

totdat je het verschil hebt gehoord met seymour duncans

Piekhaar
10 juli 2007, 17:50
Ik zou alleen al om de headstock bereid zijn om het dubbele te betalen!
Omdat daar Gibson op staat in plaats van Epiphone???

Realeigo
10 juli 2007, 17:52
Nee de elitist headstock is foeilelijk.

Piekhaar
10 juli 2007, 17:54
Nee de elitist headstock is foeilelijk.
Eh, ik zie het verschil niet....

Mijn Epiphone: http://www.vandenwijngaard.eu/fotos.php?id=661134627

De Gibson: http://www.gibsoncustom.com/flash/products/lespauls/57/1957Goldtop.html

Realeigo
10 juli 2007, 17:58
Dat is geen elitist dan. Elitist heeft een andere kop

Dit is elitist
http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/40N/ELDT-CH_headstock-front.jpg

Tenzij ze vroeger nog met gewone headstock maakten..

En er zit ook degelijk verschil tussen die 2 headstocks die jij post

Piekhaar
10 juli 2007, 18:04
De Epiphone Les Paul '57 is er alleen maar als Elitist, verder staat hij op de Epiphone site ook gewoon met dezelfde kop.

Ik heb de mijne trouwens wel 2ehands gekocht dus ik heb geen idee hoe oud hij is.

Maar goed, ontopic. Ik vind dat een duurdere gitaar niet per definitie beter is.

kassie
10 juli 2007, 19:41
een nieuwe gibson die koop je gewoon straight from the factory, wat een emotionele waarde zit daar in zeg.....

Het moment dat je je eerste Gibson koopt en mee naar huis neemt is wel echt onvergelijkbaar hoor. De emotionele waarde zit voor mij in al die jaren geschiedeniss, al die keren dat je je helden op een Gibson hebt zien en horen spelen, in de eerste keer dat je een Echte Gibson zag staan in de gitaarwinkel etc. Dat is de macht van het merk: niemand betaalt 200 euro voor een t-shirt. Maar wel voor het merkje erop. Ik heb niet het gevoel dat ik teveel betaal: het merk geeft mij een goed gevoel, ik word er blij van en daar koop ik zulke dingen in the first place voor.

Sommige mensen zijn daar natuurlijk gevoeliger voor dan anderen. Er zijn ook mensen die een st*ve krijgen zodra iets met de hand is gemaakt door een vakman, liefst in een hutje op de Veluwe. Of het nou goed is of niet. En mensen die zich enorm slim en handig voelen als ze veel voor weinig hebben (die zeggen: "mijn skoda is gewoon een volkswagen/audi voor veel minder geld"). Smaken verschillen en zo...

Daar moet ik je ook helemaal gelijk in geven, voor mij komt er vroeger of later ook een gibson (en ik hoop ook zeer dat dat een magisch moment wordt), ben alleen wel op zoek naar die ene gibson die ik wil hebben en nog niet ben tegengekomen helaas.. maar ik vind niet dat men de illusie hier moet hebben dat je dan beter gaat spelen of iets dergelijks. als je joe perry of slash op een gepimpte epiphone les paul zet dan hoor je net zulke mooie dingen hoor... ik zeg dus per definitie ook niet dat gibson niet beter is, maar epi's zijn ook keurige instrumenten waar je met wat mods nagenoeg hetzelfde mee kunt. plus het feit dat ik op slechte gibsons heb gespeeld (voor die prijs), maar ook hele sublieme (die hadden jammer genoeg al een eigenaar).

Yamhammer_71
10 juli 2007, 20:12
plus het feit dat ik op slechte gibsons heb gespeeld (voor die prijs), maar ook hele sublieme (die hadden jammer genoeg al een eigenaar).

Wat is voor jou een 'sublieme' Gibson dan?

Realeigo
10 juli 2007, 20:13
Eentje die heel erg goed is?

Pepe
10 juli 2007, 20:15
tuurlijk zullen er hele goeie jv's bestaan die de standards overtreffen, maar ik heb het natuurlijk over gemiddelden. ik denkd at de afwerking, qc en onderdelen op een amerikaanse strat op een hoger niveau staan dan hun tegenhangers uit de jv tijd in japan.


