PDA

View Full Version : Irritaties bij oefenen



Rude Perception
7 juli 2007, 00:05
Ik speel sinds kort in een nieuw bandje (speel ook al een tijd in een ander bandje), maar sommige dingen beginnen mij een beetje te irriteren en ik vroeg me af of het aan mij ligt. Ik merk dat het tijdens het oefenen niet gewoon stil kan zijn. Iedereen zit tussen de nummers door de hele tijd te pielen/kloten. Hierdoor heb ik het gevoel dat veel dingen die gezegd worden niet overkomen en ik kan niet tegen die chaos van verschillende mensen die dingen door elkaar spelen. De chaos wordt op die momenten nog 3x zo groot in mijn hoofd.

Tijdens de laatste keer oefenen kreeg ik te horen dat ik een ego had, omdat ik de leiding wou nemen. Wat erop neerkomt dat ik iedereen gewoon stil wil hebben als ik iets wil zeggen en dat ik geirriteerd raak van zo'n chaos om mij heen. Hierdoor (ik geef toe) kan ik wat bazig overkomen soms. Is het zo raar dat iedereen gewoon van z'n instrumenten afblijft tussen nummers en eigenlijk alleen speelt als we ook echt met z'n allen een nummer gaan spelen (of om iets nieuws te laten horen of iets uit te leggen ofzo natuurlijk)?

Ik heb het al een paar keer gezegd, maar blijkbaar heeft de rest er niet zo veel problemen mee ofzo. Ik ben de enige met bandervaring (hierdoor voel ik me niet beter dan de rest, maar ik ben gewoon heel anders gewend) en ik ben gewoon gewend dat het stil is tussen nummers en dat de oefensessies niet chaotisch verlopen, wat in m'n nieuwe band wel gebeurd. Ik heb nu trouwens 2 bandjes.

Wat zijn jullie ervaringen met chaos tijdens het oefenen en hoe gaan jullie er mee om? En wat kunnen jullie mij aanraden. Een duidelijk gesprek ben ik sowieso al van plan.

Trocar
7 juli 2007, 01:03
Bij ons is er alleen door-elkaar-gepiel aan het begin, wanneer iedereen even de vingers warm speelt. Daarna hebben we een gezamelijk doel: de set doorspelen of nieuwe dingen schrijven. Wanneer we gaan broeden op een nieuw stuk (of een idee van iemand) gaan de instrumenten zachter en is ieder eventjes voor zichzelf bezig totdat er een goed idee opborrelt, en dan luistert iedereen daar naar en wordt er op doorgegaan.
Ik denk dat bij ons iedereen met eenzelfde duidelijke reden naar de oefenruimte komt en daarom komt het niet in ons op om te gaan klooien.

Een duidelijk gesprek is altijd een goed idee, irritaties in een band lossen zichzelf vaak niet op, is mijn idee. Wat verwacht iedereen (de rest) van een oefensessie? En sluit dat aan op wat jij wilt met die band? Er zijn 'bands' die het doen voor het klooien in een oefenruimte met een krat bier erbij en daar kun je dan beter op tijd achter komen dan nog een poos proberen de kar te blijven trekken. Die ego-opmerking is denk ik in dit licht inderdaad ook wel misplaats: jij wilt verder, dus probeer je de boel aan de gang te krijgen.

Als deze nieuwe band niet blijkt te werken ben je gelukkig niet band-loos, het zou jammer zijn, maar je hebt iig nog een tweede plek om je ei kwijt te kunnen.

heinz3110
7 juli 2007, 12:31
Ik ben het met Trocar eens.

Tja.. ego.... je zegt wat je denkt en het is goed om met een band focus te hebben en geconcentreerd bezig te zijn. Door al dat gepiel komt er meestal minder uit dan zonder dat gepiel.
"wijt" het maar aan je ervarenheid ,zou ik zeggen. En inderdaad, die "leider"-opmerking.....misschien hebbern ze dan juist wel een leider nodig dan, denk ik dan. Maar goed.
.
Tis inderdaad irritant om telkens te moeten zeggen "hou op met dat gepiel".
Ik vind het zelfs een beetje respectloos voor je medemuzikanten als men zit te pielen terwijl anderen wat willen zeggen. Kan daar ook wat giftig om worden.

Wickerman
7 juli 2007, 13:14
Ach, wees blij, wij speelden gewone klassieke metal, in E. Tussen de nummers door kon mijn mede-gitarist het nooit laten om z'n strat in drop C te stemmen en z'n nieuwe hardcore-terror-ninjakick-uitlokkende breakdowns te laten horen... Blijkt ook muziek te zijn :s
Een paar repetities later wouden ze daar de stijl van muziek van maken. Toen ik zei dat we beter metal bleven spelen (aangezien er dertien hardcorebandjes in een dozijn zijn) werd 'k nog eens voor conservatief uitgemaakt...

Je moet het geval gewoon rustig ter sprake brengen. Je weet wel; op van die momenten dat je rustig in de zetel hangt. "Als we iets willen bereiken blabla..."

Reel Big Fish
7 juli 2007, 14:50
Onze bassist is daar ook erg goed in, pielen terwijl ik met de drummer aan het overleggen ben. Tja, dat is storend. Als je er wat van zegt, stoppen ze meestal wel, maar de volgende oefensessie is het weer hetzelfde. Als je je er dus erg aan stoort, zou ik gewoon met die band stoppen en naar een andere gaan. Als je het prima vind zo, lekker door blijven gaan maar meestal gaan dit soort dingen niet zo snel over.