PDA

View Full Version : Speedpicking, yeah!



Izegrim
7 juli 2007, 14:49
Hee allemaal,

Ik moet wat nummers instuderen en hoewel ik wat ritmespel al een heel eind op weg was qua downstrokes en wisselslag op 200 bpm+ krijg ik nou speedpicking op 240+ voor m'n kiezen. Het klinkt allemaal prima als ik het speel maar ik loop gewoon randomly met m'n rechterhand te raggen zeg maar en niet netjes in 32sten ofzo. Wie van jullie ervaren metalspelers kunnen me zeggen wat de beste manier is om het te doen? Laten we eerlijk wezen: met een blastbeat en 2 gitaristen hoor je echt niet mijn rechterhand in de maat speelt, maar ik ben een zeikerd en als het mogenlijk is om met een paar weken 40 bpm's erbij te klussen zodat ik wel in de maat speel wil ik dat best doen. Maar hoe leer ik dat? vooral cross-string vind ik het erg lastig. Weet iemand een artikel of hoe de meeste Deicide-polsbibberaars dat doen? Bedankt,

Ize

Izegrim
7 juli 2007, 16:46
Daarbij wil ik eraan toevoegen dat ik ook moeite heb met string-skipping. Stukjes waarbij je met je rechterhand dit moet spelen:

d u d u d u d u d u etc.
-----------------------
-----------------------
-----------------------
-0-0-------------0-0--
-----0-0-----0-0------
---------0-0-----------

Wat ik hier zo klote aan vind is dat je bij bijvoorbeeld 120 bpm wel een handzaam ritme krijgt maar als je dan van snaar naar snaar moet dan beuk ik dus steeds tegen de volgende snaar aan vóór ik hem moet raken. Zeg maar d u (u) d u (u) etc.

Guitarmania
7 juli 2007, 20:45
Sweepen is supermoeilijk. Vind ik althans. Probleem is dat je dezelfde beweging maakt als chord-aanslag. (Downstrokes). En dat onderscheid tussen chordaanslag en sweep-downstroke moet in je spiergeheugen zitten.

Ik geloof niet in het vermeerderen van bpm's. Je kunt het of je kunt het niet. Je krijgt er geen 40 bij.

Sweepen is ook een te logisch ding. Downstroken van snaar naar snaar via sweepen is idd efficient, maar als je op die tweede snaar weer moet upstroken, zit je met rare tegengestelde bewegingen.

Ik geloof daarom meer in alternate. Lijkt me beter voor ritmisch spelen. Dat rechterhandje gaat mee in het tempo (hetzij 16, hetzij 32). Dat alternate geeft een motor die gaat. Het geeft veel meer vrijheid in skipping.

Ik kan me voorstellen dat - vanwege die efficiency - sweepen sneller kan gaan, maar wat zou je nou 64'en spelen als het toch als een brei klinkt?

Ik persoonlijk denk dat sweepen een zachte dood gaat sterven. Het leidt niet tot iets. En het maakt je te afhankelijk van ingestudeerde riffs. Alternate niet.

Gitaro
8 juli 2007, 01:45
Ik geloof niet dat het hier om sweepen gaat. :p

Izegrim: in een notendop draait correct speedpicken om het elimineren van alle spierspanning uit je bovenlichaam. En bij het veranderen van snaren moet je ervoor zorgen dat de beweging die je maakt om de snaar aan te slaan precies hetzelfde blijft. Als je je pols iets anders houdt bij de hoge e dan bij de B gebruik je dus voor elke snaar een aparte techniek. En dat is niet de bedoeling. Het beste is dus om de grote spiergroep bij je schouder, en tot op zekere hoogte je elleboog, te gebruiken bij het stringskippen. Zo kan je hand lekker doorratelen terwijl je arm voor het skippen zorgt. Met andere woorden, je moet het mechanisme bewegen, en niet alleen een onderdeel. Zo zorg je voor een 'universele' techniek.

Afijn, ik kan er uren over doorgaan, en ik weet niet of ik je iets nieuws vertel. Ik raad je sterk aan het boek "Guitar Principles" eens te lezen, is wel op internet te vinden.

Erg leuke oefening vind ik het begin van Slayer - Altar of Sacrifice. Sowieso een van mijn favoriete riffs ooit!

gorgasm
8 juli 2007, 10:40
voor alle duidelijkheid je wil je 8sten spelen op 240bpm?

zoals guitaro zegt, geen spierspanningen, want dan veroorzaak je melkzuur ofzo en ga je na n tijd krampen krijgen.