Je kan natuurlijk niks zeggen over gemiddelden als je wel eens een exemplaar in je handen hebt gehad.

Over hype gesproken, de USA RI uit begin 80 zie ik al voor 3000 voorbijkomen, of ie dat waard is mag iedereen zelf bepalen maar zo geweldig vind ik die nou ook weer niet.

De afwerking van de JV is inderdaad beter dan de USA uit die tijd omdat er van alle kanten bezuigt werd (remember de 83' strat met zijn 5 delen gebakken body, de rare trem en plug bovenop?) De klank is een kwestie van smaak natuurlijk maar die Amerikanen klinken gewoon dunner, ook met ander pickups. Amerikanen hebben wel meer Mojo vind ik maar dat is een zen ding.

Op de foto links een JV, de zwarte is een 82' USA. Ik heb nog zo'n bosje tele's en daar heeft de JV tele ook de meeste kilometers op zijn teller. Hetzelfde verhaal kan ik houden over de duurdere Ibanez modellen uit die tijd.

Zowiezo vind ik de japanse gitaren uit eind zeventig/begin tachtig de meeste waar voor hun geld bieden, ondanks mijn liefde voor Fender.

http://img413.imageshack.us/img413/4821/stratspj6.jpg

yanto
10 juli 2007, 23:52
totdat je het verschil hebt gehoord met seymour duncans
Er zit een SD SH4 in mijn epi, toch blijft de Gibson met BB beter.

Dirkdewaard
11 juli 2007, 00:01
Mijn studenten gitaartje klinkt goed.

http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/Myguitars/DSC03347.jpg

Chris Winsemius
11 juli 2007, 00:10
Mijn studenten gitaartje klinkt goed.

http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/Myguitars/DSC03347.jpg

Hoi Dirk

Is ie blauw?

Dirkdewaard
11 juli 2007, 00:12
Blauw past niet in mijn rode collectie :)

http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/Myguitars/DSC03341.jpg

kassie
11 juli 2007, 00:21
Wat is voor jou een 'sublieme' Gibson dan?

solide, beetje als een 70er jaren gibson, lekker zwaar, maar dan wel het liefst eentje met een dikkere hals, eentje waarbij je de snaren niet voelt doortrillen op de hals in je handpalm als je de snaren aanslaat, als je 011 op de hoogste snaar gooit je nog steeds vette bends kunt maken, geen soundchambers erin, langere sustain dan mijn huidige epiphone.

kortom heel wat anders dan wat gibson tegenwoordig maakt. of je moet het al haast in de 59 replica's zoeken van de customshop maar das onbetaalbaar.

Yamhammer_71
11 juli 2007, 00:26
solide, beetje als een 70er jaren gibson, lekker zwaar, maar dan wel het liefst eentje met een dikkere hals, eentje waarbij je de snaren niet voelt doortrillen op de hals in je handpalm als je de snaren aanslaat, als je 011 op de hoogste snaar gooit je nog steeds vette bends kunt maken, geen soundchambers erin, langere sustain dan mijn huidige epiphone.

kortom heel wat anders dan wat gibson tegenwoordig maakt. of je moet het al haast in de 59 replica's zoeken van de customshop maar das onbetaalbaar.

Wat bedoel je eigenlijk met 'het niet doortrillen vd snaren op de hals in je handpalm'?

Het lijkt erop dat je resoneren bedoeld...
In dat geval lijkt me dat juist heel erg positief.

kassie
11 juli 2007, 00:46
nou kijk, de jaren 70 gibson van een vriend van me is zo'n blok hout dat alle energie die je in de snaar slaat ook in die snaar blijft. je voelt vrijwel geen trilling in de hals en ook niet in de body. geweldige constructie. maar op mijn epi is dat toch een ander verhaal. en niet alleen op mijn epi trouwens. ook op veel andere gibson les pauls. misschien ligt het eraan dat zijn hals uit drie gelijmde delen in de lengte bestaat wat misschien voor extra stevigheid zorgt maar zowiezo wil ik graag een zware stevige gibson met lange sustain. die nieuwe standard faded serie zullen dus best goede gitaren zijn maar totaal niet aan mij besteed om maar een voorbeeld te noemen, en ook niet wat lester oorspronkelijk bedoelde toen hij de les paul bouwde. zijn gedachten lagen bij een zware solide gitaar toen hij een snaar aan een spoorbiels vastmaakte en opmerkte dat de sustain wel erg lang duurde.

