PDA

View Full Version : plantaardige meubelolie op fretboard?



Oetsie
6 juli 2007, 23:51
Hallo,

Ik heb net eens een keer mijn toetsen schoon gemaakt van mijn akoestische gitaar. IK heb dit eerst gedaan door de toetsen schoon te maken met terpetine, daarna heb ik planaardige meubelolie erop gesmeerd en een tijdje laten intrekken en weer drooggewreven. Is plantaardige meubelolie en terpetine wel goed voor de toetsen? Zoniet, waarom niet?

P.S> Ik heb geen idee wat voor hout het is, alleen weet ik dat dit gitaartje me niet veel gekost heeft.

guitartub
7 juli 2007, 09:32
Ik weet het niet zeker maar terpentine lijkt mij vrij aggressief. Ik denk zelf dat plantaardige meubelolie volstaat.

Liefhebber
8 juli 2007, 01:34
Doe dat nou niet!
Het vuil er gewoon secuur afschrapen met een dun mesje.
Daarna weer opwrijven met microfiber doekje.

Eko
8 juli 2007, 10:26
Het regelmatig ( 2 a 3 keer per jaar ) insmeren ,van de toets, met olie is geen slechte handeling. Het herstelt het oppervlak en beschermt tegen het inwerken van je zweet op de toets. Normaal gesproken gebruik je daar toetsolie voor. Het is een duur woord voor zuurvrije plantaardige olie. Notenolie kan ook. Citroenolie wordt het meest gebruikt.

SteveM
8 juli 2007, 13:03
terpentine is heel goed voor het verwijderen van smerige aanslag op de toets (yech!). Ik kreeg de tip van Heins, de gitaarbouwer uit Sneek en volgens mij heeft hij er behoorlijk wat verstand van.

Oetsie
8 juli 2007, 15:50
Gelukkig, dan zijn mijn handelingen zo slecht nog niet geweest denk ik.

Pais
8 juli 2007, 18:52
Hoe krijgt men dat toch voor elkaar... :) Ik heb nooit aanslag op de toets.

Oetsie
8 juli 2007, 19:06
De aanslag was ook niet enorm, maar wilde het toch even een opknapbeurtje geven, ook die olie is goed tegen uitdroging van het hout, tevens is het vuil en water afstotend. (nooit verkeerd)

Oetsie
10 juli 2007, 00:16
Heeft iemadn anders nog ervaring met deze manier van schoonmaken?

Droffie
13 juli 2007, 22:40
de luchtvochtigheid in nederland is zo hoog dat doorgaans olieen van je toetsen niet nodig is...alles wat je er insmeert moet het hout er ook weer uitwerken...wasbenzine is een veilige manier van je toets schoonmaken...ga niet zitten klooien met meubelollie en zo...gewoon toets conditioner halen dat ook dat zelfs weinig gebruiken.

Oetsie
15 juli 2007, 13:03
OKé, toch hoor ik vaak dat olieén weer wel nodig is. Volgens mij doet iedreen gewoon een beetje zijn eigen "ding". Alleen wat t beste is,.. tja