Roy K.
8 juli 2007, 15:03
Daarbij wil ik eraan toevoegen dat ik ook moeite heb met string-skipping. Stukjes waarbij je met je rechterhand dit moet spelen:

d u d u d u d u d u etc.
-----------------------
-----------------------
-----------------------
-0-0-------------0-0--
-----0-0-----0-0------
---------0-0-----------


Dit is geen stringskipping, er wordt geen snaar "geskipt" (=overgeslagen). Verder kan ik alleen maar zeggen dat je moet oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Guitarmania
9 juli 2007, 16:22
Ik geloof niet dat het hier om sweepen gaat. :p


Hmm, het gaat toch om met eenzelfde neerwaartse beweging naar de volgende (hogere) snaar vloeien? Dat is toch sweepen?

Ik lees net op een andere topic dat je iedere snaar met eenzelfde aanslagtechniek moet benaderen. Als je speedpickt heb je daar ook mee te maken: twee soorten downstroke: een op dezelfde snaar en een van snaar naar snaar.

Ik heb altijd grote moeite met een snelle:

e --3
b --3
g -- -- 5 (bend up)

Terwijl het een fantastische en bekende lick is. Ik heb die lick altijd gealternate. Na mn vakantie ga ik hem sweepen. Wrsch ben ik daarna meteen weer toe aan vakantie ... ;-(

Gitaro
9 juli 2007, 16:32
Ze noemen het sweepen als het één noot per snaar is, maar als je iets zo speelt;

A|--------3-5-7-
E|--3-5-7-------
.....d..u.d..d.u.d

(dus van E,7 naar A,3 is 1 beweging)

wordt het economy picking genoemd. Maar dat is hier bolgens mij nog steeds niet aan de orde.

Izegrim
11 juli 2007, 00:27
Ik heb het eigenlijk over tremolopicken. Inmiddels ben ik door veel oefenen en wat ontdekkingen een stuk wijzer. Waar ik nu op mik zijn 16e noten op 220 bpm te kunnen spelen. Ik ben erg kritisch op mijn eigen techniek en speel liever 8e noten dan dat ik maar gewoon wat loop te raggen. De bedoeling is in feite het spelen van melodieën kris-kras over verschillende snaren waarbij ik aan één stuk zestiende noten moet spelen waarvan de meeste tonen per vier aanslagen gespeeld worden, en af en toe per 2, 8, 12 of 16 aanslagen. Het wordt veel in death en black metal gebruikt.

Natuurlijk heb ik wel e.e.a. van Slayer gespeeld, maar altijd in mijn eigen, meest comfortabele 'topsnelheid'. Ik moet nu wat nummers leren die geregeld boven de 220 bpm zit met 16en. Dat is fucking snel voor ritmepartijen die soms een halve minuut zo doorknallen.

Veronderstelling:
- tremolopicking vanuit je pols is beter dan vanuit je elleboog.
Ik heb er echt uren en uren aan gezeten en al heb ik geen beginnerstechniek, het is echt zo lastig onder de knie te krijgen (ik speel leads op deze manier) op die snelheid. Toen ik lekker op dreef was met een Stetina-oefening realiseerde ik me ineens dat ik niet meer met m'n pols aan het picken was maar met m'n elleboog! Ai... Nou eigenlijk ging dat heel lekker. Heel gecontroleerd eigenlijk. Op topsnelheid kan ik alleen niet meer ontspannen spelen. Metronoom maar weer een paar klikjes terug. Voorlopig zit ik tegen de 180 bpm aan te hikken (downstrokes doe ik verdomme nog sneller) en ik vraag me af of 220 een een reële doelstelling is. Kan dat überhaupt wel?

Kom op, surfdudes en corpsegrinders, help deze aspirant hyperpicker naar de top!

Negative K3 fan
11 juli 2007, 00:48
downstrokes nog sneller dan alternates?

Izegrim
11 juli 2007, 02:05
Nee, downstrokes natuurlijk in achtsten. Maar vreemd genoeg haal ik met downstrokes in achtsten een hoger tempo dan alternating zestienden.