Yamhammer_71
11 juli 2007, 00:57
nou kijk, de jaren 70 gibson van een vriend van me is zo'n blok hout dat alle energie die je in de snaar slaat ook in die snaar blijft. je voelt vrijwel geen trilling in de hals en ook niet in de body. geweldige constructie. maar op mijn epi is dat toch een ander verhaal. en niet alleen op mijn epi trouwens. ook op veel andere gibson les pauls.

Maar wat heeft dat met een goede constructie te maken?

Trillingen in de hals en de body zijn naar mijn weten juist vaak een teken dat de gitaar goed is ingespeeld (bij de zwaardere LP's dan). Dat lijkt me juist toonaangevend voor een goede contructie.

EuroCinema
11 juli 2007, 10:35
Ik snap wel het gevoel dat Kassie bedoelt, dat is inderdaad hoe een lekker zware Gibson voelt/klinkt t.o.v. van een lichtere of een epi. Zelfs het akoestische geluid is heel gefocust, met ballen, en lijkt idd meer van de snaar te komen. Misschien is het ook dat alleen meetrilt wat mee moet trillen: het hout en dus niet de slagplaat, ratelende zadeltjes etc.

fred dons
11 juli 2007, 11:45
zou kunnen, maar zware les pauls staan bij veel liefhebbers nou niet bekend als de beste (beetje afhankelijk of je smaak in de 70ties, norlin, hangt of meer vintage '59 , maar toch)
gibson holt zijn lp's nu uit omdat ze die zelf te zwaar vinden en persoonlijk wil ik mijn hele gitaar voelen vibreren als ik een accoord aansla

Nobler
11 juli 2007, 13:51
Ik zou alleen al om de headstock bereid zijn om het dubbele te betalen!

En dat doen veel mensen dan ook!

glacius
11 juli 2007, 13:56
Er zit een SD SH4 in mijn epi, toch blijft de Gibson met BB beter.

dan heb je het ook over de sh4 ..

ik gebruik zelf een sh5 custom .. en ja die klinkt stukken beter dan de burstbuckers !

kassie
11 juli 2007, 14:02
Maar wat heeft dat met een goede constructie te maken?

Trillingen in de hals en de body zijn naar mijn weten juist vaak een teken dat de gitaar goed is ingespeeld (bij de zwaardere LP's dan). Dat lijkt me juist toonaangevend voor een goede contructie.

nou als ik de hals richting de body druk, wat ik bij pinched harmonics vaak doe om de toon te laten zakken zegmaar, dan gaat dat bijvoorbeeld ook aanzienlijk makkelijker op m'n epi dan op die bepaalde gibson. het zijn gewoon allemaal kleine dingen. niet dat hij zozeer zoveel beter klinkt. hij klinkt wel wat scherper dan mijn epi en langere sustain, maar wel zozeer dat hij zoveel lekkerder speelt. je voelt gewoon dat het kwaliteit is. die 'the paul' modellen hebben dat ook vind ik, datzelfde stevige kwalitatieve over zich. als je daarna een faded standard op pakt dan is dat een wereld van verschil toch? alleen al in gewicht.

euh, waarom zouden trillingen in de hals een teken zijn dat de gitaar goed is ingespeeld? veranderd er iets wezenlijks aan de constructie als een gitaar is ingespeeld? volgens mij niet hoor. anders zou die jaren 70 gibson al behoorlijk moeten trillen volgens mij. de laklaag op de hals is er compleet van af en de rosewood toets is ingekerft op bepaalde plekken en hij is al 3 maal herfret en toch blijft het een sublieme gitaar.

