PDA

View Full Version : Groepsles of toch kiezen voor individueel?



Innieminnie
6 juli 2007, 17:48
Hoi allemaal,

Ik ben 27 jaar maar wil binnen enkele weken toch graag elektrische gitaar leren. ben al in verschillende muziekwinkels gaan kijken en k vroeg me af wat nu het best zou zijn?

In 1 winkel gaf men groepsles, 1 uur per week,van september tot mei. groepjes van ongeveer 12 a 13 personen. Kost 10 euro.

In de 2de winkel gaf men enkel individueel les tegen 20 euro per uur. je kon kiezen hoevel uur per week of twee weken of hoe je het maar wou. Bovendien kon je zelf liedjes vragen om te leren spelen.

Ik weet echter niet wat het best voor me zou zijn. Ik ken nog niet zoveel gitaar...

mawashi
6 juli 2007, 18:19
Ik volg zelf ook groepsles met een 8-tal personen en ik ben hier in elk geval heel tevreden over. Het leuke aan groepsles vind ik dat je jezelf toch een beetje kan vergelijken met de anderen en het motiveert ook wel om iets te kunnen als iemand anders dat ook al kan. In mijn lessen is er ook altijd mogelijk om veel dingen te vragen en om bepaalde nummers te kunnen zien.
Maar dit is natuurlijk mijn mening. 'k heb nooit geen priveles gehad dus ik kan niet vergelijken.

savecracker85
6 juli 2007, 18:24
groepsles met 12 tot 13 personen :eek: ..Tja das vast heel gezellig maar als je echt een beetje goed les wil krijgen zou ik dat niet doen.. Ik zou op z'n minst voor een school gaan met iets kleineren groepen..

Verder maakt het niet zoveel uit of je groeps of prive les neemt.. Het is maar net wat je persoonlijke voorkeur is.. Met een groep moet je toch rekening houden met de de rest..Maargoed dat is vast ook wel weer gezellig :)

Roebbeke
6 juli 2007, 19:12
Meestal is het ook met groepsles dat er rekening wordt gehouden met de rest. Dus als jij iets kan maar de rest niet moet je wachten.

Denk ik toch. Ik heb zelf priveles, en dat bevalt me goed.

appyhaan
6 juli 2007, 20:26
Twaalf a dertien personen vind ik wel heel erg veel, al helemaal als het gaat om gitaar les. Ik zou eerder groep les doen met 3 a 4 personen of met zijn tweeën. Heb ik zelf ook gedaan, dat werkt wel aardig, dan kun je ook hele leuke dingen doen.

mawashi
6 juli 2007, 22:35
Meestal is het ook met groepsles dat er rekening wordt gehouden met de rest. Dus als jij iets kan maar de rest niet moet je wachten.

Denk ik toch. Ik heb zelf priveles, en dat bevalt me goed.

Wij proberen in de les vaak hetzelfde nummer op verschillende manieren te spelen. Een aantal mensen gewoon akkoorden, iemand een basdeuntje, weer iemand anders powerakkoorden enzovoort. En dan merk je toch vaak dat de mensen die al iets beter spelen de moeilijkere dingen mogen doen, dus 't is niet echt zo dat je moet wachten op de rest. Maar ja 'k weet natuurlijk niet of dit overal het geval is.

-=JEROEN=-
7 juli 2007, 10:58
20 euro per uur lijkt duur, maar is 't zeker waard als 't een leraar is die bij jou past

individuele les vind ik beter, omdat je dan beter wordt begeleidt, je kan direct vragen stellen en hoeft niet op je beurt te wachten


Ik wil binnen enkele weken toch graag elektrische gitaar leren.
zet dat maar uit je hoofd, gitaarspelen leer je niet effe

Nevaratoiel
7 juli 2007, 12:04
Daar zit ik ook over te dubben: moet ik nou privé of groepslessen nemen. Privé spreekt me wel meer aan. Daar wordt je helemaal persoonlijk onder de loep genomen. Misschien gaat het dan wel sneller, het leren. Maar ja, tis nog altijd de tijd die jij er buiten je lessen insteekt, lijkt mij, die het echte verschil maken. Je zult het toch zelf moeten doen.

Guitarmania
7 juli 2007, 20:56
Advies: individueel les nemen. Ik zal geen groepen les geven. Ik wil zien wat er fout / goed gaat. Een goeie leraar maakt een project van zijn leerling. Een leraar bestaat bij de gratie van zijn leerling. Je bent leraar vanwege je leerling. En niet een of andere stompzinnige herhaalmeester. Een goeie leraar standaardiseerd zijn lessen ook niet. Hij ziet hoogstens dat iets werkt of niet. Maar zelfs dat verschilt per leerling.

Ik ben gestopt met gitaarlessen bij iemand toen hij zijn lessen begon te standaardiseren. Toen was hij ineens te veel bezig met lesgeven. Hij begon te " methodiseren" . Ik (leerling) werd ineens een onderdeel van zijn lesprogramma. Hij begon me ineens in een hokje te stoppen: " Guitarmania is ongeveer net zo ver als GuitarX en dat kan mooi efficient in een lesprogramma worden gevoegd" , waarna ik vervolgens stuff vopor mijn kiezen kreeg waar X weliswaar trek in had maar ik toitaal niet.

Nog even en hij had een " lesgeef-bv" opgericht. Een soort LOI-cursus.

Pais
7 juli 2007, 22:39
Ik heb nooit groepslessen gevolgd maar zo leer je in ieder geval ook samenspelen.
Wanneer je groepslessen volgt, met zn allen op een vergelijkbaar niveau speelt en met dezelfde dingen bezig bent, zul je als groepje ook wel afspreken om samen te oefenen enzo. Lijkt me leuk hoor.
Aan de andere kant vind ik een groep van 12 monsterlijk. Wat een herrie zal dat zijn bij elkaar. En stel je voor, alle 12 betalen 10 euro per uur? Dan heeft zo'n leraar wel een aantrekkelijk uurloon :eek:

Maurice_732
7 juli 2007, 22:49
Ik heb individueel les gaad
En een paar lessen met een maad van me, dat werkte echt van geen kant

Innieminnie
9 juli 2007, 09:37
ik denk dat ik idd individueel les ga nemen. Die man legde uit dat de lesgevers mensen met een degelijke achtergrond zijn; ze verwachten dat je je inzet voor het gitaarspelen en dat je het au serieux neemt. Daarnaast geven ze eerst de basis, maar nadien mag je zeker zelf aan komen met nummers die je wil leren spelen. Ik had het gevoel dat ze zich echt willen inzetten en ervoor willen zorgen dat je niet blijft vastzitten op 1 niveau maar dat ze je helpen vordering te maken... Ga vandaag nog eens opnieuw kijken...