Speeddemon
11 juli 2007, 02:42
Ik kan je hooguit tips geven van nummers die mij jaren geleden hebben geholpen bij 't ontwikkelen van snelheid (aan mijn max zat ik 16en (of 32en) te spelen bij 260bpm, maar da's 10 jaar geleden).

Slayer-Sex Murder Art (intro riff strak leren spelen)
Iced Earth - Angel's Holocaust (na de rustige break dat rete-snelle stukje, waar een versnelling in zit)
Sepultura-Slaves of Pain
Kreator-Flag of Hate (live versie).

Izegrim
11 juli 2007, 10:26
Hee, te gek man! Even opzoeken... Ik moet het dus wel kunnen halen op iig 220 bpm, als jij het op 260 kunt. Kijk dat is motiverend. :)

Speeddemon
12 juli 2007, 15:43
Hee, te gek man! Even opzoeken... Ik moet het dus wel kunnen halen op iig 220 bpm, als jij het op 260 kunt. Kijk dat is motiverend. :)
Tja, je bent de snelste gitarist van Breda (© 1996) of niet. :satisfie:

(er was serieus een wedstrijd, 6 december 1996, in de Para. We speelden met drumcomputer, en na een paar rondes was 't kaf van 't koren gescheiden en bleven ik en 2 andere gasten over, alle 3 met onze eigen stijl om snelheid te showen. David Vriens was zo'n jazzer, die snelle chromatische runs deed, maar die ZAT op een stoel (loser! :seriousf: ), er was een gast van Engels/Italiaanse afkomst die Vai/Satch achtige soli en trucjes deed, en ik speelde een lompe bak speed/thrash (geimproviseerd, met flarden Venom, Kreator en Sodom). Ik geloof dat wij 3-en meer rondes hebben gehad dan toen de rest er nog bij zat. Uiteindelijk ging 't om 'endurance', want de drumcomputer kon niet sneller. :rockon:

Raffel
18 juli 2007, 16:12
heb je daar een award voor gekregen? :P

260 is wel echt snel met 16-en. Maar ja, als je jezelf speeddemon noemt kun je natuurlijk geen reggae gaan spelen :D (Of juist wel!)

Speeddemon
19 juli 2007, 10:37
heb je daar een award voor gekregen? :P

260 is wel echt snel met 16-en. Maar ja, als je jezelf speeddemon noemt kun je natuurlijk geen reggae gaan spelen :D (Of juist wel!)
award? soort van: set DR-snaren en een waardebon van 50 gulden. :cooler:

Moet ook bekennen dat de snelheid van toen wel een beetje kwijt ben (al lukt Master of Puppets nog steeds makkelijk met alleen maar downstrokes), maar daarvoor is een hoop strakheid en 'tone' voor in de plaats gekomen. Nu ben ik aan 't oefenen om die top-snelheden weer wat terug te winnen, zonder dat m'n 'overige' skills eronder lijden. :listen:

Negative K3 fan
19 juli 2007, 14:56
Tja, je bent de snelste gitarist van Breda (© 1996) of niet. :satisfie:

(er was serieus een wedstrijd, 6 december 1996, in de Para. We speelden met drumcomputer, en na een paar rondes was 't kaf van 't koren gescheiden en bleven ik en 2 andere gasten over, alle 3 met onze eigen stijl om snelheid te showen. David Vriens was zo'n jazzer, die snelle chromatische runs deed, maar die ZAT op een stoel (loser! :seriousf: ), er was een gast van Engels/Italiaanse afkomst die Vai/Satch achtige soli en trucjes deed, en ik speelde een lompe bak speed/thrash (geimproviseerd, met flarden Venom, Kreator en Sodom). Ik geloof dat wij 3-en meer rondes hebben gehad dan toen de rest er nog bij zat. Uiteindelijk ging 't om 'endurance', want de drumcomputer kon niet sneller. :rockon:

haha te gek en heel veel respect... misschien eens een idee voor een meeting :)

Ibanez666
19 juli 2007, 15:20
kennen jullie deze? kijk maar s bij videos. Ik vind het niet mooi, maar snel is het wel:

http://www.francescofareri.com/main.html

Speeddemon
20 juli 2007, 03:03
kennen jullie deze? kijk maar s bij videos. Ik vind het niet mooi, maar snel is het wel:

http://www.francescofareri.com/main.html
Als dat die Spaanse idioot is met z'n 8-string, say no more. Snelste wat ik ooit een mens heb zien spelen. Zijn speedpicking klinkt als een helicopter op hoge snelheid. :o

Negative K3 fan
20 juli 2007, 03:30
tis een italiaan en inderdaad heel erg ziek

Ibanez666
20 juli 2007, 09:53
Als dat die Spaanse idioot is met z'n 8-string, say no more. Snelste wat ik ooit een mens heb zien spelen. Zijn speedpicking klinkt als een helicopter op hoge snelheid. :o

ik kan me niet voorstellen dat er iemand sneller is dan op die link die ik poste, maar ben wel benieuwd naar een andere link, hoewel ik betwijfel of de snelheid nog met het blote oog en oor waarneembaar zal zijn.