kassie
11 juli 2007, 14:08
zou kunnen, maar zware les pauls staan bij veel liefhebbers nou niet bekend als de beste (beetje afhankelijk of je smaak in de 70ties, norlin, hangt of meer vintage '59 , maar toch)
gibson holt zijn lp's nu uit omdat ze die zelf te zwaar vinden en persoonlijk wil ik mijn hele gitaar voelen vibreren als ik een accoord aansla

wat typeerd een 59 les paul dan? wel vibrerend? vergeleken met bijvoorbeeld een 70's les paul? qua constructie.

fred dons
11 juli 2007, 15:27
de 59 heeft een 1 delige mahonie body met 2 delige top en een neck met een lange necktenon (hiel loopt door tot in de nekpup cavity)
de norlin lp (vanaf 72 geloof ik) heeft een sandwich mahonie body (mahonie strip maple, mahonie) met regelmatig een 3 delige maple top en een short necktenon (hiel houd 4 mm voor de neck pup op)

het gebruikte mahonie was van een andere soort dan de later gebruikte mahonie (echt honduras en cubaans mahonie) en het gewicht lag over het algemeen (er zijn uitzonderingen) lager dan de lp's in de 70tiger jaren

EuroCinema
11 juli 2007, 16:23
zou kunnen, maar zware les pauls staan bij veel liefhebbers nou niet bekend als de beste (beetje afhankelijk of je smaak in de 70ties, norlin, hangt of meer vintage '59 , maar toch)
gibson holt zijn lp's nu uit omdat ze die zelf te zwaar vinden en persoonlijk wil ik mijn hele gitaar voelen vibreren als ik een accoord aansla

Deze liefhebber houdt inderdaad niet van superzware 70s customs, maar een beetje gewicht mag een LP van mij zeker wel hebben. Niet dat het voelt alsof je een ash tele om je nek hebt. :lp:

fred dons
11 juli 2007, 16:26
inderdaad, er is ook een ash les paul en hoewel het een prima gitaar is voelt het voor mij niet als een lp aan

Chris Winsemius
11 juli 2007, 23:41
Blauw past niet in mijn rode collectie :)

http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/Myguitars/DSC03341.jpg

Cool!!!

Ik denk dat m'n monitor kaduuk is...

Mitch
12 juli 2007, 09:11
nou kijk, de jaren 70 gibson van een vriend van me is zo'n blok hout dat alle energie die je in de snaar slaat ook in die snaar blijft. je voelt vrijwel geen trilling in de hals en ook niet in de body. geweldige constructie.

Je bedoelt dus eigenlijk: "dood blok hout" ?

Afijn, opvallend dat als er eens een topic over hogere prijsklasses versus betaalbare middenklasse is, het altijd pagina's lang over de voors en tegens van Gibson moet gaan.
:stop:

fred dons
12 juli 2007, 10:33
ik denk dat het in deze thread wel meevalt, er worden wat verschillen binnen de constructie van Gibson genoemd, maar het aantal waarde oordelen is redelijk beperkt (ik heb erger gezien)

Luke-wannabe
12 juli 2007, 10:57
Maar wat heeft dat met een goede constructie te maken?

Trillingen in de hals en de body zijn naar mijn weten juist vaak een teken dat de gitaar goed is ingespeeld (bij de zwaardere LP's dan). Dat lijkt me juist toonaangevend voor een goede contructie.
Damn Yammer, wat lul jij toch veel bullshit..

kassie
12 juli 2007, 17:55
Je bedoelt dus eigenlijk: "dood blok hout" ?

Afijn, opvallend dat als er eens een topic over hogere prijsklasses versus betaalbare middenklasse is, het altijd pagina's lang over de voors en tegens van Gibson moet gaan.
:stop:

jep voor jou bedoel ik DOOD BLOK HOUT nou goed!!!! had dat nou echt bevestiging nodig?

kassie
12 juli 2007, 17:56
Damn Yammer, wat lul jij toch veel bullshit..

ja ik vroeg me ook al af of ik het serieus moest nemen maar ik ben er toch in getuind whahahaha