Raffel
20 juli 2007, 10:10
idd, die gast is gewoon 1 spastische gecontroleerde beweging 5 minuten lang. Op zich wel knap. Hij had zich beter Francesco Ferrari kunnen noemen. :D

Ik moet ook eens aan de slag met een metronoom w.b. downstrokes, alternate picking lukt nu allemaal wel. Ik speel alleen niet verrassend veel metal/punk, dus of ik er gebruik van zou maken is een tweede :D

TheGoldenChild
26 juli 2007, 18:00
Wat die gast doet lijkt wel buitenaards..volgens mij gaat ze hand te snel voor de opname..echt te ziek...maar zeker wel knap..

Maiden Michiel
27 juli 2007, 12:12
Zijn rechterhand techniek is echt top.

Roy K.
27 juli 2007, 12:38
Op lightspeed snelheid wel ja. En dan klinkt ie ook superstrak. Maar hij KAN niet langzaam spelen. En dan heb je IMO niet zo veel aan snel spelen alleen. Ik heb eens een instructievid van hem gezien, superstrak deed hij de dingen voor (op snelheid), als hij het langzaam ging doen klonk het nergens naar. Om over vibrato nog maar te zwijgen...

Maar OT: hij kan wel speedpicken!! :p

Izegrim
27 juli 2007, 12:53
Weer even on-topic. Het gaat inmiddels iets beter, maar in ieder geval begrijp ik wat mijn probleem is. Mijn single-string picking is uitstekend maar mijn cross-string techniek is waardeloos. Ik heb altijd riffjes van At The Gates met alleen downstrokes gespeeld en kreeg dat nooit op snelheid. Blijkbaar is het alternate picking en dat vergt nogal wat oefening.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Ik kan nu net zo snel wisselslag als downstrokes maar ik zou het twee keer zo snel moeten kunnen. Op een enkele snaar red ik dat makkelijk, maar als je pedaltones speelt op de 6e snaar met melodie en accenten op de 5e en 4e snaar dan heb ik een soort barriere. Als je achtsten speelt boven de 200 bpm dan krijg je een soort 'swing' in je pols die het picken veel soepeler maakt. Maar tegelijkertijd verlies ik het vermogen om streng gecoördineerd willekeurig andere snaren aan te slaan. Kun je zeggen: oefenen, oefenen, oefenen MAAR ik kan dit niet langzaam oefenen en steeds sneller maken omdat bij een bepaalde snelheid mijn pols anders gaat werken. Ik KAN het dus niet langzaam oefenen. Iemand die dit herkent?

Ibanez666
1 augustus 2007, 20:57
Op lightspeed snelheid wel ja. En dan klinkt ie ook superstrak. Maar hij KAN niet langzaam spelen. En dan heb je IMO niet zo veel aan snel spelen alleen. Ik heb eens een instructievid van hem gezien, superstrak deed hij de dingen voor (op snelheid), als hij het langzaam ging doen klonk het nergens naar. Om over vibrato nog maar te zwijgen...

Maar OT: hij kan wel speedpicken!! :p

Dat klopt, hij suckt alsie langzaam speelt, maar ik suck waarschijnlijk als ik zo snel probeer ;-)

appyhaan
1 augustus 2007, 23:49
'k Ben niet echt een "speedpicker"(Frank Gambale(speedpicking dan wel) heeft daar geloof ik nogal wat aandacht aan besteed, maar dan gaat het ergens anders over dan waar jullie het nu over hebben) maar toch een tip. Vergeet niet om ook je upstrokes te oefenen. Ik denk dat dat zelf ten goede komt aan je downstrokes, sowieso je alternate picking. Ik zelf doe haast al mijn picking meer vanuit mijn vingers(en hand) dan vanuit mijn pols en arm.